Új Élet, 1970 (25. évfolyam, 1-24. szám)

1970-06-01 / 11. szám

0Kp. bérmentesítve, Bp, Ti. 3 FORINT A MAGYAR IZRAELITÁK LAPJA xxv. Évfolyam, 11. szám 1970. JÚNIUS 1. Jegyzetek a Magyar mártír írók antológiájához Gál György Sándor, György Endre, Tahi László írásai egyes szám­ára. EGYÜTT AZ ORSZÁGGAL Immár több mint két hete, hogy az ország­­ban olyan hatalmas, pusztító árvíz keletkezett amelyhez foghatóra a legidősebb emberek is alig emlékeznek. Nincsen ma és nem is lehet aktuálisabb beszédtéma, mint a Maros, a Sza­­mos, a Túr és a Tisza áradása, amely békés falvakat önt el, emberek ezreit, tízezreit teszi földönfutókká, hajléktalanokká. Nem akarunk idézni a napilapok drámai tudósításaiból, elég ha az olvasó csak egy-egy filmkockát látott a tv és a híradófilmek árvízi képeiből, hogy át­­érezze mit jelent e falvak és Makó lakosainak kitelepítése, mit jelent embereknek egy dolgos életen át gyűjtött kis vagyonkájuknak elvesz­­tése. Itt valóban nincs szükség propagandára, mert itt a tények beszélnek és ezek a tények nem csak az árvíz pusztításairól, hanem a helytállásról, a segítőkészségről is beszélnek. Nem véletlenül kerültük a hősies helytállás kifejezést, hiszen az utolsó években oly sok­­szor használtuk, néha feleslegesen e hősies jelzőt. Mégis aki olvasta a riportokat a kis­­katonák, a magyar és szovjet katonák a gép­­kocsivezetők, a falvak férfi lakosainak men­­tési munkálatairól az ezúttal ha mi nem is írjuk le, magában hozzáteszi, mert hozzá kell tenni a hősies meghatározást. Elég ha csak arról a példás fegyelmezett és fáradságos munkáról beszélünk amely Makó harmincezer lakosát közöttük a makói zsidó közösség meg­­maradt ötven és egynéhány családját meg­­mentették a fenyegető árvízveszély elől, elég ha csak arról az együttérzésről beszélünk amellyel a környékező falvak és városok lako­­sai befogadták a hajléktalan családokat. Ebben az országban soha olyan egység nem nyilvánult meg, mint most, amikor a termé­­szet ereje fenyegette és sajnos fenyegeti embe­­rek tízezreit és segítőkészségben a zárt kapuk­­ban, a hajlékot nyújtó otthonokban nem tesz­­nek különbséget ember és ember között, min­­denki szívesen látott vendég, akit otthonából a démonná vált víz kikergetett Ez az együttérzés nyilvánul meg abban a hatalmas és valóban alulról jövő kezdeménye­­zésben, amelyben egy az ország népe. Min­­denki segíteni akar, mindenki pénzben, ruha­­neműben, munkában az árvízkárosultak vesz­­teségeit igyekszik enyhíteni. Tudjuk jól hogy ez az árvíz nemcsak hazánkat sújtotta, hanem még nagyobb erővel tombol Romániában ahol több mint negyedmillió ember vált hajlékta­­lanná és szedi áldozatait Ukrajnában és Jugoszláviában is. Ez az együttérzés, ez a segítőkészség a szo-­­ cialista társadalom erkölcsi fölényéből, a szo- s cialista humánumból fakad. A Magyar Izraeli­ I­ták Országos Képviseletének elnöksége és intéz s főbizottsága is körlevéllel fordult az ország­­ minden zsidó közösségéhez, hogy vegyék ki a részüket ebből az emberséges akcióból.­­ A MIOK és a BIH minden dolgozója is önkén­­­­­es adományaival segít az árvízsújtotta embe­­reken, hiszen nem is tehet mást, mert vallási törvényei is előírják a segítőkészséget a bajba­­jutottakon. És ezért is ki kell vennie részét felekezetünk minden tagjának abból az orszá­­gos akcióból, amelyben minden becsületes, humanista gondolkodású ember egyaránt részt­ vesz. Nyitva hagyott­­ lehetőség Kasselban — mint olvashattuk — a Német Demokratikus Köztársaság és a Német Szö­­vetségi Köztársaság küldöttségei úgy búcsúz­­tak el egymástól, hogy nem állapodtak meg a tárgyalások folytatásának konkrét módjában. A Német Szövetségi Köztársaság képviselői­­ most sem ismerték jogilag is azt a valóságos­­ tényt, hogy a német történelem első munkás-­­ paraszt­állama él, létezik, fejlődik. Ennek elle­­nére is maga a kasseli találkozó feltétlenül eredménynek számít, és a Német Demokra­­tikus Köztársaság sikere, hogy a tárgyalások — megfelelő időpontban — folytatódhatnak. Mindkét fél nyitva hagyta ennek lehetőségét. Amilyen hiba volna — többek között éppen az NDK jogi el nem ismerésének ténye miatt — úgy vélni, hogy a Német Szövetségi Köz­­társaság jelenlegi vezetői mindenképpen reáli­­san látják a helyzetet, és hogy a bonni kor­­mány politikájában nincs többé szerepe reak­­ciós körök érdekeinek, olyan hiba volna nem meglátni, hogy amióta Brandt kormányfő lett Bonnban, számos új törekvés kapott hangot a hivatalos nyugat-németországi politikában is. Az antifasiszta erők jelenléte az országban — és tegyük hozzá, a világ haladó közvélemé­­nyétől támogatott NDK tekintélyének erősö­­dése is — arra kényszerítette és kényszeríti az új kancellárt, hogy keresse a kibontakozás útját. A MIOK Intézőbizottságának ülése A Magyar Izraeliták Orszá­­gos Képviselete Intézőbizott­­sága május 24-én, vasárnap tartotta ülését. Az Országos Intézőbizottság ezen az ülé­­sén az Országos Képviselet május 31-i teljes ülésének előkészítésével foglalkozott. Tárgyalta a MIOK 1969. évi mérlegét és zárszámadását, valamint foglalkozott az 1970. évi költségvetési javaslattal. Dr. Seifert Géza, a MIOK elnöke beszámolójában ismer­­tette az Intézőbizottsággal a legutóbbi ülés óta történt lé­­nyegesebb eseményeket. Az elmúlt évben — mondotta — a negyedszázaddal ezelőtt tör­­téntekre a magyar zsidóság náci üldöztetéseire emlékez­­tünk. De 25. fordulója volt az elmúlt év hazánk felszabadu­­lása alkalmából rendezett örömünnepségeinknek is. Ezután beszámolt az elnök a MIOK-nak minden olyan tevékenységéről, amellyel a vallási igényeket maradékta­­lanul kielégítette. Igyekeztünk — mondotta — úgy a kong­­resszusi, mint az ortodox ár­­nyalatú zsidóság vallási igé­­nyeit teljesen kielégíteni. Ismertette továbbá sikeres rendezvényeinket, majd fog­­lalkozott a MIOK intézmé­­nyeinek működésével. Beszélt a magyar zsidóság külföldi kapcsolatairól, végül aktuális felekezetpolitikai problémák­­ról szólott. Dr. Láng Viktor, a MIOK alelnöke tartotta meg az in­­tézmény széles körű pénzügyi expozéját, amelyben a gazda­­sági kérdésekről átfogó képet rajzolt. Dr. Harsányi László intéző­­bizottsági tag a levéltári, könyvtári és múzeumi anyagok védelméről szóló rendelkezé­­seket és az ezzel kapcsolatos teendőket ismertette. Az elnöki beszámolóhoz és a költségvetés, valamint zár­­számadási vitához és az egyéb felmerült kérdésekhez Schück Jenő főrabbi, az Ortodox Rab­bitanács elnöke, dr. Salgó László főrabbi, a Budapesti Hobbiság igazgatója, Weisz Dávid gyöngyösi rabbi, Klein Vilmos, dr. Szálkai Géza, (Salgótarján) Steiner Gyula (Győr) intézőbizottsági tagok és mások szóltak hozzá, majd az intézőbizottság az 1969. évi zárszámadást és az 1970. évi költségvetést egyhangú határozatával a MIOK teljes ülésének elfogadására aján­­lotta. Intézőbizottságunk rendkí­­vüli tárgysorozatként tárgyal­­ta az országunkat ért hatal­­mas árvíz károsultjainak se­­gélyezési kérdését. Egyhangú határozattal elhatározta, hogy felekezetünk az egész magyar néppel együtt — a többi fe­­lekezethez hasonlóan — részt kíván venni abban az egész magyar népet átfogó társadal­­mi mozgalomban, amely az árvízkárosultak segítségére siet és e célból országos gyűjtést indít. Bródy László: A tíz parancsolat A hegy tövébe gyűlt a nép, mikor lement a [hold. Friss volt ruhájuk, testük és a lelkük tiszta [volt. Villámlott, dörgött, a szívük titkokkal volt­­tele, Mózes pedig a hegyre ment s a rettegés vele. Villámlott, dörgött, szállt a füst és megrendült [a kürt, és tüzes felhők telítik a csúcs fölött az űrt. Mózes a szent parancs szerint a bokros hegyre­­ment s a szikrázó felhők mögött az Isten megjelent. Mikor villámlott és nyomán kettéhasadt az ég, e pillanatban szólt a Hang, dörögtek az igék. És míg a az első villanás tűzszárnya felragyog, harsant az első ige: ״ Az Egy­ Isten én [vagyok?* *Ne faragj bálványt és ne fess magadnak [képeket, ne imádj halat, madarat víz alatt, föld felett! Harmadíziglen büntetem déd bűnét fiakon s ezeríziglen unokák jutalma irgalom. ״ Az Úr, az Istened nevét hiába fel ne vedd, hogy hamvas legyen és igaz a földi életed!” «Hat napon dolgozz, hat napon teremtetett [a rend s a hetediken, szombaton, az Isten megpihent. Pihenj meg te is szombaton, ünnep legyen [e napt“ Villámlott és dörgött megint újabb [parancsolat: .Tiszteld apádat és anyád, hogy még sokáig [élj!״ s ״ Ne ölj!” s ״ Ne paráználkodj!” és zúgott [tovább a szél­es Mózes fenn a hegytetőn, a nép a hegy alatt, megint villámlik s még dörög három [parancsolat: ״ Ne lopj!״ ״ Ne tanúzz hamisan!” ״ Ne kívánd [a barát asszonyát, barmát, sem lovát, szolgáját, [szamarát?■ így szólt az Úr, törvényt szabott, mikor­­megnyílt az ég és Mózes, Isten követe, hallotta az igét. Mint égi tűz, perzselte meg ajkát a Tíz Ige, előbb szívekbe, majd a két táblába véste be. Mózes a szívbe, majd örök táblákba véste be és maradt mozdulatlanul törvény a Tíz Ige. Aront pedig, a főpapot, fölszentelte a hit, áldást vetett a nép felé, lengetve karjait. A TŰZDOI írta: dr. Geyer Arthur főrabbi Virágerdőbe borult templomainkban kö­­szöntjük rövidesen Lovuausz napját, a hetek ünnepét. Ezen elnevezését onnan nyerte, hogy Peszachtól hét hetet számolunk első napjának bekövetkeztéig. A sok virág azonban, mely a régi aratási ünnepségek emlékét idézi, továbbá a prófétai olvasmány, mely Ruth idillikus tör­­ténetével kapcsolatban színes aratási képeket fest, igazolja, hogy eredetileg a termés zsengéi­­nek bemutatása történt ezen a napon és így az aratás, illetve zsengék ünnepének is nevez­­ték. A zsidó hagyomány azonban a Tizige­t napon történt kihirdetésének felemelő mozza­­natát kívánja bennünk megrögzíteni és ezért a „Tóraadás évfordulója” néven tartja számon, így a természeti ünnep emléke az idők folya­­mán némileg háttérbe szorult és a nap törté­­neti jelentősége jutott előtérbe. A zsidóság a maga lélekemelő múltját élte át újra és újra az ünnepi emlékekben. Pe­­szachkor ott állt gondolatban a Vörös-tenger partján. Sovnauszkor a Szináj tövében táboro­­zott, és mintha ő is kiáltotta volna: „Meghall­­gatjuk és megtesszük.” Szukkauszkor elmeren­­gett azon, hogy a pusztai vándorlás idején ősei sátrakban laktak, de ott is mindenkor érezték Isten oltalmát. A történeti ünnepek az öröm napjai, de egyúttal a lélek nevelői, mert alap­­­eszméik felemelően és békítően hatnak. A sza­­badság, melyet Peszachkor ünnepelünk, nem lehet kizárólag egyéni érzés, hanem megkí­­vánja, hogy másoknak, kiknek sorsa tőlünk függ, szintén megadjuk a szabadságot. Lovunusz ünnepe megerősíti bennünk a tu­­datot, hogy a törvény hirdette kötelességeket nekünk is szívvel-lélekkel vállalni kell. A sá­­toros ünnep pedig mindenkor felkeltette ben­­nünk a hitet, hogy csak vándorok vagyunk e földön, minden jólét és dicsőség múlandó. Kétségtelen, hogy Lovuanszkor a Szináj hegyén kihirdetett Tizige — ez a mindössze százhúsz szóból álló szakasz — a legfontosabb a Tóra törvényei között, méltó arra a megkü­­lönböztetett tiszteletre, melyet a Tóra többi törvénye között szerzett magának. A Dekalo­­gos (a Tizige görög elnevezése) az emberi kö­­telességek legnagyszerűbb összegezése, kate­­górikus, egyszerű és mégis ünnepi hangjánál fogva alkalmas, hogy az erkölcsi törvények alapjait a tömegek emlékezetébe vésse. A Ti­­zige — már a Tóra úgy beszéli — két táblára volt elosztva. Hogy miért kellett az oly rövid és egységesnek elgondolt szöveget két táblára vésni, azt már Philo (alexandriai zsidó filozó­­fus az időszámításunk elején) felismerte. Már ő tanította, hogy a két tábla kétféle tör­­vényt tár elénk, Istenre és emberre vonatkoz­zót. Az Istenre vonatkozókat szentség szem­­pontjából ő magasabb fokúaknak tartja. A szü­­lők tiszteletét elrendelő ötödik ige pedig mél­­tán foglal helyet az Isten tiszteletét megparan­­csoló első táblán, mert Isten és a szülők tiszte­­letét a zsidó erkölcsi felfogás azonos értékűnek vallja. A kétszer ötös beosztást azzal is indo­­kolják szentírás-magyarázóink, hogy az első tábla minden igéje tartalmazza Isten nevét, viszont a második táblán egyszer sem fordul elő. A Tizige a vallás és erkölcs alaptörvényeit hirdette meg anélkül, hogy azokat egy törzs­­re, egy népre egy vallásra korlátozná, azok az egész emberiségnek szólnak. Az emberiség fo­­galmával a zsidóság gazdagította az erkölcsi közkincset. A népek közötti testvériség gondo­­latát már a szentírás tanítja. Egyik fenkölt imánk a népek szövetségét hirdeti Isten akara­­tának teljesítésében, a béke és megértés szel­­lemében. Ezt a gondolatot a babiloni nagy pró­­féta így fejezi ki: ״ az idegeneket is, kik hoz­­zám (az Űrhöz) csatlakoznak, hogy engem szolgáljanak, elhozom majd szent hegyemre és megörvendeztetem őket templomomban, mert az én házam az imádság háza valamennyi nép számára.” A Talmud bölcsessége Ima áhítat nélkül, test lélek nélkül. (Berochausz 17 a.) Megkérdeztek egy bölcset: ״ Hol lakik Isten?״ ״ Azok szivében, kik őt keresik.” — felelte. ״ Mióta van Isten?” — folytatták a kérde­­zők. ״ Mikor nem volt? — válaszolt nekik. Egy erős szó, mely csodát mível, Isten kül­­dötte — azért jó. (Berochaus 60 a.) Gyakran közel van a távoli, gyakran pedig a közelben vélt van távol. (Datnidbar R. 180.) Isten ad mindent, csak istenfélelmet nem. (Nidda 16 b.)

Next