Uj Élet, 1967 (22. [23.]. évfolyam, 1-24. szám)

1967-11-15 / 22. szám

Dr. Walmann Ernő tanulmánya Madách Mózes­éről A Nemzeti Színház újra be­­mutatta Madách: Mózes című drámáját és a jelek szerint ezúttal tartós sikerrel. A drá­­mát 1894-ben Kolozsvárott játszották el először, majd 1925-ben Hevesi Sándor hozta színre a Nemzeti Színházban: a siker mindkét esetben elma­­radt. A darabot a kritika nem a műhöz méltóan értékelte, de akadt egy esztéta, aki tanul­­mányában a méltó helyére emelte Madách drámáját. Ez az egyetemes — s ezen belül a magyar — irodalmat nagyszerűen ismerő és szenve­­délyesen szerető esztéta Wald­­mann Ernő volt, a budapesti Rabbiszeminárium végzett nö­­vendéke, aki doktori disszer­­tációjaként dolgozta ki »Ma­­dách Mózes­e« című irodalom­­történeti tanulmányát; mun­­káját a Rabbiszeminárium ak­­kori rektorának, Blau Lajos­­nak — mint hálás tanítvány — ajánlotta. Az 1927-ben könyvalakban is megjelent irodalmi tanul­­mányt akkor olvastam elő­­ször, amikor dr. Waldmann Ernő már a csehszlovákiai Ko­­márom (Komárno) neológ hit­­községének főrabbija volt. Ünnepi szónoklatait nem­­csak a zsidók, hanem a külön­­böző felekezetűek is meghall­­gatták; a humanista szellem, amelyet oly meggyőzően árasz­­tott, az egész városban érez­­tette hatását. Egyik vezető egyénisége és támogatója lett minden arra érdemes kulturá­­lis megmozdulásnak és a ma­­gyar irodalom terjesztésének. Merem állítani, hogy a kis városkában Madách Mózesét többen ismerték, mint Buda­­pesten, s ez kizárólag dr. Waldmann Ernő főrabbinak volt köszönhető. Madách Mó­­zeséről írt doktori disszertá­­ciója, szó szoros értelemben kézről kézre járt Komárom­­ban, ahol — az irodalomsze­­retők — ennek hatása alatt jobban megértették a drámát, mint egyes hivatásos kritiku­­sok. Waldmann főrabbi megál­­lapítása szerint Madách főmű­­vén, az Ember tragédiáján fel­­tűnően mutatkozik a Bibliá­­nak, a könyvek könyvének ha­­tása, ami a következő művé­­ben még erőteljesebben foko­­zódik, mert annak tárgya az Ó­szövetség legnagyobb prófé­­tájának, Mózesnek, küldetése. Madách egyetemességre hajló, rendkívülit kereső lelkét, me­­lyet részben a kor politikai hangulata is befolyásolt, meg­­ragadta a bibliai hős hatalmas alakja, és e két hatás összeol­­vadása eredményezte, hogy a Biblia nyomán drámai alakba öntötte e nagyszabású és fen­­séges hős küzdelmes életét és ebből formálta a Mózes című »ötfelvonásos tragédiát«. Madách Mózesével az iroda­­lomtörténészek ez ideig beha­­tó módon nem foglalkoztak, jóllehet a Madáchra vonatko­­zó Irodalom szinte beláthatat­­lan nagyságú. Pedig e mű egyedül azzal, hogy terméke e nagy költő szellemének, már méltán tarthat számot érdek­­lődésünkre. Ehhez azonban még egyéb körülmények is já­­rulnak. 1. Madách Mózesét Az em­­ber tragédiája után írta, utol­­só befejezett műve. A költő nagyra értékelte és gondolat­­ban már főműve mellé állítot­­ta. 2. A műhöz fűződő fontos és még megoldatlan problémák. Dr. Waldmann Ernő főrabbi ezután a mű keletkezésének időpontját ismerteti és annak sorsát. Eszerint Madách a da­­rabját beküldte a karácsonyi pályázatra. A bírálók Arany, Kemény, Jókai, Pombéry és Bérczy voltak. Bérczy a Kis­­faludy Társaságban Madách felett elmondott emlékbeszé­­dében a következőket mondta a Mózesről: »... A bírálóknak sokoldalú jelességénél fogva feltűnt ugyan, de mert a juta­­lom tragédiára volt kitűzve, koszorút nem nyerhetett.« A főrabbi bevezetőjében fog­­lalkozik a Mózes különböző bemutatóival, majd a »For­­rás« című fejezetben így ír: »A Mózes fő forrása a Biblia. Onnan vette Madách a főhőst és a mellékalakokat, nemcsak a nevüket, hanem a szerettük alapját is. Bár van a műben néhány mellékalak, mely tel­­jesen Madách képzeletének terméke... A cselekmény hűl­­ן^תר׳ יΡ c׳ 71־ r)+Ρ?n י'יד*'ו’דדο ה nyomán haladnak. A Bibliából össze­­szedi a Mózes nevéhez fűző­­dő legjelentősebb mozzanato­­kat. E történeti mozzanatokat éppoly kitűnő érzékkel vá­­lasztja meg, mint főművében az egyes történetei színhe­­lyeit.« Ezután felvonásról ,felvo­­násra vet összehasonlítást az eredeti forrással, így megálla­­pítja, hogy »A harmadik fel­­vonás anyagát a maga egészé­­ben a Bibliának köszöni. A negyedik felvonást a Bibliából vett elemekből formálta, de nem híven a forráshoz.« Elemzése végén a főrabbi a következőképpen summáz: »Megállapíthatjuk, hogy bár a Bibliát használta tudatosan forrásul, azért adott művében eredetit is. A Biblia tulajdon­­képpen csak a vázat szolgál­­tatja, melyen a dráma felépül. A beállítás és kidolgozás tel­­jesen Madách érdeme, a drá­­mánál pedig csak e kettő a fontos.« Dr. Waldmann Ernő a »For­­rás«-ban nemcsak a Bibliával veti össze Mózest, hanem Ma­­dách más műveivel is. »A műfaj« című fejezetben részletesen foglalkozik a fő­­rabbi annak a kérdésnek tisz­­tázásával, hogy Mózes műfaji­­lag hová sorolható. Mint írja: »Madách Mózesét tragédiának készítette... A dráma külső formája, különösen az öt fel­­vonásra való tagozódás, szinte tragédiára vall. Mégsem igazi tragédia, hiszen eposzok mód­­jára Mózes apotheosisával végződik és nem mint a tragé­­dia követeli, bukással... Mó­­zes eposzi és nem tragikai hős« Dr. Waldmann Ernő Madách Mózes־ ét »Drámai köj­­teménynek« tekinti. A tanul- Hiánynak ebben a részében megjegyzi: »Ha Madách ezt a Bibliából kapott tragikai ma­­got megfelelő módon drámai tehetséggel művésziesen kifej­­leszti, értékes művet alkotha­­tott volna.« De a részletező analízis után így talál ment­­séget Madách számára: »A tragikai befejezés mellőzésére és a hős apotheózisára a Bib­­lia szellemén kívül még két egyéb, a maga lelkében gyö­­kerező ok is kényszerítette Madáchot. A hatvanas évek jobb időkre vágyódó politikai hangulata, mely a költőt a mű megírására ihlette, és amit ta­ lán legelsőnek kellett volna megemlítenünk — Madách egyre jobban megnyugodó lel­­ke, mely Mózes számára. Az ember tragédiájához hason­­lóan, a biztató, kibékítő ak­­kordban végződő befejezést kívánta.« »A mű alakjai« című feje­­zetben — a szerző —, elsősor­­ban a főhős, Mózes egyénisé­­gét, jellemét boncolgatja és ve­­ti egybe a bibliai Mózessel, de részletesen foglalkozik — ugyancsak összehasonlítgatva — a többi szereplővel is. Vé­­gül az »összefoglalás«-ban Waldmann Ernő, többek kö­­zött úgy ítéli meg, hogy: »A dráma nyelve költői, legköl­­tőibb Madách valamennyi mű­­ve között. Madách Mózes-ének addigi igazságtalan értékelésével szemben irodalmi körökben feltűnést keltő, értékes tanul- Hiányban állást foglaló Wald­­mann Ernőről, rabbiszeminá­­riumi osztálytársa, dr. Bene­­schofsky Imre főrabbi így em­­lékszik meg. Elfogult vagyok Waldmann Ernő emléke iránt, nem tud­­nék objektív jellemzést adni róla, mert szerettem, és éle­­tem legjelentősebben formáló és érlelő évtizedét vele töltöt­­tem. Világosan emlékezetembe tudom idézni a bricsesznad­­rágos, naiv vidéki fiút, aki Bá­­torkesziből, ebből a kisalföldi ortodox »kité«-ből érkezett a Rabbiképzőbe. Azután a ko­­moly, elmélyedő teológust, akit megidézett Blau Lajos talmud-tudománya, az a ra­­gyogó módszer, ahogy Blau a Talmud lapjairól felidézte az ókori Kelet emberét, életét, és az egyetemi hallgatót, aki az ókori Kelet tudományának szeretetét a magyar kultúra, a magyar irodalom szerelmével egyesíti. És látom képzeletben a komáromi rabbit könyves­­szobájában, ahol egyszer együtt ültünk és a magyar zsidóság közeljövőjének eshe­­tőségeiről, a deportáció lehető­­ségéről beszéltünk. Nem, azt nem tudom, arra nem vagyok képes, hogy barátomról, a rab­­biról, az irodalomtörténészről, az emberről, hideg mértékkel, nyugodt objektivitással mond­­jak jellemzést, értékelést. Waldmann Ernőt megölték Auschwitzban. Jak Sándor A betű esküdt katonája Így nevezte magát egyik if­­júkori versében Fenyő Lász­­ló, a pesti élet és bánatok köl­­tője, aki most lenne 65 éves, de 43. születésnapját sem ér­­hette meg. Most, születésnap­­ja körül, nyilván nem egy könyvespolcról leemelik vers­­köteteit s fojtott fájdalmú lí­­rája továbbrezeg a rokonszí­­vekben. Emlékét — kötetein, hívein, barátain, olvasóin kí­­vül — márványtábla is őrzi a Lenin körút 91. számú ház fa­­ján, melyben született, s mely előtt állva csaknem negyed­­század távolából felrémlik előttem a szívemhez nőtt ba­­rát gyermekes, várakozásteli pillantása. Így nézett rám 1944. október 13-án a Paulay Ede utca 43. számú ház kiet­­len »gangján«, ahol utólszor találkoztunk. Lelkesen magya­­rázta, hogy már csak néhány hónap s olyan világ kezdődik, melyben az élet a szellem és emberség után igazodik. — Bármi történjék, meg kell érnem ezt a százszor bol­­dog korszakot! — erősítette önbizalmát. Nem láthatta meg az új, boldog világot, de eljövetelét feltétlen bizonyossággal hitte és várta a fasizmus szoronga­­tó embertelenségének legsöté­­tebb napjaiban is, míg csak a nyilas rémuralom banditái ki nem oltották életét. (1.) írógép javítás KOVÁCS ZOLTÁN VII. Kertész u. 46. Tel.: 428-141 SZERETI, FÉLTI OTTHONÁT? Bánjon szakszerűen a gázzal, villannyal, háztartási gépekkel, kályhával, gázpalackkal, vízcsapokkal. Gondossággal óvatossággal megelőzhetők a károk! HA MÉGIS BAJ TÖRTÉNIK, NE MULASSZA EL LAKÁSÁRA, CSALÁDI HÁZÁRA KÖTÖTT BIZTOSÍTÁSA ALAPJÁN KÁRÁT AZ ÁLLAMI BIZTOSÍTÓHOZ 48 ÓRÁN BELÜL BEJELENTENI. 0 Tűzkárt a tűzoltósággal, betörést a rendőrséggel is közölje. 0 A tv־ antenna viharkárát javítás előtt jelentse be. 0 Üvegkárnál a bejelentésen kívül más okmány nem szükséges. 0 Csőrepedés esetén a műszaki hibabejelentő egy példányát őrizze meg. 9 Baleset esetén töltse ki és orvossal láttamoztassa a biztosító által rendelkezésre bocsátott űrlapot. 0 Szavatossági kárnál a kár természetétől függően ad felvilágosítást az ÁLLAMI BIZTOSÍTÓ új kor nyitánya »Hisszük, hogy segít felidéz­­ni a fél évszázados és dicsősé­­ges történelmi múltat...« majd így fejezi be előszavát Illés Lajos, az Új kor nyitánya szerkesztője: »»ösztönzést ad­­nak a fejlődéshez a magyar és a szovjet népek kapcsolatának, barátságának további erősödé­­sében ...« Illés Lajos bevezető­­je irányt mutat a kötet egész hangvételére­, amely méltó a Nagy Október fél évszázados jubileumához és méltó a ma­­gyar írók és költők impozáns seregszemléjéhez, amellyel e kitűnően összeállított ünnepi kiadványban találkozunk. Ady Endre 1905-ben írott Földindulás című cikkével kez­­dődik a könyv és az első magyar Lenin-verssel, Pásztor Árpád költeményével, Móricz Zsigmond, Móra Ferenc, Krú­­dy Gyula, Juhász Gyula, Nagy Lajos, Kassák Lajos, Várnai Zseni, Somlyó Zoltán és mások 1917-es írásaival folytatódik. Kár, hogy a szerkesztő Ady Endre Földindulás cikke mel­­let nem közölte Kiss József Knyáz Potemkin című forra­­dalmi versét, amely szervesen illeszkedne e kötethez. Egy antológia összeállításá­­nál azonban sosem szabad azt figyelni, hogy mi maradt ki belőle, mert értékét mindig az adja meg, ami benne van. Ha pedig ezt vesszük figyelembe, akkor ez a művészi kiállítású könyv valóban jelentős esemé­­nye a magyar irodalomnak. Csak találomra ragadunk ki néhányat a szerzőkből és a kötet írásaiból. Ott találjuk Lengyel József emlékezését a Forradalom altisztje címmel, Illés Bélának, több elbeszélését,­­közöttük az ÚJ ÉLET-ből is ismert Hazatérés-t, amelyben édesanyjával való találkozását írja le, Budapest felszabadítása alkalmából. Bálint György, József Attila, Illyés Gyula, Déry Tibor, Zelk Zoltán, Bara­­bás Tibor elbeszéléseit, költe­­ményeit, valamint Vihar Béla, Hajnal Anna, Fodor József, Benjámin László, Simon István az ünnephez méltó szép verseit és az egész kötet legnagyobb értéke, hogy kerüli a pátoszt, a sematikus írásokat, hanem emberközelségbe hozza az ün­­nepi évfordulót azzal, hogy megemlékezik a fél évszázad egyszerű hétköznapjairól is. (Szépirodalmi) 'IS. A Világhíradó Dr. ÁRPÁD HAHN, a zág­rábi egyetem világhírű orvos­­tanára, a Jugoszláviai Zsidó Hitközségek Szövetségének vezetőségi tagja, a Zágrábi Zsidó Hitközség volt elnöke, 64 éves korában váratlanul el­­költözött az élők sorából. A zágrábi belklinika nagy te­­kintélyű igazgatója, a Jugo­­szláviai Tudományos és Mű­­vészeti Akadémia tagja volt, aki a második világháború alatt partizánként harcolt. Te­­metésén óriási tömeg vett részt. Ott voltak a kormány képviselői is. A jugoszláv zsi­­dóság küldötts­égét dr. Lavosz­­lav Kadelburg elnök vezette. A »Mose Pijade a zsidó ének­­kar gyászdalai mellett kísér­­ték sírjához a jugoszláv zsidó­­ság feledhetetlen emlékű fiát. ROTTERDAMBAN a város polgármestere, W. Thomassen leplezte le annak a tizenkét­­ezer rotterdami zsidónak a szobrát, akit a nácik kon­­centrációs táborokban gyilkol­­tak meg. Az emlékmű Lekie Metz szobrászművész alko­­tása. SIR ISAAC WOLFSON, az angol zsidóság egyik kiválósá­­ga, a kiváló pénzügyi szakem­­ber és filantróp, most ünnepel­­te hetvenedik születésnapját. Eredményekben gazdag életé­­ben több akadémiai fokot ért el, egyetemi díszdoktorátuso­­kat szerzett és a Royal Society tagjai közé került. GURENBADBAN, HIN­­WILNÉL felavatták a huszon­­öt évvel ezelőtt elhunyt ki­­váló zsidó operaénekes, Jo­­seph Schmidt emléktábláját. Ez a felirata: »Itt halt meg 1942. november 16-án, 38 éves korában a világ egyik leghíre­­sebb és legboldogítóbb éneke­­se, Joseph Schmidt, mint me­­nekült és mint a kegyetlen kor ártatlan áldozata. — A hálás barátok.« Két kiváló orvos halála Dr. Biedermann János November volt akkor is, de nem ilyen enyhe, szelíd, ha­­nem csípős, morcos november, vészteljes, véres ősz. A nyilas gonosztevőket már nem tar­­totta vissza a gyilkolásban, rablásban semmiféle védőle­­vél, sőt a Nemzetközi Vörös­­kereszt jelvénye sem. Így ke­­rült egyik nyilasosztag a Beth­­len téri szükségkórházba, ahol kétezernél több zsidó húzódott meg. A nyilasok lefegyverez­­ték a kapuőrséget, aki ellen­­állt, lepuffantották és a kór­­háztermek felé rohantak. Pon­­tosabban csak akartak rohan­­ni, mert egy fehérköpenyűs férfi útjukat állta. — Mit keresnek itt?! — ri­­vall! rájuk, majd a vezetőjük­­höz fordult. — Én vagyok a kórház igazgatója, enyém a felelős­­ség, az én engedélyem nélkül senki sem lépheti át az épü­­let küszöbét. Egyébként mit akarnak? — A zsidókért jöttünk! — hangzott a válasz kórusban. Az igazgató-főorvos fejét rázva tiltakozott: — Itt nincsenek zsidók, itt csak betegek vannak, azok pe­­dig a Nemzetközi Vöröskereszt oltalma alatt állnak. Szemtanúja voltam ennek a ma szinte lehetetlennek tűnő jelenetnek, mely úgy végző­­dött, hogy a nyilasok a beteg­­szobák helyett az irodába tó­­dultak, azt rabolták ki, de em­­beréletben ezúttal nem esett kár, hála dr. Biedermann Já­­nos főorvos lélekjelenlétének, bátor kiállásának, mely a leg­­nehezebb körülmények között is megmutatkozott. Már elfo­­gyott a kórház élelemkészlete, alig csöpögött víz a csapokból, orvosság sem igen akadt, de Biedermann János igazgató­­főorvos minden reggel 10 óra­­kor éppen olyan pontosan megtartotta a »vizitet«, a fű­­tetlen, ablaktalan kórtex־ mek­­ben, mint régebben a Zsidó­ kórházban, melynek főorvosa volt. Talpig férfinek mutatko­­zott az egész ostrom alatt, bá­­torsága, önfeláldozókészsége nélkül alkalmasint jó néhány­­nyal kevesebb név szerepelne a megmaradt budapesti zsidó­­ság listáján. Hallgatag ember volt, de tettei beszélnek he­­lyette, megőrzik emlékét. És a betegek százai, ezrei is, akiket hosszú évtizedek során gyó­­gyított a Zsidó kórházban, majd a felszabadulás után az Orvostovábbképző Intézet bel­­gyógyászatán­­a­l. Dr. Biedermann János egye­­temi docenst, nyugalmazott fő­­orvost mély részvét kísérte utolsó útján november 2-án, délben, a rákoskeresztúri zsi­­dó temetőben. A fővárosi or­­vosi társadalom, kartársak, volt tanítványok nagy serege töltötte meg a szertartáster­­met. Stern László főkántor gyászéneke után dr. Scheiber Sándor, az Országos Rabbi­­képző Intézet igazgatója, mon­­dott búcsúbeszédet. Az Or­­vostovábbképző Intézet nevé­­ben dr. Gönczi Tibor egyete­­mi tanár, igazgatóhelyettes méltatta Biedermann János ötvenhat esztendős önzetlen orvosi működését. A sírnál dr. Zellner Pál, a Tétényi úti kór­­ház igazgató-főorvosa, a volt tanítványok háláját tolmá­­csolta. A nagy zsidó orvosok sorában domborodó sírt csak­­hamar virágkoszorúk fedték el. Dr. Szántó László Amíg élt, csendben, a nyil­vánosság és a hírverés zajos megnyilvánulásaitól elzárkóz­­va dolgozott, és több mint egy fél évszázadon át gyógyította embertársait és főleg a gyer­­mekeket. A ma már kivesző »háziorvos«, a mindenki által szeretett »doktor bácsik« sorá­­ba tartozott, aki kora if­júsá­­gától, a diploma elnyerésétől kezdve több generáció gyer­­mekorvosa volt Pécsett, ahol lassan már apák és fiúk sem szólították másképpen, mint Laci bácsi. Mert dr. Szántó László, aki most, 78 esztendős korában egy dolgos és érde­­mes élet után eltávozott kö­­rünkből, nemcsak jó orvos, nemcsak kitűnő diagnoszta, hanem ami ennél is több, em­­bernek is kiváló volt. Azok kö­­zé tartozott, akik ott álltak a magyar társadalombiztosítás bölcsőjénél és mint a pécsi egykori OTI gyermekorvosa, az első társadalombiztosítói gyermekgyógyászat felszerelé­­sét — mivel abban az időben mindenre akadt pénz, csak a munkásgyermekek egészségére a legkevesebb —, saját zse­­béből fedezte. És azóta évti­­zedeken át járta Pécs zeg­­zúgos utcáit, a külvárosi nyo­­mortanyákat és ha beteg gyer­­mekről volt szó, nem ismert lehetetlent, ha kellett, és sok­­szor kellett, a recept mellé odacsúsztatott néhány bankje­­gyet is, hogy a gyógyszer ki­­vátására és esetleg egy meleg ebédre is jusson. Gyógyítói tevékenységét csak két ízben szakította meg, egy­­szer sem saját akaratából. Az első világháborúban őt is el­­vitték a frontra, ahol többek között a Ferenc József-rend lovagkeresztjét, a koronás arany érdemkeresztet és két Signum Laudist kapott. Az­­tán jött 1944 és Pécs gyerme­­keinek orvosát a kivételezett­­ség sem mentette meg az auschwitzi úttól és túl az öt­­venen, deres fejjel megjárta a halál országútját. Amikor visz­­szajött, üres, kifosztott rende­lő várta és ott folytatta, ahol abbahagyta, gyógyította azok­­nak gyermekeit, akik, amikor elhurcolták, elfordították fe­­jüket. Pécsről az utolsó évek­­ben Budapestre költözött és itt is szinte élete utolsó percéig a gyógyítás szolgálatában állott. De dr. Szántó László főor­­vos, a magyar­ zsidóság köz­­életében is, egész életében ál­­dozatos munkásságot fejtett ki. Éveken át elnöke volt a Pécsi Izraelita Hitközségnek és a Dél-dunántúli Községkerü­­letnek, és a felszabadulás után ő szervezte meg az el­­árvult, kilencven százalékban kiirtott pécsi maradék zsidó­­ság közösségét és most, hogy Budapesten élt, a Budapesti Izraelita Hitközség képviselő­­testülete dísztagjává választot­­ták. Amikor búcsúzunk dr. Szán­­tó László, aranydiplomás fő­­orvostól, akinek érdemeit kor­­mányzatunk is elismerte az­­zal, hogy ez év májusában la­­kásán, betegágyánál dr. Szabó Zoltán egészségügyi miniszter adta át a Munkaérdemrend ezüst fokozatát, beszélnünk kell dr. Szántó László főorvos özve­­gyéről, az egykori szegedi ma­­gyar zsidó költő, Kisteleki Ede leányáról, Anikóról, aki több volt, mint feleség, hanem élet­­társ és aki az utolsó két évben a betegszívű férje életéért va­­lóságos harcot vívott. (zs.) N­ovember 8 ־-án kísérték utolsó útjára családja, barátai és tisztelői dr. Szántó László főorvost, akinek ravatalánál dr. Salgó László főrabbi mon­­dott búcsúztatót, kiemelve az elhunyt orvosi és emberi érde­­meit és azt a veszteséget, ami halálával a magyar zsidóságot érte. Stern László főkántor megindító gyászéneke után el­­helyezték dr. Szántó Lászlót nyugvóhelyére. A BIH és MIOK nevében Ács József fő­­titkár jelent meg a végtisztes­­ségen. Írógépét javíttassa a Műszerészek Irodagépjavító KTSZ-ben Budapest, V­­., Szí­v utca 14

Next