Új Élet, 1991 (46. évfolyam, 1-24. szám)

1991-06-01 / 11. szám

4 1991. június 1. ÚJ ÉLET Jubileumi ünnepség Debrecenben Nagyszabású ünepséget rendezett Deb­­recen zsidósága abból az alkalomból, hogy 200 éve épült fel a város falain kívül az első zsinagóga. Az ünnepségen képvisel­­tették magukat a magyar zsidóság vezetői, Izrael Állam nagykövetsége, ott voltak a város és a megye, egyházak, politikai pár­­tok, egyetemek és főiskolák vezető sze­­mélyiségei, valamint a miskolci, a nyír­­egyházi, a szolnoki és a pécsi hitközség elnökei. A Himnusz és a Házikva elhangzása után Gervai Tamás alelnök üdvözölte a vendégeket, majd dr. Weisz György elnök mondotta el ünnepi köszöntőjét. Hangoz­­tatta: — Meghatódva emlékezünk a 200 év előtti ősökre. Vajon gondolták-e, hogy ma Debrecen zsidósága rájuk fog emlé­­kezni. Ma, amikor közösségünk 200 évére tekintünk vissza, emlékezünk az elmúlt 4 ezer évre is. Én nem tudom hölgyeim és uraim — folytatta —, hogy van-e még e közösségnek 200, vagy akár 100 éve, és azt sem tudom, lesz-e még közösség, amely reánk emlékezik majd. De amíg vagyunk, legyen városunk közössége egy kis Jeru­­zsálem, zsinagógánk egy parányi szentély. Hasson tovább Javne örökérvényű gon­­dolata, a folytatás és a meg nem állás gondolata. Ezután dr. Gergely Judit egyetemi tanár emlékbeszédét hallgatták meg a jelenle­­vők. A professzor asszony többek között a következőket mondotta: Debrecen első zsidó lakosai a Hajdú kerületből származtak, főleg Sámsonból, Szoboszlóról és Dorogról. Először csak bé­­relt ingatlanokban lakhattak. Számuk 1848-ig nem haladta meg a százat. En­­nek ellenére lelkesen vettek részt a sza­­badságharcban, a 12. nemzetőrzászlóalj­­ban. Dr. Popper Alajos honvédfőorvosként, dr. Liebermann Ábrahám honvédalorvos­­ként szolgált. 1853-tól már ingatlant is vehettek. Csen­­geri Ábrahám volt az első, aki szabad polgárjogot kapott a várostól. A XIX. sz. második felétől jelentősen növekszik a la­­kosság lélekszáma, és ezzel fejlődnek in­­tézményei. 1842 óta működik a Chevra Kadisa, 1852-ben alapították a Hitközséget, 1857-ben a Nőegyletet. 1852-ben vásárol­­tak először telket a városi sáncokon be­­lül zsinagóga építésére. Ez a 200 szemé­­lyes imaház a mai hitközségi székház he­­lyén állt. A mellette lévő telkeket is meg­­vették, így a Kápolnás utcán, ahol ma késő eklektikus stílusú templomunk áll, továbbá a mellette lévőket, ahol iskola, majd a zsidó gimnázium létesült. Műkö­­dött a mikve, a kóser hússzék, biztosítva voltak a vallási élet feltételei. A közösség gyarapodásával új templom építését ha­­tározták el. A gyönyörű bizánci-mór stí­­lusú, kéttornyos kupolás templomot Kra­­usz Vilmos főrabbi avatta fel 1897 szep­­temberében Hegymegi Kiss Áron reformá­­tus püspök úr, Simonffy Imre polgármes­­ter, a református egyház jeles lelkészei, a városi főorvos, a hadsereg, a bíróság, és valamennyi hivatal vezetőinek jelen­­létében. A jelen században két jeles rabbi mű­­ködött Debrecenben. Dr. Schlesinger Sá­­muel 1922-től 1937-ben bekövetkezett ha­­láláig állt a statusquo hitközség élén. Egy­­aránt élvezte az ortodoxia tiszteletét és a zsidóságot az antiszemita kilengések elől mindig védelmező dr. Baltazár Dezső püs­­pök úr megbecsülését. Nagy esemény volt, hogy részt vett a Rambam születésének 800. évfordulójára szervezett Szentföldi za­­rándokúton. Innen egy jellegzetes fatokos Tóratakarót hozott, amelyhez a zsidó gim­­názium diákjai éveken keresztül gyűjtött heti két filléres adományaikkal járultak hozzá. Strasser főrabbival együtt tagja volt a törvényhatósági bizottságnak. Stras­­ser Salamon ortodox rabbi a nagyhírű pozsonyi Szofer dinasztia leszármazottja volt. Kiváló tudását országszerte elismer­­ték. 200 éve avattak először zsinagógát Deb­­recenben. A Deák Ferenc utcai templom barbár lerombolása a várost is megfosz­­totta egy egyedülálló stílusú műemlékétől. Kevesebb a templomunk, de ne felejtsük el az ígéretet, amit a Jutró szidrában, a tízparancsolat adása után olvashatunk: Bökol hámokaum aser azkir Sémi ovau élecho uvérachtecho. Minden helyen, ahol említeni engedem nevem, eljövök hozzád és megáldalak. Megmaradt templomaink­­ban is megritkította sorainkat a könyör­­telen történelem. 1940-ben a városban több, mint tízezer zsidó élt. Mi csak a maradék maradékai vagyunk. De jusson eszünkbe Ezékiel szava: Bodomajich chaji. Véred árán élj! Reméljük, hogy a szá­­raz csontok megelevenednek és új élet költözik e falak közé gyermekeinkkel, unokáinkkal. Szívünkbe véssük a Kápol­­nás utcai templom frigyszekrénye fölé írt tanítást: Im tovau el­bészi ani ovau el beszed­e. Ha te eljössz az én házamba, én elmegyek a te házadba. Ez az utódok reménysége. Felszólalt az ünnepi eseményen dr. He­­vessy József, Debrecen város polgármes­­tere is. Beszédében utalt arra, hogy mit jelentett a város gazdasági és kulturális életében zsidó közösség. Kegyelettel em­­lékezett meg a háború idején elhurcolt zsidó polgárokról, arról a 6 ezer ember­­ről, akik a barbarizmus áldozatai lettek. Arra kérte a közösséget, hogy a mártírok emlékét nem feledve békéljenek meg a szívek, és dolgozzanak együtt a város gya­­rapodásáért. Dr. Virágh Pál köztársasági megbízott egyebek közt a következőket mondotta: — Itt most ünneplünk, mégis hadd te­­kintsek vissza a múltra. Engedjék meg, hogy idézzem azt a Simon Weil-i gondo­­latot, amit szülőfalumban egy második világháborús emlékmű avatásán idéztem. Fájdalom, hogy ezen az emlékművön többségében zsidó emberek neve szerepel. Simon Weil azt mondja: „A hazát rész­­véttel szabad szeretni, mert ha részvét van a szeretetben, akkor mélyen átérez­­zük, hogy törékeny, hogy halandó”. Ezt követően a köztársasági megbízott így foly­­tatta: „ Az emlékezés után köszöntöm az élőket, és a bizakodókat, akik reménnyel néznek a jövő felé. Kívánom, hogy a Ma­­gyar Köztársaságban az új lehetőségekkel élve, folytassák az utódok őseik mester­­ségét, a tudományok, a művészetek, a kul­­túra és a gazdaság különböző szféráiban, mert az ország talpraállása Debrecen és az ország zsidóságának talpraállását, meg­­újulását is jelenti. Dr. Kocsis Elemér református püspök emelkedett szólásra ezután. A reformá­­tusok nevében köszöntötte az ünnepi ülés résztvevőit. Emlékeztetett arra, hogy a város története során toleranciát muta­­tott a zsidóság iránt, megtanulta tisztelni annak másságát. A továbbiakban hangoz­­tatta: — A sok nemes tradíció ellenére készületlenül ért bennünket a vészkorszak, és nem tudtunk segíteni. De a múlt fáj­­dalmas emlegetésén túl arról kell szól­­nom, hogy a Debreceni Református Teoló­­gia és a Tiszántúli Kerület indította el a zsidóság és a református egyház párbeszé­­dét. A református zsinat állást foglalt a zsidósággal való szolidaritás tekintetében, és ez az állásfoglalás világméretű vissz­­hangra talált. Úgy érzem, a zsidóságnak és a reformátusoknak, s mindenkinek, aki az igazságban jár, van jövője. Én most további századokat kívánok a zsidóságnak, hogy egymást szeretve, tisztelve munkál­­kodjunk városunk felvirágoztatásán. Joel Barnea, Izrael Állam nagykövet­­ségének tanácsosa köszöntötte ezután a debreceni zsidóságot, amely — mint mon­­dotta — a vészkorszak ellenére is él és emlékezik. Különleges öröm — folytatta — hogy több mint húsz évi távollét után részt vehetünk a magyarországi zsidóság ünnepségein. Izrael Államát és a diaszpóra zsidóságát ugyanazok az értékek kötik össze és a szívük együtt dobog. A magyar zsidóság boldog napjai és ünnepei a mi ünnepeink is, úgy ahogy a mi örömeink­ és bánataink közvetlenül érintik a zsidó­­ságot Izraelen kívül is. Kívánok a deb­­receni hitközségnek további boldog jövőt — fejezte be felszólalását a tanácsos. Zoltai Gusztáv, a MAZSIHISZ és a BZSH­ ügyvezető igazgatója az országban műkö­­dő hitközségek nevében köszöntötte az ün­­nepi ülés résztvevőit és hangoztatta, hogy ez a nap az egész magyar zsidóság ün­­nepe is. — A napokban emlékeztünk meg — mondotta — a holocaust mártírjairól a Jóm Hasoá keretében, valamint Izrael Állam honvédő háborúinak hőseiről. Örömünnep számunkra is Izrael függet­­lenségének napja, a Jóm Haacmaut. Én­ hiszek abban, hogy a debreceni zsidóság׳ tovább fog élni és fejlődni. Az elmúlt hetekben a széderasztalnál azt mondtuk: Lesán­ hábá bi­usálásim. Én most, azzal búcsúzom: Ám Jiszrael háj! Dr. Gál Botond, a Református Kollé­­gium főigazgatója egy prófétai idézet fel­­olvasása után hangoztatta: — Semmi nem lehet hatalmasabb, mint a kegyelmes Jó­­isten. A­z áldását kérem most Beátok is. Benne bízzatok, benne bízunk mi is. Így lesz nekünk boldogabb jövőnk váro­­sunkban és hazánkban. Isten áldjon Ben­­neteket! Dr. Lipták András, a Kossuth Lajos Tu­­dományegyetem rektora többek között ki­­jelentette: — Amikor meghívást kaptam,, hogy részt vehetek a debreceni zsidóság­ e nagy ünnepén, gondolatban már cso­­korba szedtem azokat a zsidó embereket, akik részt vettek városunk tudományos, kulturális és gazdasági életének alakítá­­sában. Dr. Schweitzer József főrabbi, az Or­­szágos Rabbiképző Intézet főigazgatója ugyancsak szólt az ünnepi eseményekre egybegyűltekhez. Tolmácsolta mindenek­­előtt a rabbikar jókívánságait, majd utalt arra, hogy Debrecent a magyar zsidóság szent helyei között tartják számon. Szent hellyé avatták — tette hozzá — templomai, jesivái és gimnáziuma. A továbbiakban a deportálás tragédiáját ecsetelte, majd így folytatta: — Abban a szerencsében volt részem, hogy mint fiatalember a debre­­ceni zsidó gimnáziumban 1945—1947-ben együtt taníthattam Grosz Ezrával, a héber nyelv szerelmesével, Gonda Lászlóval, a debreceni zsidóság történetének írójával, Kardos Pállal és Kardos Lászlóval, az iro­­dalmárral. A magyar rabbikar tisztelettel gondol a múlt, és szeretettel a jelen Deb­­recenére, ahol a történeti változások kö­­zepette a gyülekezet hitéhez mindig hű­­séges maradt, tanításait terjesztette, val­­lását ápolta, meg nem tagadta. Szívből kívánunk erőt, egészséget, áldást. Legyen ez a hitközség továbbra is a hitnek, az emberszeretetnek, a zsidó tudásnak és az egyetemes kultúrának áldott, bővizű for­­rása — fejezte be beszédét a főrabbi. A jubileumi ünnepség dr. Schweitzer József ünnepi záróimájával ért véget. DEDIKÁLÁS Kövek a béke sírjára címmel megjelent Szántó T. Gábor újabb versgyűjteménye. Hogy miért Izraelről szólnak e versek, hadd idézzük a szerző sorait. Az Öböl-háború idején egy önkéntes csoport tagjaként Izraelben jártam. Mit kerestem a támadások közepette? Saját nyugalmamat, hogy a kettős kötődés „ok­­mányára” hitelesítő pecsét égjen. Mert az ima olykor kevés. Az itt olvasható szonettkoszorú darab­­jai a rakéták árnyékában fogantak. Mert fegyverek között nem hallgathatnak a Mú­­zsák. Ez az egyedüli esélyünk. A szerző június 3-án, hétfőn 17-től 18 óráig dedikálja könyvét a Vörösmarty téri Helikon sátornál.

Next