Szaniszló Ferencz szerk.: Religio és Nevelés, 1843. 2. félév

18. szám

KATH. EGYHÁZI FOLYÓIRAT. Ul­DAPESTEN, AUG. 31. 18 • UJ FOLYAM- 1843. Megjelenik e'lap hetenkint egy-egy iven kétszer, csütörtök­ és vasárnapon. Az előfizetési dij­értté­s a'hetenkint egyszer megjelenni szokott .Egyházi literatúrai lap'-ért együtt, postán 5 frt, helyben 4 frtp. Előfizethetni a' cs. k. postahivataloknál, ugy a' szerkesz­tőségnél is, Budán, a' krisztinavárosi Kalmárfy-házban, 's Pesten Hartleben' könyvkereskedésében, a' váczi utszában. TARTALOM : Az áldozat a' kereszténységben. II. A'szent miseáldozat a' religionak legész-, és czélszerübb gya­korlása. Nagy János. — Népnevelési vezéreszmék. M. J. — Önfeláldozás. — Egyházi tudósítások. Az áldozat a' kereszténységben. II. A' szent miseáldozat a' religionak legész-, és czélszerübb gyakorlása. Mindennek, mi bármelly vallási rendszerben, mint isteni intézet fordul elő, legbiztosabb mérlege csak e' három lehet: az ész, a' lelki szükség, és az isteni felség' tekintete. Ha tehát a' sz. miseáldozat az emberi észszel meg nem ütközik; ha lelki szükségeinket ki­elégíti; ha Isten'méltóságával összefér , annak ész- és czélszerűsége ellen többé semmi kivételnek sem lehet helye. Vizsgáljuk azért meg e' hármat egyenkint. Legészszerűbb szertartás minden vallásban az, melly által az Isten' bölcseségének, 's hatalmának föl­sége az emberi ész' gyenge voltát legfényesben előtük­rözi. Mert ha a' religio az Istentől, mint végetlen ha­talomtóli függésünk­ megismerésében áll, ugy az két­ségkívül olly tény által gyakoroltatik legczélszerűbben, mellyből napfénynél is világosabban kitűnik ; hogy mi Istennek fölségét megismerjük, és magunkat, mint gyarló teremtvényeket, a' végetlen hatalomnak tökélete­sen alárendezzük ; azaz : magunkat Isten előtt megaláz­zuk , mint ollyan poranyag, melly csak Isten' lehelete által nyert életet, melly ezen életet is a' bűn által csak­hamar kioltotta, és azt ismét csak Istenfia által a' Szent­lélekben nyerte utolag vissza. Azért parancsolja az alá­zatosság' példánya is :­­legyetek alázatos szivüek, mert a' ki magát megalázza, felmagasztaltatik.' Tehát az ész' tanítása, és az irás szerint is min­den vallásnak gyakorlása az alázatosságban, mint az erények' erényében központosul. Már pedig épen a' mi­seáldozat egyike hitünk' ama' mélységes titkainak, mely-Ivek legalkalmasb eszközei az alázatosság' gyakorlása-MÁSODIK FÉLÉV. nak.— Itt a' szem kenyeret, és bort lát, a' száj ke­nyeret , és bort izlel : de azt az Isten' fia, ki maga az örök igazság, sz. testének, s vérének vallja; itt az íny érzéketlen kenyeret, és bort érez; de az Istenember, kinél vannak az örök élet' igéi, azt mennyből alászál­lott, 's örök életet adó eledelnek vallja; itt az ész a kenyér', 's bor' belvalóságának a' külszín', és iz' meg­maradtával Krisztus' valóságos testévé, és vérévé át­változását meg nem foghatja; de a' körötte tenyésző természetnek hasonnemü ezer meg ezer titkait látván, és azok­ vizsgálásában tehetségének korlátoltságát a belvalóságok körül tapasztalván, Isten' szava mellett az átváltozást nem tagadhatja. Valamit nem binni meg­fogni , és mégis hinni, és pedig váltig hinni, azért, mivel azt a' tökélyeiben végetlen , s tanításában sem csalni, sem csalatni nem tudó örök igazság, az Isten tanítja: ez a'józan észszel annyira nem ellenkezik , hogy az inkább az emberi elmének az isteni bölcseség, és hatalom iránti lehető legnemesb hódolata; az ember­észnek az isteni fölség előtt lehető legnagyobb mérték­­­beni magamegalázása. Mivel tehát illy alázatosságot gyakorol az ész az ő gyengesége­, magyarábban, Isten­i­h­ez képesti semmisége­ megismerésében mindannyi­szor, valahányszor Jézus' valóságos szent testét, és vérét a' sz. miseáldozatban imádja : önkényt következik, hogy a' miseáldozat a' religionak legész­ , és czélszerűbb, legnemesebb elmebeli gyakorlása. Azért mondja sz. Á­goston : „Urunk üdvösségünket sz. testében és vérében kívánta adni ? És miért adta sz. testét, és vérét ? Hogy alázatosságra tanítana. Tekintsd magasságát : kezdet­ben vala az ige, és Isten volt az ige. Az ige testté jen, és bennünk lakozék. Nézd alázatosságát ! Mert az angyalok' eledelét eszi az ember !" Álljon már most ezek' ellenébe akár a' zsidó, akar a' pogány, akar a reformationak bárki büszke philosophusa, és mutasson, ha képes, a' religionak elmebeli gyakorlására fölségesb intézetet ! Egyedül csak az ész' határain mohón tulföl­lengző , 's korlátolt körét ismerni makacskodó kevély az, ki e' legfölségesb áldozatban legészszerübb szer­tartást , legczélszerűbb vallási intézetet nem lát. 18

Next