Új Élet, 1976 (31. évfolyam, 1-24. szám)

1976-12-01 / 23. szám

XXXI. ÉVFOLYAM, 23. SZÁM 1976. december 1. &__________־ A magyar zsidóság küldöttsége az Európai Hitközségek Tanácsa ülésén Gál György Sándor, György Endre, László Zsigmond, Szilágyi György és Zsadányi Oszkár írása EGYES SZÁM ARA: 3.50 FT A MAGYAR IZRAELITÁK LAPJA | Gondoskodás az idősekről Kormányunk mindig újabb ta­­nújelét adja, hogy mennyire fon­­tosnak tartja az idősek és a be­­tegek jobb ellátását, gondozását. Ezt bizonyítja többek között a nemrégiben megjelent miniszter­­tanácsi rendelet, amely egysze­­rűbbé, bürokráciamentessé teszi a gyógyszerek kiszolgáltatását. E rendelet lényege, amint ismere­­tes, hogy 1977. január 1-től kezd­­ve megszűnik az a felesleges sor­­banállás a körzeti rendelőkben, ami eddig elkerülhetetlen volt, mert ha valakinek Aszpirinre vagy Algopirinre volt szüksége akkor is fel kellett keresnie a körzeti orvost, hogy kedvezmé­­n­yes áron vásárolhassa meg a szükséges gyógyszert. A jövőben a rendelet szerint minden gyógy­­szer az eddigi ár tizenöt száza­­lékáért kapható, és az úgyneve­­zett szabadgyógyszerek recept nélkül is ezért a kedvezményes árért megvehetők a gyógyszer­­tárban. Ez nemcsak a sorbanér­­tést szünteti meg, de felmenti a körzeti orvosokat a felesleges re­­ceptírásoktól is, és így több idő jut a betegek alaposabb meg­­vizsgálására. Ugyanakkor, ami­­kor nyugaton a gyógyszerárak egyre emelkednek, nálunk ilyen csekély térítés ellenében kap­­hatók az egészség helyreállításá­­hoz szükséges gyógyszerek. De ezzel az intézkedéssel még nem fejeződött be kormányza­­tunk gondoskodása a betegek és idősek ellátásáról. Most tartotta meg az országgyűlés Egészség­­ügyi Szociális Bizottsága új ülé­­sét­, amelynek tárgyköre a ma­­gukra maradt idős emberek gon­­dozásának jobbá tétele, a kórhá­­zi ágyak szaporítása. Téli könyvvásár Felesleges volna itt akár csak felsorolni azokat a könyveket, amelyek — új kiadványként — az idei Téli Könyvvásáron „sze­­repelnek”. Egyrészt túl hosszú is volna ez a lista, másrészt a szá­­munkra különösen tanulságos könyvekről amúgy is szó esik la­­punkban. Amiről azonban itt is beszélni kell — mert olyan tény, ami a maga összességében, az egyes könyvek ismertetése nélkül is jellemző —, hogy soha nem volt olyan keletje, de úgy is mondhatnánk ״ divat”-ja a könyveknek, az olvasásnak (és ezektől elválaszthatatlanul: a művelődésnek) mint éppen mos­­tanában.­­ A múlt klasszikus értékeinek meghódítása már önmagában is humanizáló erő. Annak mondha­­tó a széles körű és árnyalt isme­­retterjesztés is. Ne feledjük azonban, hogy a magyar könyv­­kiadás — és a szocialista magyar kultúrpolitika — a jelen irodal­­mából, művészetéből, egész szel­­lemi életéből elsősorban az olyan műveket támogatja és közvetíti, amelyek aktívan küzdenek béní­­tó és butító előítéletek ellen. Harcos humanizmusra ihleti a mai magyar kulturális élet az al­­kotókat és a befogadókat is: jó könyvekkel egyben jó köny­­vek igényére nevel a joggal európai rangúnak nevezhető ma­­gyar könyvkiadás. Nem pusztán úgynevezett magas nívóról van itt szó, létezhetnek önmagukban valóban színvonalas könyvek, amelyeket azonban csak keve­­sen értenek meg, amelyek nem döbbentik életük és önmaguk megváltoztatására az olvasókat. Inkább a humanizmus nívójáról beszélhetnénk. Ebben ugyanis benne van az is, hogy az iroda­­lomnak, az ismeretterjesztésnek — anélkül, hogy engedményt tenne az olcsóságnak — sokak­­hoz kell szólnia. Lévai Jenő:­­ Bírósági tárgyalás a majdaneki táborban November 26-án múlt egy éve, hogy tizennégy (!) évig folytatott vizsgálati eljárás után a düssel­­dorfi bíróságon a majdaneki bűn­­pert végre megkezdték. A Lublin városa mellett létesített nagy megsemmisítő táborban annak idején szolgálatot teljesített mint­­egy 1300 SS közül azonban csak 16-an kerültek az esküdtszék elé. A náci vezetők közül a tábor Schutzhaftlagerführere, SS-Haupt- Sturmführer Hermann Hackmann és helyettese, SS-Obersturmfüh­­rer Arnold Strippel, valamint a tábor volt vezető­ orvosa, SS­­Obersturmführer Ernst Schmidt a fővádlottak, a többiek alacso­­nyabb rangú SS-tisztek és 5 ne­m­a foglyokkal kegyetlenkedő egy­­kori barakkfelelősök és hasonló más tisztséget betöltött SS-meg­­bízottak. Köztük a legsúlyosabban vádolt Hermine Braunsteiner- Ryan, gyerekek és asszonyok tö­­meggyilkosa. A helyszínről már egyszer tu­­dósítottunk és beszámoltunk a fő­­tárgyalás első hónapjaiban tanú­­sított különböző védői fogásokról: a tárgyalásvezető Günter Bogen tanácselnök, majd a kirendelt szakértő-professzor ellen emelt nevetséges elfogultsági kifogások­­ról, a vádlottak kihallgatásuk so­­rán tanúsított megdöbbentő ma­­ga­tartásáról. Most, hogy újból ellátogattunk Düsseldorfba, alkalmunk van az eltelt hónapok alatti tárgyalási napok megörökítésre érdemes ese­­ményeinek további ismertetésére. Vezető helyen kell megemlékez­­nünk arról, hogy először tartott nyugatnémet bíróság lengyel területen bí­­rósági főtárgyalást. Ez volt az eltelt hónapok alatt a legérdekesebb eseménye e náci­­bűnpernek. Bár Nyugat-Német­­ország és Lengyelország között nem áll fenn a szokásos kölcsö­­nösségi alapon igazságügyi meg­­állapodás, a varsói kormány nagy előzékenységgel engedélyt adott arra, hogy a düsseldorfi Landge­­riccht XVII. számú tanácsa, amely a majdaneki tábor SS-einek bűn­­ügyét tárgyalja, teljes bírósági ap­­parátusával beutazhasson Lublin­­ba, s onnan átmenve a volt maj­­daneki tábor területére, ott úgy­­nevezett „Lokaltermin” keretében folytassa főtárgyalását. A kiszálló nyugatnémet bírósági küldöttséget — amely a főtárgya­­lás elnökének, Günter Bogen ta­­nácselnöknek vezetése alatt 4 hi­­vatásos bíróból, 5 esküdtből, a vádat képviselő főügyészből és a 15 védőből állott — Czeslaw Pili­­chowski professzor fogadta, ő a Lengyelország területén elköve­­tett náci­ bűntetteket kivizsgáló bizottság igazgatója, s immár 20 éve dokumentumok felkutatásá­­val és tanúk előállításával segíti elő a nyugatnémet igazságszolgál­­tatás munkáját. Ezúttal is min­­dent megtett, hogy a bírósági ak­­tus zavartalanul folyhasson le. Érkezésükkor is hangsúlyozta: — Meggyőződésem, hogy a maj­­daneki bűnösök megítélése úgy Lengyelország, mint Nyugat-Né­­metország számára — már az ál­­lamközi kapcsolatok normalizálá­­sának szempontjából is — igen nagy jelentőségű ... Bár a majdaneki útjára a bíró­­ságot nem kísérhettük el, mégis, most az ott felvett jegyzőkönyv tanulmányozása és egyes jelen­­voltakkal folytatott beszélgeté­­seink révén módunkban áll sok érdekességről beszámolna Helyszíni szemle a táborban Mindenekfelett feltűnő az a pre­­cizitás, amellyel a kiszállott bíró­­ság megtekintette, lefényképeztet­­te és jegyzőkönyvében lerögzítette mindazt, amit az egykori táborból a mai napig fennmaradt Felmér­­tek, hogy a megsemmisítő tábor befogadóképessége valóban meg­­felelt-e annak, amit a lengyel do­­kumentumok állítottak. Különö­­sen nagy figyelmet szenteltek an­­nak a barakknak, amelyben 1943. év végéig a gázkamra működött. Ugyanúgy nagy gonddal vizsgál­­ták és rögzítették adatait annak az V. körzeti betonmedencének, amelybe — ugyancsak a vádirat szerint — fogoly „muzulmánokat” fojtottak bele. Lejátszottak egy filmet a tárgyalás folyamán, amelyet a felszabadító szovjet katonákkal együtt érkezett filmcsoport még aznap készített a tábor borzalmai­­ról. E film egyébként a végén még a lublini várban történt náci­­tömeggyilkosság áldozatait is megörökíti. Rogen elnök kérésére a film egy kópiáját átadták a bíróság­­nak, amely azt a védők tiltakozása ellenére a jegyzőkönyvhöz — bi­­zonyíték gyanánt — csatolta. A krematórium megtekintésénél jellemző eset adódott. Belépéskor a lengyel vezetők, majd ennek láttára a bírói küldöttség tagjai is levették kalapjukat. Nyilván az áldozatok emlékének hódolva. A bírákat és esküdteket nem követ­­ték a mindig csoportosan együtt haladó védők, kalapjaikat tünte­­tően fenntartották. Észrevették azonban, hogy elsősorban a len­­gyelek megütköztek magatartásu­­kon, s a mind általánosabbá váló néma fejcsóválás hatása alatt előbb az egyik, majd lassan vala­­mennyien is kényszerítve érezték magukat a kalaplevételre. A Lublinból való elutazás előtt Bogen elnök köszönte meg a len­­gyel hatóságok segítségét, amely lehetővé tette, hogy ״ Rechtshilfe” (jogsegély-) egyezmény hiányában is lefolytathatták az eljárást, amely ״ fontos része leend a vád­­lottak feletti ítélkezésnek”. Fel­­említette azután, hogy a védők jegyzőkönyvbe vétették kifogásu­­kat, hogy „a vádlottak nem kap­­tak beutazási engedélyt. Miután pedig ezért nem lehettek jelen, a távollétükben történt tárgyalás anyaga nem lehet az ítélethoza­­talnál felhasználható.” Pilichowski professzor azonnal válaszolt: „ Önök, Nyugat-Németország bírói és ügyészei, a most tapasz­­talt jóakaratunkat mindig is meg fogják találni, amikor az emberi igazságosság és jog alapján állva a lengyel, és hiszem, hogy a né­­met nép számára is oly borzalmas múlt bűnöseit felelősségre vonják. Vallom, hogy mindkét nép csak a múlt idők bűneivel való leszámo­­lás esetén normalizálhatja álla­­maink viszonyát. — Éppen ezért már most közöl­­hetem, hogy amennyiben a düs­­seldorfi főtárgyalás esküdtszéke szükségesnek találja egy második ״ Lokaltermin” megtörténtét, haj­­landók vagyunk a vádlottak ré­­szére ״ salvus conductus”-sal megjelenési lehetőséget adni. Ezek után már hazautazás köz­­ben kialakult az a vélemény, hogy esetleg a tavasz elején sor fog kerülni egy második majdaneki tár­gyalásra a tábor helyszínén. S ezen a vádlottak is jelen lehet­­nek , ha jónak látják ... Befejezésül álljon még néhány mondat két igen tekintélyes len­­gyel lap kommentárjából. A ״ Pra­­wo i Zycie” nevű neves varsói jogi hetilap írta: „ A nyugatnémet sajtó a maj­­daneki bűnösök elleni pert ״ az utolsó legnagyobb náciper”-nek nevezi. Ha ez valóban így van, akkor annál sajnálatosabb, hogy az ottani sajtó e per eseményei­­nek ismertetésére oly kevés he­­lyet szentel, és amellett a Len­­gyelország ellen szőtt népirtási náci terveket és a lengyel polgá­­rok tömegirtását teljesen figyel­­men kívül hagyja. A ״ Trybuna Ludu” többek kö­­zött így írt: — Az évek múlta ellenére a háború és az okkupáció alatti bor­­zalmas náci­ bűntettek szörnyű kínjai és népünk mérhetetlen veszteségei a lengyel nép emlé­­kezetében maradnak. Elválaszthatatlan alkotóeleme marad népi tudatunknak. Ebből logikusan következik az a köte­­lességünk, hogy a náci bűnösöket felkutassuk és felettük való ítél­­kezést előmozdítsuk... Hajnal Anna: * Én hol vagyok? Itt látták: tűrő nyugalom, bármit viselve könnytelen, esőben ázva, napban égve mosolygó bátor türelem; helyettesem, hős bábu vállal látszatot, szót, mint a mesében, örökké felel: itt vagyok! Én rejtőzöm örök szökésben. Én messze­ ment szerelmesem, s mi ketten keserű korom, két eltakart, két fojtott láng, két nincs-hang, nincs­ füst, fájdalom. Mégis velem, mégis veled, tiéd vagyok panasztalan, hiányod tüzes barlangjában hadd égjek el salaktalan. ­ 1976. augusztus írta: dr. Schwarz Mór főrabbi Építsetek nekem szentélyt, hogy bennetek lakhassam (Ex. 25. 8.), akinek az ég a trónusa és a föld lábainak zsámolya (Jes. 66.) annak emberi értelemben nem építhetünk házat. A zsinagó­­gák szerepe, hogy a lélekben építsen szentélyt, hogy fogékony­­nyá tegye az embert mindannak befogadására, ami az isteni lény akarata. A középkori misztikusok a zsi­­dó közösség történelmének tanul­­ságait így foglalják össze: Isten, a Szentírás és a zsidóság megbont­­hatatlan egységet alkotnak. A szentély az ember fejlődését szol­­gálja. Ugyanezt a gondolatot fe­­jezi ki régi tanítóink példázata. ״ Izrael így szólt Istenhez: Világ ura azt parancsoltad nekünk, hogy világítsunk Előtted, holott Te vagy a világ fénye és ragyo­­gása, csak Nálad van.” És a Szent így válaszolt: ״ Nem énnekem van szükségem arra, hogy vilá­­gítsatok nekem úgy, ahogy én vi­­lágitok nektek, hanem nektek, hogy élni tudjatok.” Ezért köszönti a zsidóság min­­den ünnepét lánggal, még a gyászünnepet is. A sötétségből kivirágzó lángokba van belevé­­sődve az az ősi párbeszéd, mely az Isten lángját magában hordo­­zó ember és a mindenséget táp­­láló őstűz között mindenkor fel­­hangzott. Az ember érzi a maga jelentéktelenségét, végtelen vilá­­gok erői között, mit is jelent az ember? Jelent-e valamit életé­­nek milyensége, nem mindegy hogy jó vagy rossz, tudós vagy tudatlan? És Isten felel: ״ Nem nekem van szükségem arra, hogy világíts, hanem neked, ahogy én neked, úgy világíts te nekem.” Lásd, aki nem figyel az ünnepi lányok tanítására, beszédére az sötétségben marad. Mivel világít nekünk Isten? Szeretettel, igaz­ Sággal, élhetsz-e nélkülük? So­­kan csak léteznek és csak keve­­sen élnek. Egy világban, melyben a csak létező emberek vannak sokan, elfásulnak az érzelmek és emberségben nagy a szegényedés. Üres szívű szavak idején megfa­­kulnak a színek, kilobban a lé­­lekben az Úr mécsese és elté­­veszted a helyes utat. Távolítsá­­tok el a bennetek levő idegen is­­teneket, tisztuljatok meg, így ke­­rekedhetünk fel, így mehetünk Isten házába. Antiochus Epiphanes a Szen­­tély megszentségtelenítése után a rombolás művét tökéletessé akar­­ta tenni a Szentföldön a zsinagó­­gák felgyújtásával, „teljesen meg akarjuk semmisíteni őket” — (74. zsoltár) — és felgyújtották a Szentföld zsinagógáit. De Nagy Sándor utódainak büszke álma romba dőlt úgy, hogy többé ne tudjon felemelkedni. A megsemmisítés ellened emelt fegyverének nem lesz hatása. (Jes. 54. sz.). Nem ismétlődött szorul szóra ez a régi barbariz­­mus? És mint Antiochus idejé­­ben, most a közelmúltban nem lett igaza a prófétának? őseink megtisztították a Szentélyt, eltá­­volították a behordott bálványo­­kat és újra felgyúltak a Szentély lángjai, melyek azóta is égnek, tanítanak és tanítani fognak az Isten fényeinek erejével. Mert nem az erőszak, hanem Isten szelleme diadalmaskodott — mondja a próféta. És milyen igaznak bizonyult mindenkor Is­­ten üzenete: „Szerettem Jákobot és gyűlöltem Ézsaut.” Isten, hálát adunk Neked, hogy mindenkor közösségünk mellett állottál. Sokszor fenyegette éle­­tünket, reánk bízott tanításaidat Ézsau, de Te, Uram, erőt adtál a gyöngének és gyermekeidet megvédted az erőszak uralmától

Next