Uj Élet, 1965 (21. évfolyam, 1-24. szám)

1965-02-15 / 4. szám

Új erőt és új tartalmat kapott a magyar és a szovjet nép közötti ba­­rátság ezekben a hetekben és hónapokban. Budapesten és vidéken, a magyar megyék­­be baráti szovjet küldöttségek jönnek a fel­­szabadulás ünnepségeire, olyan emberek, akik egyszer már jártak hazánkban, olyan időben, amikor fegyverrel a kézben, mint harcoló katonák azért küzdöttek, hogy ebben az országban ma ünnepelhessük felszabadu­­lásunk húszesztendős évfordulóját. Soraik­­ban lesznek olyanok, akiknek hozzátartozói a mi életünkért áldozták ifjú életüket. A szovjet és a magyar nép testvéri barátságá­­nak ezek az új megnyilvánulásai érzelmi intenzivitásban is új erőt és tartalmat adnak annak húsz év óta kifejlődött barátságnak, amely a harcokban kezdődött, és azóta erő­­södött meg. A magyar nép legjobbjai már a felszabadulás előtt az idősebb testvért látták a szovjet népben, és a felszabadulás kiszéle­­sítette, elmélyítette ezt a barátságot. A szov­­jet—magyar politikai, gazdasági, kulturális és nem utolsó sorban érzelmi kapcsolatok kiállták az idők próbáját, és az elmúlt esz­­tendőkben tovább gazdagodtak. Ezért a fel­­szabadulás évfordulója nemcsak rendezvé­­nyekre szolgál alkalmat, hanem a magyar— szovjet barátság fejlődésének újabb állomá­­sa is lesz. A magyar nép erkölcsi kötelessé­­ge, hogy becsülje azokat, akik annyi áldoza­­tot hoztak immár jelenné lett jövőjéért, er­­kölcsi és anyagi érdeke, hogy a maga részé­­ről is mindent megtegyen a barátság hőfo­­kának további emelésére. A magyar nép egyetemével mi is felsorakozunk a szovjet nép melletti barátság kimélyítésében, hisz ha semmi mást nem köszönhetnénk a szovjet harcosoknak, mint azt, hogy 1945. január 18-án ledöntötték a gettó kapuit, és ezzel nemcsak jelképesen, de a valóságban is meg­­hozták számunkra az életet, és azt a szabad­­ságot, ami nélkül az élet semmit sem ér, akkor is örök hálával kellene viselkednünk a szovjet néppel szemben. Egykor és most... Elgondolkodtató a Központi Statisztikai Hi­­vatalnak — a napi sajtóban is ismertetett — adatfelvétele, amelyből kiderült többek között az, hogy hazánkban pedagógushiány van, de több más „diplomás pályán” is szükség volna azokra a diplomásokra, akik más pályákon dolgoznak. Elgondolkodtató ez különösen a mi számunkra, hiszen a zsidó származású értel­­miséget a Horthy-korszakban akkor is eltiltot­­ták a diplomás pályákról, ha nagy szerencsé­­vel bejutott a hazai egyetemekre és ott ki­­tűnően végzett, vagy külföldi egyetemeken, főiskolákon szerezte meg jó minősítését. Nem hívták a zsidó származású diplomásokat a tanultságuknak megfelelő pályákra, hanem — mind erőteljesebben — eltiltották őket azok­­tól. Végül már az élettől is eltiltották őket... De — ha meggondoljuk — ez a „numerus fclausus” nemcsak a zsidó származásúakra vo­­natkozott, hanem a nemzsidó kisemberek fiai­­ra és leányaira is. Olvastuk nemrégiben Gom­­bás Pál professzor, a világhírű elméleti fi­­zikus egy nyilatkozatát, amelyben elmondotta, hogy már évekkel az egyetem elvégzése után, amikor tudományos publikációit már külföl­­dön is ismerték és elismerték, irtózatos gon­­dot okozott neki a betevő falat megszerzése. És utalt több — szintén nem zsidó, de szegény családból származó, protekciók híján lévő — társaira is, akik szintén tehetségesek voltak, de nem volt­ bennük olyan különleges akarat­­erő, mint Gombásban, és ezért otthagyták a tudományos pályát. A fizetés nélküli gyakor­­nokok, az állástalan diplomások, és az érte­­lem üldözésének korában minden kisemberre vonatkozott a ״ numerus clausus”. A népet vágóhídra hurcoló háború időszakában pedig a ״ numerus nullus” is. Még ha a ködösítő fa­­siszta frazeológia más kifejezéseket — és a kisemberek közül való kiszolgálókat, osztály- és népárulókat is — talált. Nem állítjuk, hogy a mai magyar életben nincsenek gondok, nem mondjuk — mert nem mondhatjuk —, hogy konfliktusok nélkül élünk. De a „faji” szempontokra hivatkozó jogi diszkriminációk mellett megszűnt az az elterjedő demagógiába burkolt társadalmi diszkrimináció is, amely a tegnapi Magyar­­országot oly félelmetesen jellemezte. A­­ régi és új értelmiség, élet és alkotás lehetősége éppen úgy megnőtt, mint az értelem rangja és becsülete. Kp. Beim Bp Ti. KILENC PERC A világ közvéleményét, de így is mondhatnánk: lelkét — mélyen megrendítette az az „ítélet”, amellyel a frankfurti bíróság felmentette Otto Hunschét, a budapesti Eich­­mann-különítmény jogtanácso­­sát, és öt esztendőben szabta meg Hermann Krumey bör­­tönbüntetését. Nem kell itt új­­ra emlékeztetnünk, kik is vol­­tak ezek az ״ emberek”, hiszen magából a frankfurti tárgya­­lásból és annak a nyugati pol­­gári sajtóban közölt anyagá­­ból is világosan kiderült, mi­­féle ״ jog”-ot képviselt a most szabadlábra került Hunsche doktor, és az is, hogy Krumey ״ legalább háromszázezer em­­ber meggyilkolásához nyújtott segítséget”. Arthur Miller, a nemrégiben Moszkvában ba­­rátságos látogatást tevő, ki­­váló amerikai drámaíró — aki az első perctől kezdve felis­­merte egyes bonni körök ״ el­­évülési javaslatáénak embe­­riség- és emberellenes lénye­­gét —, ״ A bukás után” című drámájában azt a költői ké­­pet használja, hogy ״ hegynél súlyosabb kővel terhelik meg azt, akinek látnia kell a nyil­­vánvaló igazságtalanságot.” Ez a gigászi kő nyomja most az emberiség lelkét, s a mi lelkünket is. A náci fasizmust — szavakban — ״ leleplező” majnafrankfurti bíróság ״ nem találta elégségesnek” a bizo­­nyítékokat az Eichmann bi­­zalmasának, besúgójának és tanácsadójának bizonyult Hunsche esetében, és Kru­­mey-t, akivel kapcsolatban a bizonyítékok e galambepéjű bíróság szerint is bőségesek, elégségesek voltak, — öt évi szabadságvesztéssel sújtotta ... Nagy jelzők kellenének ide, egy Zola, egy Anatole France lángoszlopokból szőtt monda­­tai. Egy modern ״ J’accuse!” De talán elég, ha a számok szolid — de egyáltalán nem szelíd — érveire hivatkozunk. Mert nézzük csak: ha a há­­romszázezret megszorozzuk kilenccel, akkor kétmillióhét­­százezret kapunk, vagyis azt a számot, amely az öt eszten­­dőben foglalt percek mennyi­­ségét tartalmazza, Krumeynek tehát egy ember haláláért ki­­lenc percet kell ülnie. Krumey bírái nyilván arra gondolnak, hogy öt év (két­­millió hétszázezer perc) nem kevés. Tényleg nem az, an­­nak, aki ártatlanul ül egy akár viszonylag jó börtönben. Nem kevés annak sem, aki elő­­ször életében sikkasztott és most öt évet kell börtönben töltenie. Mennyivel kevesebb azonban a majdnem három­­millió perc annál az egyetlen percnél, amelyet egyetlen em­­ber — Krumey egyetlen áldo­­zata! — a krematórium küszö­­bén, a gépfegyverek előtt, a kegyetlenül rátörő halál pe­­remén átélt? A halottakat nem lehet törvényszéki tárgyalásokon visszaperelni. A hunschék és krumeyek semmilyen ítélete nem teheti jóvá azt, ami­­ ezeknek a tömeggyilkosoknak történt. Epilógus: Hermann Kru­­mey-t, akit öt évre ítélt a frankfurti bíróság — február 9-én szabadlábra helyezték. Elévülésről nem lehet szó! Az a tiltakozási hullám, amely a bonni kormánynak azt a szándékát kíséri, hogy a náci bűnök és bűnösök ügyé­­ben 1965. május 8-án kimond­­ja az elévülési határidőt, egy­­re gyűrűzik, és mindinkább szélesebb hullámokat vet. Nemcsak a szocialista orszá­­gok, de az Egyesült Államok, a francia ellenállók tömegei, az egyébként nyugodt és meg­­fontolt angol nép is felemelte szavát az ellen, hogy a gyilko­­soknak amnesztiát adjanak, ugyanakkor, amikor ezer és tízezer számra szabadon jár­­nak olyanok, akik ártatlan emberek tömegeit irtották ki. Magában Nyugat-Németor­­szágban is egyre szaporodik azoknak a száma, akik nem értenek egyet a bonni igazság­­ügyminiszter elévülési ja­­vaslatával. Erről a kérdésről a Nácizmus Üldözötteinek Magyarországi Bizottsága vezetősége az elévüléssel kapcsolatban az alábbi nyi­­latkozatot adta az Új Élet ré­­szére: — A Nácizmus Üldözöttei­­nek Bizottsága a Német Szö­­vetségi Köztársaság kormánya által múlt év őszén beterjesz­­tett törvényjavaslattal szem­­ben — melyet, a győzelem nap­­jával, május 8-ával akarnak életbe léptetni, és véglegesen jogot adni arra, hogy a volt náci gyilkosok, háborús bűnö­­sök háboríthatatlanul élhesse­­nek Nyugat-Németországban,­­ hónapok óta növekvő aggo­­dalommal viseltetik. Felhábo­­rítónak tartjuk, hogy állam­­közi szerződéseket, mint pél­­dául a potsdami szerződés, törvényszéki ítéleteket, mint a Nürnbergi Nemzetközi Tör­­vényszék ítéletét, vagy saját alkotmányuk erre vonatkozó paragrafusait semmibe véve, a Német Szövetségi Köztársa­­ság túlteszi magát mindezen, és áldemokratizmusát bizo­­nyítva, szabad életlehetőséget biztosít háborús bűnösöknek, tömeggyilkosoknak, és ezek­­hez hasonló sötét és aljas em­­bereknek. , — Magyarországról több százezer embert deportáltak, akiknek mintegy nyolcvan százaléka pusztult el külön­­böző koncentrációs táborok­­ban. Ez a kis ország a náci­­gyilkosok halál­listáján igen előkelő helyezést ért el. ossz­­■ lakosságának 14,5%-át pusztí­tották el, illetve pusztult el a második világháború idején. — A világ közvéleményével együtt tiltakozunk, és ennek írásban már kifejezést adtunk, különböző határozati javasla­­tok és a tiltakozó iratok for­­májában, ez ellen a készülő, a humanista világot újból megcsúfoló újabb merénylet ellen. De nemcsak hivatalos szer­­vek emelik fel szavukat a Né­­met Szövetségi Köztársaság felháborító törvényjavaslata ellen, hanem mindenki, aki akár érintve volt, akár csak mint szemtanú élte át a ná­­cizmus szörnyűségeit, tiltako­­zik az ellen, így dr. Hajdú Gyula, az Eötvös Lóránd Tudomány­­egyetem nemzetközi jogi tan­­székének vezető tanára, az el­­évülésről így vélekedik: " A náci háborús bűnök és bűnösök megbüntetéséről a második világháború végén a győztes államok londoni kon­­ferenciája határozott. Ennek a határozatnak jegyében léte­­sült a Nürnbergi Nemzetközi Bíróság, és e határozat értel­­mében a feltétel nélküli meg­­adásra kényszerített fasiszta Németországot kötelezték, hogy mindazok ellen, akik a háború megindítása és folyta­­tása alatt a nemzetközi hábo­­rús jog és az emberiség elve ellen vétettek, járjanak el. Ez a londoni egyezmény tehát a Német Szövetségi Köztársaság kormányát jogi kötelezettség­­gel kényszeríti arra, hogy ezt a kötelességét teljesítse.­­ A londoni egyezményben nincs időhatár megállapítva arra vonatkozóan, hogy med­­dig lehet és meddig kell fele­­lősségre vonni azokat a sze­­mélyeket, akik a háború in­­dítása és vezetése közben nem tartották be akár a nemzet­­közi jog szabályait a háborút folytató államokkal szemben, vagy vétettek az emberiesség követelményei ellen. _ Elévülésről a londoni egyezmény nem tud, és az egyezmény tartalmából vilá­­gos, hogy elévülésről nem is lehet szó! — Amint már mondottam, a Német Szövetségi Köztársa­­ság kormányát nemzetközi jog kötelezi a háborús és ember­­ellenes bűnök és bűnösök ül­­dözésére, és elítélésére, — te­­hát nyilvánvaló, hogy belső­­ jogszabályok alkotásával, vagy bármilyen eddigi belső jog­­szabályra való hivatkozással e kötelezettség alól a Német Szövetségi Köztársaság kor­­mányát senki fel nem ment­­heti. Az elévülés merénylet a hu­­mánum ellen, és az ilyen me­­rényletek ellen mindenkinek, tehát az írónak is fel kell vennie a harcot. Sásdi Sándor író, aki maga is megjárta a dachaui koncentrációs tábort, erről a kérdésről a következő­­ket mondotta: — Ha egyáltalában lehetsé­­ges az, hogy egy dráma sze­­replője nyilatkozzon arról a drámáról, amelyben szerepet játszott, én, mint aki ott vol­­tam a fasizmus poklában, aki elvesztettem családomat, erről csak ennyit mondhatok: Nem vagyok elfogulatlan a náci gyilkosokkal szemben, nem is akarok az lenni. Vallom mind­­addig, amíg egyetlen olyan személy büntetlenül él Nyu­­gat-Németországban, vagy a föld bármely részén, aki akár mint vezető, akár mint részt­­vevő, akár mint egyszerű sta­­tiszta részese volt a náci bűn­­cselekményeknek,­­ azokat el kell ítélni ma, holnap, vagy akár tíz és húsz év múlva, ak­­kor, amikor kézrekerülnek. És végül szólaljon meg az egyszerű polgár, a névtelen kisember egyike, Sziklai Károly, nyugdíjas, szövetkezeti dolgo­­zó, aki így vélekedik e kér­­désről: — Tudtommal a nemzetközi bíróság ítélkezett a háború befejezése után a háborús bű­­nösök felett. Szerintem ezt a bíróságot továbbra is fenn kel­­lett volna tartani, mert a nyu­­gat-németországi látszat-ítéle­­tek, — mint legutóbb a Kru­­mey—Hunsche-per felháborító ítélete — bizonyítják a régi közmondást: „Holló a holló­­nak ..” Az a véleményem, hogy tömeggyilkosokra kimon­­dani az elévülést, megcsúfo­­lása azoknak a millióknak, akik a fasizmus miatt pusztul­­tak el, és azoknak a milliók­­nak, akik a fasizmus elleni harcban áldozták fel életüket. Négy nyilatkozat, amely ön­­magáért beszél... Zsadányi Oszkár A sekelek szombatja Írta : Dr. Geyer Arthur főrabbi A Talmud szerint Ádár hó elsején kell ki­­hirdetni a sekelre vonatkozó rendelkezéseket. A megelőző szombaton a rendes heti szaka­­szon kívül felolvassuk Mózes második köny­­ve harmincadik fejezetének azt a néhány ver­­sét, mely a sekelfizetés kötelezettségéről szól. Ezt a szombatot nevezzük a sekelek szombat­­jának, mely egyike azon négy különleges rendeltetésű szombatnak, mely Pészach be­­köszöntét előzi meg. A mózesi törvény úgy intézkedik, hogy mindannyiszor, amikor a hadkötelezetteket számbaveszik, minden húsz éven felüli férfiúnak egy fél ezüst sekelt kell fizetni. A sekel az ókori zsidóság fizetési eszköze volt, (melynek ezüst tartalmát pontosan nem ismerjük). A Talmud egy bölcsének tanítása szerint: a Mindenható, dicsőségének trónusá­­ból vett elő egy tűzből való érmét, és azt mu­­tatta a sekel mintájául Mózesnek. A hagyo­­mány egy igéje szerint azért rendelte el a tóra a sekelfizetést, mert a Gondviselés előre látta, hogy egykor Hámán tízezer mérték ezüst-sekelt fog felkínálni Ad­asvérus király­­nak azért az engedélyért, hogy Ádár hónap­­ban kiirthassa birodalmának zsidóságát. Az örökkévaló akarata azonban az volt, hogy Izrael gyermekei az ő ezüst seket fizetéseik­­kel előzzék meg, illetve hiúsítsák meg a zsi­­dógyűlölő férfi szándékát. Figyelemre méltó, milyen ellentétes célok szolgálatában látjuk itt az ezüstöt. Hámán felajánlja a pénzt a perzsa kényúrnak, a­ki minden hatalmát az anyagiakra építi fel, — ezzel akarja megrendíteni népi jogegységé­­ről valott hitében. Izrael azonban az ezüst­­jét vallásos meggyőződésből a szentély fenn­­tartására hozza áldozatul, a Szentírás igéjé­­vel szólva: ״ lelkének engesztelése gyanánt”. A sekel fizetésének kötelezettségét megelő­­zi a Tórában Mózes felhívása a sivatagban vándorló néphez, hogy ajánljon fel pénzt nemes­fémet, anyagokat a szentély felépíté­­sére. Izrael gyermekei égtek a vágytól, hogy legyen szentélyük, melyben hódolhatnak a Gondviselésnek, mely a szabadságot adta ne­­kik és gondoskodott testi-lelki üdvükről a ter­­méktelen pusztában is. És a nép örömmel és készséggel adott, oly bőkezűséggel, hogy nem­­sokára ki kellett hirdetni, hogy senki ne ada­­kozzék többet, mert elég van már minden munkára. A szentély építésével kapcsolatban kihang­­súlyozza a Tóra, hogy ebben mindenkinek, tehát az egész gyülekezetnek részt kell ven­­nie, a templom csak az egész nép együttes fáradozásának eredményeként létesülhet, és rendeltetését is csak ilyen módon szolgálhat­­ja. A gyülekezet és a szentély élete nem két különválasztható, egymástól elhatárolt terü­­let. A szentély és a nép együvétartozását még tudatosabbá tették az istentisztelet fenn­­tartásának céljaira beszedett fél­sekelek, és kifejezték azt az igazságot, hogy a templom nem egyszer és mindenkorra emelt és ezen­­túl immár csak a papoktól vezetett és irá­­nyított létesítmény, hanem olyan intézmény, mely a gyülekezet állandó és egyre megújuló együttműködése és részvétele nélkül célját el nem érheti. A zsidó ember értékét az a teljesítménye jelzi, amellyel hozzájárul, amit áldoz az ösz­­szességnek. Kérdés: Miért írt elő a Tóra egy fél, és nem egy egész sekelt? Szimbolikusan magyarázva azért, mert az ember teljesítmé­­nye — még a legmagasabb is — sohasem egész, teljes, tökéletes; ahhoz, hogy egésszé váljék, többi embertársának hasonló odaadó áldozata szükséges. Csak a felebaráti szere­­tet és a testvériesség harmonikus együttmű­­ködése tud teljeset alkotni. De nem is kíván­­ja a zsidó felfogás, hogy az ember egészet tudjon létrehozni. ״ Nem a te feladatod — ol­­vassuk az Atyák bölcs mondásaiban — hogy bevégezd a munkát, de nincs is jogod, hogy alóla kivond magad”. „A gazdag ne adjon többet, a szegény ne áldozzon kevesebbet” — mondja a Szentírás, — hirdetve a gondolatot, hogy a közösség az áldozathozatalnak nem az abszolút, hanem relatív nagyságát nézi. Későbbi időkben a fél sekel fizetése rend­­szeres évi adó lett, melyet a templomi isten­­tisztelet fenntartására használtak fel, így a mindennapi istentisztelet költségeit valóban mindenkor az egész nép viselte. A sekel eredeti szent rendeltetése azonban napjainkban sem szűnhet meg, azért olvas­­suk a sekelek szombatján a Tóra ez irányú parancsolatát, hogy erről a kötelességünkről ne feledkezzünk meg. Vállalnunk kell ma is a Tóra rendelkezéséből folyó kötelezettsé­­günket, áldozatot kell hoznunk, felajánláso­­kat kell tennünk gyülekezetünk szent céljai­­ra, templomaink, intézményeink, iskoláink fenntartására, mert csak így bizonyíthatjuk be, hogy a közösséghez kívánunk , tartozni, hogy hozzájárulásunkkal valóban lelkünk­­ váltságát óhajtjuk megszerezni.

Next