Szaniszló Ferencz szerk.: Religio és Nevelés, 1841. 2. félév

24. szám

ségében részesült, a' mikor thüringiai évkönyvek' ta­núsága szerint korszerüleg harmad napig zajos áldo­mások, tánczok, viadalok vigalomban ringatták a' fényes násznépet. Istennek tetszett igazat igazzal, szentet szenttel egyesíteni. Erzsébet a' szent nő szakadatlan ájtatos­ságban, éber-böjtölésben, fényűzés' mellőzésében, alázatosságban, békeségben, jóságos cselekedetekben, munkásságban, buzgólkodván, férjét Lajos herczeget fölötte boldogitá ; mert hiszen a' sz. ige szerint : jó asszonynak boldog a' férje (Sirak, 16,1.). A' tör­ténetírók , nevezetesen Theodoricus , ékes nyelven fönnen hirdetik Erzsébetnek testi 's kivált lelki kelle­meit, Isten, férje 's a' szegények iránti nagy sze­retetét, keresztény csodaerényeit, nemkülönben Lajos herczegnek isteni félelmét 's boldogságát a' magaszto­san szeretett szent hölgy mellett. Ollykor alattvalóinak java távozását követelte a­ jó fejedelemnek, 's illyen­kor ha szent neje követhette, azt édes örömest tette; ha pedig honn maradt, özvegyileg egyszerű ruhát öl­tött, jóságos cselekedetekben gazdagodván; de férje­ hazatértével a' külső illedelemért ismét legszebb ru­háiba öltözködött. Midőn Lajos herezeg 1225 ben Fridrik császár­hoz Olaszországba utazna, Erzsébet' áldott kezeibe került a' kormány, mikor szeretetteljesen alattvalóinak, 's leginkább az ügyefogyottak' boldogitásán munkál­kodott. Épen ez időben öldöklé éhség egész Németor­szágot 's főleg Thüringiát. Erzsébet ekkor tündöklék Isten­ angyalaként vigasztalólag az éhezők közt, na­ponként 900 szegény nyert élelmet asztalánál. Wart­burgban 28 személyre kórházat emelt, mellyben a' magas hegyi ut' és idő' kellemetlenségeire nem ügyelve, betegeit naponként meglátogatta, őket legnyájasabb mosolyok közt ápolta , kötözte, mosta , vigasztalta , gyakran öntestéről vonta le ruháját a' mezítelenek' fö­dözésére , gyakran a' legnyomorultabb embereknek bi­zodalom-ébresztésül 's több jót gyakorolhatási tekin­tetből kereszt-komaasszonyává lön. Izmosnak kenyér­kereső eszközöket rendelt. Sok telket, helységet, vá­roskákat idegenitett el ez időben szent asszonyunk az éhenhalás' gátlására , 's a' halottaknak önkezeivel varrta szemfödelét 'stb. 'S azért harsogott Németor­szágban minden a­jkról Erzsébetre Isten'áldása, őt sze­gények' és árvák' anyjának vallották, dicsőítették.— Századok folytak le az öröklétbe, országok és népek rommá dőltek, holott a' keresztény szeretetnek mive a' wartburgi kórházban maiglan megtermi malasztos gyümölcseit. A' keresztény szeretetnek művei valóban csoda-dicsően igazolják a' kereszténységnek halhatat­lan isteniségét Hosszabb idő' multán országába tért Lajos her­czeg anyja', testvérei', alattvalói''s mindenek fölött szent nejének örömére. Kamarásai és udvarnokai első tiszteknek tartották Erzsébet­ roppant alamizsnáit feje­delmüknek bejelenteni, mellyek bukással látszottak fenyegetni az ország­ kincstárát. Mire az Istenben bizó és szeretetdús herczeg ezeket válaszolá : „Engedjétek őket az Istenért mindeneket fölajánlani, csak Wart­burgot, és Naumburgot tartsátok meg; mivel Isten, emberek és én előttem e' három dolog kedves: atya­fiak' egyessége, felebaráti szeretet és házasok' hason érzelme." Ezen valódi keresztény herczegpáron áldás­ban mutatkozott Isten' malasztja, négy gyönyörű mag­zatot nemzének, Hermannt, két Zsófit és Gertrudot a' szentet. 1227 ben az egész keresztény világ kereszthadra lelkesülvén, a' szent föld felé táborba száll minden derék lovag, Lajos az egyiránt buzgó hitbajnok és jeles vitéz sem vesztegelhetett. Ám de szilárd mint halál a' szeretet; Erzsébet­ és többi kedveseitől csak nagynehezen tudott megválni. Országos keserés áldás kisérte a' néptől atyailag búcsúzót, míg országna­gyok', lovagok' szép keresztes levente-sereg' közepette a' legérzékenyebb nő sz. Erzsébet egypár napi utja birodalmán kivü­l követé. Remek gyűrűvel bélyegzé titkos iratait Lajos, mellynek drága kövén ártatlan­ságát leghívebben példázólag zászlós bárány vala vésve. Búcsúja' végpillanataiban szerelme' e' tündöklő zálogával akarta Lajos Erzsébetnek éles kínjait eny­híteni , a' mikor Theodoricus' szavai szerint : „a' her­czeg eltávozott mintegy rivalgó oroszlány pályafutásra; az urnő pedig visszatért özvegyleg siránkozván, könyvi arczán gördültek, 's a' vigalom' öltönyéből kivetkőzve, özvegyi ruhát váltott, egyedül ülvén a' népek' asszo­nya és tartományok' fejedelme, 's egészen Istenen függött, jó cselekedeteit jobbakkal tetézvén." Siciliáig szerencsésen haladt hadával keresztes hősünk Fridrik császárhoz, 's nem sokára seregével Jézus' nevében tengerre száll. Tetszett azonban azuz Istennek véghetetlen bölcseségével Lajosnak útját állni. Hidegláz felé , és Otrantoban súlyos betegen a' jeru­salemi patriarcha' kezeiből példás buzgósággal része­sülvén a' haldoklók' szentségében, környéke'siralmai

Next