Új Élet, 1969 (24. évfolyam, 1-24. szám)

1969-10-15 / 20. szám

Siófoktól — Auschwitig A VIDÉKI ZSIDÓSÁG TRAGÉDIÁJA (Folytatás az 1. oldalról.) Kében a nyilas lap nagy dia­­dallal számol be arról, hogy a rendőrségnek sikerült elfog­­nia Rosenbaum Helen 21 éves, Mann Erzsébet 13 éves varró­­lányokat és Vicser Lajos 37 éves putnoki rabbit, akik a kassai gettó elől menekültek Miskolcra. Május 12-én pedig dicsőíti a szinérváraljai fő­­szolgabírót, aki mindazok ne­­vét kifüggesztette a hirdető­­táblán, akik hozzá zsidók ügyé­­ben mentek. Május 15-én már örömmel adja hírül: „Szerdán befejezik a miskolci zsidóság elkülönítését.” Alcímül pedig ezt írja: „Gyors ütemben ha­­lad a zsidók gettóba tömöríté­­se.” Május 17-én Baky László­­nak Zagyvarékáson díszpol­­gárrá történt választásáról szá­­mol be és közli a beszédet, amelyben Baky, aki később mindent tagadott a népbíró­­ságon, többek között ezt jelen­­tette ki: ״ Az országból minden zsidót ki fogunk telepíteni, nem marad itt közülük hír­ Ha semmi más nem marad­na fenn a miskolci és a Borsod megyei zsidóság tragédiájából, mint ennek a nyilas lapnak a cikkei, akkor is hű képet nyer­­nénk mindarról, amit a német és magyar fasizmus Észak- Magyarország e városában művelt. De szólaljanak meg a tanúk­ , Fleischerné, Csillag Olga egykori deportált, aki megírta szörnyű élményeit „Ez történt a XX. században” címmel, amely nemrég jelent meg, e könyvén kívül írásos felj­egy­­zéseket is őriz. Ebben a zsol­­cai (Miskolc melletti község) zsidóságának tragédiáját je­­gyezte fel és leírja, hogy Zsol­­cán a földbirtokos, egy volt vezérkari százados, felajánlot­­ta az ottani zsidóknak, hogy dolgozzanak a birtokán és ak­­kor ő garantálja, senkit nem mondó sem.” Nem Baky tehet arról, hogy jóslata nem száz­­százalékosan teljesült. Május 21-én „Lezárták a miskolci gettót” címmel és június 7-én ״ Hétfőn megkezdődött a zsi­­dók kitelepítése a gettóból a Tatár utcai téglagyárba” cím­­mel számol be a miskolci zsi­­dóság sorsáról. Arról azonban ez az útszéli nyilas uszító lap sem mert ír­­ni, hogy ugyanakkor már 3 napja megkezdődött a miskol­­ci zsidók vagonírozása, és ar­­ról is mélyen hallgatott, m­i­­lyen borzalmas kínzásokat áll­­tak ki a téglagyárban az oda tömörített emberek. Ehelyett Jaross Andor nyilatkozatát közli, amelyet szintén tagadott a népbírósági tárgyaláson. ״ Magyarország teljes zsidótla­­nítása nem program, hanem tény” — mondotta a nyilas miniszter. Június 11-én pedig örömmel számol be arról, hogy ״ Nincs többé mádi honpolgár” és ebben a cikkében a mádi zsidóság kitelepítéséről ír, visznek el. A szerencsétlen zsolcai zsidók minden szalma­­szálba belekapaszkodtak, he­­teken át teljesen ingyen, saját élelmezéssel, hajnaltól késő es­­tig túrták a földbirtokos föld­­jét, és amikor befejezték a munkát, megjelentek a csend­­őrök, és őket is a téglagyárba, majd a vagonokba hurcolták. Leírja Csillag Olga, hogy a fa­­lu lakossága annyira át volt itatva a fasizmus mérgétől, hogy amikor néhányan haza­­jöttek, és felállították a zsolcai zsidó temetőben a megölt zsi­­dók mártíremlékoszlopát, az ünnepségen a nem zsidók kö­­zül csupán a katolikus esperes jelent meg, aki beszédében ki­­fejezte mélységes szégyenke­­zését, hogy hívei közül senki sem tartotta érdemesnek el­­jönni e tiszteletadásra. Kolttól kb. 100 kilométernyire és családja, felesége és kis­­leánya a többi orvosok hozzá­­tartozóival együtt, mentesítve voltak a gettótól. Ez a németek egyik csalétke volt, és termé­­szetesen az utolsó napon az orvosok hozzátartozóit is be­­dobták a vagonokba. Így pusz­­tult el első felesége és egyet­­len kisleánya is. Elmondta a főorvos, hogy június 3-án szü­­leit és hozzátartozóit felkeres­­te a téglagyárban, ahol meg­­jelent egy honvédszázados, 10 jolsvai munkaszolgálatosok parancsnoka, és minden ép­­kézláb embert besorozott mun­­kaszolgálatosnak. Így majd ezer embert, közülük 14—15 éves fiúkat és hetvenéves öre­­geket is sikerült neki a vago­­nírozás elől megmenteni, de ugyanez a százados később — lehet, hogy felsőbb parancsra — Jolsváról 400 öreg­embert visszaküldött a téglagyárba, és így azok deportálását és halá­­lát idézte elő. Dr. Reinitz De­­zső maga is Jolsvára került, és majdnem tagja lett annak az orvosszázadnak, amelyet Pusztavámon, egy Fejér me­­gyei faluban a német és ma­­gyar SS-ek az utolsó szálig le­­gyilkoltak. Őt a századparancs­­nok utolsó percben vette ki e századból és tette a miskolci munkásszázadhoz orvosnak. Így sikerült neki már 1944 ka­­rácsonyán visszatérni Miskolc­­ra, ahol a maradék zsidóság szervezésében vett részt, és az új demokratikus városvezetők támogatásával egy nyolcvan­­ágyas kórházat létesített, amelyben a volt deportáltakat kezelték. Jelcin Vilmos, akinek csa­­ládja 40 tagját ölték meg, és ő maga is 22 hónapig volt Uk­­rajnában, majd a defenzív osztályon a katonai fogház rabja, elmondta, hogy csupán leányát sikerült megmenteni a téglagyárból és beszél a Gadó­­tanyán történtekről. A német Gestapo kiválasztott néhány iparost, akikkel dolgoztatott. Ezeknek megígérte, hogy őket nem fogják deportálni, mert nekik van rájuk szükségük. Ugyanakkor összeszedték a gazdag, vezető zsidókat akiket az úgynevezett „zsidó házba” a Hadirokkant utca 2—4. szám alá vittek. Később őket is Gadó-tanyára szállították ki és amikor közeledtek a szov­­jet csapatok, géppuskatűz alá vették a 37 ottlevő embert, akik közül csupán egynek si­­került megmenekülnie. Klein Vilmos is beszél a téglagyári borzalmakról, a csendőrnyo­­mozó osztály brutalitásáról, ahol egy Oláh nevű csendőr alhadnagy mindenkit véresre vert. Őt legalább utolérte az igazságos büntetés; 1946-ban a miskolci népbíróság kötél ál­­tali halálra ítélte. Amikor Kálmán Miklós el­­nökkel, a miskolci zsidóság veszteségéről beszélünk, el­­mondja, hogy ő is fiát, és egész családját siratja. — 14 000 mártírja van a miskolci zsidóságnak — mond­­ja — és köztük 1400 alig élt gyermek. Tudja, sem Miskol­­con, sem egész Borsod megyé­ben alig talál öt családot, ahol a felszabadulás után egymás­­ra találtak volna a családta­­gok. Így ment a halálba 14 000 ártatlan miskolci zsidó hittest­­vérünk és így pusztult el az edelényi, szentpéteri, putnoki, ózdi, szendrői, szikszói, forró­­encsi, mezőcsáti abaúj­szántói, mádi, olaszliszkai, bodrogke­­reszturi, mezőkövesdi, tisza­­szederkényi zsidó közösségek színe-java. És végül hadd idéz­­zünk egy akkor 18 éves leány Lázár Olga, ma Földi Zoltánná Allendorfban írott megrázó naplójából: ״ E sorokat drága szüleim, Nektek szánom, hogy egyszer megtudhassátok, hogy féltve őrzött gyermeketek min ment keresztül. Ha ugyan er­­re sor kerül majd?” Nem került sor erre. Lázár Olga szülei, mint ahogy Pasz­ternák Sándor hitközségi fő­jegyző, volt rabbi, az emlék­oszlopra felírta: osztozott ״ c. tizennégyezer Miskolcról el­hurcolt, mártírhalált halt zsidó testvérünk” sorsában. Zsadányi Oszkár Vallanak a szemtanúk Ötezer munkaszálálatos Jolsván Kálmán Miklós, az Észak­magyarországi Izraelita Köz­­ségkerület elnöke, dr. Reinitz Dezső budapesti főorvos, volt miskolci orvos, Klein Vilmos, a MIOK intézőbizottságának tagja, a miskolci zsidóság egyik volt vezetője beszélnek emlékeikről, az 1944-es gettó­­sításról és deportálásról. Elmondják, hogy a miskolci zsidóság tragédiáját sokban elősegítette az, hogy amikor a budapesti Zsidó Tanácsot fel­­kereste Feldmann Mór hitköz­­ségi elnök és Baneth Elemér, a miskolci Zsidó Tanács tagja,­ a tanács tagjai, akiket félre­­vezetett a budapesti Gestapo tisztjeinek udvariassága és ha­zuzódásai, azt tanácsolták ne­­kik, utazzanak vissza és fi­­gyelmeztessék a miskolci zsi­­dóságot, mindenki türelemmel viselje sorsát, az országból senkit el nem visznek. Ezt a szerencsétlen tanácsot még sú­­lyosbította a nyilas érzelmű miskolci főispán, Borbély- Maczky Emil, aki kijelentette az őt felkereső zsidó vezetők­­nek: „A miskolci zsidóságnak nincs oka félni, amíg én he­­lyemen vagyok, semmiféle bántódás őket nem érheti.” Ugyanakkor már kiadta ő is az utasításokat a miskolci és Borsod megyei zsidók tégla­­gyárba való tömörítésére. A túlélő tanúk vallomásából megtudjuk, hogy a putnoki és a többi vidéki zsidó hitközsé­­gek tagjait június 3-án, 4-én hurcolták a miskolci tégla­­gyárba, ahol a Kassáról és Sá­­toraljaújhelyről jött Eichmann kommandó és az ő utasításai­­kat örömmel és híven teljesítő csendőrök valóságos rémural­­mat teremtettek. Dr. Reinitz Dezső főorvos elmondta azt is, hogy őt, mint munkaszolgála­­tos orvost, kirendelték Mis- LAKOSSÁG RÉSZÉRE központi fütés- és szigetelési mankét végzünk társasszázaknak is Universal Bedogos. Szereld Kisz Budapest. VII.. Hemád ntea 15 Tel ; 229—«03. 229—60S f?8—ISI AZ IDŐT MÉM LEHET MEGÁLLÍTANI! A gyermekek telnének, a szülők gondja szapo­­rodik. A jövőről való gondoskodás, az előre­­látás egyik formája az ÉLETBIZTOSÍTÁS Újévi üdvözletek a világ minden részéből Az 5730. zsinagógiai új év alkalmából a MIOK elnöksé­­géhez számos jókívánság ér­­kezett — amelyeket a beérke­­zés sorrendjében közlünk — és amelyben a magyar zsidós­ságnak békés, boldog új esz­­tendőt kívánnak. Louis Broido, a The Ameri­can Jewish Joint Distribu­­tion Committee elnöke, Rabbi dr. Harold N­. Gordon, a The New York Board of Rabbis ügyvezető alelnöke, H. Cynowicz, az Indiai Zsi­­dók Országos Képviseleté­­nek elnöke, Jeroham Pardo, a plovdivi Zsidó Szövetség elnöke, Leon Oroubenov, a szófiai Zsidó Szociális és Kulturá­­lis Organizáció titkára, A belgrádi „Brothers Baruh” zsidó kórus, Herbert Katzki, az American Jewish Joint Distribution Comittee ügyvezető alelnö­­ke, Jack D. Weiler, az American Jewish Joint Distribution Comittee alelnöke, Daniel Segal, a Bukaresti Iz­­raelita Hitközség elnöke, Salamon Adut brüsszeli fő­­rabbi, Rabbi Arthur Schneier, a New York-i Park East Sy­­nagogue főrabbija, Sir Barnett Janner, M. P., a Foreign Affairs Committee elnöke, Jacob Kaplan, Franciaország főrabbija, Alderman Mkhael M. Fid­­ler J. P. a Board of Depu­­tie of British Jews elnöke, Dr. Vidal Modirvno, a Conseil Représentatif des Juifs de Franco elnöke, Maurice Mach, a Conseil Représentatif des Juife de France ügyvezető főtitká­­ra, Zlatko Blumschein, a Zágrá­­bi Zsidó Közösség titkára, Michel Dreyfus-Schmidt, a Belfort-i Tanács tagja, Eugen Friedmann, a Linzi Iz­­raelita Hitközség elnöke, Dr. Elio Toaff, Róma főrab­­bija, Dr. Nathaniel Katzburg, a Bar-Ilan Egyetem profesz­­szora,­­ Mayer Friedmann, a Kassai Hitközség elnöke, Charles Kappapart, a Londo­ni Keresztények és Zsidók Tanácsénak tagja, Ódon Antal, a Magyar Zsidók Világszövetségének vezető­­ségi tagja, Alex L. Elstermann, a Zsidó Világkongresszus Nemzet­­közi ügyosztályának igaz­­gatója, Dr. Jakobovits Gyula, az Angliai Magyar Zsidók Egyesületének elnöke, Dr. Henry Kraus Los Ange­les-i főrabbi, M. R. Springer és A. Schwe­id, az Agudas Israel World Organisation londoni vezet­őőtőségi tagjai, Ja­ab Halévy, a Zsidó Világ­­kongresszus Kulturális Ta­­gozatának, London, ügyve­­zető­ igazgatója, Davon Haravitz, a Zsidó Vi­­lágkongresszus Kulturális Tagozatának, London, he­­lyettes igazgatója, Werner Nachmann, a Német­­országi Zsidók Központi Szövetsége Direktóriumá­­nak, Düsseldorf, elöljárója, Dr. Otto Centner, a Horvát Izraelita Közösségek Szö­­vetségének elnöke, Dr. Moses Rosen, Románia országos főrabbija, Adele Weise, a Horvát Izrae­­lita Közösségek Szövetsé­­gének igazgatója, Philip E. Katz, az Amerika- Izrael Kulturális Alap el­­nökhelyettese, Ernest Landau, a Magyar Zsi­­dók Világszövetségének tagja, Rabbi Joachim Prinz dr., az American Jewish Congress vezetőségi tagja, A. Schiff, a Wellington Je­­wish Relief ot Welfare So­­ciety tiszteletbeli főtitkár­­pénztárosa, Morris Wahl, a Magyar Zsi­­dók Világszövetségének ve­­­׳ zetőségi tagja, Solomon Teff, a Board of De­­puties of British Jews volt elnöke, Zletko Blumschein, a Jevrejs­ka Opcina titkára, Zágráb, Salamon Mihály, az ÚJ KE­­LET szerkesztője, Rabbi Dr. Izrael Mowskowitz, a New York Board of Rab­­bis volt elnöke, Adolph Schnurmacher, Mont­­real, Dunajecz László professzor, temesvári író, Dr. William A. Wexler, a B’ nai B’ rith elnöke, Henry Bulavko, a Zsidó Vi­­lágkongreszus Francia Ta­­gozatának vezetőségi tagja, A. G. Bratman, a Board of Deputies of British Jews nyugalomba vonult főtit­­kára, I. Frenkiel mérnök, Lodz, Zvi Fainguersch, a Buenos Ai­­res-i hitközség elnöke, Dr. Moishe Goronshtein, a Buenos Aires-i hitközség fő­­titkára, Herbert Ringer, a Thüringiai Zsidó Hitközségek Országos Képviseletének elnöke, Rabbi Dr. Stuart E. Rosen­­berg, a torontói Beth Tre­­dec Congregation templom főrabbija, Eugen Rosenberg Los Ange­les, Jerry Goodman, az American Jewish Committee Külügyi Bizottsága Európai Titkár­­ságának vezetője, André Pollatsik, a Magyar Zsidók Világszövetsége Amerikai Tagozatának ve­­zetőségi tagja, Dr. Gallai Zoltán, a Montre­ali Magyar ajkú Zsidók Szövetségének elnöke, Irwing Schneider elnök, New York, Dr. Aage Rousell professzor, a Koppenhágai Nemzeti Múzeum igazgatója, Rabbi Meir Felman, Brook­lyn, Harry Landy, a Board of De­­puties of the British Jews főpénztárosa, Astorre Mayer, a Zsidó Vi­­lágkongresszus alelnöke, Milano, Dr. Arieh Tartakower pro­fesszor, a Zsidó Világkong­­resszus vezetőségi tagja, Dr. L. Levenberg, London. ÓNIMÍPIK ÉS MÉTK©ZMAP©fC Irta: Groszberg Jenő rabbi, az Ortodox Rabbitanács tagja Az ünnepek sorozata lezá­­rult. Ünnepeink életünk fény­­pontjai, mert láthatalan szár­­nyakon ragadják ki az em­­bert a színtelen hétköznapi életből és magasabb régiókba, Istennek szentelt emelkedet­­tebb gondolatkörbe helyezik lelkünket. Ünnepnapjaink a mindennapi életbe az útra­­valót adják, hogy a Tóra ne­­mes szellemében kezdjük meg újból mindennapi munkán­­kat, amely teremtő erejű, ha legjobb tehetségünk szerint a jó felé törekszünk. Szent ün­­nepeink értelmét, tanítását, irányításnak, útmutatásnak kell elfogadnunk a hétköz­­nap munkájában. Sátoros Ünnepünk — egy­­ben összes fenséges őszi ün­­nepeink — méltó befejezése a Szimb­ász Tajró, a Tóra örömünnepe, amelynek fő momentuma a Tóra törökérvé­­nyűs­égének dokumentálása. Alighogy befejeztük a Tóra olvasását, nyomban újrakezd­­jük! Mert a Tórát csak lát­­szólag lehet befejezni, de va­­lójában sohasem. Amint ezt a Talmud (Eravin 54.) fejtege­­ti, hogyha valahányszor is át­­ismételjük ugyanazt a tórái tételt, mindannyiszor újabb és újabb tanítást merítünk belőle. (״ Dadeho jeravad­ó bed­ol­ész ...”) Ezért van az, hogy a Tóra befejezésénél, újból csak Bercsisz­nél, az elejénél tartunk__ Vessünk rövid visszapillan­­tást az imént elmúlt Sátoros Ünnepre! A Jom-Kippur leáldozásakor elhangzott só­­fát harsogása már csak em­­lékezetünkben zeng fülünk­­ben, lelkünkben azonban még mindig a Félelmetes Na­­pok hangulatának finom se­­lyemköntösébe burkolódzik. A szent napok megbocsátó gesztusa veszi birtokába ilyenkor a zsidó szíveket és engesztelést sugall mindnyá­­junk lelkébe. A megbocsá­­tás békés angyalai kiűzik be­­lőlünk a széthúzás szellemét és arra intik közösségünket, hogy az engesztel­és szent ol­­tártüzét meggyújtva, az vilá­gítson a föld minden népé­­nek. Ilyen tisztult lelkülettel me­­gyünk a Sátoros Ünnep elé. Megépítjük a sátrat, ezt az „ideiglenes hajlékot” (dirasz araj), amely emlékezetünkbe idézi a microjimi kivonulást követő sivatagi bolyongást és az emberi élet ideiglenessé­­gét. Lengetjük az ünnepi csokrot, körüljárjuk vele templomainkat, kezünkben a szemet gyönyörködtető osz­­rog, a sudár lülovval (pálma­­ággal) egybekötött illatos mir­­tus (hódosz) és az egyszerű fűzfogoly (arovo). Bölcseink az ünnepi cso­­kor minden egyes részéhez mélységes szimbólumot talál­­tak. Részben célzást láttak a Mindenhatóra, akinek dicső­­ségét zengi a pálma, éppúgy, mint az egyszerű fű. A vallá­­sos áhítat jelképet látott az emberre vonatkozólag: a pál­­ma a gerinc, az oszrog a szív, a mirtus a szem, a fűzfa az ajak, mindegyik külön-külön és együttesen forduljon a végtelen bölcsességű Alkotó­­hoz. Őseinkre: Ábrahám, Izsák és Jákobra, valamint Józsefre (Jajszél harcadik) is emlékeztet a csokor négy ré­­sze. Midrasbölcseink ezeken fe­­lül az egység, az összetartás jelképét látják az ünnepi cso­­korban: közösségünk négy rétegre tagozódó gyülekezetét jelképezi az ünnepi csokor. ״ Íz és illat van az oszrogban”, célzás a jámbor igazhivőre, aki Tóráért és jótétemények gya­­korlásáért lelkesedik. ״ Íz van a lütorban (a pálmaág gyümölcsében a datolyában), de nincs illata”, jelképe azok­­nak, akik Tórával foglalkoz­­nak ugyan, de elhanyagolják a mievók és jótétemények gyakorlását. ״ Illata van a mirtuságnak, de nincs íze’’, célzás azokra a hívőkre, akik jótéteményt gyakorolnak ugyan, de nem foglalkoznak Tórával, micvókkal. Végül: „Sem íz, sem illat a fűzfaág­­ban”, amely azokat jelképe­­zi, akik mind a tóratanulást, mind a vallási előírások és jócselekedetek gyakorlását mellőzik. Kapcsoltassanak össze egymással, szólt az Örökkévaló — mondja a Midras — és szerezzenek ki­­engesztelődést egymásért. Így aztán a bűnbocsánat el­­nyerésében az érdemtelenek is részesek. ״ Vejéószü chülom agüda echosz — és mindany­­nyian képezzenek egy csopor­­tot”, nagyérdeműek a kevés­­bé érdemesekkel. Ez az ün­­nepi csokor fenkölt tanítása. Az ünnepek áhítatában el­­merülve szeretettel övezzük a Tant. Örvendezünk a Tórá­­nak és hálát adunk Terem­­tőnknek, hogy bennünket megajándékozott vele. Eb­­ben a hangulatban telik el az egész ünnep. Amidőn azután az ünnep utolsó napja is el­­következett, amikor a szent napoktól búcsút veszünk, rendezzük a Szimb­asz Táj­­zét, a Tóra örömnapját, útra­­valóul a hétköznapokra. Hogy azokon is olyan lángo­­ló szeretettel és rajongással övezzük szent Tóránkat, mint a magunkbaszállásnak és az áhítatnak szentelt, lélekeme­­lően szépséges őszi ünnepe­­inken. ״ Styl csillár ” Javítás, vétel, eladási Rádió, televízió, villany­­tűzhely, bojler és min­­den­féle elektromos ház­­tartási készülék szere­­lése, javítása ELEKTROMOS A KTSZ VI., Népköztársaság útja 13. Telefon: 426—992

Next