Zycie Warszawy, kwiecień 1971 (XXVIII/78-103)

1971-04-08 / nr. 84

Nr 84 8 KWIETNIA 1971 R. (W) Stti 8 ŻYCIE WARSZAWY (A) DOKOŃCZENIE ZE STR. 1 dział w opracowaniu projektu wytycznych XXIV Zjazdu KPZR w sprawie 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej ZSRR na lata 1971— 1975 — oświadczył sekretarz Wszechzwiązkowej Centralnej Rady Związków Zawodowych (WCSPS) W. Prochorow. ZSRR dysponuje obecnie możliwościami, które pozwalają nie tylko w szybkim tempie rozwijać przemysł, gospodarkę rolną, umacniać swą obronność, lecz również potraktować jako główne zadanie dziewiątej pięciolatki — rzeczywiste podwyższenie dobrobytu klasy robotniczej, wszystkich pracujących — podkreślił mówca. Prochorow powiedział, że w związku ze wzrostem społecznego funduszu spożycia zwiększa się skala działania związków zawodowych w dziedzinie ubezpieczania społecznego ludzi pracy i zapewnienia im leczenia w sanatoriach i uzdrowiskach, W okresie poprzedniej 5-latki radzieckie związki zawodowe wybudowały sanatoria, pensjonaty i Inne zakłady wypoczynkowe na 165 tys. miejsc. W nowej pięciolatce liczba miejsc wzrośnie o 300 tys. Na ten cel przeznacza się ponad 1,5 mld rubli. w sanatoriach i domach wypoczynkowych leczą się i odpoczywają miliony robotników i pracowników umysłowych, w większości korzystający z bezpłatnych i ulgowych skierowań. Ich dzieci spędzają wakacje na obozach pionierskich. (B) DOKOŃCZENIE ZE STR. 1 W tym samym dniu w Stoczni Bałtyckiej im. S. Ordżonikidze odbył się z udziałem delegacji naszej partii manifestacyjny wiec przyjaźni. Przedstawiciele stoczni — jej dyrektor naczelny J. Kuźnice o w, sekretarz komitetu partyjnego — W. Kosienkow, bohater pracy socjalistycznej deputowany do Rady Najwyższej ZSRR — A. Czujew i in. w bardzo serdecznych słowach powitali delegację PZPR. Nastąpiła wymiana symbolicznych upominków. Z ogromnym aplauzem przyjęte zostało przemówienie E. Gierka. Jego wystąpienie wielokrotnie przerywane było hucznymi oklaskami. Przemówienie E. Gierka E. Gierek, wyrażając ns wstępie radość t przybycia naszej delegacji do Leningradu, słynącego z wielkich tradycji rewolucyjnych i narodowych, przekazał gorące pozdrowienia i najlepsze życzenia klasie robotniczej, wszystkim mieszkańcom miasta-bohatera. Wizyta w Stoczni Bałtyckiej przywodzi na myśl okres, kiedy to komuniści rosyjscy pod wodzą Lenina dokonywali największego zwrotu w dziejach ludzkości, otwierali epokę zwycięstwa idei socjalizmu. To właśnie tutaj zaprojektowany został krążownik „Aurora”, którego salwa obwieściła wielką rewolucję; stąd wyruszały oddziały Gwardii Czerwonej, szturmujące Pałac Zimowy. Załoga pracowała dła odbudowy gospodarki narodowej, dla realizacji pierwszych pięciolatek i znany jest także jej bohaterski udział w obronie Leningradu, w całej Wielkiej Wojnie Narodowej. Robotnicy stoczni budowali tankowce i barki dla leningradzkiej „Drogi życia”, walczyli na wszystkich frontach. Mówca stwierdził następnie, że nasza delegacja spotyka się załogą z tym większym wzruszez niem. iż wielu z jej członków posiada odznaczenia i medale polskie za wkład do walki o wolność narodu polskiego. Przyjaźń i sojusz nawiązane wówczas, w najcięższym dla naszego narodu okresie są niewzruszone. Nawiązując do faktu, iż załoga Ieningradzka utrzymuje stale przyjacielskie stosunki ze Stocznią Gdańską im. Lenina oraz m in. instaluje na budowanych siebie jednostkach silniki i inne u urządzenia z poznańskich zakładów „Cegielskiego”, I sekretarz PZPR wyraził nadzieję, że z jakości tych dostaw odbiorcy są zadowoleni. Symbolami przyjacielskiego stosunku do Polski są imiona „Warszawa” i „Gdańsk”, jakie stoczniowcy leningradzcy nadali swym tankowcom. Zakładom wręczony został medal Tysiąclecia Państwa Polskiego. Obrazując dorobek Polski Ludowej, E. Gierek zaznaczył, że do osiągnięć, jakimi najbardziej się szczycimy, należy zbudowanie od podstaw silnego przemysłu stoczniowego. który znajduje się w pierwszej dziesiątce światowej. Większość zbudowanych przez nasze stocznie statków to realizacja zamówień radzieckich. Cieszymy się, że statki naszej produkcji powiększają co roku dynamicznie rozwijającą się flotę radziecką. Przechodząc do obrad XXIV Zjazdu, I sekretarz KC PZPR podkreślił, że nasza partia nakreślając zadania dalszego budownictwa socjalistycznego studiuje z uwagą doświadczenia bratniej KPZR. Ze szczególną uwagą studiujemy niezmiernie bogaty XXIV Zjazdu KPZR. dorobek który we wszystkich dziedzinach rozwoju społeczno-ekonomicznego wzbogaca KPZR i cały międzynarodowy ruch komunistyczny. W Polsce chcemy iść w takim samym kierunku — bardziej dynamicznego wzrostu stopy życiowej ludzi pracy vi oparciu o modernizację gospodarki, o postęp naukowotechniczny. o wyższą wydajność i wyższą społeczną efektywność produkcji. DoświadOpracowano plan dalszego rozwoju uzdrowisk — powiedział Prochorow. Liczba ich zostanie znacznie powiększona, szczególnie w rejonach Syberii, Środkowej Azji, Kazachstanu i Dalekiego Wschodu. Sekretarz WCSPS oświadczył, źe liczne przedsiębiorstwa radzieckie opracowały plany rozwoju socjalnego, w których przewiduje się dalszą poprawę warunków pracy, życia i wypoczynku, podwyższenia poziomu wykształcenia robotników j pracowników umysłowych, ich kwalifikacji. Plany te powinny się stać nierozerwalną częścią kompleksowego 5-letniego planu każdego przedsiębiorstwa —- podkreślił Prochorow. Będąc jednym z ważniejszych ogniw w ogólnym systemie demokracji socjalistycznej — stwierdził mówca — związki zawodowe będą w jeszcze większym stopniu korzystać z przyznanego im prawa w kierowaniu produkcją, wszystkimi sprawami społeczeństwa. Radzieckie związki zawodowe biorą aktywny udział w licznych organizacjach międzynarodowych. My także — powiedział Prochorow — widzimy, jak mszczyciel* ską, szkodliwą rolę w ruchu związkowym odgrywa antyleninowska polityka i działalność kierownictwa chińskiego. Radzieckie związki zawodowe wysoko oceniają konsekwentne, pryncypialne, twar de stanowisko KC KPZR wobec przywódców chińskich. Ogólna długość automatycznych i taśmowych linii zmechanizowanych w Moskiewskiej Fabryce Samochodowej im. Lichaczewa osiągnęła 75 czenia KPZR, doświadczenia radzieckiego budownictwa stanowią dla naszej partii i dla naszej klasy robotniczej wielkie źródło inspiracji. Tak samo odnosi się do nich olbrzymia większość bratnich partii komunistycznych, gdyż KPZR jest awangardą ruchu komunistycznego, przeciera historyczny szlak dla wszystkich sił postępu, wolności narodów i pokoju. Bądźcie, towarzysze, przekonani — oświadczył na zakończenie E. Gierek — że nasza partia zawsze będzie razem z KPZR, że naród polski zawsze będzie razem z narodem rosyjskim i innymi bratnimi narodami Kraju Rad. Podobnie serdeczny przebieg miało spotkanie w przodującej jednostce wojskowej, ódzńaczonej . orderami Leńina i Czerwonego Sztandaru. Zastępcy dowódcy leningradzkiego okręgu wojskowego. generałowie — I. Łyków i A. Gribkow oraz inni oficerowie wzięli udział w przyjacielskim spotkaniu, w trakcie którego wystąpił członek Biura Politycznego, premier Piotr Jaroszewicz Przemówienie P. Jaroszewicza Nigdy, towarzysze, ani my — żołnierze I Armii, ani całe Wojsko Polskie, ani cały naród polski nie zapomnimy decydującego wkładu Armii Radzieckiej do wyzwolenia naszej ojczyzny spod hitlerowskiej okupacji, tak jak nigdy nie zapomnimy wspólnego bojowego szlaku, wspólnego żołnierskiego trudu, wspólnie przelewanej krwi — powiedział premier P. Jaroszewicz. Nie zapomnimy o tym, że 600 tysięcy bohaterskich żołnierzy radzieckich poległo w walkach wyzwolenie Polski. Przyjaźń zroo dzona wówczas i sojusz wówczas zrodzony — między naszymi narodami i między ich stłami zbrojnymi — zostały scementowane wspólną ofiarą dla wolności. Są przyjaźnią i sojuszem na zawsze. Bądźcie, towarzysze, pewni — podkreślił P. Jaroszewicz — że w Ludowym Wojsku Polskim wielka Armia Radziecka ma wiernego, silnego sojusznika, że będzie ono zawsze razem z wami czujnie strzec bezpieczeństwa granie socjalistycznej wspólnoty, pokojowej pracy naszych narodów. Niechaj ten sojusz i codzienna współpraca między silami zbrojnymi Polski i Zw. Radzieckiego nadal się umacniają. Ludowe Wojsko Polskie jest w okresie pokoju, będzie w godzinie próby, tak jak kiedyś pod Lenino, zawsze ramię w ramię z wami. Mówiąc o toczących się w Moskwie obradach, premier PRL podkreślił, że XXIV Zjazd KPZR, jego dorobek ideologiczny, polityczny, społeczno - gospodarczy — wzbogaca całą socjalistyczną wspólnotę i cały międzynarodowy ruch komunistyczny. Wnosi on również olbrzymi wkład do umacniania jedności naszych szeregów, do rozwijania na świecie ofensywy sił socjalizmu. wolności narodów i pokoju. (W) Podczas pobytu w Leningradzie delegacja PZPR zaznajomiła się ze znakomitymi jego zabytkami i nowymi dzielnicami. Na zakończenie wizyty delegacja naszej partii obecna była na Polu Marsowym — symbolizującym walki o wolność i sprawiedliwość społeczną oraz pod pomnikiem Wł. Lenina, odsłoniętym w 100-lecie międzynarodowego urodzin wodza proletariatu. Przez cały czas pobytu delegacji PZPR towarzyszyli gospodarze: I sekretarz Leningradzkiego Obwodowego Komitetu KPZR — G. Romanow i przewodniczący Komitetu Wykonawczego Rady Miejskiej — A. Sizow. (W) km — zakomunikował P. Borodin dyrektor tego przedsiębiorstwa przodującego w radzieckim przemyśle samochodowym. Podkreśli! on, że obecny poziom techniczny fabryki, która stanowi wielkie zjednoczenie przemysłowe obejmujące osiem wyspecjalizowanych filii, potrzebuje robotników nowego typu, mogących obsługiwać dzisiejsze unikalne urządzenia. Toteż zaszły ostatnio istotne jakościowe zmiany w poziomie wykształcenia radzieckiej klasy robotniczej. Wielu robotników ma dziś średnie wykształcenie techniczne. Z uwagi na wielkie potrzeby gospodarki ra dzieckiej w dziedzinie transportu samochodowego załoga fabryki postanowiła w ciągu pięciu lat znacznie zwiększyć produkcję. K. Gieraslmow, zastępca przewodniczącego Rady Ministrów i przewodniczący Komitetu Planowania Federacji Rosyjskiej oświadczył: Uważamy za zupełnie słuszny kurs wytyczony przez partię kierunku dalszego przyspieszonego rozwoju i wykorzystania zasobów naturalnych oraz zwiększania potencjału ekonomicznego wschodnich rejonów republiki. Podkreśli! on, że Syberia zachodnia stanie się w nowej pięciolatce największą w kraju bazą naftowo-gazową. Jednocześnie na Syberii i na Dalekim Wschodzie nastąpi dalszy rozwój hutnictwa, budowy maszyn, przemysłu leśnego i lekkiego oraz innych gahęzi gospodarki. Produkcja przemysłowa Federacji Rosyjskiej wzrośnie w latach 1971*—1975 44—47 procent. Szczególną uwage o poświeci się wdrażaniu nowych zdobyczy nauki* i techniki. A. Cabral sekretarz generalny Afrykańskiej Partii Niepodległości Gwinei i Zielonego Przylądka (P) Nieśmiertelny geniusz Lenina, nauka Lenina są potężna siła i poparciem dla wszystkich prawdziwych bojowników przeciwko imperializmowi i stanowią niewyczerpane źródło inspiracji dla ich działalności oświadczył sekretarz generalny Afrykańskiej Partii Niepodległości Gwinei i Zielonego Przylądka A. Cabral. W sytuacji zbrodniczego reżimu przemocy ustanowionego przez portugalskich kolonizatorów faszystowskich. naród Gwinei Bissau zmuszony był chwycić za broń. W ciągu ośmiu lat walki kontynuował mówca — udało się nana nie tylko wyzwolić ponad 2/3 naszego terytorium narodowego, lecą także rozpocząć budowę nowegc życia w wyzwolonych regionach. Nasza pewność zwycięstwa jesl tym większa, że KC KPZR słowami swego sekretarza gencralnegc L. dziła Breżniewa raz jeszcze potwierzdecydowaną wolę radzieckiej partii komunistycznej udzielania moralnej, politycznej i materialnej pomocy ruchom wyzwoleńczym. Oznacza to dla nas, ż€ Zw. Radziecki będzie, tak jak w przeszłości, stał nieugięcie pc stronie naszego narodu, demaskując kolonizatorów portugalskich, ich ich zbrodniczą wojnę kolonialną wspólników, będzie pomaga naszej partii w rozwijaniu zwycięskiej walki. Nie pomniejszany znaczenia solidarności afrykań skiej i solidarności innych antykolonialnych sil na świecie jeśli szczerze powiemy, że największej pomocy w walce udziela nam właśnie Zw. Radziecki. E. del Canto przedstawiciel Socjalistycznej Partii Chile (P) My, chilijscy socjaliści nie czujemy się obco w waszym kraju — oświadczył przedstawiciel Socjalistycznej Partii Chile E. del Canto. Wieloletnia przyjaźń z wami pozwoliła nam zapoznać sie z osiągnięciami socjalizmu. Nie czujemy sie tu obco również dlatego że zbieżne są nasze teoretyczne poglądy, oparte na nauce marksistowsko-leninowskiej. Mówca zaznaczy!, źe Socjalistyczna Partia Chile tkwi korzeniami w kontynencie Ameryki Południowej, łączy swoją walkę z walką partii i ruchów rewolucyjnych tego kontynentu. Jest ona partią samodzielną niezależną pod względem międzyi narodowym i bez zastrzeżeń broni internacjonalizmu proletariackietrn. Del Canto poinformował, że w powszechnych wyborach samorządowych naród chilijski udzielił poparcia rządowi jedności ludowej absolutną większością głosów. My, socjaliści uważamy — kontynuował mówca — że podstawowym czynnikiem w procesie, któr* obecnie odbywa się w naszym kraju jest jedność klasy robotniczej i ludowych sił rewolucyjnych. U- ważamy, że sojusz komunistów i socjalistów jest, trzonem, wokół którego tworzyć się będzie nasze rewolucyjne doświadczenie. Gotowi jesteśmy sojusz ten umacniać. J'ak zaznaczył del Canto, każda partia broni swoich pozycji, lecz socjaliści chilijscy zawsze starają się znaleźć wsoólną drogę, która prowadzi naród do socjalizmu. Mówca z zadowoleniem poinformować że we wtorek nawiazano dvniomatvczne stosunki miedzy NRD i Chile. Del Cinto wyraził wdzięczność za solidarność jaką okazały kraje socjalistyczne i masy pracujące całego świata rządowi jedności ludOW*'1 CMąil*. T. Nisizawa członek Stałego Biura Prezydium KC KP Japonii (P) Bojową solidarność komunistów japońskich z delegatami «a Zjazd, z wszystkimi członkami KPZR i z narodem radzieckim wyraził członek Stałego Biura Prezydium KC Komunistycznej Partii Japonii T. Nisizawa. Przypomniał on o niedawnych rozmowach w Moskwie delegacji KP Japonii i KPZR, w czasie których nie tylko potwierdzono porozumienie osiągnięte w rozmowach w Tokio i w Moskwie w 1968 roku, lecz również porozumiano się na temat konkretnych posunięć w kierunku usunięcia przeszkód na drodze do unormowania stosunków między obu partiami, wyrażano gotowość poprawiania na tej podstawie wzajemnych kontaktów i rozwijania współpracy obu partii. Wierzymy — powiedział mówca — że realizacja tego porozumienia odpowiada interesom rozwoju przyjaźni narodu japońskiego radzieckiego i sprawie zespolenia i międzynarodowego ruchu komunist.vrzneeo. XXIV8 Zjazd KPZR — kontynuował Nisizawa — odbywa się w sytuacji, w której imperializm amerykański, twierdza światowej reakcji, główna siła agresji i wojny, «wiatowy żandarm, rozszerzył agresywną wojnę na całe Iiulochiny, wznowił bombardowania DRW, co napotyka coraz bardziej zdecydowany i bohaterski odpór narodów Półwyspu Indochińskiego. Zjazd odbywa się w sytuacji, w której masy pracujące świata kapitalistycznego, w tym także Japonii, przejawiają coraz większe zainteresowanie dalszym rozwojem budownictwa socjalistycznego i komunistycznego i z uwagą śledzą te procesy. Obecnie — zaznaczył mówca — niezwykle pilne internacjoualistyczne zadanie polega na tym, aby wszystkie państwa socjalistyczne wszystkie partie komunistyczne i robotnicze, wszystkie siły antyimperialistyczne i demokratyczne dokładały jak największych wysiłków w walce z agresją imperializmu amerykańskiego i w udzielaniu poparcia narodom Indochin. Nisizawa oświadczył następnie: odbudowa i wzmożenie zależnego od Stanów Zjednoczonych militaryzmu japońskiego osiągnęło nowy niebezpieczny etap. W tej sytuacji KP Japonii, kierując się podstawowy zasadą walki przeciwko dwom wrogom — imperializmowi amerykańskiemu i japońskiemu kapitałowi monopolistycznemu, stawia sobie zadania doprowadzenia do anulowania japońsko-amerykańskiego układu bezpieczeństwa i do całkowitego i bezwarunkowego zwrotu Japonii — Okinawy oraz niedopuszczenia do odrodzenia miHitaryzmu. Nisizawa z żalem mówił o złożonej sytuacji w międzynarodowym ruchu komunistycznym. Po wiedział on, że jeżeli wszystkie partie marksistowsko-leninowskie będą ściśle przestrzegać ogólnie uznanych norm stosunków wzajemnych to nawet, gdy istnieją rozbieżności w poglądach na szereg ważnych problemów, możliwe są wspólne działania w walce przeciwko wspólnemu wrogowi. N. Tarasów minister przemysłu lekkiego ZSRR (P) Przeszło 500 przedsiębiorstw przemysłu lekkiego będzie zbudowanych w Zw. Radzieckim w nowej pięciolatce — oświadczył min. przemysłu lekkiego ZSRR N. Tarasów. W 95 proc. wzrost produkcji przemysłu lekkiego będzie zapewniony dzięki wyposażeniu istniejących fabryk w nowy sprzęt techniczny oraz dzięki wzrostowi wydajności pracy. W okresie najbliższych dwóch lub trzech lat w pełni będzie zaspokojony popyt na większość artykułów powszechnego użytku. Produkcja przemysłu lekkiego w obecnej pięciolatce ma wzrosnąć o 35 do 40 proc. Produkcja odzieży konfekcyjnej w ubiegłej pięciolatce wzrosła w porównaniu z poprzednim okresem pięcioletnim o 80 proc., wyrobów dziewiarskich o 120 proc. oraz galanterii skórzanej o przeszło 70 proc. Wykonane zostały plany wzrostu produkcji, obuwia skórzanego, tkanin wełnianych i innych wyrobów. W obecnej pięciolatce produkcja tkanin ma wzrosnąć o 19 do 24 proc., wyrobów dziewiarskich blisko 50 proc., obuwia skórzaneo go o 18—23 proc. i odzieży konifekcyjnej o 38 proc. W okresie pięcioletnim potencjał produkcyjny przemysłu porcelanowo-fajansowego wzrośnie dwukrotnie, a jego roczna produkcja powinna wynosić ok. 1 200 min wyrobów. Przemysł lekki ZSRR otrzyma dwukrotnie więcej nowego sprzętu technicznego niż w ubiegłej pięciolatce. W ubiegłym roku udział obrabiarek zautomatyzowanych w ogólnym parku obrabiarek przemysłu lekkiego wyniósł 82 proc. Obecnie specjaliści pracują nad projektem zorganizowania zautomatyzowanych i półautomatycznych wydziałów w poszczególnych zakładach. Następnie projektuje się zautomatyzowanie pracy całych przedsiębiorstw. Z inicjatywy delegata na XXIV Zjazd KPZR W. Smirnowa, z miasta Furmanów w Federacji Rosyjskiej, w przedsiębiorstwach przemysłu lekkiego rozwinęło się współzawodnictwo brygad o podniesienie efektywności produkcji. Min. N. Tarasów oświadczył, że brygady biorące udział w tym współzawodnictwie stosują metody naukowej organizacji pracy oraz osiągnęły wysoką wydajność praev przy poprawie jakości produkcji. M. Dramatu przewodniczący KC KP Belgii (P) Zjazd wywiera i będzie wywierał wielki wpływ ra przebieg walki o pokój, demokrację, postęp i socjalizm stwierdził przewodniczący KC Komunistycznej Partii Belgii, M. Drumaux. Miejsce, jakie zajmujecie na świecie — powiedział M. Drumaux — wasza potęga, wyznaczają wam szczególną i decydującą rolę w walce wszystkich sił, występujących przeciwko imperializmowi. Mówca podkreślił, że zawarta w referacie sprawozdawczym KC KPZR propozycja zwołania konferencji pięciu mocarstw nuklearnych, odbiła się na świecie szerokim echem. Przewodniczący KC KP Belgii wyraził poparcie dla wysiłków radzieckich komunistów, które zmierzają do tego, ażeby światowy system socjalizmu był jedną, zwartą rodziną i stał sii? dla wszy stkich ludzi na świecie wzorcem przyszłej powszechnej wspólnoty wolnych narodów. M. Drumaux stwierdził, że głęboka solidarność jednoczy komunistów belgijskich z komunistami wszystkich krajów socjalistycznych, zwłaszcza zaś z komunistami okrytego chwałą i potężnego Zw. Radzieckiego. Walczymy zdecydowanie — dodał — z wszelkimi postaciami antyradzieckóści i antykomunizmu. Walka o pokój pozostaje nadal jednym z naczelnych zadań polityki KP Belgii — oznajmił mowca. — Belgijscy komuniści poświęcają szczególną uwagę sprawie wciągnięcia najszerszych warstw ludności pracującej do walki o solidarność z narodami Indochin i do udzielenia im pomocy materialnej. Pora już — dodał — skończyć z hańbą barbarzyńskiej polityki Nixona w tym rejonie kuli ziemskiej. M. Drumaux zaznaczył, że w Belgii powstają nowe warunki sprzyjające szybszemu pomyślnemu zespoleniu sił lewicy, przygotowywaniu zjednoczenia wszystkich sił postępowych. N. Chaoui sekretarz generalny Libańskiej Partii Komunistycznej (P) Na ścisły związek między XXIV Zjazdem KPZR a międzynarodową naradą partii komunistycznych i robotniczych z 1969 r. wskazał sekretarz generalny Libańskiej Partii Komunistycznej N. Chaoui Sukcesy osiągnięte pod wpływem narady z 1969 r. — powiedział N. Chaoui — są wymownym dowodem bankructwa rozłamowej, dywersyjnej i antyradzieckiej polityki i działalności przywódców chińskich wewnątrz światowego ruchu komunistycznego i robotniczego. Nasza partia potępia zdecydowanie stanowisko przywódców chińskich i wszelkie przejawy antyradzieckóści, niezależnie od tego jak i czym są one maskowane. N. Chaoui podkreśli! olbrzymie znaczenie całej polityki ZSBB i jego pomocy dla walki narodów arabskich przeciwko agresji izraelskiej. Oświadczył poza tym, że referat sprawozdawczy KC KPZR na XXIV Zjeżdzie stanowi wielki wkład do rozwoju międzynarodowego ruchu komunistycznego, do sprawy umocnienie jedności głównych sil rewolucyjnych doby obecnej — światowego systemu socjalistycznego międzynarodowej klasy robotniczej i ruchu narodowowyzwoleńczego. Obrady i wyniki XXIV Zjazdu KPZR — oświadczył N. Chaoui — będą dla komunistów libańskich nowym bodźcem do śmielszego, bardziej zdecydowanego marszu naprzód drogą wytyczoną przez Lenina. Problemom eksploatacji bogatych złóż naturalnych radzieckiej północy, gdzie znajdują się główne zapasy złota, diamentów, ołowiu, niklu, znaczne zasoby ropy naftowej, gazu i innych pożytecznych kopalin — poświęcił przemówienie G. Czirijajew, przewodniczący organizacji partyjnej w Jakucji. Oświadczył on, że w tej autonomicznej republice radzieckiej zbudowano wielki przemysł górniczy. W latach minionej pięciolatki globalna produkcja przemysłowa zwiększyła się tam więcej niż 1,8 raza. Kontynuuje się wydobycie słynnych jakuckich diamentów. Następnie przemawiał min. oświaty ZSRR M. Prokofiew^ który oświadczył, że nauczyciele radzieccy aprobują projekt wytycznych W sprawie nowego pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej. Realizacja tego programu ł rewolucja naukowo-techniczna wysuwała zadanie o wielkim znaczeniu społecznym — zadanie zakończenia w okresie najbliższych pięciu lat przejścia do powszechnego nauczania młodzieży w szkolnictwie średnim. M. Prokofiew zaznaczył, że w roku 1970 szkoły średnie ukończyło w Zw. Radzieckim 3,2 min osób, a w roku 1975 liczba uczniów, którzy otrzymają świadectwa dojrzałości, będzie wynosiła 4,5 do 4,7 min. Min. Prokofiew zwróci? uwagę na konieczność usprawnienia pracy szkół wiejskich, w których poziom nauczania jest nieco niższy od poziomu nauczania w szkołach miejskich. Zaproponował także zorganizowanie specjalnej gałęzi przemysłu do produkcji pomocy szkolnych dla uczelni wyższych oraz dla średnich szkół specjalistycznych. Wynika to z konieczności wykorzystywania przy nauczaniu filmów, telewizji i innych środków technicznych. M. Prokofiew podkreślił, że trzeba zorganizować sieć pozaszkolnych instytucji dla dzieci w każdym okręgu miejskim i wiejskim. Takie instytucje — domy pionierów, ośrodki mlodvrT- techników itp. — odgrywają ważną rolę w intelektualnym rozwoju dzieci i młodzieży. Przewodniczący Komitetu Planowania orzv Radzie Ministrów N. Bajbakow podkreślił. że nrojekt wvtvcznvch jest owocem wielkiej twórczej i kolektywnej pracy Komitetu Centralnego partii. W wyniku wielokrotnego i starannego rozpatrywania przez Biuro Polityczne KC KPZR i rząd radziecki różnych wariantów projektu, znaleziono niezbędne środki na szeroki program podnoszenia dobrobytu ludzi radzieckich. W nowej 5-Iatce — stwierdził Bajbakow — przeprowadzone zostaną duże zmiany w strukturze gospodarki radzieckiej. Zmiany te zmierzają: po pierwsze, do zwiększenia środków przeznaczonych na podnoszenie stopy życiowej i pc* drugie, do przyspieszenia rozwoju i doskonalenia materialnotechnicznej bazy wszystkich dziedzin gospodarki narodowej« Mówca zakomunikował, że Komitet Planowania opracowuje obecnie szczegółowy plan 5-letni na lata 1971—1975, który należy rozpatrzyć i zatwierdzić do 1 sierpnia br. Przewodniczący Komitetu Planowania ZSRR mówił o znaczeniu opracowywania długofalowych prognoz gospodarczych, obliczonycb na 10—15 lat. Taka prognoza ekonomicznego i społecznego rozwoju ZSRR — zaznaczył — będzie miała wielkie znaczenie również dla wykonania powziętych przez kraje członkowskie RWPG decyzji w sprawie pogłębienia iocjalistycznej integracji. Państwowy Komitet planowania przedstawił niedawno Radzie Ministrów do rozpatrzenia swoje propozycje dotyczące opracowania projektu generalnego planu rozwoju radzieckiej ekonomiki z długofalową perspektywą. Do pra cy tej powinny być wciągnięte organa planow’anla i gospodarki, Akademia Nauk i instytuty projektowe. Przedstawiony zjazdowi projekt wytycznych w sprawie dziewiątego planu 5-letniegc — oświadczył B. Aszymow. przewodniczący Rady Ministrów Kazachstanu — nie ma sobie równego w historii państwa radzieckiego, jeżeli chodzi o wielkość zadań społeczno-ekonomicznych. Dodał on, że delegacja KP Kazachstanu w całej pełni aprobuje ten dokument. Kazachstan jest jednym głównych w Z w. Radzieckim doz stawców zboża, mięsa, wełny innych produktów rolnictwa j ho i dowli zwierząt. W nowej 5-latce — oświadczy! mówca — przed Kazachstanem, na którego terytorium znajdują się główne obszary nowych ziem. stoi zadanie osiągnięcia przeciętnej rócznej produkcji zboża w wysokości 24 min ton. Kazachstan, ze swymi ogromnymi pastwiskami naturalnymi. rozporządzą także w praktyce nieograniczonymi możliwościami rozwijania hodowli bydła rzeźnego. F. Muhri przewodniczący KP Austrii (W) Zw. Radziecki jest głównym czynnikiem pokoju ns świecie, główną ostoją wszystkich sił walczących na arenie międzynarodowej o pokój, niezawisłość narodową, demokrację i socjalizm — oświadczy! przewodniczący Komunistycznej Partii Austrii F. Muhri. Przyjaźń i solidarność z pierwszym na świecie krajem socjalizmu były i będą najważniejszą zasąńą naszej partii, zasadą odpowiadającą w pełni interesom narodowym naszego kraju — powiedział F. Muhri. Wyraził on przekonanie, że realizacja wieikict celów, do jakich zmierza Zw. Radziecki, będzie miała decydując« znaczenie nie tylko dla ZSRR lec; także dla międzynarodowego ruchu robotniczego i wyzwoleńczego. M. Wilner sekretarz generalny KC KP Izraela (W) W imieniu wszystkich postępowych obywateli swego kraju — zarówno Żydów, jak też Arabów, XXIV zjazd KPZR powitał sekretarz generalny KC Komunistycznej Partii Izraela M. Wilner. M. Wilner zaznaczył, że kola rządzące Izraela i przywódcy sy* jonistyczni prowadzą wyuzdana propagandę antyradziecką. Tym samym profanują pamięć sześciu milionów Żydów zamordowanych przez siepaczy hitlerowskich i jednoczą się z najbardziej agresywnymi, reakcyjnymi kolami państw imperialistycznych. Nie uda im im się jednak, tak samo jak ich amerykańskim mocodawcom wykreślić z pamięci narodów faktu, te to Zw. Radziecki wniósł decydujący wkład do walki o ocalenie ludzkości — w tym także milionów Żydów — przed barbarzyństwem hitlerowskim — powiedział M. Wilner. Izraelskie koła rządzące posługują się antyradzieckością po to, by odwrócić uwagę opinii publicznej od swych niepowodzeń politycznych i od faktu, że pogłębia się wciąż ich izolacja na arenie międzynarodowej. W Izraelu wzrasta opór wobec polityki kół rządzących i rozwija się masowy ruch bojowników o pokój. M. Wilner oświadczył, że konstruktywne stanowisko ZRA, gotowość rządu ZRA do zawarcia porozumienia pokojowego, pod warunkiem wycofania wojsk izraelskich z okupowanych obszarów arabskich, zostały przyjęte ze zrozumieniem i uznaniem w Izraelu. Wielu obywateli izraelskich rozumie obecnie, kto rzeczywiście dąży do przywrócenia pokoju, a kto jest temu przeciwny — powiedział M. Wilner — podkreślając, że polityka prowadzona przez imperialistów amerykańskich stanowi główną przeszkodę na drodze do zapewnienia pokoju na Bliskim Wschodzie. Komunistyczna Partia Izraela — oświadczył M. Wilner — od samego początku walczy przeciwkc wojnie i okupacji, spełniając tym samym swój obowiązek internacjonalistyczny i patriotyczny. M. Wilner zaznaczył, że wielką szkodę wspólnej sprawie wyrządza antyradziecka, rozłamowa polityka przywódców chińskich Wiemy na podstawie wiasnege doświadczenia — powiedział Wilner — jak ważna jest dla nasze] wspólnej walki jedność międzynarodowego ruchu komunistycznego i całego ruchu antyimperialistycznego oraz jak niebezpieczne szkodliwe są antyradzieckość, na- j zjonaiizm i rewizjonizm, zarówno „lewicowy” jak też prawicowy. E. Papajoanu sekretarz generalny Postępowej Partii Ludu Pracującego Cypru (P) Naród cypryjski prowadzi wytrwałą walkę przeciwko imperializmowi i wszystkim, którzy mu pomagają, o wyzwolenie od wszelkiej imperialistycznej zależności — oświadczył sekretarz generalny Postępowej Partii Ludu Pracującego Cypru, E. Papaioanu K. Kolijanls I sekretarz KC KP Grecji (P) Przy pomocy junty imperialiści przekształcili kraj w bojowy przyczółek, którym USA i NATO posługują się do ingerowania w sprawy wewnętrzne krajów basenu Morza Śródziemnego i Bliskiego Wschodu — powiedział I sekretarz KC KP Grecji, K. Kolijanis Mimo faszystowskiego terroru pułkowników i mimo jawnego poparcia, jakiego udziela im imperializm amerykański, juncie nie udało się wyjść z izolacji —; podkreślił mówca. Naród grecki nie ulega. Wzmagaja się jego anjydyktatorskie wystąpienia, umacnia sie duch jego bojowej jedności i zwiększają się antyimperialistyczne, antyamerykań* skie nastroje. W swej trudnej walce nasra partia i nasz naród odczuwają gorące poparcie postępowej ludzkości zwłaszcza Zw. Radzieckiego i innych krajów socjalistycznych. Wyrażamy za to podziękowanie w imieniu całego narodu greckiego. 7 kwietnia, na. posiedzeniu popołudniowym, wybrane 115-osobową komisję, która rozpatrzy poprawki i propozycje dotyczące projektu wytycznych w sprawie planu rozwoju gosnodarki narodowe; ZSRR na lat.a 1971—1975. W czwartek — dalszy ciąg obrad XXIV Zjazdu KPZR. (PI Delegacja PZPR w Leningradzie Ósmy dzień obrad XXIV Zjazdu KPZR Dyskusja nad wytycznymi 5-letniego planu rozwoju gospodarki Związku Radzieckiego Towary rynkowe w centrum uwagi MOSKWA (PAP). Red. P, Ziarnik pisze z Kremlowskiego Pałacu Zjazdów: Toczące się }ui osiem dni obrady XXIV Zjazdu KPZR przebiegają pod znakiem podniesienia stopy życiowej, poprawy warunków życia i pracy społeczeństwa. Zarówno w referatach, jak i przemówieniach, w dyskusji, w której wystąpiło już blisko 60 delegatów, ten główny cel obecnej pięciolatki podejmowany jest i rozważany bezpośrednio czy pośrednio w skali całego Zw. Radzieckiego i republik, czy obwodów, miast i wsi. Podobnie jak w kampanii przedzjazdowej i dyskusji nad wytycznymi dziewiątej pięciolatki, tak i na zjeżdzie dominuje troska o to, jak zapewnić osiągnięcie tego celu. Chodzi przede wszystkim wzrost ilości towarów rynkoo wych — zarówno przemysłowych, jak i spożywczych, o zaspokojenie potrzeb pod względem ich ilości, jak i jakości. W jaki sposób zapewni się tak duży wzrost zaopatrzenia rynku w te artykuły? Odpowiedź jest jedna: poprzez szybki wzrost ich produkcji, jak podkreślają występujący w dyskusji delegaci, nigdy przedtem nie przeznaczano tak wielkich środków na rozwój rolnictwa i przemysłów produkujących na rynek. Jak podał przemawiający w środę min. przemysłu lekkiego Tarasów, w obecnej 5-latce zbuduje się 500 dużych zakładów tego przemysłu, podczas gdy w poprzedniej zbudowano 360 Nastąpi rekonstrukcja techniczna wielu starych zakładów Dzięki temu przemysł lekk, w ciągu 2—3 lat dostarczy na rynek takie ilości tkanin, obuwia, wyrobów dziewiarskich i odzieży, które pokryją w pełni zapotrzebowanie ludności. Nie mniejszy postęp ma osiągnąć rolnictwo — dziedzina, która na zjeżdzie zdecydowanie wysuwa się na plan pierwszy. Mówią o nim wszyscy sekretarze komunistycznych partii republik, premierzy rządów republikańskich, sekretarze komitetów obwodowych i — oczywiście — kierownicy sowchozów i kołchozów. Jak podał minister rolnictwa — Mackiewicz, takiego przyrostu produkcji, jak w poprzedniej pięciolatce rolnictwo radzieckie nie osiągnęło nigdy przedtem. To wszystko daje obraz optymistyczny. Przemawiający w dyskusji ministrowie, działacze partyjni i gospodarczy wyrazili przekonanie, że zarówno rolnictwo jak i przemysł zapewnią w tej pięciałatce pełne i na wyższym poziomie jakościowym pokrycie zapotrzebowania ludności na towary rynkowe. (P)