Új Élet, 1978 (33. évfolyam, 1-24. szám)

1978-02-01 / 3. szám

Egy orvos­­ az embertelenségben Kilencven éve született Richter Hunó Minden méltatás legfonosabb ám leggyakrabban csak nagy ne­hézségek árán megtalálható vo­nása a cikkíró és a méltatott té­ren és időn kívüli személye kapcsolata. Aki cikkírásra adja fejét és tollát, fel kell készüljön hogy olykor találkozik majd té­mává érdemesült egyéniségekkel művekkel, de akárhogyan is igyekszik, kevés szóval meg­fogal­mazható emberi tiszteleten kívü egyebet nem érez irántuk. A tel­jesítmény — legyen az akár tu­dományos, akár művészi — min­denképpen tiszteletet parancsol de helyes vigyázni: a mélysége rejtő néma, vagy a felszínesség­ről hírt adó szószátyár tisztelő nyomtatásra egyként alkalmat­lan csapdájába ne essünk. Az Orvosi Hetilap — amely előtt a Széchényi Könyvtár job­bára filozopter közönsége, így jómagam is az idegen területnél járó borzongással hajt fejet, va­lahányszor a Hírlaptár poh­ár egy-egy friss számának élén! borítója feltűnik a múlt évi 48 számában terjedelmes méltatás között Richter Hugóról, szüle­tésének 90. évfordulója alkalmá­ból, A tabes dorsalis hisztogene­zise címmel dr. Kenéz Jono tollaiból. Richter Hugó, a kőszegi rabb fia 1887. augusztus 20-án szüle­tett. Iskoláit szülővárosában majd Ér­sekújváron végezte. Idő­közben apját érsekújvári rabbi­nak választották. A nagy anyag nehézségek közepette elvégzet egyetem után a Jendrassik-klini­kán volt gyakornok. Két évig a bécsi Wagner-Jauregg, majd a lipcsei Strümpel professzor kézi alatt dolgozott. A világháború­ban megsebesült. Felgyógyulási után a temesvári honvédség kórház elmeosztályán gyógyított Ekkortájt már kutatómunkát­­ folytat Schaffer professzor agy szövettani intézetében. 1921-ben egy német nyelvű szaklap pót­füzeteként jelenik meg legfonto­sabb műve. Tízezer metszetet dolgoz fel, ezzel­­ Noguchi és Versé után, akik egy-egy eset­­ben már kimutattak tábeszes be­­teg gerincvelőjének hátsó köte­­gében az agyhoz közel, illetve agyban spirochetát — bizonyítja a s­pirocheta, a kórokozó kim­uta­­tásának lehetőségét. A húszas években a Zsidókór­­ház idegosztályának vezetését vállalja. 1928-ban megpályázza a magántanárságot. A tudomány ügyeletes ellenségei természete­­sen, rossz szemmel nézik a zsidó tudós törekvését. Schaffer pro­­fesszor erélyes közbelépése szük­­séges ahhoz, hogy Richter 1929 márciusában megtarthassa do­­centi próbaelőadását. (,,Schaffer Károly, mikor tudomást szerzett a Richter habilitálása elé gördí­­tett akadályokról, kijelentette: minden habilitációt megakadá­­lyoz, ameddig Richter Hugó az őt megillető magántanári kineve­­zést meg nem kapja” — emlé­­kezik az esetre Weinstein Pál pro­­fesszor.) Az elkövetkező nehéz időkben Richter Hugó a tudósi rang mel­­lé a kivételes ember rangját is megszerzi. Tanítványa, Mária Béla jegyezte fel róla — idézi dr. Kenéz János cikke —, hogy ״ a legigazibb értelemben vetít demokrata volt egy olyan kor­­szakban, amikor ez nem volt■ erény”. Demokratizmusa — amit bátran helyettesíthetünk az ár­­nyaltabb, melegebb és tisztábban érthető ״ emberség” szóval — abban állott, hogy a korszak egy súlyos — orvosi szóval — tüne­­tét, a külföldi diplomások rétegét felkarolta. Thomas Mann a Doktor Faus­­tusban egy korszakról ír. Végső, már-már kegyetlen bontásban a regényt akár egyetlen szimbó­­lumként is felfoghatjuk: nem­­csak a művész, hanem a korszak is fertőzött. Adrian és a világ azonos pillanatban válik parali­­tikussá. Serenus Zeitblom barát­­jának tragikai­ vétségét meg­­szenvedi az ártatlan alkotás. A fasizmusban sodródó világ vét­­ségéért is az ártatlanok — pél­­dául a külföldi diplomások, a numerus clausus miatt idegen egyetemekre kényszerült orvosok — szenvedtek. Richter tanár kollégaként fogadta és segítette azt, akinek nem fogadták el a diplomáját Ő tudta — tudhatta, hisz tudós volt, orvos, nem pe­­dig hivatalnok —, hogy az Itáliá­­ban kelt oklevéllel szemben a betegség ugyanúgy kapitulál, mintha a pesti Orvoskar rektora állította volna ki. Richter Hugó sohasem nősült meg. ״ Osztálya jelentette számá­­ra a családot” — írja Mária Béla. Túlélte a nagy tragédia utolsó felvonását is. A vak véletlen pusztította el 1915 nyarán: köz­­lekedési baleset áldozata lett, ötvennyolc éves volt. Az Orvosi Hetilap kitűnő köz­­leménye Richter művének jelen­­tőségét méltatva, felhívja a fi­­gyelmet a tényre: napjainkban a tábesz dorsalis klinikai ritka­­ság. Egy angol­ neurológiai inté­­zet arról informál, hogy közel egy évtized alatt mindössze 16 ilyen esetük volt. Elgondolkoztató jelenség. A betegség, amely fél évszázada le­­győzhetetlen ellenségnek tűnt, napjainkban orvostörténeti adat csupán. Olyan csoda ez, amely előtt mindig meghökkentett áll a laikus. A betegség megszűnté­­vel, a veszély elmúltával a győz­­tes „hadvezér”, az orvos neve lassan a feledésbe merül. (E so­­rok írója sem találkozott még Richter nevével.) Az ember ta­­lán megjegyzi azokat az orvoso­­kat, akik életében megsegítették. Ám kevés olyan nevet tud, aki élete előtt segített rajta, aki tu­­dásával, munkájával azon dol­­gozott, hogy a leendő nemzedé­­­kek be­ismerjék a pestist, a tífuszt, a tbc-t, a tabest. A kuta­­tóorvos önmaga elf­eled­tetésén munkálkodik. Legnagyobb sike­­re, ha neve a laikusok előtt fele­­désbe merül, mert nem ismerik a betegséget, melynek kórokozó­­ját vagy gyógymódját felfedezte. Ez az emberi magatartás al­­kotja meg a hidat a cikkíró és a téma között, a kötelező tisztele­­ten felül ez ad néhány lap több­­letet, amelyből a cikk kikereke­­dik. Születése kilencvenedik évfor­­dulóján tisztelettel emlékezte­­tünk a nagy ideggyógyászra, Richter Hugóra, K. F. Gábor Marianne születésnapi ajándéka A magyar képzőművészeti élet­­nek több, mint négy évtizede ki­­magasló alakja Gábor Marianne, aki most töltötte be 60. életévét. Születésnap alkalmából rendsze­­rint a jubiláns szokott ajándékot kapni, kivételes esetekben, — egykor királyok —, ma inkább művészek és írók adnak közön­­ségüknek születésnapi ajándékot. Ezek sorába tartozik Gábor Ma­­rianne is, aki 60. születésnapján művészetének gazdag és széles körű életművével szerzett örömöt mindazoknak, akik megtekintet­­ték a Magyar Nemzeti Galéria harmadik emeletén levő kiállítá­­sát. Életműve sorakozik itt fel és ez az életmű egy kivételesen nagy tehetségű művészasszony olyan bőséges tárháza (759 fest­­mény, 337 akvarell és guas), amely nemcsak menn­yiségileg, de művészi igényességében is bizo­­nyítja, hogy a kiállító valóban mestere a festészetnek. A kiállítás alkalmából megje­­lent katalógusban Pogány G. Gá­­bor a Nemzeti Galéria főigazga­­tója írt bevezető tanulmányt, amelyben többek között megálla­­pítja, hogy ״ képeit a művésznő jó kedélye, jóhiszeműsége, elhiva­­tottságába vetett hite avatja von­­zóvá, az a tiszteletre méltó tu­­lajdonsága, hogy súlyos megpró­­báltatások után is, megértéssel, készséggel figyeli a világ válto­­zásait, lankadatlanul azon fára­­dozik, hogy munkásságával meg­­hitt légkört árasszon műveinek a környezetében. Gábor Marianne alkata szerint — boldogságra ter­­mett. Közönségében azt tudato­­sítja, hogy mindennek ellenére él­­ni jó, mert a szem érdekes, vi­­dám, nagyszerű, mulatságos, ta­­nulságos, nemes dolgok befoga­­dására teszi alkalmassá az em­­bert. Működése ezért tiszteletre méltó szolgálat.. De nemcsak e tanulmány érté­­keli a kiállító művész elhivatott­­ságát, hanem a katalógusban fel­­sorakozó képzőművészeti kritiku­­sok és esszéírók már évtizedek óta, mint a magyar festészet nagy tehetségét könyvelik el. 1938-ban Gerő Ödön, majd két évvel később Kállai Ernő és Elek Artur, Kárpáti Aurél, de a kül­­földiek sorából a legnagyobbak is mint Enrico Buda, Diego Valeri, aki versben köszöntötte a mű­­vésznő munkásságát és még so­­kan mások emelték ki Gábor Ma­­rianne festményeinek és akva-­telljeinek szépségét és egyéni meglátásait. .. 1•.......1■ ...■1׳.»X' a■«a..1«■A■ ■A■ •X'zár 1* r. •y. *V. .T»■"*•"»•"• «?••T.•".•"••Ti ס»»!.*▼!-T--T» •" Nem véletlenül írta Pogány ö. Gábor bevezetőjében azt, hogy ״ súlyos megpróbáltatások után" hiszen Gábor Marianne szüleit és férje szüleit 1945 elején néhány nappal a felszabadulás előtt a nyilasok megölték. Talán ezért elsőnek közli a katalógus "Édes­­apám, Gábor Ignác" című fest­­ményét, amely a Zsidó múzeum tulajdonában van, hogy ezzel is kegyelettel adózzon a nagy nyel­­vésztudós emlékének. Gyermekként kezdte pályáját Gábor Marianne, aki első rajzát 9 éves korában készítette édes­­anyjáról és e rajz a kiállításon is szerepel. 14 éves korában Kern­­stok Károly figyelt fel a fiatal lány tehetségére és elküldte Sző­­nyi István festőiskolájára. Érett­­ségi után pedig a képzőművészeti főiskola növendéke lett, tanárai Réti István és­ Szőnyi István. Már 1989-ben elnyerte a Nemes Mar­­cell-díjat, majd később a Hat­­vany-díjat. Első önálló kiállítása 1942-ben volt és azóta — a fasiz­­mus évei megszkításával — Ber­­linben, Oslóban, Teheránban, Prá­­gában, Varsóban és ami pályájá­­nak legnagyobb sikereit jelentet­­te Olaszországban és Franciaor­­szágban állított ki. Olaszországi sikereire jellemző, hogy az Uffi­­zi-képtárban Marc Chagall mel­­lett ő volt a második művész, akinek életében elhelyezték két önarcképét. Budapesten pedig 1957-től több kiállítást rendezett és képei a magyar múzeumok­­ban, képtárakban, valamint a külföldi múzeumokban szerepel­­nek. lane Fonda náciellenes filmje A napokban közölték a ma­­gyar újságok azoknak a külföl­­di filmeknek a címét, amelyeket nemrég vásároltunk meg mozgó­­képszínházaink részére. A sok között szerepel a „Júlia” c. náci­­ellenes film is, amely előrelátha­­tóan csak az év közepén kerül bemutatásra. Legutóbbi külföldi utazásom alkalmával láttam Fred Zinne­­mann-nak ezt a híres filmjét amelynek egyik főszerepét Jane Fonda alakítja. Tartalmáról most nem jelent meg részletes közle­­mény, de úgy érzem hogy az Új Élet olvasóit érdekelheti, hogy riről szól a film, amelyben Jane Fonda különleges szerepet alakít. Most ismeretes, a haladó gondol­­kodású filmszínésznő, aktív mun­­kát végzett a vietnámi háború elleni propaganda terén, a ma­­gyar nézők főleg „A lovakat le­­lövik ugye?” c. izgalmas filmből ismerik. Miről szól Zinnemann új film­­je? Főleg a náci birodalomban szenvedő zsidók és politikai ül­­dözöttek megmentéséről. 1937-ben Lilian Helmann írónő meghívót kap egy moszkvai színházi fesz­­tiválra. Útközben Párizsban ta­­lálkozik fiatalkori barátnőjével Júliával, aki régebben Bécsben az orvosegyetemen végezte ta­­nulmányait. Aki itt kéthetes pi­­henőjét tölti. A medika tagja egy Berlin­­ben működő fasisztaellenes cso­­portnak és Párizsban sikerül rá­­beszélnie Liliant, hogy ötven­­ezer dollárt csempésszen át uta­­zása során Berlinbe, mert őt (Júliát), aki gyanús az SS sze­­mében, biztosan megmotoznák A terv sikerül. Lilian veszélyes körülmények között átjut a ha­­táron és Berlinben átadja a pénzt Júliának, aki az ellenállási moz­­galomba egyre tevékenyebb sze­­repet játszik. Látni, milyen mód­­szerekkel segít a pénzzel a zsidó­­vallású üldözötteken és egy sereg kommunistán. Kiszabadítja őket a náci pokolból. A két barátnő utoljára a ber­­lini pénz átadásakor találkozott. Azután már nem látták többé egymást, Lilian a színházi fesz­­tivál után visszamegy Ameriká­­ba, Júliának sikerül a nácik elől Londonba menekülnie, ott azon­­ban egy náci bérenc felismeri és megöli. Jane Fonda az ősbemutató al­­kalmából úgy nyilatkozott, hogy ezzel a szerepével végleg szakí­­tott a filmek régi nőtípusával, a szentimentális, odaadó, no meg a démoni szerepekkel. Ebben a filmben — mondta — sikerült egyéniségemet kihozni. Erre tö­­rekszem a jövőben is. Olyan szerepekre vágyom, amilyen „hő­­si” feladatot általában csak fér­­fiak kapnak. Zinnemann sutba­­dobta az asszonyi szenimentaliz­­must és ez nagy öröm számom­­ra. Humanista embert alakíthat­­tam! Úgy érzem hatásosan ját­­szottam annak a nőnek bátor­­ságát, aki egykor zsidó vallási­ üldözötteket és ellenállókat is ki­­menthetett a becsempészett pénzzel a nácik karmai közül. Úgy érzem, hogy Vanessa Red­­grave, aki Júliát alakította és akinek ebben a filmben ugyan­­csak nagy szerepe volt mint ne­­kem, aki a film Lilianje voltam, ugyanígy érez. Remélem, hogy a női szerepek emancipációja to­­vább tart a filmszakmában — fejezte be Jane Fonda az ame­­ri­kai ősbemutató után az inter­­jút. Palásti László NYILATKOZAT A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat a Legfelsőbb Bíróság 1977. október 17-én kelt ítéletének eleget téve közli, hogy a „Régi héber dalok” c. hanglemez- és műsoros kazetta szerkesztője és szólóéne­­kese dr. Sándor László­ ügyvéd. 1137 Budapest, Szent István krt. 22. sz. alatti lakos. Ahogy végigjárjuk a kiállítás termeit és látjuk Gábor Marian­­ne festményeit, amelyek mind megegyeznek abban, hogy meg­­fogalmazásukban költői, színei a szürke, sárga és pasztelkék egy­­másba olvadva olyan színhatást érnek el, amely egymagában is felejthetetlenné teszi számos al­­kotását. Festészetére jellemző, hogy a finom hangulatokat utól­­érhetlenül rögzíti és a pesti há­­zak a Duna-part és az egyszerű tájak is művészetté emelkednek. Külön kell írnunk portréiról, amelyek nemcsak a modell arcvo­­násait, de jellemét, lelkületét is visszatükrözik, így ki kell emel­­nünk „Szép Ernő estéje” című festményét, amely az agg költő elesettségét, reménytelenségét is visszatükrözik. Ez a festménye 1952-ben készült, amikor Szép Ernőt teljesen félreállították és e festmény szinte kimondja azt, amivel a költő annak idején be­­mutatkozott. ..Bocsánat Szép Er­­nő voltam”. Van két sorozata a Berta és az Olga néni játékos, ironikus, hatású portréi, amelyek akaratlanul is Rippl-Rónai hatá­­sát idézik, anélkül, hogy a mű­­vésznő a nagy magyar­ festőt bár­­miben utánozná. És beszélni kell a zsidó folklórt idéző festményeiről, a szent em­­berről, a rabbikról, valamint írói arcképeiről, mint Kassák Lajos, Illés Béla, vagy a mártír Fenyő Lászlóról készített portréiról. De elhozta Gábor Marianne a Nem­­zeti Galériába a napsugaras olasz tájakat, a firenzei és párizsi ut­­cák és házak hangulatát, ugyan­­akkor megfestette a novgorodi templomot és Moszkváról is szá­­mos kitűnő festményt hozott ma­­gával. Négy évtized festészete, tudjuk bővebb elemzést igényelne, de a recenzor küzdve a lap terjedel­­mének határaival, ehelyett csak annyit jegyez még meg, hogy ez a kiállítás is csak egy állomás a művésznő életútjában és hisszük még számos újabb alkotásával fog bennünket megörvendeztetni. Zsadányi Oszkár I Schächter Ármin 7. 1. Mélységes megrendüléssel állta körül az egész budapesti ortodox zsidóság Schächter Ármin cherra­­elnök frissen hántolt sírját a Gránátos utcai ortodox temető­­ben. ״ Vonuljon békében, pihenjen nyughelyén az egyenesen járt” Jezsiásnak (57. 2.) ezt a jellemraj­­zát a derék, kötelességtudó, be­­csületes emberről, juttatja eszünkbe Schächter Ar­mannak, a budapesti ortodox Chevra Ka­­disa és a Szeretetotthon elnöké­­nek, az Ortodox Tagozat alelnö­­kének január 17-én, tragikus hir­­telenséggel bekövetkezett el­­hunyta. Működésében­­mindenkor a kö­­telességtudás és a szeretet vezet­­te. Kedvesség ömlött el ajkain” (45. Zsoltár), amikor életében a Chevra Kadisa dolgozószobájá­­ban, a többletre szenderültek megtört hozzátartozóihoz szólott, vagy az Alma utcai Szeretetott­­hon szegényeivel foglalkozott, így megvalósult rajta az idézett zsol­­tár folytatása: „azért áldott meg Téged az örökkévaló minden­­kor”. Általános tisztelet és nagy­­rabecsülés övezte és megadatott neki, hogy jóval a­­ bibliai koron túl is töretlen erővel dolgozhas­­son, jóságos szíve és finom érzése szerint. Hűséggel, vallásos hittel, jel­­lemszilárdsággal dolgozott lanka­­datlanul a közösség érdekében. A vallási tradíciókhoz való tánto­­rí­thatatlan ragaszkodás embere volt. Egyéniségéből sugárzott az egyenesség és a jóérzés. Jezsu­­iás 57, 1.) felsóhajt: „Az Igaz el­­vész és senki se veszi szívére.” Ez azt jelenti, hogy az Igaz ak­­kor vész el valójában, ha senki sem veszi szívére a bekövetkezett veszteséget. De Schächter Ármin szelleme nem vész el, mert érez­­zük a pótolhatatlan űrt, amelyet maga után hagyott. A fáradhatatlan test 88 évesen váratlanul pihenőre tért. A tiszta lélek felszállt az Öröklét honába. Tisztelőinek nagy serege szeretet­­tel őrzi soha el nem halványuló emlékét. Érdemei bevésve ma­­radnak a budapesti ortodoxia an­­neieseiben. Groszberg Jenő A temetés Január 18-án ment végbe a te­­metés, amelyre megérkezett Brooklynból az elhunyt fia és unokája. A temetés előtt Fixter Hermann elnök gyászülésre hív­­ta egybe a Tagozat elöljáróságát. Az elnök méltatta az elhunyt soha el nem múló érdemeit. Az elöljáróság egyperces néma fel­­állással adózott Schächter Ármin emlékének. Érdemei megörökíté­­sére alapítványt létesítettek. A temetésre nagyszámú gyá­­szoló jött el, a fővárosi zsidóság minden rétegéből. A MIOK-ot Héber Imre elnök, dr. Harsányi László alelnök és dr. Salgó Lász­­ló főrabbi képviselték. Gyászbeszédében Groszberg Je­­nő rabbi többek között­­a követ­­kezőket mondotta: — Hűsésről mondta a Mid­­rás, amidőn tanítványai a tan­­házból hazakísérték megkérdez­­ték tőle, hova siet, azt szokta fe­­lelni, jót gyakorolni vendégem­­mel. Állandóan van vendéged ? — kérdezték tőle. Hát ez a bús lé­­lek, nem csupán vendég a test­­ben — feleli ő —, ma itt van, holnap már nincs itt... — Te is drága barátom kijelentheted Hil­­lér­rel: ez a bús lélek a testben nem׳ vendég­ e, tegnap itt volt ma már sajnos nincsen. — Te drága barátom, közösségi munkádban, akár mint negyed­­százada chevra-elnök akár mint Tagozatunk évtizedes alelnöke ál­­landóan ügyszeretettel működtél. A szó legszorosabb értelmében, az utolsó leheletedig álltál posz­­tödön . .. Fixter Hermann, a Tagozat el­­nöke gyászbeszédében Talmudból vett idézetekkel ecsetelte az el­­hunyt emberi erényeit, kiemelve azt a nagy veszteséget, amely halálával a Tagozatot érte. Idézte a 20. Zsoltár szavait, melynek lé­­nyege: a zsidó közösség vezetői csak akkor tudnak helyt állni őr­­helyükön, ha munkájukban fel­­használják a régi és tapasztalt vezetők módszereit. Zichrone liv­­roche. Legyen áldott az emléke. Hullottak a rögök Schächter Armin koporsójára. Áldás emlé­­kére, Zid­ronó l­vroc­ó!

Next