Zycie Warszawy, maj 1971 (XXVIII/104-129)

1971-05-23 / nr. 123

^ ROK KKVill NR 123 (8535)__________?3 24 MAIA 1971 8_________NflKtflD 623 59? CENA 1 Zł *Poprawa warunków bytowych ludności * Doskonalenie kierowniczej roli partii Jedność działania — zwartość szeregów PZPR Dalsze wojewódzkie narady partyjne w lodzi, Krakowie, Olsztynie, Rzeszowie i Warszawie (P) W sobotę 22 bm. odbyły się narady aktywu partyjnego województw: łódzkiego, krakowskiego, olsztyńskiego, rzeszowskiego i warszawskiego. Jak już informowaliśmy omawiane są kluczowe problemy gospodarczo-społeczne oraz wewnątrzpartyjne, tak w płaszczyźnie ogólnopolskiej, jak i w odniesieniu do poszczególnych regionów. W obradach biorą udział członkowie najwyższych władz nar tłl. ' pewnym uproszczeniem / ,żna stwierdzić, że ta kolej - na. ważna debata partyjna koncentruje się wokół 3 tematów. Pierwszy — to ocena realizacji planów i dyscypliny produkcyjnej w I kwartale br., z równoczesną analizą działania na rzecz poprawy warunków socjalnych załóg oraz ogólnej poprawy warunków bytowych ludności. Drugi — to doskonalenie kierowniczej roli partii w życiu całego kraju, poszczególnych regionów i środowisk. Z tym wiąże się ściśle trzeci temat — kwestia jedności działania partyjnego i zwartości szeregów PZPR. Wydarzenia minionych tygodni z całą mocą unaoczniły to, iż właśnie aktywność wszystkich członków partii zwiększone wobec nich wymagania oraz podniesienie roli wszystkich organizacji partyjnych są niezbędnymi warunkami pomyślnego zrealizowania — wytyczonego przez VII i VIII plenum KC PZPR. a wychodzącego naprzeciw powszechnemu oczekiwaniu społeczeństwa — ‘programu dalszego rozwoju kraju, Kraków W wojewódzkiej naradzie aktywu partyjnego ziemi krakowskiej nek Biura uczestniczyli: człoPolitycznego KC PZPR, przewodniczący Rady Państwa — J. Cyrankiewicz i kierownik Biura Poselskiego KC PZPR — Z. Wróblewski. Otwierając obrady I sekretarz KW — J. Klasa stwierdził, że umaęniąnie kierowniczej roli partii oraz szeregów partyjnych, wzrost aktywności i odpowiedzialności wszystkich członków PZPR jest podstawowym warunkiem pełnej realizacji postanowień VII i VIII plenum KC, W wielu zakładowych i środowiskowych POP trwają aktualnie dyskusje nad wypracowaniem nowych form i stylu pracy, które przyczyniłyby się do wzrostu odpowiedzialności i znaczenia podstawowych organizacji partyjnych. Mówca scharakteryzował także wyniki produkcyjne krakowskiego przemysłu w pierwszych 4 miesiącach br., podkreślił, iż nieodzowną jest dalsza dyscyplina produkcji oraz usprawnianie organizacji pracy, bowiem obok ofiarnych załóg wielu fabryk przekraczających plany produkcyjne są i takie, które nie wykonały w pełni swych zadań. W dyskusji dominowały głosy przedstawicieli partyjnego aktywu robotniczego, działaczy partyjnych wyższych uczelni, instancji powiatowych. Ludzie pracy — stwierdził robotnik z Fabryki Naczyń Emaliowanych w Olkuszu St. Palusiński — z pełną aprobatą przyjmują postanowienia zmierzające do umacniania szeregów partyjnych. Widzą oni konieczność zaostrzenia kryteriów wobec przyjmowanych do partii jak również, zwiększenia wymogów wobec wszystkich członków. Pracownica fizyczna Krakowskich Zakładów Gumowych „Semperit“ — postulowała Kazimiera Czerwińska aktywizację POP w wielkich zakładach pracy, wzmożenie walki ze znieczulicą, marnotrawstwem społecznym, pasożytnictwem i grabieżą mienia społecznego. Zabierając głos w dyskusji J. Cyrankiewicz stwierdził. że VII i VIII plenum KC dokonały politycznego i społecznego zwrotu w partii i całym społeczeństwie. Realizacja podjętych na nich postanowień wymaga dalszej konsoli(DOKONCZENIE NA STR. 11) „Przeprowadzka" piędoraczków (A) Sobota 22 bm. była dziesiątym dniem od chwili urodzenia gdańskich pięcioraczków. Ich matka — Leokadia Rychert — jak zapowiadają lekarze — będzie mogła w przyszłymi tygodniu opuścić szpital. Jak już informowaliśmy, instytut otrzymał z Warszawy pięć nowych cieplarek produkcji węgierskiej finny „Medicor”. Zostai ły one natychmiast zainstalowane poddane próbom czynnościowym. Po 24-godzinnym sprawdzeniu i ogrzaniu można było dokonać przeprowadzki piędoraczków do nowych cieplarek. Ta niecodzienna przeprowadzka odbyła się w sobotę rano z zachowaniem niezbędnych środków ostrożności. Nowe cieplarki zostały zainstalowane w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu. Natomiast cieplarki, w których dotychczas przebywały niemowlęta służyć będą innym wcześniakom. W instytucie rodzi się ich bowiem codziennie po kilka. (PAP) * Kierunki rozszerzenia współpracy * Utworzenie komisji do spraw kultury Komunikat o wizycie przyjaźni ministra S. Jpdrychowskiego na Węgrzech BUDAPESZT (PAP). Na za proszenie min. spraw zagranicznych Węgierskiej Republiki Ludowej J. Petera przebywał na Węgrzech w dniach 20—-22 maja 1971 roku. z oficjalną wizytą przyjaźni min spraw zagranicznych Polskie; Rzeczypospolitej Ludowej S. Jędrychowsiki. Min. spraw zagranicznych PUL został przyjęty przez I sekretarza KC Węgierskiej Socjalistycznej Partii Robotniczej J. Kadara i premiera Węgierskiego Rewolucyjnego Rządu Robotniczo-Chłopskiego J. Focka. Ministrowie dokonali wymiany poglądów na temat stosunków dwustronnych oraz aktualnych problemów międzynarodowych. Obaj ministrowie stwierdzili z zadowoleniem, że przyjacielska .wizyta I, sekretarza KC PZPR E. Gierka i premiera rządu PRL P. Jaroszewicza na Węgrzech .w dniach 15—: 16.V. br. oraz przeprowadzone rozmowy z przywódcami partii i rządu WRL przyczyniły się do dalszego pogłębienia bratnich stosunków i wzajemnego zrozumienia między obu narodami i państwami. W duchu tego przyjacielskiego spotkania obaj ministrowie omówili możliwości i kierunki dalszego rozszerzenia współpracy politycznej, gospodarczej, naukowotechnicznej, kulturalnej oraz w zakresie informacji. Wyrazili oni przekonanie, że braterska współpraca między obu krajami rozwijająca się w oparciu o układ o przyjaźni, współpracy i wzajemnej pomocy z 16 maja 1968 r. przyczynia się do przyjaźni między obu pogłębiania narodami, służy sprawie bezpieczeństwa pokoju. Obaj ministrowie stwieri dzili, że stałe pogłębianie i doskonalenie współpracy dwustronnej jak i wielostronnej w ramach RWPG przez specjalizację i kooperację produkcji leży w interesie zarówno obu stTon, jak i całej wspólnoty socjalistycznej. Ministrowie spraw* zagranicznych uznali za celowe utworzenie polsko-węgierskiej komisji mieszanej dla spraw kulturalnych. Obaj ministrowie ponownie podkreślili potrzebę dalszego pogłębienia ścisłego sojuszu ze Związkiem Radzieckim i wszystkimi krajami wspólnoty socjalistycznej oraz umacniania obronnego Układu Warszawskiego. Ministrowie stwierdzili, że pokojowa polityka państw' socjalistycznych zarówno w Europie, jak i na całym świecie sprzyja rozładowaniu napięcia w stosunkach międzynarodowych. Ważną rolę w* procesie normalizacji i odprężenia w Europie odegrały: (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) Dziś na Okęciu witamy kolarzy Dziś powraca, z Pragi ekipa polska na XXIV Wyścig Pokoju. Powitanie naszej reprezentacji odbędzie się o godz. 17.45 w porcie krajowym lotniska Okęcie. (Dalsze informacje sportowe — str. 12) Dziś 12 stron Rekordowe obroty Dziś — zamknięcie Międzynarodowych Targów Książki (P) W przeddzień zakończenia XVI Międzynarodowych Targów Książki organizatorzy dokonali prowizorycznego podsumowania. Okazało się, że już av piątym dniu trwania targów obroty handlowe (eksport-import) przekroczyły 6 min. zł. dewizowych; jest to znacznie więcej niż osiągnięto na ubiegłorocznych MTK. 17 W niedzielę, 23 bm. o godzinie nastąpi zamknięcie XVI Międzynarodowych Targów Książki. Wszystkie eskponowane dzieła przejęte zostaną przez placówki handlu detalicznego — „Domu Książki“, „Ruchu“ i Ośrodka Rozpowszechniania Wydawnictw Naukowych PAN, w których można jeszcze będzie zamówić poszukiwane książki — do dnia 26 bm. 22 bm. ekspozycję XVI Międzynarodowych Targów Książki zwiedził wicepremier E. Szyr. (PAP) Dziś przybywa z wizytą do Polski minister spraw zagranicznych Chile C. Almeyda 23 bm. — jak już informowaliśmy — przybywa do Polski z oficjalną wizytą minister spraw zagranicznych Republiki Chile — Clodomiro Almeyda. Stoi on na czele oficjalnej chilijskiej misji politycznohandlowej, która udała się w podróż do 8 europejskich krajów socjalistycznych, Clodomiro Almeyda ministei spraw zagranicznych nowego rządu Republiki Chile, któremu przewodniczy jednym z dr S. Allende — jest najwybitniejszych polityków i intelektualistów swego kraju. Urodził się 26 lipca 1923 r. w stolicy kraju — Santiago de Chile. Studiował prawo na wydziale prawno-socjologicznym filozoficznym Instytutu Pedagogii ki Uniwersytetu Chilijskiego. Od młodych lat związał się z partią socjalistyczną, pełnił w niej odpowiedzialne i wysokie stanowiska — lidera socjalistycznej federacji młodzieżowej, radcy federacji studentów Chile, kierownika wydziału międzynarodowego partii socjalistycznej. Był mini-strem pracy i górnictwa w rządzie prezydenta Ibaneza. Jest członkiem Komitetu Centralnego swej partii i deputowanym do kongresu z prowincji Santiago. Równolegle ze swoją działalnością polityczną prowadził prace naukową: był wykładowcą filozofii na uniwersytecie ludowym „Valentin Letelier”, profesorem gospodarki wiejskiej na uniwersytecie, a następnie dyrektorem uniwersyteckiej szkoły socjologii i nauk politycznych. C. Almeyda jest znawcą problemów międzynarodowych zarówno świata, jak i Ameryki Łacińskiej. Swe doświadczenie polityczno-socjologiczne wzbogacił w czasie licznych podróży do różnych krajów kontynentu amerykańskiego, a także Europy, Afryki i Azji. M. in. przebywał na Kubie, w CURL, w Czechosłowacji. Jugosławii i ZSRR. Obowiązki ministra su "»w z~ granicznych pełni od 3 listopada ub. r. (PAP) Wywiad premiera P. Jaroszewicza w „Expressie Wieczornym’ (P) W objętości 16 stron ukszało się. 22 bm. od dawua oczekiwane przez czytelników specjalne, jubileuszowe wydanie popularnej popołudniówki — „Expressu Wieczornego’' — obchodzącej swoje 25-lecie. Jubileuszowe wydanie na czołowym miejscu przynosi wywiad z premierem P. Jaroszewiczem, przeprowadzony przez redaktora naczelnego tej gazety — red. Z. Solubę. Mówiąc o zasadach działania nowego kierownictwa, premiei podkreślił m. in., że partia w istotny sposób usprawniła metody kierowania państwem i społeczeństwem. P. Jaroszewicz zwrócił uwagę, że dynamiczny rozwój państwa musi harmonijnie socjalistycznego kojarzyć cele gospodarcze i społeczne, stale uwzględniać dobro wszystkich ludzi pracy. Mamy jeszcze — powiedział P. Jaroszewicz — ogromne rezerwy w gospodarce, których umiejętne i prawidłowe wykorzystanie stwarza nowe możliwości poprawy zaopatrzenia rynku oraz dynańiicznego rozwoju kraju. Premier zaakcentował, że zyskała sobie prawo obywatelstwa praktyka szerokiego konsultowania i dyskutowania ważniejszych decyzji z klasą robotnicza i całym społeczeństwem. Chcemy pełniej — powiedział on — wykorzystać informacje i postulaty oby; wateli poruszone w listach i skargach skierowanych do różnych instytucji i redakcji. (PAP) Na odbudowę Zamku * 200 tys, zł od elektryków Cenne dary z Kielc INFORM, (P) Fundusze zebrane na odbudowę Zamku Królewskiego w Warszawie wynoszą już bez mała 60 min zł. Lista wpłat codziennie się zwiększa: figuruje na niej już 42 600 pozycji. Są to zarówno wpłaty zbiorowe, przekazywane w* imieniu całych grup pracowników jak i wpłaty indywidualne. Z wyliczeń wynika, że w zbiórce wzięto już udział ok. 700 tys. osób z całego kraju. A więc co piąty obywatel. Wpłaty pieniężne i inne dary przekazywane są za pośrednictwem PKO a niekiedy bezpośrednio wręczane Obywatelskiemu Komitetowi Odb udowy. Prezydium Obywatelskiego Komitetu w tych dniach przyjęło przedstawicieli Zarządu Głównego Stowarzyszenia Elektryków • Polskich, które przekazało 200 tys. zł. Wraz z delegacją przybyła p, Maria Lorek-Wolńiewska (matka jednego z członków SEP), która przyjechała z Kielc, aby przekazać Obywatelskiemu Komitetowi dwa srebrne lichtarze a także kryształowe naczynie z narażeniem życia uratowane we wrześniu 1939 r. z Zamku Królewskiego. Przechowywane pieczołowicie przez 30 lat powrócą teraz na Zamek, (t) r ń Delegacja DKP zwiedziła Warszawę (B) 22 bm., w kolejnym dniu pobytu w naszym kraju delegacja Niemieckiej Partii Komunistycznej — DKP, z przewodniczącym tej partii K. Bachmannem na czele, zwiedziła Warszawę. Delegacja rozpoczęła zwiedzanie stolicy od Starego Miasta, gdzie zapoznała się z. odbudową tej dzielnicy ze zniszczeń wojennych. W Muzeum Historycznym goście obejrzeli film pi..:. „A jednak Warszawa”. Członkowie delegacji z dużym zainteresowaniem obejrzeli również nowe dzielnice Warszawy i osiedla mieszkaniowe. fP) W Stoczni Rzecznej w Tczewie na holownik oczekuje pływający spulchniacz hydrauliczny nazwany „Chudym Wojtkiem”. Zbudowany tu spulchniacz, o długości 17 m, zanurzeniu 0,5 m i wyporności 60 ton, posiada 2 pompy o wydajności 160 litrów na sekundę przy ciśnieniu 48 atm. słupa wody W tych dniach „Chudy Wojtek” rozpocznie swą podróż do Warszawy, gdzie ustawiony na Wiśle przy „Grubej Kaśce” będzie ułatwiał pobieranie wody t dna rzeki. CAF — Szyperko Rośnie uznanie dla naszych wyrobów Półtora miliona polskich kuchni w ZSRR Wystawa i handel w Leningradzie (Od naszego korespondenta) Leningrad, 22 maja (P) mysłowa Polska wystawa przew Leningradzie, ciesząca się od pierwszego dnia ogromną frekwencją, jest dla polskich producentów i eksporterów nie tylko okazją do. zaprezentowania naszego potencjału przemysłowego publiczności i importerom radzieckim, ale także — ,jąk się okazuje — dobrym miejscem dla zawierania handlowych kontraktów. I tak w sobotę pomiędzy „Centromorem” a „Sudoimportem” zawarto kolejny, czwarty już w tym roku, kontrakt na dostawę polskich statków do ZSRR. Tym razem przedmiotem transakcji są statki towarowe z chłodzonymi ładowniami zwane „chłodnicowcami”. Kontrakt na statki nie jest pierwszy na leningradzkiej wystawie. Już w dniu jej otwarcia obok rekordowej transakcji na 5 tys. polskich wagonów różnych typów wartości około 50 min rubli — zawarto szereg mniejszych, ale nie mniej interesujących i atrakcyjnych z handlowego punktu widzenia kontraktów. Należy do nich niewątpliwie transakcja naszego spółdzielczego „Coopeximu” z radzieckim „Raznoimportem” na dostawę polskich walizek, toreb podróżnych, torebek damskich itp., wyrobów wartości około 1,2 min rubli. Ekspozycja „Coopeximu” w Leningradzie wyróżnia się dobrym doborem i wykonaniem prezentowanych wyrobów. Jest ich aż 320, na którą to ilość składa się odzież damska, męska i dziecięca, zabawki, galanteria kaletnicza, Przybory szkolne i kreślarskie oraz szczotki i pędzle. Spółdzielczy „Coopexim”, nie mający przecież zaplecza produkcyjnego w postaci wielkich zakładów, lecz organizujący produkcję eksportową ogromnej liczby drobnych producentów, dorobił się jednak na rynku radzieckim rocznego eksportu wartości około 33 min rubli, a w niedługim czasie spodziewa się przekroczyć granicę 50 min. Do niewątpliwych sukcesów wystawienniczych i handlowych należy też ekspozycja „Uniwersału”, eksportującego m. in. kuchnie gazowe, sprzęt sportowy i taurystyezny oraz zmechanizowany sprzęt domowy. Łączna wartość eksportu „Universalu” do Zw. Radzieckiego wynosi około 20 min rubli rocznie. W czasie trwania wystawy do ZSRR nadszedł transport towarów, wśród których znajduje się półtoramilionowa kuchnia gazowa polskiej produkcji. „Universal”, który te kuchnie eksportuje (producentami są zakłady w Radomiu, Wronkach i Wrocławiu), organizuje z tej okazji spotkanie z radzieckimi odbiorcami, którzy najwidoczniej zadowoleni są naszych dostaw, skoro w tym roz ku kupują kolejne 240 tys. sztuk. WOJCIECH KUBICKI Ocena realizacji zadań gospodarczych Rozpatrzenie problematyki równowagi rynkowej Posiedzenie Rady Ministrów a _1 ... i — ft— w i m » a»--. - .(■■■ (P) 22 bni. odbyło się posiedzenie Rady Ministrów', na którym dokonano oceny przebiegu realizacji ważniejszych zadań gospodarczych, finansowych i budżetu w kwietniu br. i za okres styczeń — kwiecień 1971 r., a także ustalono wynikające z tej oceny zadania dla pomyślnej realizacji Narodowego Planu Gospodarczego w II kwartale bieżącego roku. zatrudnienia i funduszem płac a wynikami produkcyjnymi, zwłaszcza w przemyśle i budownictwie. W szczególności dokonano oceny zmian, jakie w ciągu ostatnich czterech miesięcy odnotowano w poziomie zatrudnienia pracowników umysłowych w przerńyśle i budownictwie oraz w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstw, przy uwzględnieniu zagadnień kształtowania się wydajności pracy oraz poziomu dyscypliny pracy w podstawowych dziedzinach gospodarki W wyniku analizy tempa rozwoju produkcji w okresie do końca kwietnia br. i oceny perspektyw w skali roku ustalono dalsze kierunki działania zmierzające do zapewnienia pełnego wykonania planu, a przede wszystkim usprawnienia kooperacji i zaopatrzenia materiałowego dla produkcji rynkowej i zadań eksportowych, a także zapewnienia właściwej rytmiki produkcji w okresie urlopowym. | Na tle informacji ministra handlu wewnętrznego Rada Ministrów rozpatrzyła całokształt problematyki równowagi rynkowej w kontekście aktualnych założeń skorygowanego NPG na 1971 r. SzczeNa podstawie informacji resortów gospodarczych oraz Komitetu Pracy i Płac Rada Ministrów poddała wnikliwej analizie sytuację w .zakresie kształtowania się — w okresie sprawozdawczym i w perspektywie całego roku — podstawowych relacji między stanem gólną uwagę zwrócono na stan zaspokojenia potrzeb rynku wewnętrznego z uwzględnieniem prognozy kształtowania się siły nabywczej ludności; w ciągu roltu. Podjęte w wyniku dyskusji decyzje zmierzają do zharmonizowania dynamiki wzrostu dochodów ze wzrostem wydatków w drodze zapewnienia prawidłowej, rytmicznej i terminowej realizacji dostaw towarów, dostosowanych do sezonowych zmian popytu na rynku wewnętrznym. Rada Ministrów oceniła pozytywnie: — realizację planu sprzedaży wyrobów i usług przez przemysł, . . — dalszą odbudowę bazy w produkcji rolnej, zwłaszcza w produkcji zwierzęcej oraz wyraźny wzrost zaangażowania produkcyjnego i społecznego wsi. — pełne wykonanie zadań przewozowych. Rada Ministrów wskazała na występowanie, obok pozytywnych, również niekorzystnych zjawisk w realizacji planu. Omówiono i ustalono przedsięwzięcia mające na celu zapobieżenie przekroczeniu rozmiarów planu inwestycyjnego i nieprawidłowemu kształtowaniu się relacji ekonomicznych pomiędzy przyspieszonym tempem wzrostu dochodów ludności a , niedostatecznym jeszcze tempem wzrostu produkcji i usług. (PAP) Bazy USA pod ogniem partyzantów wietnamskich NOWY JORK (PAP). Agencja UPI donosi z Wietnamu płci., że liczne bazy amerykańskie znalazły się tam w piątek i w sobotę pod ostrzałem partyzanckim. Atakujący użyli pocisków moździerzowych i rakiet. Jak pisze agencja UPI, był to pierwszy od czasu oblężenia Khe Sanh w 1968 r. tak gwałtowny ostrzał baz amerykańskich w płd. Wietnamie. (W) Trzęsienie ziemi w Turcji — zginęło ponad 2 tys. osób PARYŻ (PAP). Trzęsienie ziemi, .takie nawiedziło w sobotę po południu wschodnią i południowowschodnią Turcje dotknęło 22 departamenty i w niektórych miejscowościach było szczególnie katastrofalne w skutkach. Według AFP siłę jego oceniono na 6.S w skali Richtera. Szczególnie ucierpiała od trzęsienia ziemi Anatolia, skąd nadchodzą alarmujące wieści, 7, informacji telefonicznych, jakie napłynęły do Stambułu całkowicie ma być zniszczone miasto Bingo), gdzie zginęło, według danych AFP dwa do trzech tysięcy osób. Ringel jest stolicą prowincji noszącej tę samą nazwę. Duże zniszczenia zanotowano także w mieści* Genc w tej samej prowincji. (W) Deszcze nadal niezbędne rolnictwu Kilka dni chłodnych (Informacja własna) (B) Upalna pogoda w drugiej dekadzie maja — jak ocenia samodzielna pracownia prognoz agrometeorologicznych PIHM — spowodOAvala dalsze zmniejszenie zasobów wodnych w glebie. Dostateczną wilgotnością charakteryzowały się jedynie niewielkie obszary, głównie w woj. poznańskim, łódzkim, kieleckim i lubelskim. W zachodniej połowie Polski znacznie wzrosła liczba powiatów, w których wilgotność gleby oceniano jako klęskowo małą. Stosunkowo najmniej ucierpiały oziminy. Na terenach najsilniej dotkniętych suszą stan upraw rzepaku jest zły. Najsilniej odczuły niedobór wilgoci zboża jare. Ich stan ocenia się przeważnie jako średni, rzadziej jako dobry. Znacznie gorsze są zboża jare w części północnozachodniej, gdzie miejscami uprawy są nawet oceniane jako złe. Stosunkowo najlepszy jest jęczmień, potem owies a najgorzej rozwija się pszenica jara. Prognozy na dziś przewidują zachmurzenie umiarkowane, miejscami głównie na południu przejściowo duże. Możliwe przelotne opady. Nieco chłodniej. Temperatura od 12 st. nad morzem do 16 i 22 st. na pozostałym obszarze. Wiatry słabe, wschodnie. W Warszawie pogoda nadal niepewna — zachmurzenie umiarkowane przejściowo duże i temperatura ok. 18 st. Wiatry słabe i umiarkowane, wschodnie. Słońce wzeszło o godz. 3.31, zajdzie o godz. 19.35. Imieniny obchodzą Iwona i Dezydery. (WICHEREK) Katastrofalna ulewa (W) Ulewne deszcze padające w powiecie noworudzkim spowodowały gwałtowny przybór wody w rzekach i strumieniach. Kilkanaście wsi zostało zalanych wodą — wojsko ewakuowało z domów mieszkańców, W wyniku ulewmego deszczu, jaki wystąpił 21 maja br. — spiętrzone wody przelały się w godzinach wieczornych do starej upadowej (pochyły chodnik) ptży kopalni „Nowa Ruda”, z której wydobywano łupek ogniotrwały ~ powodując utonięcie jednego górnika. 22 bm. w? godzihach popołudniowych odwodniono cłeod* nik j sąsiednie wyrobiska kopalu^