Uj Élet, 1967 (22. [23.]. évfolyam, 1-24. szám)

1967-01-01 / 1. szám

* Ci A RUHA TESZI AZ EMBERT ELEGÁNSSÁ! (!!\ !^T­i \ELEGANCI) L±kJ KÉSZÍTTESSE RUHÁIT MÉRET SZERINT AZ ELEGANCIA KTSZ-NÉL! Dr. Seifert Géza hatvan éves (Folytatás az 1. oldalról) Seifert Gézát, a MIOK és BIH elnökét hatvanadik születés­­napján köszöntsék. A dolgozók nevében Láng Ignác, a műsza­­ki osztály vezetője köszöntöt­­te és beszédében kiemelte azt a szeretetet és ragaszkodást, amit a dolgozók elnökük iránt éreznek. A szakszervezeti bi­­zottság és az intézmény vala­­mennyi dolgozója nevében Gábor Rezső, az SZB munkás­­tagja üdvözölte az elnököt és kívánt neki további jó mun­­kát és sikereket. A vidéki ma­­gyar zsidóság, a Debreceni Iz­­raelita Hitközség és a Tiszán­­túli Izraelita Községkerület nevében dr. Kulcsár Imre, a MIOK alelnöke üdvözölte dr. Seifert Gézát, akivel hosszú éveken át együtt dolgozott, és akiben megismerte a vezetői képességeket. Ezután az orto­­doxia nevében Mandula Sán­­dor, a BIH Ortodox Tagozaté­­nak elnöke állott fel szólásra és Isten áldását kérte az el­­nök további működésére. Dr. Seifert Géza meghatot­­tan válaszolt az üdvözlésekre és beszédében elmondotta: az a cél vezette, hogy a magyar zsidóságnak hasznára legyen és egész életútja, munkássága bizonyítja, mindig tudatában volt annak, hogy a Horthy­­fasizmus igazságtalan rend­­szerét csak a forradalmi meg­­mozdulás változtathatja meg. Ez 1945 tavaszán következett be, amikor a magyar nép a szovjet hadsereg segítségével kivívta a szabadságot­. A gettópalánkok lerom­­bolásával, a fasizmusnak a zsidóságra megállapított disz­­kriminációs rendeleteinek megszüntetésével — folytatta beszédét — a szocialista társa­­dalmi rendszer adta meg elő­­ször a magyar zsidóságnak emberi jogait. Utána annak az első évnek munkájáról beszélt, amelyet mint a MIOK és a BIH elnöke végzett és itt külön köszönetet mondott az Állami Egyház­­ügyi Hivatalnak és annak el­­nökének, Prantner Józsefnek, azért a segítségért és támoga­­tásért, amelyet eddigi munk­á­­jához nyújtott és kifejezte re­­ményét, hogy az állam és fe­­lekezetünk közötti jó viszony a jövőben még elmélyültebb lesz. Végül, meleg szavakkal kö­­szönte meg munkatársai, a MIOK és BIH dolgozóinak azt a segítségét, amellyel eddigi munkáját támogatták, és be­­szédét e szavakkal fejezte be: — Kérem, ezt a támogatást a jövőben se tagadják meg tő­­lem, hogy közösen, együttes erővel valósíthassuk meg a magyar zsidóságnak a megvá­­lasztásomkor meghirdetett programunkat: legyünk hűek az ősi zsidó tradíciókhoz és szocialista magyar hazánkhoz. HOFFER ÁRMIN Huszonöt éve halt meg dr. Hoffer Ármin, a Rabbiképző Intézet professzora, az akkori Csáky utcai körzet főrabbija• Egy ember lelkéről, egyéni­­ségének lényegéről néha töb­­bet mond egy-egy megtörtént eset, egy-egy szó, vagy csele­­kedet, mint akárhány elvont fogalom. Ha azt mondom Hof­­fer Árminról, hogy jó ember volt —• a szó halvány, nincs benne vér és élet. Ha azt mondom róla: hivő lélek volt •— a szó merő tautológia. — De ha leírok egy olyan ese­­tet, amelyet az unokájától hallottam, előttünk áll a hús- és vérből, szívből és lélekből formált Rabbi Hoffer. Négy gyereket nevelt az akkor veszprémi rabbi, de mikor fe­­leségének kisgimnazista uno­­kaöccse árván maradt, magára vállalta a kisfiú neveltetését is. Mikor a gyermek 14 éves lett, vérbeli nagybátyja — aki addig nemigen rm­utatott hajlandóságot a gyerekkel va­­ló törődésre — azt tanácsolja, ne taníttassák tovább a fiút. «— ״ Énreám ne számítsatok” — tette hozzá nyomatékkal a rokon, arra célozva, hogy — ha a fiú továbbtanulna, az ál­­dozátokból ő nem veszi ki ré­­szét Hoffer nagy lelki nyu­­galommal válaszolta: ״ Nem számítottam én eddig sem másra, csak a jó Istenre” — és gimnáziumba járatta, egye­­temre juttatta felesége unoka­­öccsét. Isten nevével, benne bízva és az ő tanítását hirdet­­ve szóval és cselekedettel: így volt jámbor pap és igaz em­­ber Hoffer Ármin. Szellemének és istenszolgá­­latának ez csak egyik oldala. Úgy érezte és úgy vallotta, hogy a zsidó jámborságnak, a zsidó vallásnak lényeges része a tudás, szellemi örökségünk fenntartása, továbbadása. A Zsidó tudomány legjellegzete­­sebb alkotórésze, a Talmud és a rajta alapuló halácha (az­­az vallási törvény) volt az ő igazi tudományszaka. Heller Bernét professzorunk, aki íté­­letében szigorú, minden sza­­­vát az igazság etalonjához mé­­rő ember volt, azt mondta Hoff erről: betéve tudja az egész Sulchán Áruchot és minden kommentárját. Tudá­sának hagyományos alapjait a valaha kiváló gyöngyösi je­­siván, Fürst rabbitól szerezte meg, a tudományos rendszert a mi Rabbiképzőnkben. Hal­­latlan éleselméjűség kellett az ő tudományához, mégis, aki beszélt vele, azt hihette, egy derék, de nagyon egyszerű emberrel vált szét, aki a ha­­lácha négyzetrétjéről nem mozdul el, akit a „nagyok” vitái, az akkori hitközségpoli­­ti­ka harcai nem érdekelnek, aki azokat talán meg sem érti, így őrizte meg lelke tiszta­­ságát és nyugalmát. Szerény ember volt, nem kedvelte a pompázó ״ megjelenést” az ün­­nepségeken, az ünnepélyes ״ vonulást” az utcán, még ke­­vésbé azt, hogy őt ünnepel­­jék. A Csáky utcai körzetben székfoglaló ünnepélye — úgy mesélik, és ha nem egészen így ■volt, akkor is jellemző, hogy így maradt a hívek em­­lékezetében —, abból állt, hogy egy péntek este belépett a templomba, megkérdezte valakitől, hol a rabbi helye, beült a rabbiszékbe és feltet­­te összehajtható rabbisüvegét. — Ez volt az ő beiktató ün­­nepsége. De szava, jóságos, egyszerűnek látszó lénye a hí­­vek szívébe iktatta őt rövide­­sen. Huszonöt év után frissen él bennem és valamennyi tanít­­ványában, híveiben Hoffer egyéniségének sajátos bája, tudományának és tiszta em­­berségének emlékezete. Mint ő, mi is — hívei, ta­­nítványai — „Istenre számí­­tunk” — benne bízunk. őt szolgáljuk tanítással, tanulás­­sal, a szellemi élet érzéseivel, a tanítás megcselekvésével. Dr. Benoschofsky Imre • A halálozási évforduló al­­kalmából a Hegedűs Gyula ut­­cai templomban december 16-án a vezető­ főrabbi meg­­emlékezett dr. Hoffer Ármin­­ról. 18-án délelőtt a hívek fel­­keresték Hoffer Ármin sírját a rákoskeresztúri temetőben, ahol kegyeletes imádságot mondtak. UJ.ÉLET Ch­anukka-estik A VII. Belső és Belvárosi Körzetek meghitt Chanukka-ünnepsé­­get rendeztek. A szokásos for­­máktól eltértek a vezetők, a főrabbi és Zoldán Sándor, a Talmud Tóra lelkes tanítója. Szombaton, december 10-én a Mincha istentiszteletén a Hő­­sök emléktemplomában a Tal­­mud Tóra növendékei végez­­ték a szükséges funkciókat. Révész László, a BIH Frank Anna Gimnáziumának növen­­déke látta el a kántori teen­­dőket. Somló György bármié­­ve­ tanuló olvasta fel a Tórá­­ból a heti szakaszt. A Tóra elé járulók mind a Talmud- Tóra növendékei voltak. Ugyancsak a növendékek gyúj­­tották meg az istentisztelet keretében a Chanukka-gyer­­tyákat is. A harminc tagú nö­­vendékcsoport kórussá alakult és a gyülekezet az ő vezeté­­sükkel énekelte a chanukkai és szombat esti dalokat. Sil­­ber Iván, gimnáziumi növen­­dék intézett beszédet társaihoz és a megjelentekhez. A Cha­­nukka-ünnepségnek ez az új­­szerű formája nagy tetszéssel találkozott A rendezés Zol­­dán Sándor munkáját dicséri. Az ünnepség, az ünnepi isten­­tisztelet a főrabbi szavaival, majd a Chanukka ajándékok kiosztásával zárult A budapesti Ortodox Talmud Tóra Leánycsoportja Chanukka­ vasárnapján ren­­dezte ünnepélyét. Megkapó jelenetekkel lépett fel az al­­sóbb, valamint az óvodás cso­­port is. A betanítás Raj Sán­­dorné és Fischer Miklósné ér­­deme. Az ünnepség után Ber­­ger Jakab rabbi, a Talmud Tóra igazgatója ajándékokat osztott szét. Az Ortodox Tago­­zat elöljáróságát Schächter Ármin alelnök és Groszberg Jenő rabbi, tanügyi elöljáró képviselte. Utóbbi töltötte be a chanukka-gyertyagyújtás tisztjét. A Nagyfuvaros utcai körzet , december 10-én tartotta Chanukka-estjét. Stern László főkántor a templomi kórus kí­­séretével végezte el a gyertya­­gyújtás szertartását és énekel­­tel el a chanukkai dalokat. Guttmann Lajos vezető templom-elöljáró köszöntötte a megjelenteket, majd dr. Sal­­gó László főrabbi tartott ün­­nepi beszédet, amelyben a Chanukka jelentőségének mél­­tatása mellett a közösségi élet nagy jelentőségéről beszélt. Dr. Seifert Géza, a MIOK és BIH elnöke ezután a Chanukka szellemében végzendő hitköz­­ségi feladatokat elemezte. A szép ünnepségen megjelent és felszólalt Solti Dezső, az Inter­­nacionale világhírű futballcsa­­patának magyar származású menedzsere, aki könnyes szem­­mel, meghatott szavakkal szó­­lőtt a zsidó közösséghez való Nagy örömét fejezte ki, hogy találkozhatott szülőföldje hit­­testvéreivel és meglátogathat­­ta szerettei sírját. Az ünnep­­ségen felszólaltak még Ács Jó­­zsef főtitkár és Jakab Sándor körzeti elnökhelyettes. December 11-én, vasárnap délután rendezte a körzeti Nőcsoport Chanukka-ünnepsé­­gét. Hartmann Jánosné elnök­­asszony megnyitója után a körzet főrabbija mondott ün­­nepi beszédet, majd a Talmud- Tóra növendékei ünnepi szá­­mokat adtak elő. December 13-án tartotta a Gyömrői Szociális Otthon Chanukka-ünnepségét. Stern László budapesti főkántor gyújtotta meg a Chanukka­­gyertyákat és énekelte el a chanukkai melódiákat, majd dr. Salgó László budapesti fő­­rabbi mondott ünnepi beszé­­det. A BIH Anna frank Gimnáziuma december 10-én műsoros es­­tét rendezett a Goldmark-te­­remben, amelyen a gimná­­zium tanulói szerepeltek, sza­­valatokkal, énekszámokkal. A gyertyagyújtást is az iskola egyik növendéke végezte. Sze­­repelt a műsorban a Sie itur ad astra” iskolai irodalmi kör bemutatója is, melyen tehet­­séges tanulók írásait, novel­­láit, verseit mondták el ízlé­­sesen. A Vasváry Pál utcai körzet templomában december 9-én és a Női Tagozattal együtt pe­­dig december 13-án tartottak Chanukka-ünnepélyt. Az ün­­nepi beszédet mindkét eset­­ben Kohlmann Nándor körzeti rabbi mondotta. Klein Vilmos elnök szeretettel köszöntötte a hosszú betegség után felépült rabbit. A kántori teendőket péntek este Lefkovits Jenő, kedden délután pedig Pásztor László végezte, aki Fröhlich Józsa zongorakíséretével litur­­giai dalokat adott elő. A Bethlen téri Templ­omkörzet december 11-én tartotta szo­­kásos Chanukka-ünnepélyét kultúrtermében. Somogyi Sán­­dor körzeti elnök megnyitó beszéde után dr. Máté Miklós főrabbi méltatta a Chanukka­­ünnep jelentőségét. Az ünne­­pélyen közreműködtek a Tal­­mud Thórának tanulói­­is. Az ünnepség Somogyi Sándor körzeti elnök zárszavaival ért véget A Páva utcai templomkörzet­ és Női Tagozata december 11-én rendezte Chanukka-ün­­nepélyét. Dr. Seifert Gézáné, körzet Női Tagozata elnök­­asszonya megnyitója után Friedmann Sándor körzeti kántor gyújtotta meg a Cha­­nukka-gyertyákat az Árvaház gyermekkórusának kísérete mellett. Ezután liturgiai dalo­­kat énekeltek. Az ünnep je­­lentőségét Domán Ernő kör­­zeti rabbi méltatta. Beszéde után művészi műsor követke­­zett. Az ünnepség Haász Ká­­roly körzeti elnök zárószavá­­val ért véget. Miskolcon december 11-én Chanukka­­estet rendezett a Női Tago­­zat. Bajor Béláné üdvözölte a szép számban megjelent kö­­zönséget. Spitzer Miksa kán­­tor chanukka-gyertyagyújtá­­sával kezdődött az est. Zongo­­rakíséret mellett a közönség­­gel együtt elénekelték a meauz-curt. December 10-én, szombaton este tartotta a A makói Hitközség december 11-én délután tar­­totta a Chanukka-ünnepélyt. A történelmi ünnepség jelen­­tőségét Schulmann Henrik fő­­kántor magyarázta, majd Mincha után meggyújtotta a gyertyákat és a Talmud-Tóra növendékei énekelték el a moauz-cárt. A Debreceni Hitközség Nőcsoportjával karöltve de­­cember 10-én tartotta Cha­­nukka ünnepélyét, melyet Katz Ernő főkántor gyertya­­gyújtó éneke vezetett be. Sahn Imre rabbi méltatta a Cha­­nukka jelentőségét. A Tal­­mud-Tóra növendékei előad­­ták Almási Miksáné tanítónő Beszélő virágcsokor című je­­lenetét. (Következő számunkban folytatjuk) 1967. Január ״. Magyar-Zsidó Oklevéllár IX. kötet (1282—1734) Szerkesztette: Scheiber Sándor, Házi Jenő, Kubinyi András, Pataki János közreműködésével Ebben az 580 oldalas, testes kötetben 739 darab eredeti, a magyarországi zsidók történe­­tére vonatkozó oklevél szöve­­gét kapjuk, s ebből 583 darab a pozsonyi városi levéltárból, még­pedig annak főleg bírói jegyzőkönyveiből származik, tehát peres anyag, mégpedig zömével kereskedelmi tárgyú: kisemberek — zsidók és nem zsidók — vagyonügyi perei, zálog- és hitelügyi érdekellen­­tétei. Gyapjú, faggyú, bőr, csi­­riz, bor, sör, pálinka, zsír, ken­­der, zab, liszt, sajt, malá­­ta, kalap, posztó, vászon, vas, réz, dohány, ékszer szerepel a peres anyagban, amelyben erősen érezhető az újkor hitel­­igénye, amelyet kisemberek, céhek, városok, monostorok egyformán igénybe vesznek szorultságukban. Pedig a ka­­mat magas: egy font dénár után heti egy, sőt, két dénár, határidő letelte után pedig három dénár. Adósleveleket adnak-vesznek, Velencére szó­­ló váltó Bécsben szerepel, Po­­zsonyban ítélkeznek felette. Pozsony kereskedelme Bécs— Prága—Nürnberg­gel áll ál­­landó összeköttetésben. Az olvasó legjobban teszi, ha mindjárt felüti a mintasze­­rű gonddal összeállított muta­­tókat: Név-, Hely- és Tárgy­­mutató a 493—531. lapokon. Ezekben bizonyosan fog talál­­ni olyasmit, ami kíváncsiságát felkelti s eredetiben is felke­­resi és elolvassa, mert kü­­lönben ez az egész adathal­­maz csak szaktudósoknak cse­­mege, nekik kell majd e mo­­zaik-szemecskékből a zsidóság hazai történetét rekonstruál­­niuk. Erre már e kötetben is kóstolót adnak: az ELŐSZÓ- ban a szerkesztő a magyaror­­szági zsidóság legrégibb okle­­veleit foglalja négy tanul­­mányba. Az elsőben kimutat­­ja, hogy Kálmán király tör­­vénykönyvének előírása sze­­rint az itteni zsidók kereske­­delmi ügyeit írásba kellett foglaltatni, tehát a magyar magánokirat eredete is a zsi­­dóság kereskedelmi tevékeny­­ségéből indult ki! A második tanulmány a Gutkeled-nem­­zetség zálogba adott híres bib­­liája, az Admonti-kódex kap­­csán kimutatja, hogy Vasvár határában volt a legrégibb is­­mert zsidó birtok és zsidóte­­mető, a Zsidófölde. A harma­­dik a hazánkban működő zsi­­dó orvosok tevékenységét fog­­lalja össze. A negyedik pedig a zsinagógákat veszi számba: Pozsony, Nagyszombat, Szalo­­nak, Győr, Nándorfehérvár, Sopron után az újonnan fel­­tárt két budai várbeli (Tán­­csics­ utcai) zsinagógát ismer­­teti. A BEVEZETÉS is összefog­­laló tanulmány: Házi Jenő ér­­tékeli a Pozsony városi for­­rásanyagot: hogyan születik meg a vár területén az új get­­tó, jóllehet a város 1526-ban kiűzte a zsidókat, de a város joghatósága a királyi várra nem terjedt ki, ott a várnagy­­ság kezében a hatalom, ez pe­­dig a zsidókat pártoló Pálffy­­családot illeti örökletes kivált­­ságképpen, így a várhoz tar­­tozó Zuckermandl nevű város­­részben egy egész új zsidóne­­gyed épül fel; számukra 1692- ben már temető­területet is kénytelen bérbe adni a város, ugyanakkor, mikor mereven elzárkózik a zsidók városban tartózkodása elől, s csak nagy­­vásárok tartamára engedi be őket, addig a vár függvénye­­képpen számottevő zsidóság lakik ott: 1747-ben már 965 főt számlálnak. A zsidóság életelemét, a ke­­reskedől­het korlátozó polgári szűkkeblűség tilalomfalát a zsidó nagykereskedők törik át, ugyanis a kincstár nem tud­ja nélkülözni őket: a hadsereg élelmezését, ruházatát, fegy­­verzetét s mindennek a had­­sereg után való szállítását csak ők tudják megszervezni és le­­bonyolítani. A bécsi Werthei­­mer- és Oppenheimer-bankár­­családok az 1683-ban megin­­dult 16 éves felszabadító há­­ború hadserege után úsztatják le a Dunán a lisztet, zabot, do­­hányt, bort stb. Bajáig, Péter­­váradig, s csak a hadművele­­tek közelében rakodnak át szekerekre. Üzleteikbe a po­­zsonyi, győri, komáromi zsi­­dók is­ bekapcsolódnak, közve­­títve a nagybirtokok búza-zab -állatfeleslegét. (Ezért pártfo­­golják a nagybirtokosok a zsi­­dókat.) Tehát a dunai keres­­kedelem is a zsidók üzleti vál­­lalkozásából fejlődik ki. Érdekes, kalandos történetet is kapunk Perlbeck Izsák ön­­életrajzában (728. szám), ame­­lyet a pozsonyi adósok börtö­­nében mond el. Atyja gazdag zsidó volt, mert 33 000 fo­­rintért zálogban bírta a mor­­vaországi Strassnitz uradal­­mat. 1701-ben beállt katoná­­nak és Schlick tábornok ezre­­dében megfordult Landau vá­­rosa alatt, majd Elsassban, honnét 8 ezreddel átrendelték őket Lőcse ostromára, mely­­ben részt vett. Majd egy lo­­vasszázadot toborzott, mely­­nek 13 évig ő volt a parancs­­noka, végül is átadta századát Schaumburg grófnak; ezután szolgált mint önkéntes Monte­­cucolli ezredében. 1716-ban Preiner tábornokkal s egy zászlóaljjal Péterváradnál tö­­rök fogságba került, Belgrád­­ba vitték, ahol török szolgá­­latban állott és amikor Temes­­vár alá rendelték, átszökött a császáriakhoz s velük megfor­­dúlt Erdélyben és Oláhország­­ban. A háború befejeztével hazament Strassnitzba, ahon­­nét Czobor gróf hívta el s küldte Törökországba két tár­­sával 1722-ben, hogy neki lo­­vakat vásároljon; ott Rákóczi fejedelem támogatta, megfor­­dúlt Egyiptomban s Babiló­­niában, s hozott is megbízó­­jának onnan 11 arab lovat. Ez­­után Boroszlóban, Bécsben, Fischamendben tartózkodott, s most Pozsony mellett Szere­­den lakik. Hogy mennyi ebben az életrajzban a valóság, s mennyi a tódítás, ma már nem tudjuk megállapítani, de a bí­­róság elfogadta, s így maradt reánk ez a rendkívül kalandos önéletrajz. Külön köszönet illeti a szer­­kesztőt a tanulmányokért, de a Conference on Jewish Ma­­terial Claims Against Germa­­ny nagylelkűségét, amellyel vállalta az Oklevéltár folyta­­tásának költségeit s benne e kilencedik kötet kiadatását is. Végül az Egyetemi Nyomdá­­nak is nagy elismerés jár az ízléses és hibátlan nyomda­­munkáért. Dr. Pataki Vidor ?

Next