Új Élet, 1988 (43. évfolyam, 1-24. szám)

1988-01-01 / 1. szám

Bp. Bérmentesítve, Bp. 72. Az elveszett briliánsok Veruskánk Variációk egy témára Ara: 6.— Ft A MAGYAR IZRAELITÁK LAPJA 1. TÉVÉSZ 11. 5748 XLIII. évfolyam, 1. szám, 1988. január Az Országgyűlés téli ülésszaka Amint arról a napi sajtó már hírt adott, az Országgyűlés de­­cember 16-án és 17-én tartotta téli ülésszakát. A képviselők — élve az ügyrend adta lehetősé­­gekkel — zárt ülésen tárgyal­­ták meg a Magyar Népköztár­­saság minisztériumainak felso­­rolásáról szóló törvényjavaslatot. Ennek kapcsán szervezeti vál­­tozásokról, és ezzel összefüg­­gésben személyi kérdésekről is döntöttek. A továbbiak során — egyebek közt — a tanácskozás napirendjén szerepelt az 1988. évi költségvetés, az állami pénz­­ügyekre vonatkozó 1979. évi II. törvény módosításáról; a jog­­alkotásról és az 1960 előtt ki­­bocsátott jogszabályok rendezé­­séről készült törvényjavaslat; valamint az Állami Egyházügyi Hivatal elnökének, Miklós Imre államtitkárnak a beszámolója az állam egyházpolitikájáról és a hivatal munkájáról. Az egyházügyi beszámolóhoz kapcsolódva felszólalt az ülésen dr. Schöner Alfréd főrabbi, az Országos Rabbi Tanács elnöke is. A referátum és a főrabbi hozzászólásának ismertetésére lapunk következő számában visz­­szatér­ünk. Kádár János találkozója egyházi személyiségekkel Az Országgyűlés téli üléssza­­ka tanácskozásának szünetében Sarlós István, a parlament el­­nöke fogadta és üdvözölte az Állami Egyházügyi Hivatal egy­­­házpolitikánkról, a hivatal mun­­kájáról szóló beszámolójának tárgyalásán megjelent egyházi személyiségeket, a törvényhozó testületbe­n megválasztott egyházi képviselőket. Felekezetünk részé­ről dr. Losonci András, a MIOK és a BIH elnöke és dr. Schöner Alfréd főrabbi, az Országos Rab­­bi Tanács elnöke volt jelen. A találkozón részt vett Kádár János, az MSZMP főtitkára, Be­­recz János, a Politikai Bizott­­ság tagja, a KB titkára, vala­­mint Miklós Imre államtitkár, az Állami Egyházügyi Hivatal elnöke. A Nemzetközi Buchenwald Bizottság ülése Első alkalommal tartotta len­­gyel földön, Varsóban elnöksé­­gi ülését a Buchenwald-Dora és Melléktáborai Nemzetközi Tá­­borbizottság. A tanácskozáson 13 ország képviselői vettek részt. A napirendi pontok tárgyalása előtt Pierre Durand, a nemzetközi testület elnöke méltatta azt a hősi küzdelmet, amelyet a len­­gyel nép vívott a második Vi­­lágháború idején I­ német fasiz­­mus ellen, s amely harc kiemel­­kedő eseménye volt a gettóláza­­dás, a varsói felkelés. Emlékez­­tetett rá, hogy ezrével deportál­­tak Buchenwaldba is lengyel el­­lenállókat. Pierre Durand elemezte az 50 esztendővel ezelőtti eseményeket, amelyek végül is a második vi­­lágháborúhoz vezettek, s ame­­lyek révén szinte egész Európa koncentrációs táborrá vált. Ebbe a hálózatba tartozott az 50 éve létesített Buchenwald is. Majd arról szólt, hogyan alakult meg 1943-ban Buchenwaldban a Nem­­zetközi Táborbizottság, amely hosszú és tervszerű illegális te­­vékenység eredményeként jött létre. Az erről szóló ismertetés­­ből kitűnt, hogy megszervezték a nemzeti bizottságokat, ezeket a Nemzetközi Táborbizottság ko­­ordinálta. Olyan szolidaritás ala­­kult ki az egész táborban, amely lehetővé tette a szabotázsakció­­kat a Buchenwald körüli fegy­­vergyárak és más nagy trösztök helyi üzemeiben. Tervszerűen készítették elő a katonai akciót a felkelésre, amely meghozta gyümölcsét, hiszen — mint is­­meretes — a tábor végül is fegy­­veres akció eredményeként ön­­erőből szabadult fel. Ebben a példamutató hőstettben 50 tagú magyar illegális csoport is köz­­reműködött. Ezután arról tárgyalt a Nem­­zetközi Bizottság, hogy milyen tanulságokkal szolgált a Barbie­­per. Kiderült, hogy egész Fran­­ciaországban az ellenállók szét­­zúzása, meggyilkoltatása, depor­­tálása Barbie-tól indult ki. Te­­hát nemcsak zsidó árvaházakban elhelyezett gyermekek, valamint felnőtt francia zsidó álompolgá­­rok megkínzásáért és deportálá­­sáért felelős. Barbie cinikus, sza­­dista gonosztevő volt, aki maga is részt vett a kínzásokban. 1945 után egyik alapítója volt a Geh­­len nevű, NSZK-beli titkosszol­­gálatnak. A hozzászólásokból fény derült arra, hogy különböző országok­­ban tapasztalható a neofasizmus, a neonácizmus, az ultra-konzer­­vatív erők jelentkezése. Ezek te­­vékenysége arra irányul, hogy akadályozzák e kelet-nyugati párbeszédet, az enyhülést, hát­­ráltassák az atomfegyverek csök­­kentését célzó erőfeszítéseket. Ugyanakkor elmondották a hoz­­zászólók azt is, hogy a különbö­­ző országokban milyen sokféle módon igyekeznek a volt bu­­chenwaldi foglyok felvilágosítani a fiatalokat a háborús veszély­­ről, s egyidejűleg ösztönzik őket a más népekkel, más nemzetek­­kel szembeni előítéletek leküz­­désére. Ilyen jellegű felvilágosító munkát végeznek például Fran­ciaországban, az NSZK-ben, Bel­­giumban és Ausztriában. Klaus Trostorff, a Buchenwal­­di Múzeum és Emlékhely főigaz­­gatója beszámolt arról, hogy két amerikai egyetem is meg­­hívta őt előadás tartására, ön­­kéntelenül is felvetődött a kér­­dés, hogy miért csek hosszú év­­tizedekkel a háború után kezde­­nek érdeklődni az amerikai fia­­talok a fasizmusról? Kiderült, hogy a különféle perek — Eich­­mann, Barbie és más fasiszták ellen — keltették fel a tanuló­­ifjúság érdeklődését. A főigazga­­tó elmondotta, hogy — megíté­­lése szerint — az előadások igen sikeresek voltak, a kérdések csak úgy záporoztak felé. Lénye­­gében újabb fontos rétegeket nyert meg az amerikai fiatalok körében a békéért folyó küzde­­lemhez. Trostorff megemlítette azt is, hogy a Buchenwaldi Mú­­zeum és Emlékhelynek fennállá­­sa óta, vagyis 30 év alatt 12 mil­­lió látogatója volt, főleg fiata­­lok. Az elmúlt évben több mint 4000 Magyarországról érkezett érdeklődő tekintette meg. November László, a Nácizmus Üldözöttei Bizottságának elnöke — aki egyébként a Buchenwaldi Nemzetközi Bizottság elnökhe­­lyettese —, felszólalásában egye­­bek közt arról beszélt, milyen események előzték meg Magyar­­ország csatlakozását annak ide­­jén a tengelyhatalmakhoz, az antikomintern paktumhoz, ami végül is Horthyék teljes fasizá­­lódásához vezetett. Szólott arról is, hogy az országban még fel­­lelhetők a fasiszta ideológia ma­­radványai. Ezek nacionalista, so­­viniszta, antiszemita megnyilat­­kozásokban öltenek testet, ami ellen fel kell lépni. Tartalmas, beható vita után született meg a tiltakozás a fran­­cia jobboldali politikus, Le Pen kijelentése ellen, amelyben az auschwitzi gázkamrákat a máso­­dik világháború története egyik kisebb részletkérdésének minősí­­tette, és ezzel beállt a fasiszta történelemhamisítók sorába. A Buchenwald-Dora és Melléktábo­­rai Nemzetközi Bizottsága kije­­lenti, hogy szolidáris minden franciával, aki tiszteletben tart­­­ja a közös antifasisztás ellenállás" emlékét, tiltakozik a politikus gyalázatos álláspontja fülen, és hű marad az antifasiszta ellen-­ állási harcosok eszméihez. " A varsói tanácskozáson­ elfo­­­gadott határozatban a résztve­­vők egyebek közt hangoztatják: — Támogatunk minden javasla­­tot, amely a nemzetközi, bizton­­ság és a béke fenntartása érde­­kében jön létre a világon azért, hogy a harmadik évezred kezde­­tére minden atomfegyver meg­­semmisüljön, ahogy ezt a szocia­­lista országok javasolják. Támo­­gatunk minden más k­ezdemé­­nyezést is, bárhonnan jöjjön az, ha ugyanezt a célt szolgálja. A továbbiakban utal a hatá­­rozat arra, hogy a közepes és rövidebb hatótávolságú atomra­­kéták felszámolására vonatkozó szovjet—amerikai szerződés az első lépés lehet egy olyan világ (Folyt, a 2. oldalon) A magyarországi történelmi protestáns, ortodox, szabadegy­­házak, unitáriusok és izraeliták képvieletét magában foglaló Egyházközi és a Katolikus Béke­­bizottság — a hazánkban élő hívő emberek közösségével együtt — őszinte örömmel és megelégedéssel üdvözli azt a történelmi jelentőségű eseményt és tényt, hogy az Amerikai Egye­­sült Államok elnöke és a Szov­­jetunió Kommunista Pártjának főtitkára december 8-án aláírta a szovjet—amerikai szerződést a közepes és rövidebb hatótávol­­ságú rakéták felszámolásáról, a nukleáris korszak első leszere­­lési egyezményét, ami első való­­ságos lépés már meglévő nuk­­leáris­­fegyverek megsemmisítése útján. Ezzel a megegyezéssel a Nyilatkozat békeszerető,­­közöttük a vallásos emberek olyan célja és óhajtá­­sa vált valóra, amely korábban szinte egyáltalán nem, vagy alig kecsegtetett a megvalósulás re­­ménységével. A hívő emberek akkor is, amikor az esélyek csekélynek tűnnek, békevágyuk kifejezésével, a béke és leszere­­lés ügyét munkáló politikusok és kormányok támogatásával, hitük­­ből fakadó felelősséggel és elkö­­telezettséggel együttműködve minden békemozgalmi erővel, fá­­radoztak a béke és leszerelés ügyéért, a boldogabb emberi életért és imádkoztak mindezért. Most hálaadás és örvendezés tölti el a hívő emberek szívét ama valóságnak a megtapaszta­­lása fölött, hogy a békesség Istene meghallgatja az emberiség békéjéért mondott imádságot és buzgó esedezését. Egyidejűleg bátorítás és további reménység forrása és záloga ez a meggyő­­ződés: van lehetőség a konfron­­tációtól az együttműködés felé fordulni, a nukleáris megsemmi­­­sülés veszélyét nem ismerő, biz­­tonságos, atomfegyverektől men­­tes világ megteremtése érdeké­­ben. A hívő emberek a jövőben is szent kötelességüknek tartják a hűséges és odaadó könyörgést és a fáradhatatlan munkálkodást a cél megvalósulásáért, nem fe­­ledve az isteni ígéretet: "a jö­­vendő a béke emberéé" (37. Zsoltár 37. v.). Katolikus Egyházközi Békebizottság Békebizottság A háborús bűnök nem évülnek el Kanadában vádat emeltek a szegedi gettó parancsnoka ellen Finta Imre 1944-ben csendőr századosként valóságos terror­­uralmat létesített a szegedi get­­tóban. Április 7-től kezdve jú­­nius 30-ig, amikor deportálták a szegedi zsidóságot 8615 zsidót zsúfolta­tott össze kis területen. Hogy milyen szörnyű rémural­­mat létesített ez a szadista pa­­rancsnok, arra jellemző az a kiáltvány, amelyet a szegedi zsidóság 1945 március végén adott ki magyar, orosz, német, angol és francia nyelven. 1944­. június 15-én elkövet­­kezett a legszörnyűbb éjszaka, este 1­­210 órakor a­­rendőrség kihirdette: másnap reggel 6 órá­­ra mindenki legyen készen az útra 50 kilós csomaggal... a deportálás megkezdődik! Leír­­hatatlan pánik tört ki a gettóba préselt szerencsétlenek között. A vaksötét éjszakában — az ára­­mot a hatóság kikapcsoltatta — halálos kétségbeesésben vergő­­dött az üldözött zsidóság, ötven öngyilkosság történt ezen az éj­­szakán. De nem volt könyörület! A halottakat elszállították, a még élőket hajtották szenvedé­­seik új színhelyére, a Társulati Téglagyárba. Sorsuk feletti telj­­hatalmú rendelkezés, most két kiválasztott szadista — Finta és Simon csendőr századosok — ke­­zébe került.” A Népbíróság körözőlevelet adott ki Finta Imre ellen, aki 1911-ben Kolozsváron született. Akkor az ausztriai Grazban tar­­tózkodott, de nem adták ki Ma­­gyarországnak, így távollétében tartották meg a főtárgyalást, 1948. január 28-án. Ezen a tár­­gyaláson Kertész Ernő, szegedi lakos elmondta, hogy a vádlott olyan parancsot adott ki, hogy ha valakinél valami értéket ta­­lálnak, minden­­további nélkül agyonlövik... A tanúvallomás­­ból kiderült, hogy Finta Imre minden lehetőséget felhasznált az alája rendelt zsidók megkín­­zására és kifosztására. Az egykori csendőrparancsnok közben kivándorolt Kanadába és beilleszkedett az ottani életbe. 1984-ben a magyarországi depor­­tálások 40. évfordulóján a kana­­dai televízió riportfilmet forga­­tott Magyarországon, elsősorban a szegedi zsidóság elhurcolásá­­nak körülményeiről érdeklődtek. A filmben a szegedi gettó egy­­kori lakói közül többen megemlí­­tették Finta Imre csendőr száza­­dos viselt dolgait. A filmet Ka­­lvadában bemutatták, így Finta Imre is láthatta. Az egykori csendőr százados — most nyug­­díjas vendéglős — rágalmazási pert indított az ottani tv ellen. Tehát még neki állt feljebb, nyilván arra gondolt,­­hogy már nem élnek a tanúk! * így került sor egy per lefoly­­tatására, amelynek felperese az egykori szadista bűnös. A Ma­­gyar Hírlapban Erdélyi András készített interjút ezzel kapcso­­latban dr. Réczei Lászlóval. Megkezdődött­­hát egy érdekes büntetőeljárás a kanadai tele­­vízió ellen! Az ottani bíróság egy általa megbízhatónak tartott bírót — ez esetben az említett dr. Réczei Lászlót­­ kérte fel a magyarországi jogi eljárás el-­­végzésére. Az eljárást az angolszász jog szerint folytatták le, ami azt jelentette, hogy a tanúknak nem a bíró tette fel a kérdéseket, hanem a vád, illetve a védelem képviselője. A bíró, dr. Réczei László lényegében főleg arra figyelt, hogy­­pontosan betartsák az eljárás szabályait. Vagyis, egyrészt Finta Imre ügyvédje, másrészt a kanadai tv ügyvédje kérdezte ki a tanúkat, a bíró jelenlétében. Hat tanút sikerült felkutatniuk. Ezek közül Glück Adolf vallomása a legmegdöb­­ben­tőbb. Elmondta, hogy a be­­vagon­írozásnál 60—70 személyt is betuszkoltak egy vagonba, nemre és korra való tekintet nélkül. De a korábbi transzpor­­tokban 80—90 személyt is össze­­zsúfoltak egy-egy vagonban. A nem kellő gyorsasággal igyekvő embereket (sok beteg, öreg és gyerek volt) a csendőrök puska­­tussal nógatták a sietésre. Finta jelen volt mindig a bevagoníro­­zásnál. Maga a német tiszt szólt a csendőröknek, hogy ne olyan durván bánjanak a deportál­­takkal. A két évvel ezelőtt megtartott szegedi tanúkihallgatás anyagát videoszalagra rögzítették és a ka­­nadai televíziósok hazatérésük után átadták az Ontariói Legfel­­sőbb Bíróságnak. Nem sokkal ezután a volt csendőr százados levelet írt a bíróságnak, amely­­ben egészségi állapotára és fele­­sége halálára ,hivatkozva közöl­­te, hogy eláll a további eljárás­­tól, más szóval beszünteti a tv ellen a rágalmazási pert. Ezzel a hirtelen megfutamo­­dással azonban Finta Imre már nem tudta megállítani az igaz­­ságügy gépezetét. Most már a kanadai hatóságok emeltek vádat ellene az említett tanúvallomá­­sok alapján. Meghatározatlan számú magyar zsidó halála miatt vonják felelősségre. Az áldoza­­tok a szegedi deportálás ember­­telen, antihumánus, szadista kö­­rülményei miatt pusztultak el. A nyugati hírügynökségek je­­lentése szerint az egykori csend­­őr századosért 75 ezer dollár óvadékot helyeztek letétbe, de egyelőre nem ismeretes, hogy szabadon bocsátották-e. A rend­­őrség akkor tartóztatta le a ka­­nadai Hamiltonban, amikor ép­­pen fel akart szállni az Egye­­sült Államokba induló buszra, így őrizetbe vették, de az óva­­dék ellenében szabadon enged­­ték, ám útlevelét elkobozták. Reméljük, megkapja méltó büntetését... Bár ״ kissé” meg­­késett az igazságszolgáltatás. (román) Megemlékezés A főváros zsidósága a budapesti gettó felszabadításának 43. évfordulójáról ünnepélyes keretek között kíván megemlékezni. A Budapesti Izraelita Hitközség elnöksége és elöljárósága a Budapest VII., Dohány u. 2-4. sz. alatti sírkertben levő emlékfalnál rendezi az emlékező ünnepélyt, valamint a koszorúzást. A kegyeletes megemlékezésre, amelyet 1988. január 18־ án, hétfőn reggel 9 órakor tartunk, mindenkit szeretettel meghívunk és várunk. Dr. Losonci András s. k. elnök Nyíltan az igazságért írta: Raj Tamás rabbi Alakja belevésődött a nép mindennapi életébe, hatása ki­­mutatható az emberiség egyete­­mes kultúrájában. Írók, tudósok és képzőművészek fantáziáját mozgatta meg. Neve szinte azo­­nossá vált azzal­­a hittel és kö­­zösséggel, amelyet maga formált azzál a törvénnyel, amellyel ő ajándékozta meg az emberiséget. A hagyomány szerint hét neve volt, közülük legismertebb, amellyel tanításainkat is egybe­­fűztük: Mose rabbénu — Mózes mesterünk. A héber Biblia, a Szentírás el­­ső nagy egységét nem véletlenül nevezzük Mózes Tórájának, hol­­ott a ״ főhős” személye csak a második könyv elején bukkan fel — az egyiptomi szolgaság idején. Szombat délelőtti soros olvasmányainkban ezért csak most, mintegy három hónappal a szokásos Tóra-olvasás újra­­kezdése után ״ ismerkedünk'' meg Mózes gyermekkorával, indítta­­tásával és isteni küldetésével. Döbbenetes körülmények között menekül meg a fáraó önkény­­uralma idején, nevelkedik az uralkodó házában, indul el meg­­keresni rabszolgasorba kénysze­­rített testvéreit, felháborodásá­­ban megöli a tiszttartót, majd a feljelentés árnyékában a sivatag túlsó végébe szökik, itt meg­­menti Jitró lányait és nyáját a rablók kezéből. Az égő csipke­­bokor tövében csak szabadkozva fogadja el a prófétai feladatot, ám azután bátran indul a hatal­­mas fáraó udvarába, hogy népét, Izraelt megszabadítsa a szolga­ságból. Különös, hogy még a legna­­gyobb írók, tudósok, teológusok is többnyire csak a Mózes gyer­­mekkorát, ifjúságát körülvevő fordulatos események feldolgo­­zására, értelmezésére szorítkoz­­tak, s csak alig foglalkoztatta őket a nagy törvényhozó törek­­vése, mélyebb indíttatása és cél­­jai. Mi késztette a tehetséges és nagy jövőre jogosult ifjút arra, hogy elhagyja a királyi házat, hogy az elnyomottak, a megalá­­zottak képviselője és megváltó­­ja legyen? VÁJIGDÁL MAJSE, VÁJÉCÉ EL­EHOV, VÁJÁR BÖSZIV­­LAJSZOM — ״ Mózes pedig fel­­nőtt, kiment a testvéreihez és meglátta szenvedéseiket” — ol­­vassuk a Kivonulás könyvének elején (2. 11.). Ez itt a forduló­­pont, amikor otthagyja a jólé­­tét, a kecsegtető karriert, s a testvéreit indul megkeresni. Ám nem valami udvariassági, kegye­­letteljes látogatásról van szó, hanem nyitott szemmel érkezik közéjük, meglátja szenvedései­­ket. Nem Mózes az egyetlen vallás­­alapító, aki királyfiként nevelke­­dett, s végül otthagyja az elő­­kelő környezetet. A keleti hagyo­­mány szerint Buddha is királyi udvarból jött, hogy megismerje a nép valódi életét. Indiában sem volt éppen kiváltságos az egy­­szerű emberek sora. A herceg lovászával kilovagol a palotából. Előbb egy kétségbeesett, elha­­gyott öregembert lát, majd egy maláriában szenvedő súlyos be­­teget, végül halottas menettel találkozik. Úgy véli, ez minden élő sorsa, nincs más megoldás: vissza kell vonulni az élettől, s rajta kívül megtalálni a boldog­­ságot.. Mózes mesterünk is királyi palotából érkezik, hasonló ér­­deklődéssel. Látja, amint egyik testvérét gyötri a rabszolgatartó, ő azonban nem vonul vissza, nem iramodik el a súlyos gondok elől, nem hátrál meg. Ellenke­­zőleg: szembeszáll az igazságta­­lansággal, nem törődik a követ­­kezményekkel, azonnal tenni akar, segíteni a gyengébbnek. A vezérré válás folyamatát három apró történettel mutatja be a Szentírás. Az elsőben Mó­­zes — akaratlanul — megöli a kegyetlen rabszolgatartót. Ezzel gyakorlatilag kettétöri a kínál­­kozó karriert, hazátlanná teszi magát a fáraó országában: az elkényeztetett „királyfiból” szám­­űzött idegen lesz. A második je­­lenetben mesterünk két zsidó rabszolga perpatvarában kíván igazságot tenni. Az elnyomottak összefogásáról ábrándozik, mi­­közben feljelentők és rágalma­­zók veszik körül. S végül a harmadik történet főhőseként — vándor jöttmentként is — szem­­beszáll a rablókkal, megmenti Jitró, a számára idegen fonan (Folyt,­z oldalom­

Next