Új Élet, 1968 (23. évfolyam, 1-24. szám)

1968-01-01 / 1. szám

A mi kis templomunk Már századfordulókor szűk­­nek bizonyult a fővárossal együtt fejlődő ortodox hitköz­­ségnek a régi, patinás ״ Or­­czy” templom. Az akkori Ki­­rály utca és Károly körút sar­­kán elterülő, az Orczyakról el­­nevezett hatalmas komplexum emeleti helyiségében volt az ortodoxok temploma. A „béke világ”-nak mondott korszak utolsó szakaszában, az első vi­­lágháborút megelőző esztendő­­ben, 1913-ban avatták az or­­todox hitközség Kazinczy ut­­cai új templomát, Budapestnek m­áig is egyik legszebb zsina­­gógáját. Eredetileg a frankfurti nagy templom pontos mását kívánták idevarázsolni, de a szűk utca ezt a tervet bizton­­sági okokból meghiúsította. A monumentálisnak képzelt hom­­lokzati részt szükségszerűen le kellett kurtítani, a bejárati lépcsőzet térségét, az előcsar­­nok térségének megrövidítésé­­vel kellett kialakítani. Az elő­­csarnok így is méltó maradt a nagy templom előteréhez, ame­­lyet a stílusos kézmosó me­­dence elhelyezése tesz hatáso­­sabbá. A templom tervezőépítésze Löfler Béla közismert építész volt. Mintha az épülő templo­­mot tervező álmaiban azt is megálmodta volna, hogy idő­­belileg véres, háborús dúlás éveinek nézünk elébe__ Mintha az építész megsej­­tette volna, hogy veszély le­­selkedik a templomra és a ben­­ne ájtatoskodó hívekre, eszmei „várrendszerrel” vette körül a csöndes áhítat békés birodal­­mát: iskolák. Tanházak és bibliás­ életű papi emberek la­­kásai, valamint a hitközség székháza övezte minden oldal­­ról. A templom imádkozó nagy csarnoka a 121. Zsoltár szelle­­mének megfelelően lefelé lett a bejárattól kezdődően a frigy­­szekrényig. A Kazinczy utcai templom építésének folyamata is elárul­­ta az ortodoxia intranzigens voltát a hitélet minden te­­rén. A hitközség főrabbija a jóságos, világhírű Reich Koppel volt, a dajjan pedig a lánglelkű Chájjim Szoffernek, Reich Koppel előd­jének, az el­­ső budapesti ortodox főrabbi­­nak a fia. Ez a rabbi Jakob Scho­­lem bizony egynéhányszor meg­akasztotta a munkafolyamatot, javítanivaló hibát vélvén fel­fedezni a hagyomány rovására, a műépítész tervező álmainak elképzelésében. Nemcsak a templom kiképzése, berende­­zése, kincset érő kegyszertára képezte a Kazinczy templom hírnevének megalapozottságát, de a benne meghonosodott ha­­gyományhűség abszolút töké­­letessége, fővárosi ízléssel ve­­gyülve, méltán érdemesítette a templomot világszerte elisme­­résre, az ott meghonosodott Minhag is ezt sugározta. Szom­­baton és ünnepnapokon két fő­­istentisztelet volt, mindkét al­kalommal zsúfolt padsorok mellett. Ez érthető is, mert nem kisebb kántorok működ­­tek, mint a felejthetetlen Hart­­mann Dávid, Holczer Lipót. Az ott működött nagy rabbik mind ismertek voltak a zsidó­­ság körében. Reich Koppel előbb királyi tanácsos, majd felsőházi tag, 40 éven át szol­­gálta szeretett hitközségét. 90. születésnapján a Neue Freie Presse hozta bölcselő nyilatko­­zatát a magas kor istenadta ál­­dásért. A rabbiság többi tag­­jai szintén nagyhírű szellemi kapacitások voltak: Susmann Viktor, Steff Jonathan, Welz Izrael és Cross József (aki eredetileg, az akkor még kü­­lön autonómiával bíró budai hitközség rabbija lévén, hiva­­talosan így titulálta magát: „Budapest jobbparti ortodox hitközség főrabbija.”). A 44-es és az azt közvetle­­nül megelőző borzalmakról kü­­lön kell írnunk. A Mindenható végtelen ke­­gyelméből a teljes elpusztítás­­ra ítélt szidóság egy része a győzelmes szovjet hadsereg jó­­voltából megmenekült. A ná­­cik és nyilasok által belül tel­­jesen lerombolt főtemplomun­­kat csakhamar régi pompájá­­ban, díszében újjáépítettük és azóta is mindmáig a régi meg­­szentelt hagyományok szelle­­mében intaktul végezzük szer­tartásainkat A felszabadulás óta is hitközségünk múltjához méltó rabbikar, végzi munká­­ját. A magától érthetően min­­dennapos nyilvános istentisz­­teleten kívül intenzíven folyik a Talmud Tóra, kis jesiva és a Sasz Chevra termeiben a hit­­életi munka. A Kazinczy utcai templom és a hozzátartozó in­­tézmények a jövőben is mara­­déktalanul, szilárd hithűséggel szolgálják hagyományos fel­­adatainkat Weisz Márton Írógép javítás KOVÁCS ZOLTÁN VII. Kertész u. 46. Tel.: 428-114 Dr. Csillag Endre halálára Reggelenként, munkába in­­dulás előtt, szokásom gyorsan belenézni az aznapi lapokba. Az utóbbi időben rászoktam arra, hogy ezt a gyors böngé­­szést az utolsó oldallal kezd­­jem. Mint rendszeresen, úgy a mai napon is, december 2-án, szemem az újság felső szélén levő gyászkeretre mered. HALÁLOZÁS Dr. Csillag Endre, a Parád- I­­­fürdői Állami Gy­­.,­ürdőkór- I ház igazgatófőorvosa 56 éves |­s korában XI. 30-án hirtelen el­­­­hunyt Temetése f. hó 3-án du. 13-kor a rákoskeresztúri­­ temetőben lesz (X. ker. Kor- I­ma u. 6.). Gyászolja felesége­­és fia. Nem akarok hinni szemeim­nek, hiszen még nem is olyan régen, rövid pár hónappal ez­­előtt, több ízben is, baráti be­­szélgetést folytattam a Parád­­fürdői Állami Gyórgyfürdő­­kórház előtti sétányon az el­­hunyttal. Beszélgetésünk sok­­rétű és elmélyült volt. Szóba került — többek között — az ő és az ön nyugdíjazási lehe­­tőségének kérdése, melynek során örömmel vettem tudo­­másul én a már nyugdíjas köz­­egészségügyi felügyelő, hogy kartársam még jóval az aktív munkavégzés periódusában áll, de... De az igazat megvallva, kis­­sé idősebbnek tűnt fel nekem, mint a tényleges kora volt és panaszait csak a 60 év felé közeledő ember általános pa­­naszainak véltem, bár valami elfáradásnak is mutatkozó, esetleges kóros vonás már mintha akkor is megjelent volna az arcán. Elbeszélgettünk a közös zsi­­dó sors göröngyös útjairól, visszaemlékeztünk az 1944-es év borzalmaira, mártírjaink­­ra, közös szívfájdalmainkra; szó esett napi politikai kérdé­­sekre, kutattuk­ a közelmúlt eseményeiben is és ugyanak­­kor egyetértettünk jelenlegi egészségügyi kormányzatunk vonalvitelével, a szocialista ál­­lamberendezkedés emberi jo­­gosultsága jelenében és jövő­­jében. Elmélkedtünk az egész­­ségügyi szervezés kérdéseiről, szakszervezeti, szakmapoliti­­kai és egyéb kérdésekről. So­­hasem felejtem el, hogy — személyes alapon — milyen őszintén és bájosan invitált meg engem, az idősebbet, hogy vonuljak be hozzá, kórházba, ahol — szerinte megérdemel­­ten — regeneráltassam ma­­gam ahhoz, hogy továbbra is szolgálatára állhassak — ha mindjárt csökkentett mérték­­ben is — országunk egészség­­ügyének. Félig-meddig ígére­­tet is tettem neki erre vonat­­kozólag; most bevallom — fül­­lentettem, de ha akarnám se tehetnék már eleget a szíves invitálásának... Látom őt, akit betegei és beosztottai egyaránt szerettek és tiszteltek; látom őt, a szak­­mában tapasztalt idősebb kol­­légát, aki tekintélyével példás fegyelmet tudott tartani a kór­­házi gépezet egyenletes mű­­ködésének vonalán; látom őt most is, amint szabad idejé­­ben orvos felesége karjára tá­­maszkodva lassú léptekkel ballag Parádfürdő virágillat­­tól telített sétányain ... Parádfürdő aránylag közel van Salgótarjánhoz s így élt bennem az a titkos remény, hogy egy tavaszi, vagy nyári kiránduláson megint találkoz­­hatunk majd, hogy ismét ki­­cserélhessük gondolatainkat Az általam elképzelt randevú most már elmarad, hiszen a kedves és szimpatikus ember, a derék kolléga most már a parádi sétányok helyett az öröklét útjain ballag egyma­­gában; talán úgy is mondhat­­juk: új csillag jelent meg az égen! Dr. Szálkai Géza Az utolsó nyugvóhely SZÁZHARMINC MAGYAR ZSIDÓ MÁRTÍR TEMETÉSE KISMARTONBAN Huszonkét év előtt, mikor gyalogszerrel hajtották az ül­­dözöttek ezreit a haláltáborok felé vezető országúton, a náci­­kísérők könyörtelenül megöl­­tek mindenkit, aki kidőlt a sorból, nem bírta a halálmar­­sát. 1945 elején a burgenlandi Zumdorf község határában 130 Mauthausenba indított ma­­gyar zsidót öltek meg és föl­­deltek el. Most, 22 évvel pusz­­tulásuk után, az osztrák ható­­ságok úgy érezték, kötelessé­­gük megadni a végtisztességet a nácizmus osztrák földben nyugvó áldozatainál­, akiket exhumáltak és ünnepélyes kül­sőségek között helyeztek im­­már örök nyugalomra a kis­­martoni zsidó temetőben. A gyászszertartást Akiba Eisenberg főrabbi végezte. Dr. Ernst Feldberg, a zsidó hitköz­­ség elnöke búcsúztatta a fasiz­­mus magyar áldozatait, gyász­­beszédet mondott Hans Tinhof, Kismarton polgármestere is. A temetésen megjelentek a bécsi hitközség elöljárói és Kismar­­ton polgárai, hogy elkísérjék végső nyugvóhelyükre a világ­­égés osztrák határszélen el­­pusztult 130 magyar zsidó ál­­dozatát Síremlékek KŐFARAGÓ KTSZ Vill. Mező Imre út 10 fiókok: VII. Dob utca 2 X. Sírkert utca 42 XI. Németvölgyi út 132/b Köln vásárváros # • var­a Ont is Útlevél az&kszéges. Három tavaszi kiállítás, ez mindenkit érdekel Nemzetközi Bútorkiállítás 1968. január 23-tól 28-ig. Több mint ezer kiállító 22 országból mutatja be legszebb termékeit. Nemzetközi Háztartási és Vasáru Vásár. 1968. február 15-től 18-ig. 33 ország kétezer kiállítója várja a látogatót. Nemzetközi -MINDENT A GYERMEKÉRT-­ kiállítás 1968. március 29-től 31-ig. 15 ország 500 kiállítója mutatja be a gyermek ruházkodását, játékait és a legkülönbözőbb egészségügyi felszereléseket Egyéni utazás. Felvilágosítást ad, prospektust küld a magyarországi megbízott Dollai Antal Károly XI., Hegyalja út 70. Telefon: 458—420. Nyolc magyar mártír költő Bár az írótársak szinte a fel­­szabadulás pillanatától köte­­lességüknek érzik, hogy tiszte­­legjenek a betűvetők emléke előtt, akiknek életét a fasiz­­mus áldozatul követelte, még mindig nem teljes a mártír költők, írók veszteséglistája. A Bóka László, Kardos László, Komlós Aladár kezdeményez­­te Mártír írók Könyve 74 olyan tehetséges írónak állí­­tott emléket, akiknek a kezé­­ből a fasizmus gyilkos ökle ütötte ki a tollat. Most a Fővá­­rosi Szabó Ervin Könyvtár Vasvári István összeállításá­­ban, Remete László bevezető írásával nyolc magyar mártír költő bibliográfiáját adta ki. A szakszerű, sallangmentes felsorolás minden adata vád­­irat egy-egy soraként sújt le és kéri számos a pótolhatatlan veszteséget, mely a nyolc fia­­tal tehetség elnémításával iro­­dalmi életünket s azon át a szépre szomjazó százezreket érte. A nyolc magyar mártír köl­­tő: Berkó Sándor, Fenyő Lász­­ló, Knopp Imre, Lukács László, Pásztor Béla, Salamon Ernő, Vető Miklós, Zsigmond Ede bibliográfiájának megjelente­­tésével a Szabó Ervin Könyv­­tárt — mint a Bevezető közli — nemcsak irodalom-népsze­­rűsítő cél vezette, hanem az a törekvés, hogy az irodalom,útu­­tatók kezébe is útmutatót ad­­jon s így a megkezdett munka folytatására is ösztönözzön. Ezt a célt eredményesen szol­­gálja a bibliográfia hatásos, fényképes dokumentációs anyaga is. fl.) A Magyar aklevéltár X. kötet. (1150—1766) Szerkesztette: Scheiber Sándor — Házi Jenő, Pataki János, Zsoldos Jenő közreműködésével Egy hatszáz oldalas ok­­mánygyűjteményről nem könnyű rövid összefoglalást adni, főleg akkor, ha a terü­­letben az egész történeti Ma­­gyarországot, időben pedig 600 esztendőt ölel fel. Hogy csak egy-egy érdekesebb esetet ra­­gadjunk ki: A Zala megyei csatári monostor Gutkeled­­bibliájának bácskai zsidókról szóló bejegyzése 1150-ből való. — A Vasvármegyei Zsidó­­földe az egész középkoron át hosszú per tárgya Vasvár vá­­rosa és Káptalanja között. — A soproni zsidók 1526-ban arra hivatkoznak, hogy teme­­tőjük sírfeliratainak bizonysá­­ga szerint ők hatszáz éve sop­­roni lakosok. — Buda elfog­­lalása után a törökök a vár­­ból a zsidókat kitelepítették Kisázsiába. — Ezek azonban csak kiragadott érdekességek. Az érdeklődő legjobban teszi, ha mindjárt felüti a kötet vé­­gén található mutatókat: név, hely, tárgy szerinti cso­­portosításban. Ezekben bizo­­nyosan fog találni olyasmit, ami érdeklődését felkelti s a forrást is felüti, ahol a fejléc bölcsen megszerkesztett s min­­den lényeget tartalmazó szö­­veg­ kivonata akkor is kielégí­­tően tájékoztatja, ha a latin vagy ónémet forrás­szöveget nem is tudja élvezni. De haladjunk az értékelés­­ben sorjában. Bevezetőül a boldogemlékű, vértanúhalált halt Büchler Sándorról ka­­punk figyelemre méltó szere­­tettel megírt életrajzot a szer­­kesztő, Scheiber Sándor tollá­­ból, úttörő történetírói mun­­kásságának részletes évrendi felsorolásával együtt, amely Dán Róbert munkája. Következnek időrendben Kőszeg, Vasvár, Sopron, Po­­zsony, Cegléd, Nagykőrös, Nagykároly, Kolozsvár, Gyula­­fehérvár zsidóságára vonatko­­zó oklevelek. Ezek egyrészt mozaik-szemecskéket adnak a hazai zsidóság régmúltjáról, életmódjáról, tevékenységéről, másrészt — mert főleg peres ügyiratokból származnak — felvilágosítást nyerünk a zsi­­dókkal kapcsolatos bűnügyek­­ről. Elénk kerülnek sorban nem­csak a szorgalmas és becsüle­­tes kereskedők, de a csavar­­gók, orgazdák, tolvajok, rab­lók és rablógyilkosok is. A történelmi forráskiadványok szavahihetőségének legfőbb feltétele: a minél alaposabb tárgyilagosság követeli meg, hogy a zsidóságot terhelő for­­rások is napvilágra kerülje­­nek, szem előtt tartva azt a tapasztalati igazságot, hogy rendes emberekről régente so­­ha, vagy csak nagyon ritkán jegyeztek fel valamit is írás­­ban, viszont az izgágák, hami­­sak, meg a közerkölcs ellen vétők annál többen kaptak megörökítést. A bírósági ügy­­iratokból sohasem is szabad statisztikát­ csinálni az egész­­ről, még kevésbé általánosítani az egyed kilengéséről az ösz­­szesre. Ha tárgyilagosak akarunk lenni e forrásgyűjtemény használatában, akkor azt is keresnünk kell, vajon a múlt igazolja-e a zsidóságnak máig meglevő azokat az alaperé­­nyeit, amelyek révén megél­­hetést, sőt felemelkedést tu­­dott találni a legkülönbözőbb fajú és nyelvű nemzetek közt is. S ez a kötet felel erre a kérdésre is, példák sorozatát tárva elénk arról, hogy a zsi­­dóság a múltban is mindig ki­­finomult érzékkel rendelkezett annak megérzéséhez, hogy mi hiánya van annak a társada­­lomnak, amelyben élt, s e hiányt hol és hogyan lehet enyhíteni, beszerezni vagy elő­­állítani, messze földről ők a beszerzői pl. a finomabb ru­­haanyagnak, selyem, bársony, brokát, damaszt, fátyol, patyo­­lat, tafota az ő közvetítésük­­kel jut el hozzánk Keletről éppúgy, mint a holland, olasz, angol, német gyártóhelyekről. Nem véletlen, hogy a Habs­­burg-dinasztia hadseregszállí­­tói zsidók, de az sem, hogy Rákóczi fejedelem a maga ku­­rucainak a Balkánról meg Kis­­ázsiából szerzi be az abaposz­­tót, százezer forintos tém­ek­­ben, zsidók közvetítésével. Azt talán hangsúlyoznunk sem kell, hogy e távolba ható pénz­­ügyi műveleteket nemcsak készpénzzel meg csereáruval bonyolították le, hanem hitel­­levelekkel, charta biancá­­val, a mai csekkfüzetek ősével is. Mindezt persze keleti és nyugati hitsorsosok közvetíté­­sével. S itt ad nekünk e for­­ráskiadvány bizonyítékot a zsidóság másik jellegzetes tu­­lajdonságára, az összetartásra s egymás segítésére! Ez a két tulajdonság a rugalmas üz­­leti érzék és az összetartás a nagy fölénye a zsidóságnak, de ugyanezeknek nagy szerepe van az ellenük feltámadt irigységnek, sőt gyűlöletnek kifejlődésében, s még a pog­­romok felizzásában is! A pél­­dátlanul erős összetartása a zsidóságnak hírforrásnak is megbízható eredője. A török— magyar, meg a kuruc—labanc háborúk egyformán bizonyíté­­kokat tárnak fel erre vonatko­­zólag is. Hogy a zsidóellenes izgatá­­sok idején is akadtak a zsi­­dóságnak hathatós pártfogói, ez is történeti tény: ha a vá­­ros polgársága kergette ki a zsidókat, szomszédos nagybir­­tokos fogadta be őket, sőt nemegyszer a legfőbb kor­­mányszék, a Helytartótanács, sőt a bécsi udvar is megtette ezt nemegyszer, ráírva a cé­­hekre, városi tanácsra, vár­­megyére: megtette ezt Rákóczi Ferenc fővezére, Károlyi Sán­­dor is, a maga zs£dófosztogató kurucaival szemben! Ezek az érdekellentétek bil­­lentették állandóan jobbra­­balra a hazai zsidóság sorsát, de hogy maga a zsidóság is igyekezett az ellene támadó ellenszenvnek szerény viselke­­dés ajánlásával, sőt, szigorúan előírt puritán külsőségekkel elejét venni, erre is találunk szép példát épp az utolsó ok­­levélben (675. szám), amikor a pozsonyi­ hitközség a zsidók, főleg a zsidó nők luxus­vise­­lete ellen hoz ilyen céllal szi­­gorú korlátozásokat. E sokféleképpen értékes és tanulságos kötetért külön kö­­szönet illeti a szerkesztőt már csak azért is, mert a remél­­hető zsidó adatokat tartalma­­zó levéltárakat mind felkutatta és feltáratta, de a Memorial Foundation for Jewish, Cul­­ture-nak is, amiért vállalta e kötet kiadási költségeit. Végül az Egyetemi Nyomdának is el­­ismerés jár az ízléses nyomda­­munkáért. Dr. Pataki Vidor Műszaki tömítés, lakatos és fatömegcikk KISZ Budapest, XiH Huba @tea 24 Telefon: 408-742 Gy&rt. műszaki és autótömítésetat. mezőgazdaság! és kertészeti öntöző• berendezéseket, víz-gőz arm&tórá» ״ Styl csillár99 Javítás, vétel, eladás! Rádió, televízió, villany­­tűzhely, bojler és min­­denféle elektromos ház­­tartási készülék szere­­lése, javítása ELEKTROMOS KTSZ VI., Népköztársaság útja 13. Telefon: 426—992 Vallásos asszony és férfi öltöztetéshez felvétetik. Sürgős jelentkezést kérünk. Budapesti Izraelita Hitközség Chevra osztálya, Bpest, VII״ Síp u. 12. LAKOSSÁG RÉSZÉRE társasházaknak is központi fűtés és szigetelési munkát végzünk ״ UNIVERSAL” Bádogos, Szerelő Kis Budapest, VII., Hernád utca 41. Tel.: 229-603, 223-603, 428-131

Next