Új Élet, 1994 (49. évfolyam, 1-24. szám)

1994-01-01 / 1. szám

1994. január 1. ABSZOLÚT SZABADSÁG... Ami tilos Nyugaton, az nálunk szabad״ A zsidók mi élete Ausztriában” A szeptember 15-étől eltelt időszakban dokumentált an­ti­­szemita jellegű megnyilvánulás az országban csaknem kétszer annyi volt (115 adat gyűlt össze erre vonatkozólag), mint előző­­leg 3 hónap alatt. Ez a megála­­pítás is elhangzott egyebek közt a Parlamentben, az Interparla­­menntáris Tanács az Antiszemi­­tizmus Ellen Magyar Csoportjá­­nak legutóbbi ülésén, amelyet Szentágothai János, országgyűlé­­si képviselő elnökletével tartot­­tak. Az előbbiek megerősítik, hogy az antiszemitizmus elleni küzdelem az egész ország, az egész társadalom ügye. A téma egyébként — ahogy ezt a külön­­böző pártokhoz tartozó jelenlé­­vők előtt Raj Tamás főrabbi, or­­szággyűlési képviselő kifejtette — a Hunnia-perben első fokon hozott felmentő ítélet indoklása kapcsán vált időszerűvé. Az in­­dokolásban ugyanis — állítólag — helyet kapott olyan megjegyzés, miszerint: Magyarországon sza­­bad nyíltan antiszemita kijelen­­téseket tenni. A­­bizottságnak ar­­ról nincs tudomása, hogy való­­ban elhangzott-e a nyilvános tár­­gyaláson az idézett megjegyzés, mivel eddig nem cáfolták, de nem is erősítették meg illetéke­­sek. A Fővárosi Bíróság elnöke az ítélet, valamint az indokolás szövegét nem hajlandó a bizott­­ságnak megküldeni, bár erre felkérték, mert — ahogy közöl­­te —, a jogszabályok ezt nem teszik lehetővé. A felszólalások során felvetet­­ték azt a javaslatot, hogy a bi­­zottság a Fővárosi Bíróság elnö­­kétől kapott válasszal kapcso­­latban forduljon a Legfelsőbb Bíróság elnökéhez, kifejezve rosszallását, hangsúlyozva: mi­­ként lehetséges, hogy egy de­­mokráciában nyilvános bírósági tárgyaláson hozott ítéletet, és annak indoklását nem ,bocsátják rendelkezésére országgyűlési képviselőik egy csoportjának. A Fővárosi Bíróság öklökének el­­utasító döntése felhívja a figyel­­met, hogy a szóban forgó eset­­ben joghézag, törvényességi hiá­­nyosság áll fenn. Ezt viszont az Alkotmánybíróság egy korábbi döntése idézte elő azzal, hogy eltörölte a közösség elleni izga­­tásról szóló passzust — ez a Btk. 156. §-ban volt benne — hivatkozással a sajtószabadság­­ra a véleménynyilvánítás sza­­badságára. A hozzászólók ׳ emlékeztettek arra is, hogy a nyugati országok­­ban a nagy nyilvánosság előtt akár szóban, akár írásban tör­­ténik közösség elleni uszítás, gyalázkodás, gyűlöletkeltés, az büntethető. Különösen jó példa erre Németország vagy Ausztria, de a legtöbb európai országban így van. Az ottaniakhoz hasonló törvényt kellene alkotni minél előbb nálunk is, mert tűrhetet­­len az előbbiekben már említett joghézag. A lényeg az, hogy Magyarországon semmiféle szél­­sőséges — a­kár jobbról, akár balról származó — uszítás, fele­­kezeti, faji gyűlölködés ne le­­gyen megengedhető, vélekedtek az ülés résztvevői. Ezzel össze­­függésben a Btk. módosítását kellene kezdeményezni és szor­­galmazni, méghozzá oly módon, hogy a közösség elleni izgatásnál sorolják fel, melyek annak kri­­tériumai, mert így konkrét tar­­talommal tölthető meg, hogy mit jelent a közösség elleni izgatás. Ugyanakkor kezdeményezni le­­hetne az eljárási szabályok mó­­dosítását is, mégpedig kormány­­rendelet formájában. Ennek ér­­dekében a bizottság egy ügyvé­­dek­ből­ és bírókból álló kollégiu­­mot kér fel a törvénymódosítás sürgős kidolgozására, amelyet azután e bizottság nyújt be — hatpárti alapon — a Parlament­­ben. Szóba került a tanácskozáson a magyar holocaust kezdetének idén esedékes 50. évfordulója is. Ehhez kapcsolódik az állami Or­­szágos Emlékbizottság személyi összetétele miatti kifogás, ami a Magyarországi Zsidó Hitközsé­­gek Szövetségének részéről­ nyil­­vánult meg. Ez ügyben hangzott el az a vélemény, hogy elkerül­­hető lett volna a kialakult — eléggé botrányosnak minősíthe­e­tő, nemzetközi visszhangot is ki­­váltott — helyzet, ha az emlék­­bizottság létrehozásába bevon­­ják a parlament illetékes bi­zottságát. Ezzel biztosíthatták volna, hogy olyan személyek ve­­gyenek részt a megemlékezést előkészítő, annak eseményeit koordináló testületben, akik tá­­madhatatlanok. Most az a leglé­­nyegesebb feladat, hogy — bár időközben tagjai közül többen kiváltak —, az emlékbizottság mielőbb megkezdje működését. Ehhez kíván segítséget nyújtani az Interparlamentáris Tanács az Antiszemitizmus Ellen Magyar Csoportja. Az ülésen elnöklő Szentágo­­thai János közölte: a Keresztény­­Zsidó Társaság azzal a javas­­lattal fordul hozzá és általa Sza­­bad Györgyhöz, az országgyűlés elnökéhez, hogy a parlament 1994-b­en nyilvánítsa országos emléknappá április 17-ét. 50 év­­vel ezelőtt, 1944-ben ugyanis a deportálások május 14—15-én kezdődtek. Az akkori zsinagógai naptár szerint ez Ijjár havának 6. napja volt. Az 5754-es, tehát a jelenlegi zsinagógai esztendőben ez — a Gergely-naptár szerint 1994. április 17-ére esik. Azért kérték az említett dátum orszá­­gos emléknappá deklarálását, mert a magyarországi zsidóság ekkor — ezen­­a gyásznapon — kíván megemlékezni a népirtás során meggyilkolt 600 ezer hit­­testvéréről. — A mártírok ma­­gyar állampolgárok voltak, ezért rájuk az egész magyar társada­­lomnak kegyelettel kell emlé­­keznie — mutat rá az országgyű­­lés elnökéhez­­küldött levél. A benne foglaltakat a bizottság egyetértéssel vette tudomásul. d. r. Barabás Tamás: Gyakorolják, de tagadják Az olvasói­ levelek közlése ré­­gi találmány. Megtalálható a szélsőjobboldali sajtóban, pél­­dául a Magyar Fórum című he­­tilapban is. A lap rendszeres ol­­vasójaként sokat mesélhetnék róla. Ám ezúttal csak egyetlen episztolával kívánok f­oglalkozni, amely mint cseppben a tenger ... Nem vagyok szakértő vallási kérdésekben, de úgy tudom, az imaszíj csak egyetlen vallásban használatos: a zsidóban. Min­­denesetre ellenőriztem magam és több hozzáértő is egybehang­­zóan ezt a véleményt hangoztat­­ta. Az alábbi következő Magyar Fórum-beli levél nyomán merült fel bennem a kérdés. Nem, mintha az írás egész szelleme, a szövegkörnyezet, a lap és szelle­­miségének, meg szerkesztőinek ismerete addig is kétséget ha­­gyott volna. (Csurkát nem kell bemutatni, Krajczár Imréről annyit, hogy Czhudinak és Ma­­kai György mellett ő volt a leg­erőteljesebb Izrael-ellenes uszí­­tások és hazugságok kolportáló­­ja a magyar tömegtájékoztatás­­ban, antiszemitizmusát a cioniz­­mus elleni harcával álcázva.) Balla Máté, általános iskolai tanár, Herceghalom — ez az alá­­írás szerepel a Mi és ők című le­­vél alatt. (Magyar Fórum, 1993. 48. szám). ״ Igen, mi még innét is, mucsai magyarságunk Kár­­pát-gödréből is jól látunk ben­­neteket, holott aranysújtásos köntöseitekkel lassan már bebo­­rítják (ez bizonyára sajtóhiba, eredetileg beborítjátok akar len­­ni. — B. T.) a világot.” Már itt gyanakodni kezdtem: az az aranysújtásos köntös igencsak hasonlít a taloszra, bár a levél­­író világosabbá tette volna a dol­­got, ha köntös helyett imakön­­töst ír. Most jön a tiilem: ״ Ima­­szíjaitokat Hencidától Boncidáig szélesítenétek, világnagy terülj, terülj asztalkámra vágytok, kvá­­zi-ref­ormokról, pszeudo-de­­mokráciákról, part-platformok­­­okról, izmos és csenevész iz­­musokról, mezifikus médiahábo­­rúról gajdoltok, s úton-útfé­­len mestereknek tituláljátok ön­­magatokat. Magyarországot leg­­szívesebben elhappolnátok a magyarság elöl, holott ti is ma­­gyarok vagytok, de csak színle­­lésből, mert valójában csak agyaskodtok, agyarkodtok, azaz álmagyarkodtok, hogy helyetek legyen minden rendű és rangú gyülekezetben.” Három bekezdés van még, ha eddig eljutottam, most már azo­­kat is idézem: ״ Bolondok és va­­kok vagytok, mert csak kénye­­lemre és prédára esküdöztök, ám sose a haza oltárára, így hát ma­­gatok ellen tesztek bizonyságot. Budapest! Csudapest! Éi mindig is megkövezted az igazi prófétá­­kat, bűnöd immár töméntelen. Minálunk itt nem lesz addig rend és nyugalom, míg a hamis próféták el nem tűnnek.” Azt hiszem, felesleges részlete­­sen — vagy egyáltalán elemezni a herceghalmi tanár (sajnálom a növendékeit) sorait. Az a ször­­nyű benne — és a Magyar Fó­­rum egész hangvételében, de olykor a Pesti Helízlapban és az Új Magyarországban is, a Hun­­niáról nem is beszélve, és parla­­menti képviselők, mint Király B. Izabella, Zacsek Gyula, Szabó Lukács és mások megnyilatkozá­­saiban —, hogy oly ismerősek. Ugyanilyen vagy ehhez hasonló szövegeket olvastam, gondolato­­kat, elképzeléseket, koncepció­­kat hallottam a szélsőjobboldali sajtóban és a szélsőjobboldali emberek megnyilvánulásaiban — a negyvenes évek első felé­­ben. És ma többségükben olyanok írják és mondják, akik nem is éltek akkor vagy legfeljebb cse­­csemőként. A génjeikben örö­­költék át az elvakult, irracioná­­lis, dühödt és pusztításra kész antiszemitizmust? Igen fájdal­­masan ismerős sok mai írott és elmondott szöveg, a régi idők mozijára, vagyis fasiszta-anti­­szemita megnyilvánulásaira em­­lékeztetve. Mégis van egy jelen­­tős különbség, és bármilyen sok is a negatív jelenség manapság, ez azért némi derűlátásra ad okot. S ez a következő. A harmincas, pláne a negyvenes évek magyar­­országi antiszemitizmusát nyíl­­tan vállalták (kezdve az államfő, Horthy Miklós világnézetével), sőt gyakran büszkélkedtek is ve­­le azok, akik az antiszemitizmust szóban és tettben gyakorolták. A dolognak többféle magyaráza­­ta van. Elsősorban az volt az oka, hogy óriási és erős háttér állt mögöttük: az antiszemitiz­­must „államvallássá” emelő Né­­metország, a náci Harmadik Bi­­rodalom. Most azonban az antiszemiták nem vállalják antiszemitizmusu­­kat. Bármit mondanak és tesz­­nek, ha valaki antiszemitának nevezi őket, kikérik maguknak, vádnak minősítik és elutasítják. Talán elsősorban azért, mert nincs mögöttük se német, se más birodalom. A Hitler-ellenes nagy antifasiszta felbuzdulásból annyi azért mára, 1993-ra is m­eg­­maradt, hogy az antiszemitizmus — egyelőre —, még mindig sza­l­lonképtelen. | Utazzon a költségünkön IZRAELBE! Üdüljön 2 hétig, kettesben FÜREDEN! Meghívjuk egy sábbáti ebédre a HANNÁRA! Vigyen haza 2000 forintért húsféléket a KŐVÁRITÓL! ? ÚJ ÉLET — Kántor-szeminárium. A Rabbiképző, a Rabbiság és a JOINT szervezésében december 5—10. között szemináriumot ren­­deztek az ország kántorai részé­­re. Az előadók Jichák Esel és Jakov Paskusz (Izrael) voltak. — A Páva utcai körzet kul­­túrtermében január 16-tól, va­­sárnaponként 10 órakor Fröhlich Róbert rabbi Talmud Tóra okta­­tást tart. M + L Fogorvosi, Fogászati, Implantációs és Szolgáltató Kft. Budapest, 1066 Teréz krt. 6. (az udvarban). Telefon: 142-3882 # Magasan képzett szakor­­vosok # Teljes körű fogászati és szájsebészeti ellátás # Ultrahangos fogkőeltá­­volítás # Fotopolimerizációs por­­celántömés # Porcelán világ készítés, helyben megvárható # Esztétikus fix- és lemezes fogpótlások # Fogszabályozás # Műgyökér-beültetés # Fogröntgen Reggel 8-tól este 8-ig nyitva szombat, vasárnap is Telefonos előjegyzés: 142-3882 „ NINCS MESSZE EURÓPA... Ajándékot hozott a posta. Az „öröm kézbe venni” tipikus esete ez a könyvecske, amely ki­­állításában méltó a témához: A zsidók mai élete Ausztriában. A bécsi Szövetségi Sajtószolgálat kiadásában látott napvilágot magyar nyelven Marta S. Hal­­pert munkája, dr. Peter Stieg­­nitz szerkesztésében. A számos fotóval illusztrált könyv áttekintést ad az osztrák hitközségek egykori (s ha van) jelenlegi történetéről. Részletes tájékoztatót kapunk a néhány éve még utazási álmaink csúcsa­­ként tekintett Bécs zsidó életé­­ről, amelynek utánpótlását főleg a FÁK-ból menekült zsidó csa­­ládok alkotják. Mindjárt az elején tanulságos képet láthatunk, amelyen Hell­mut Zilk polgármester (a decem­­beri levélbombakampány egyik áldozata — K. P.) Paul Grosz­­tól, a hitközség elnökétől átveszi az Osztrák Izraelita Hitközség díszoklevelét, amelyet a zsidó közösségért való tevékenysége elismeréseként kapott. Hogy mi a tanulságos ebben? Hát csak az, hogy hitközségünk vezetői el­­gondolkodhatnának arról, nem lenne-e imázsjavító egy ilyen gesztus időnként nálunk is, ha ugyanezt cselekednék. Biztosan találnának erre érdemes sze­­mélyt a magyar közéletben. De böngésszük tovább a köny­­vet. Leplezetlen irigységgel ol­­vashatunk arról, hogy ״ Az oszt­­rák fiatalok olyan aktív tevé­­kenységet fejtenek ki, amely el­­halványítja az iskolákban eddig folytatott antifasiszta nevelő­­munkát: a volt zsinagógák és te­­metők fenntartására irányuló kezdeményezés és követelés az osztrák diákságtól ered (erre né­­ha nálunk is van példa — K. P.). De ami ezután jön, arra már nemigen. A Wiener Stadttempel (bécsi zsinagóga) előtt osztrák fiatalok egy csoportja várta az imádkozókat és rózsákat nyúj­­tott át nekik a következő mon­­dat kíséretében: Boldogok va­­gyunk, hogy itt vagytok! A könyvet elolvastam, a sza­­tulságot levontam: Európa mindössze 230 kilométerre van ... Kardos Péter Ausztriai zsidó újságok és folyóiratok

Next