Szaniszló Ferencz szerk.: Religio és Nevelés, 1843. 2. félév

19. szám

Népnevelési vezéreszmék. (Vége.) Látszik a' mondottakból, milly szükséges ennél fog­va a vallásos oktatást tenni, valamint a' népet, ugy a' nép­tanítókat képezni akaró nevelésnek is, alapjául. — Mi egy néptanító, mi a'nép' gyermekeinek oktatója? Kétségkívül egy olly személy, ki az atya' helyét foglalja el; ki azon kisdedeknek, kiket tanít, kalauzukká, s mintegy atyjokká leve. Ez valódi eszméje a' néptanítói tisztnek , melly egyedül képes e hivatalt olly szempontba helyezni, melly azt ne­mesiti , és köztiszteletre és bizodalomra érdemesiti. Mert a' tanítói hivatalt csupán kenyérkereseti módnak te­kinteni, annyit tesz, mint azt lealázni. A' tanítói hivatal egy önfeláldozást és tiszteletet igénylő' munkakör. A' va­lódi néptanító atyai nézetektől vezéreltetik, és a' csalá­dok jóllétének tekintetéből, atyai kötelességeket és fele­lősséget vállal magára. Ő nem csak megosztja a' szülők' reményeit gyermekeik boldogítása iránt, hanem azoknak nevelése által, mellyel megbízatott, e' boldogságnak fő té­nyezőjévé is vált. — Ki fogja tehát tagadhatni, hogy az atyáknak ama' legforróbb kívánsága, melly azok­ szivei­be van vésve, tudnillik: boldogoknak látni gyermekeiket, határozandja meg a' nevelőnek legelső és főkötelességét is, hogy : növendékeit boldogokká tegye ? Már pedig, ha kinek állapotja , ügyei, tulajdonságai, szerzett ismeretei megengedik, hogy magát gyermeknevelésre szentelje, az növendékeinek boldogságát bizonyosan csak jó példája, 's a' religioból merített atyai oktatások által eszközölhe­tendi; mert egyedül ezek azon eszközök, mellyek az ér­telmet fölvilágosítják, a' szivet és jellemet képezik. El kell annak okáért ismerni , hogy a' nevelői hivatalnak, melly az atyai kötelességeknek legszentebbikét foglalja magában, czélszerű teljesítésére szükséges a' népneve­lőnek nem csak a' köréhez tartozó, világi tanulmányokat, hanem a vallást is ismernie,'s ismerni azon érzelmeket is, mellyeket az minden jobb kebelben gerjeszt. Párosulva kell benne a' világi 's vallási tudományoknak, a' fedd­hetetlen erkölcsiséggel együtt föltaláltatniok. — Egyéb­iránt , ha a' családi viszonyoktól áttérünk a' polgári tár­saság' viszonyaira, 's elismerjük azt, mit a'józan ész bi­zonyít, t. i. hogy a' vallásos nevelés leglényegesb szüksé­ge a'népnek, szükséges leend megvallani azt is,hogy a'népta­nitóknak vallásos nevelést kell adni. 'S igy a'néptanítók'ne­velésének minősége meg van határozva. Miből önkényt foly azon következmény, hogy: a'néptanítónak nem az egyedül fő tulajdona, hogy maga tanítói körében jártas, és csupán úgy­nevezett becsületes ember legyen , hanem hogy neki mindenek előtt mély vallássosságú, önmagán uralkodni tudó, és szilárd erényü férfiúnak is kell lennie. — Mily­lyen a tanító, ollyan az iskola! Ez azon minden orszá­gokban, és időkben helyeselt közmondás, mellyből in­dult ki az 1819-iki porosz iskolai törvény is. Szerinte: „Minden iskolának fő czélja , akkér nevelni az ifjúságot, hogy az Isten és ember közötti visszonyok­ megismeré­­sével együ­tt v­á­gy támadjon abban, és elő­ életét a keresztény hit­ szelleme és elvei szerint szabályozni." Idején oktassa, s vezérelje azért az ifjúságot az iskola jámborságra, és törekedjék az első családi nevelést elősegíteni, tökéletesitni. „Az iskolának ezen főczélja tehát, czélja a' mesternek is , és hogyan érendi el e' czélt, ha maga nem jámbor, nem bölcs, és nincs egészen áthatva magas és szent hivatásától?" — N­a e' bizonyitmány, melly egy e­gész, iskolai rendszeréről annyira magasztalt népnek bizo­nyitmánya, nem alaptalan, ugy ebben uj erősitményét, s gyakorlati alkalmazását találjuk azon felebbi elvnek , melly szerint t. i. a' religionak a' tanítással, legszorosab­ban szükség összekapcsolva lennie; mert az, mint az isko­lának legsürgetőbb kellékét, mint annak szegletkövét ál­lítja föl ezen egyesülést. A' nevelés nem csupa tanítás. A nevelés azon eszme, melly az oktatásnál elnökösködik, azt kalauzolja, azt eleveníti. Ha a' népnevelő nem valódi keresztény, nem őszinte vallásos férfiú, gondolatjai sem leendnek ke­resztényiek. Törekvései nem oda leendnek irányozva , hogy a' vallást megszerettesse és tiszteltesse minden e­gyéb tanulmányok, minden egyéb javak fölött; 's ennél fogva a' nevelés is, mellyet adand, nem leend keresz­tényi. A' legkiterjedtebb, a' legrendszeresb tanításnak is ezek leendnek valódi gyümölcsei : a' növendékek — ta­lán— szép előmenetelt teendnek a' csupán hasznos isme­retekben , de hátramaradandnak a' lényegesekben. Jól fognak tudni olvasni, írni, számozni; megtanulandják a' latin, görög nyelveket, történetet, földleírást, magasabb számtant, földmérést 'stb., de nem fognak haladni azon viszonyok' ismeretében, mellyek Isten és ember között léteznek, 's mellyekbő­l kell sarjadozni a' vágynak és erőnek: az élet­et a' vallás' szelleme és elvei szerint szabályozni. A' vallás náluk pusztán eszméleti ismeret maradand; tudandják talán an­nak betűjét, de ez náluk holt betű maradand, nem te­remtvén bennök vallásos érzelmeket; nem fejlendik ki bennök azon valláshozi tántorithatlan mély ragaszkodás, melly egyedül képes őket a' rossz példák' csábjai, a szen­vedélyek' ostromai között az eleséstől megóvni. Ha a' tanító nem buzgó keresztény, nem szilárd eré­nyü és példás férfiú, nem leend képes a' reája bízott fiatal lelkeket isteni­ félelemre, erényre vezetni. Hiányzan­danak benne azon tulajdonok, mellyek megszerzik a' bi­zodalmat , minők : a' béketűrés, a' szelídség, az engedé­keny jóság; mellyek nélkül alig ha mérséklendi hevöket, korlátozandja makacs akaratjokat, tekintélyének csorbu­lása nélkül. Még egyszer: sikerülene talán neki az ok­tatás, de nem az, mi ennél véletlenül nagyobb jelen­tőségű : a­ nevelés. Ugyanis, valamint vak vaknak veze­tője nem lehet, hasonlóképen az, ki nem szilárd erényes­ségű, mást erényességre nem kalauzolhat. A' kormányára bízott növendékek tehát, nevelésök' ideje alatt nem nye­rendik el azon keresztényi erényeket, mellyek minden 149

Next