Zycie Warszawy, październik 1970 (XXVII/234-260)

1970-10-27 / nr. 256

zycie ...................." ............ ......... ............ ............ " ♦ Szansa dla utalentowanych i pracowitych Wręczenie nagród w Turnieju Młodych Mistrzów Techniki Laureaci — u premiera I, Cyrankiewicza (A) 26 bm. odbyło się w Warszawie uroczyste podsumowanie dorobku Turnieju Młodych Mistrzów Techniki za rok 1969. Laureaci konkursu zostali w tym dniu przyjęci przez członka Biura Politycznego KC PZPR, premiera J. Cyrankiewicza. Ogłoszenie wyników konkursu, organizowanego przez ZG ZMS, CRZZ i NOT — odbyło się w siedzibie' *ZG NOT. W uroczystości wzięli udział: prezes ZG NOT — B. Rumiński przewodniczący ZG ZMS — A. Żabiński, sekretarz CRZZ — W. Obolewicz, najlepsi uczestnicy turnieju, przedstawiciele resortów gospodarczych. Wyniki konkursu — trzeciego-już'z kolei — omówił A. Żabiński, podkreślając wzrost aktywności młodzieży w ruchu wynalazczym i racjonalizatorskim. W turnieju wzięło udział 20 085 młodych robotniku W, techników i inżynierów z prawie 1000 zakładów pracy. Młodzież zgłosiła pize®zio# 20 tys. wniosków, których zastosowanie powinno przynieść efekty szacowane na 5V0 min zł. Najliczniejszą grupę wynalazców stanowili pracownicy zakładów przemysłu maszynowego, z tym żc wyraźnie wzrosła * też aktywność niiodzieży zatrudnionej i w innych resortach. Ą. Żabiński podkreślił duże korzyści społeczno-wychowawcze turnieju, który dla wielotysięcznej rzeszy młodych pracowników jest szkołą twórczego patrzenia na sprawy techniki, umożliwia podnoszenie kultury technicznej mątwią opiekę nad ludźmi szczei gólnie uzdolnionymi. Centralnym punktem uroczystości było ogłoszenie wyników konkursu i wręczenie nagród, dyplomów oraz medali „Młodego Mistrza Techniki“. Pierwszą nagrodę (25 tys. zł) zdobył zespół w składzie: Z. Węgrowski, L. Pawelczyk, J. Kołodziejczyk i M. Wilczyński z Poznańskich Zakiadów farmaceutycznych „Polfa”. Ich projekt pozwala na usprawnienie cyklu produkcji nici chirurgicznych. Drugą nagrodę (15 tys. zł) otrzymał P. Jędrzejewski, zatrudniony w Warszawskiej Wytwórni Samoc h odo wy c h U rządze ń N apra w czy eh za pracę dotyczącą szlifowania okładzin szczęk hamulcowych. Centralny sąd konkursowy przyznał dwie Ul nagrody (7 tys. zł): S. Dziubińskiemu i J. Jaroszowi z Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach oraz S. Stępniakowi pracownikowi zakładów barwników „Boruta” w Zgierzu. Jury przyznało również trzy IV nagrody oraz trzy nagrody piąte, W czasie uroczystości wręczono również kilka wyróżnień i nagród specjalnych. Za nagrody i wyróżnienia podziękował J. Kołodziejczyk. Młodzi mistrzowie techniki u* chwalili apel. 1,’zywa on młody cli robotników, techników j inżynierów do twórczego udziału w unowocześnianiu naszej gospodarki i do jak najszerszego zgłaszania wniosków w kolejnym młodych mistrzów techniki,turnieju W Urzędzie Rady Ministrów Tego samego dnia w godzinach południowych laureaci Turnieju Młodych Mistrzów Techniki zostali przyjęci przez członka Biura Politycznego KC PZPR, prezesa Rady Ministrów — J. Cyrankiewicza. W spotkaniu wzięli udział: przewodniczący Komitetu Nauki Techniki — prof. J. Kaczmarek, i minister oświaty i (szkolnictwa wyższego — prof, dr H. Jabłoński, prezes ZG NOT — B. Rumiński, sekretarz CRZZ — W. Obolowi cz oraz przedstawiciele ZG ZMS. Obszerną informację na temat dorobku turnieju przedstawi! przewodniczący ZG ZMS A. Żabiński Następnie , głos zabrał premier J. Cyrankiewicz. Pogratulował on laureatom uzyskanych osiągnięć, podkreślając równocześnie, że ich dorobek jest dobrym • świadectwem osiągnięć całego ruchu racjonalizatorskiego młodzieży. Ruch ten jest tym ważniejszy — powiedział Premier że w rękach młodzieży leży właśnie przyszłość naszego kraju, a ich Wysiłek oraz. zainteresowanie ulepszaniem swojego stanowiska pracy składa się na rozwój naszego społeczeństwa. Nawiązując do liczb i procentów obrazujących dorobek ostatniego turnieju, I. Cyrankiewicz zwrócił uwagę, że najważniejszym zjawiskiem jest to, iż wynalazczość — choć nie ma u nas tak dużych tradycji, jak w innych wysoko uprzemysłowioriych państwach — w ostatnim okresie wyraźnie się rozwija. Turniej Młodych Mistrzów Techniki jest konkursem niewątpliwie cennym, stwarzającym dodatkową szansę utalentowanej i pracowitej młodzieży. Pozwala on świadomie uczestniczyć w procesie niwelowania dystansu dzielącego nas jeszcze od państw wyżej uprzemysłowionych J. Cyrankiewicz mocno podkreślił stwarzaną przez ruch wynalazczy atmosferę krytycyzmu wobec aktualnego poziomu techniki w różnych działach wytwórczości, atmosferę sprzyjającą samodzielnemu poszukiwaniu usprawnień. (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Wybór nowych niestałych członków Rady Bezpieczeństwa NOWY JORK (PAP). Zgromadzenie Ogólne NZ wybrało w poniedziałek Japonię, Argentynę, Somalię, Włochy i Belgię jako niestałych członków Rady Bezpieczeństwa na lata 1971—1972. Miejsca w radzie zajmą one z dniem 1 stycznia 1971 r. Obecnie w skład rady jako niestali członkowie wchodzą Kolumbia, Irlandia. Nepal. Hiszpania i Zambia. Ich kadencja upływa z końcem br. Zgromadzenie Ogólne wybrało również nowych członków do Rady Gospodarczo- Społecznej. (vVł Zmienna pogoda (B) Fronty ciepłe i chłodne przemieszczają się jeden za drugim z zachodu na wschód. Mamy więc typowo jesienną zmienną pogodę. Wszystko to odbywa się pod wpływem cyrkulacji zachodniej powietrza oceanicznego zawierającego spory procent, pary wodnej. Dlatego tak wiele opadów przelotnych i chmur. Na razie chłody nie grożą. Prognozy na dziś przewidują zachmurzenie o charakterze zmiennym, miejscami opady deszczu. Temperatura od 6 do st. Wiatry umiarkowane okresa10 mi dość silne i porywiste z kierunków zachodnich. Dość ciepło będzie dziś w Warszawie. Okresami możliwe przelotne deszcze a chwilami przejaśnienia. Temperatura ok. 8 st., w nocy ok. 4 st. Wiatry umiarkpwane zachodnie. Zakopane traci białą szatę, gdyż temperatura wzrosła tam do plus 6—8 st. Ulice zamieniły się w potóki, bowiem grubość pokrywy śnieżnej sięgała 16 cm. Słońce wzeszło o godz. 6.22, zajdzie o godz. 16.18. imieniny obchodzą: Iwona. Sabina i Wincenty. fWICHFPF^' Śnieżyce we Włoszech RZYM (PAP). Fala gwałtownych jak na warunki śródziemnomorskie chłodów nawiedziła ostatnio Włochy. W centralnej części Półwyspu Apenińskiego na północy Włoch spadły znaczi ne opady śniegu w górach. Śnieżyce utrzymują się tam od trzech dni. pfzy równoczesnym 'gwałtownym spadku temperatury. wmm ROK XXVII NR 256 (8409) WTOREK, 27 PAŹDZIERNIKA 1970 R. CENA 50 GR Wymiana poglądów na problemy międzynarodowe ! sprawę stosunków radziecko-angielsklch Min. A. Gromyko-w W. Brytanii LONDYN (PAP). Do Londynu przybył w poniedziałek z Nowego Jorku minister spraw zagranicznych ZSRR, A. Gromyko Składa on w Wielkiej, Brytanii 3-dniową wizytę oficjalną. A. Gromyko złożył na lotnisku londyńskim oświadczenia, w któ- Podp'sanie protokołu o polsko-irańskiej wsnńłmanvpnsnnTarn7fii ----------------------------------------------------i (P) W Warszawie zakończyły się 26 bm. obrady III sesji polsko-irańskiego mieszanego komitetu ministerialnego, poświęconej zagadnieniom wymiany handlowej i współpracy gospodarczej między obu krajami. W Ministerstwie Handlu Zagranicznego nastąpiło podpisanie protokołu podsumowującego wyniki prac tej sesji. Podpisali go przewodniczący obydwu delegacji: ze strony polskiej — min. handlu zagranicznego J. Burakiewicz, ze strony irańskiej — minister gospodarki tego kraju Hushang An* sary. Przy podpisaniu obecny byl: wicemin. handlu zagranicznego R. Strzelecki. Przybył także ambasador Iranu w Polsce Fereydiisi Diba. Protokół zawiera szereg uzgodnień dotyczących środków, które podejmować będą obydwie strony dla rozszerzenia i zróżnicowania wymiany handlowej, jak również dla dalszego rozwoju współpracy przemysłowej między Polską Iranem. Dotyczyć to będzie przea de wszystkim współpracy w produkcji koncentratów cynku, mączki rybnej oraz w przemyśle włókienniczym. Tego samego dnia min. Hushang Ansary złożył wizytę I zastępcy przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów W. Trąmpczyńskiemu. W rozmowie dotyczącej zagadnień, które były przedmiotem polsko-irańskich rozmów' gospodarczych, uczestniczy] wicemin. handlu zagranicznego M. Kaizer. W rozmowie brał również udział ambasador Fereydun Dina. (PAP) rym podziękował rządowi brytyjskiemu za zaproszenie do złożenia oficjalnej wizyty w W. Brytanii. Z zainteresowaniem oczekujemy — powiedział A. Gromyko — spot' kań i rozmów dotyczących problemów, które stanowią przedmiot wzajemnego zainteresowania. Mamy nadzieję* że rozmowy te stworzą okazję do konstruktywnej wymiany poglądów zarówno na doniosłe problemy międzynarodowe, jak i na sprawy stosunków radziecko - angielskich. Korzystając z okazji, pragnę ponownie oświadczyć, że Z w. Radziecki konsekwentnie prowadzi politykę na rzecz rozwoju stosunków radziecko - angielskich, kierując się przekonaniem, że rozwój i poprawa stosunków nuędzy naszymi państwami odpowiada interesom obu państw i stanowi ważny czynnik w uzdrowieniu sytuacji w Europie i na całym świecie. Niemało jest problemów, nad którymi Zw. Radziecki, Anglia i inne państwa zainteresowane powinny pracować, aby dojść do porozumienia; chodzi tu przede wszystkim o problemy dotyczące bezpieczeństwa europejskiego. (P) Duński statek — na mieliźnie w pobliżu Łeby (A) 2(5 bm. nad ranem niewielki duński statek „West Star’S płynący z ładunkiem drewna zażądał pomocy. Przy silnej fali załadowane na pokładzie drewno namokło i zwiększając swój ciężar spowodowało niebezpieczny przechył statku, który skutkiem tego utracił częściowo sterowność. Fale poczęły spychać jednostkę coraz bliżej brzegu. Na pomoc wyruszyły natychmiast kutry ratownicze „R-l” i „Muszla”. Wobec pogarszającej się sytuacji załoga „West Star” zrzuciła cały ładunek drewna do morza. Zanim przybyła pomoc, statek osiadł na mieliźnie w odległości 3/4 mili od brzegu w pobliżu Łeby. Silny wiatr i fala uniemożliwiły ratownikom dotarcie do zagrożonej jednostki. Załoga „West Star” przygotowała się do opuszczenia statku. Na lądzie czuwali ratownicy ze stacji brzegowej w Łebie. Bezpośrednie zagrożenie jednak minęło. Próby ściągnięcia „West Star” z mielizny odłożono do czasu poprawy pogody. Na wypadek pogorszenia się sytuacji załogą duńskiego statku ubezpiecza ratownictwo brzegowe. (PAP'' Nagroda Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych SZTOKHOLM (PAP). Szwedzka Królewska Akademia Nauk przyznała tegoroczną Nagrodę Nobla u dziedzinie nauk ekonomicznych profesorowi Paulowi A. Samuelssonowi z Instytutu Technologii Stanu Massachusetts (USA), za prace w dziedzinie „rozwoju statystycznej i dynamicznej teorii ekonomicznej i za aktywny wkład do podnoszenia poziomu analizy w naukach ekonomicznych”, (ß) Rozmowy W. Kirillina w Warszawie (P) 26 bm. w siedzibie Urzędu Rady'Ministrów odbyły się rozmowy między , delegacjami Komitetu Nauki i Techniki PRL ż przewodniczącym KNiT prof, dr. J. Kaczmarkiem i Państwowego Komitetu Nauki i Techniki Rady Ministrów ZSRR, której przewodniczy wicepremier ZSRR W. Kirillin. ‘ Tematem rozmów było uzgodnienie współpracy w dziedzin e badań naukówych i prac rozwojowych między Polską i Zw. Radzieckim na lata 15)71 — 1975, uzgodnienie treści porozumienia o współpracy w zakresie automatyzacji prac inżynierskich oraz prowadzenia wspólnego planowania rozwoju wybranych problemów nauki i techniki. Po zakończeniu rozmów delegacja radziecka zwiedziła Fabrykę Samochodów Osobowych na Żeraniu, gdzie zapoznała się z produkcją samochodu licencyjnego „Fiat I25-P”. (PAP) Partyjna delegacja Pragi — w Warszawie (P) Na zaproszenie Komitetu Warszawskiego PZPR, w ramach stałej współpracy, przybyła 26 bm. do naszej stolicy z kilkudniową wizytą delegacja Komitetu Miejskiego KPCz z Pragi. W skład delegacji, której przewodniczy sekretarz Komitetu Miejskiego KPCz w Pradze — K. Beranek, wchodzą: sekretarz d s przemysłu — KD KPCz Praga 9 J. Krupieką i KD KPCz Praga 1 V. Jirku, sekretarze rt's ideologicznych — KD KPCz Praga 5 V. Kubin, KD KPCz Praga 3 K. Stribrsky i KD KPCz Praga Id V. Sedlacek. Na lotnisku Okęcie delegację witali członkowie Sekretariatu KM’ PZPR. W pierwszym dniu pobytu czechosłowaccy goście obejrzeli w Muzeum Historycznym Warszawy na Starym Mieście film o odbudowie i rozwoju naszej stoikcy. Następnie odbyło się spotkanie z członkami sekretariatu KW PZPR. W czasie spotkania l sekretarz KW — J. Kępa zapoznał członków delegacji z pracą i węzłowymi problemami warszawskiej organizacji partyjnej. Goście zwiedzili również eeptrum Warszawy, m* in. Pälac Kultury i Nauki, W dalszym programie pobytu delegacji przewidziane są spotkania w niektórych stołecznych zakładach pracy i wyższych uczelniach, zapoznanie sie z działalnością ideową i polityczną ich organizacji partyjnych. (PAP) Mona Diana Gołąbek laureatką plebiscytu „Życia" (P) „Przygotowując się do konkursu, zastanawiałam, się nad tym, jaki jest duch tego narodu. bowiem muzyka Chopina jest zwierciadłem duszy Polakó\p — powiedziała przedstawicielowi „Życia” Mona Diana Gołąbek, laureatka plebiscytu Czytelników „Życia Warszawy”. — Szczególnie Polonez fis-moll jest dla mnie symbolem piękna Polski”. Tego Poloneza zagrało, pianistka, inaugurując nim swój recital, który się odbył 26 bm. w sali Warszawskiego Teatru Rozrywki. Na zdjęciu: redaktor naczelny „Życia Warszawy”, poseł H. Korotyński, wręcza pianistce nagrodę ..Życia” Fot. Z. KWI ŁĘCKI Debata bliskowschodnia w ONZ Riad wzywa państwa członkowskie do pokojowego rozwiązania kryzysu NOWY JORK (PAP). W poniedziałek zgodnie z zapowiedzią rozpoczęła się‘w Zgromadzeniu Ogólnym NZ debata na temat kryzysu na Bliskim Wschodzie. Debatę otworzył minister spraw zagranicznych ZRA, M. Riad. oświadczając, iż Zjednoczona Republika Arabska zdecydowana jest wyzwolić wszystkie terytoria arabskie okupowane przez Izrael, Min. Riad - wezwał państwa członkowskie ONZ, by przyczyniły się skutecznie dó pokojowego rozwiązania kryzysu bliskowschodniego na podstawie reząlucji Rady Bezpieczeństwa z listopada 1967 r. Oskarżył on St, -Zjednoczone o wrogie stanowisko wobec krajów arabskich i popieranie agresji izraelskiej. Podkreślił, iż polityka USA jest sprzeczna. z zasadami karty NZ, które nakazują występowanie w obronie ofiar agresji, nie zaś popieranie agresora. Dostarczając Izraelowi wciąż samolotów bojowych i innych rodzajów broni oraz udzielając mu poważnej pomocy gospodarcze,?. St. Zjednoczone pomagają w ten sposób agresorom izraelskim w okupowaniu terytoriów państw arabskich, będących członkami ONZ i w ignorowaniu rezolucji ONZ. Zajmując wrogie stanowisko wobec państw arabskich i popierając agresora, jakim jest Izrael — oświadczył Riad — St. Zjednoczone hamują pokojowe rozwiązanie konfliktu na Bliskim Wschodzie, zagrażają pokojowi ua świecie i zachęcają do stosowania siły w stosunkach międzynarodowych, Po przemówieniu wygłoszonym przez min. spraw zagranicznych ZRA M Riada Zgromadzenie Ogólne NZ zawiesiło obrady. Debata bliskowschodnia zostanie wzniowiona we wtorek o godz. 16.30 czasu warszaw- Echa arabskie (Od naszego korespondenta) Bejrut, 26 października (P) W chwili kiedy zaczyna się dyskusja nad sytuacją bliskowschodnią w ONZ, większość opinii arabskiej przewiduje, że być może Zgromadzenie podejmie większością 2/3 głosów decyzję, idącą po myśli państw arabskich, a więc potępi Izrael za utrzymywanie okupacji, a także za torpedowanie rozmów Jarrinpa Bejrucki dziennik „Al Szaab”, reprezentujący orientację proegipską, pisze: „Izrael staje przed sądem narodów”. Radio Kair stwierdza w komentarzu, że USA wywierają intensywną presję, aby zapobiec potępieniu Izraela. Obserwatorzy bliskowschodni zwracają również uwagę, że debata, zaczynająca się na wniosek Egiptu innych państw arabskich, stanowi i dowód, że ZRA zmierza do rozszerzenia płaszczyzny międzynarodowej dla poparcia interesów arabskich. I to właśnie staje się przedmiotem gwałtownej kontrakcji amerykańskiej. Prasa arabska, podając teks« przemówienia Nixona w ONZ, nie daje bezpośrednich komentarzy do tego wystąpienia. Bejrucki organ muzułmańskiej partii „Al Uruba”, wyrażający również polityczne myśli ZRA, w pierwszym komentarzu pisze: „Nixon mówił o pokoju do członków Zgromadzenia Ogólnego, jednak słowa to jedna, a poczynania — to druga rzecz, Nixon nie mógł usunąć sprzeczności między jego domniemanymi intencjami, a rzeczywistym działaniem. Mowa Nixona zbiegła się przecież z doniesieniami prasy amery kańskiej o nowych dostawach broni dla Izraela. Jeśli by Nixon zapytał sam siebie, kto jest odpowiedzialny za niepowodzenia wysiłkach pokojowych w tym rew gionie, powinien przyznać, źe odpowiedzialność ta spada na St. Zjednoczone” Reorganizacja palestyńskiego ruchu oporu T.J. PARYŻ (PAP). Komitet Centralny Organizacji Wyzwolenia Palestyny dokonał reorganizacji swych sił zbrojnych i służb W Ammanie zgodnie z porozumieniem zawartym 13 (DOKOŃCZENIE NA STR. 21 Inmipmcja Dni Filmu Radzieckiego Uroczysta premiera „Nad jeziorem" (P) Uroczysta premiera filmu „Nad jeziorem”, inaugurująca Dni Filmu Radzieckiego w Polsce, odbyła się 26 bm. w odświętnie udekorowanym kinie „Moskwa” w Warszawie. Wśród przybyłych na premierę obecni byli: S. Jędrychowski, 2. Kiiszko. I. Loga- Sowiński, S. Olszowski, Z. Moskwa, E. Szyr, W. Kraśko. Licznie reprezentowany byl świat kulturalny i artystyczny stolicy. Obecni byli przedstawiciele ambasady ZSRR w Warszawie Gorącymi , oklaskami powitali widzowie delegację filmowców radzieckich. (Czytaj informację na str. 5). Manifestacyjny pogrzeb gen. Schneidera w Chile Poszukiwanie zamachowców i uczestników spisku SANTIAGO (PAP). Korespondent PAP, red. R. Kapuściński pisze: Ogromne tłumy ludzi zapełniły w poniedziałek centrum Santiago, aby oddać ostatni hołd generałowi Rene Schneiderowi, dowódcy wojsk lądowych Chile, który zmarł w niedzielę na skutek ran zadanych mu przez ramafhnwrńw. W pogrzebie, w którym uczestniczyły setki tysięcy mieszkańców Santiago, wzięli udział m. in. prezydent Republiki — E. Frei, prezydent elekt — S. Allende, członkowie rządu i kongresu, dowódcy armii, przywódcy wszystkich partii politycznych, delegacje z zakładów pracy i wyższych uczelni, żołnierze i młodzież szkolna. Jak oświadczył S. Allende, pogrzeb len stał się „wielką manifestacją solidarności ludu z armiq i wyrazem protestu przeciw zbrodni” popełnionej na generale Schneiderze. W całym Chile panuje od poniedziałku trzydniowa żałoba narod.owa, W setkach deklaracji publikowanych w tutejszych gazetach ludność domaga się przykładnego ukarania zbrodniarzy, którzy, organizując zamach* na generała Schneidera, liczyli na wywołanie chaosu w kraju i sprowokowanie armii do przewrotu wojskowego, Rezultat, który osiągnęła ultraprawica okazał się akurat odwrotny, Wśród osobistości, które w sobotę gratulowały AHendemu wyboru na prezydenta, jednymi z pierwszych byli dowódcy armii chilijskiej. W specjalnym komunikacie oświadczyli oni, że armia będzie wierna swojej tradycji respektowania konstytucji, ustaw i woli wyborców chilijskich. Jednocześnie trwają Intensywne postukiwania sprawców zamachu i organizatorów' reakcyjnego spisku, którego celem było uniemożliwienie, za cenę zbrodni i terroru, objęcia władzy przez rząd Budowy. Organa śledcze policji wojska prowadzą w tej chwili opei rację w skali, która jak określa tutejsza prasa „nie ma precedensu * w historii Chile”. Przeprowadzono rewizję w setkach domów w bogatych dzielnicach Santiago i przesłuchano dziesiątki osób. Ostatni biuletyn dowództwa wojsk lądowych informuje, że już wkrótce będzie można poinformować społeczeństwo c wynikach prowadzonego śledztwa w sprawie zabójstwa generała Schneidera. Do poniedziałku ranę prokuratura zatrzymała już trzech przypuszczalnych uczestników zamachu. Spośród nich — L. Cosmelli jest synem milionera chilijskiego. a A. Bouch.on, synem wielkiego magnata ziemskiego. Nieoficjalnie prasa informuje, źe trwają poszukiwania byłego generała — R. Vieux, organizatora nieudanego przewrotu wojskowego z października ubiegłego roku. (P) Spotkanie Indiry Gandhi z prezydentem ZRA KAIR (PAP). Premier Indii, pani Indira Gandhi przybyła w poniedziałek do Kairu. W tym samym dniu rozpoczęły się rozmowy oficjalne między prezydentem ZRA An war el-Sadatem a premierem Indii Indirą Gandhi. (PI Zwołanie jesiennej sesji Sejmu Uchwała Rady Państwa Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt. 2 Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Rada Państwa postanawia zwołać czwartą sesję Sejmu V kadencji z dniem 31 października 1970 r Przewodniczący Rady Państwa (—) Marian Spychalski Sekretarz Rady Państwa (—) Ludomir Stasiak Data pierwszego w sesji jesiennej posiedzenia Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej ustalona zostanie przez Prezydium Sejmu i podana do wiadomości w późniejszym terminie. (PAP) Rząd radziecki ostrzega ISA i Turcję przed kontynuowaniem prowokacyjnych lotów MOSKWA (PAP). Agencja TASS donosi: Rząd radziecki złożył protest rządowi USA z powodu naruszenia w dniu 21 października przez amerykański samolot wojskowy granicy państwowej Związku Radzieckiego Jednocześnie opublikowano oświadczenie rządu radzieckiego skierowane do rządu Turcji, w którym zwraca się uwagę rządu tureckiego na takt naruszenia przestizem powietrznej Związku Radzieckiego przez samolot amerykański, który leciał z terytorium Turcji. Samolot wojskowych sił lotniczych USA naruszył w dniu 21 października przestrzeń powietrzną ZSRR i lądował na lotnisku w pobliżu miasta Leninakan (Armenia). Znajdujące się na pokła dzie samolotu 4 osoby podały się jako: generał amerykański Sc tierrer, gen. amerykański McQuaerrie, pilot samolotu amerykański mjr Russel i płk turecki Deneli. Oświadczenie przypomina rządowi USA, że tylko w ciągu ostatnich trzech lat dokonano ponad 10 bezprawnych naruszeń granicy powietrznej ZSRR. Oświadczenie rządu radzieckiego podkreśla, że naruszenia przestrzeni powietrznej ZSRR przez samoloty amerykańskie dokonywane są nie wskutek jakiegoś „przypadkowego zbiegu okoliczności”, lecz są rezultatem ogólnej, wojskowej aktywności Stanów Zjednoczonych w regionach graniczących ze Związkiem Radzieckim. Rząd Radziecki niejednokrotnie zwracał uwagę rządu USA na tę wyraźnie wrogą wobec Związku Radzieckiego działalność. U trzy mywanie amerykańskich baz woj skowych wokół Zwia/ku Radzieckiego stanowi jak najpoważniejsze źródło niebezpieczeństwa i w żaden sposób nie można tego pogodzić z oświadczeniami na rzecz poprawy stosunków radzieckoąmervkań«kicb. które nieie^npkrotnie składali przywódcy USA, Rząd radziecki oczekuje, iż rząd USA z cała powagą ustosunkuje się do wyłuszczonego w tym oświadczeniu stanowiska i wyciąg nie odpowiednie wnioski. cji W oświadczeniu dla rządu Turprzypomina się, iż rząd turecki po rejsie amerykańskiego samolotu szpiegowskiego „U-2” oświadczył, że „nigdy nie udziel’ samolotom sojuszniczym czy innych państw prawa do korzystania ze swych baz i ze swej przestrzeni powietrznej w celach agresywnych, mogących przynieść szkodę bezpieczeństwu I spokojowi jego sąsiadów*'. Jednakże ostatni incydent świadczy, iż w rzeczywistości sprawa wygląda inaczej. Nie może nie wywołać zdziwienia w związku z tym powoływanie się niektórych kół Turcji na' to, że władze tureckie jakoby nie odpowiadają za ruchy samolotu, który naruszył granicę ZSRR, ponieważ należy on clo amerykańskich wojsk lotniczych. W oświadczeniu rządu radzieckiego podkreśla się, źe prowokacyjne poczynania ze strony wojskowych amerykańskich „grożą poważnymi skutkami 1 mogą przynieść szkodę stosunkom dobrego sąsiedztwa między naszymi kratami”. Rząd radziecki oczekuje, iż rząd Turcji podejmie nieodzowne kroki, aby nie dopuścić do podobnych naruszeń. (P) Z rekordowej odległości Zdjęcie „Sondy-8“ MOSKWA (PAP). Naukowcy Instytutu Astronomicznego im. Sztemberga kontynuują eksperyment wysokościowego określania parametrów ruchu stacji automatycznej „Sonda-8”. Jak poinformował kierownik prac nad obserwacją stacji, w nocy z 24 na 25 października w obserwatorium wysokogórskim w Kazachstanie uzyskano, przy pomocy aparatury optyczno-fototelewizyjnej, unikalne zdjęcie powracającej na ziemię „Sondy-8”. Zdjęcie zrobiono z odległości 348 tys. km. Z dużą dokładnością określono koordynaty stacji automatycznej. Zdjęcie dokonane tej nocy jest rekordem jeśli chodzi o odległość fotografowania sztucznych ciał kosmicznych przez środki optyczne. W nocy z 25 na 26 października stację sfotografowano z odległości 277 tys. km. Uzyskane dane przekazano do ośrodka koo*-dvnacyjno-obliczeniowego. W ciągu trzech godzin ustalono dwadzieścia punk tów położenia stacji automatycznej na tle nieba. Położenie „Sondy-8” ustalono przy pomocy wielkiego reflektora ze zwierciadłem o średnicy 2,6 metra oraz superćzułych urządzeń telewizyjnych. (A) Min. 8. Jędrychowski powrócił do kraju (P) 26 bm. powrócił z No« wego Jorku do Warszawy minister spraw zagranicznych S. Jędryehowski wraz z małżonką i towarzyszącymi mu osobami. Min. Jędrychowki przewodniczył polskiej delegacji na jubileuszową XXV sesję Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych. W dniach 11 — 13 bm. minister spraw zagranicznych PRL wraz z małżonką przebvwal z wizytą oficjalną w Kanadzie. Na warszawskim lotnisku Okęcie powracających witali: min. .spraw zagranicznych J wice« Wi- niewićz i wyżsi urzędnicy MSZ, (P AP) 4 listopada - rozmowy w sprawie Berlina zaoh. BERLIN (PAP). Kolejna runda rozmów ambasadorów czterech wielkich mocarstw w sprawie Berlina zach. odbędzie się 4 listopada br. w dawnym budynku sojuszniczej Rady Kontroli w Berlinie zach. Będzie to już S z kolei spotkanie ambasadorów Żw Radzieckiego, St. Zjednoczonych, W. Brytanii i Francji w sprawie Berlina zach. Spotkaniu przewodniczyć będzie ambasador USA w Bonn. K. Rush. Ostatnie spotkanie czwórki odbyło się 9 października br i przewodniczył mu ambasador Zw. Radzieckiego w Berlinie, P. Abrasimow. (P) Strajk drukarzy Wiochy bez gazet RZYM (PAP). W poniedziałek w całych Włoszech w związku ogólnokrajowym strajkiem drukaz rzy nie ukazał sic żaden dziennik poranny. Strajk ma podłoże ekonomiczne. Wydawcy pragną zredukować place pracowników poligrafii, ograniczając drukowanie do 6 razy w tygodniu. dzienników Obecnie dzienniki We Włoszech ukazują sia < razy w tygodniu. (P)