Somogyi Károly szerk.: Religio és Nevelés, 1848. 1. félév

29. szám

t­á­s­á­n­á­l ; mik midőn abbahagyattak, az erköl­csökben a' fejlettség és vétkezési szabadosság felé mindenkor 's azonnal nagy változás történt."6) Mi­dőn, a'canariai püspök,Romában létekor jelentené, miszerint neki megyei zsinatot tartani nem lehet, a' trienti zsinatról czimzett gyülekezet, 1720-dikban azt felelé neki, hogy h­a már zsinatot tartani nem lehet, legalább küldöttek által igyekezzék maga körül papságát összegyűjteni. „Ez tudnillik szinte némi szinét viselné a' zsinatnak ; te pedig ebből csak a­ legnagyobb hasznot meritnéd : mert arról, a' mi megyédben történik, értesíttetnél,'s a' legtekintélye­sebb férfiakkal, minőket kellene küldöttekül válasz­tani, tanácskozást tartván, az egyház' minden ügyei felöl czélszerűbben rendelkezhetnél." Mit tekintve, méltán panaszolkodhatott olly érzékenyen a' zsi­natok' elhanyagolása miatt XIV. Benedek, emlí­tett munkája­ I. könyvének, 6-dik fejezetében ír­ván (szavait, nagyobb suly végett, eredeti szö­vegben adjuk): „Nos vero quanquam non ne­gemus, potuisse Tridentini decretum (de syno­dorum celebratione) contraria consvetudine non nihil emplliri et temperari, non idoirco­lamen approba­mus e­f­f­r­e­n­e­m istam l­i­c­e­n­t­i­a­m, quam pri­vati doctores sibi usurpant, illud pro libito, etiam contra expressa eiusdem verba , interpretandi et limitandi : neque illos excusamus episcopos, qui, cum nihil sit, quod eos impediat, ex sola socordia et negligentia synodum facere praetermittunt : eosque magis redarguimus, qui cum plures annos dioecesim gubernaverunt, ne de cogenda quidem synodo unquam cogilaverunt : hi enim, caeterique, qui ex mera incuria et inertia praefato Tridentini praecepto non parent, et sine ulla caussa synodum facere omittunt, meminisse deberent, se praeter reatum inobedientiae, poenam incurrere suspensionis ah officio, statutam in cap. ,Si­cut olim4 de accusat. ,Quisquis autem hoc salutare statutum neglexerit a d­implere, asui executione officii sus­p en da tu r." (Vége köv.) D. Iskolai imádságról. I. „Nyugtalan szivünk, mig Istenben nem nyug­szik." Ez egyházunk­ sz. tudorának, Ágostonnak, 's mindazoknak vallomása, kik hosszas tétovázás után, elvégre Istenhez tértek. Szivünk Istenért al­kottatott; azért minden földi gyönyörök közt üres marad és elégedetlen ; egyedül Istenben lelheti nyu­galmát. A' történet, sőt maguk az istentelenek is igazolják, miként sem földi javak' birtokában, sem állati kéjelgésben, sem a' bóditó földi dicsőség', vagy emberi bölcseség' légvárában, de a' csupán emberi erények' öntudatában sem találták föl meg­nyugvásukat. Ezt kizárólag csak azon teljes oda­engedés szüli, mellyel Isten­, és a' kit ő külde Jé­zus Krisztusnak szenteljük magunkat. Mint Stol­berg ékesen rajzolja: ,Legyen bár, hogy lelkünk a' tenger' hullámainak szemléletében ringattassék, hogy a' folyammal lejtsen, és hullámról-hullámra simuljon hegyek és erdők' közepette; mélyedjen bár a' völgy' csergő forrásába ; úszkáljon a' hold' világa­ 's a' hajnal' bíborában; emelkedjék bár magas röptével a' menny' napsugárzatába ; lesse bár az anda csalogány' hangvegyületét, vagy benső fü­leivel a' legmagasb sphaerák' harmóniájában gyö­nyörködjék.... a' szem még sem elégiti ki magát ; 's a' fül jól nem lakik hallásával.' Nyugtalan szi­vünk, mig Istenben nem nyugszik. Szivünknek ezen, minden jó és balkörülményekbeni bizodalom­teljes, vidám és serény fölemelkedését Istenhez, vallásos érzetnek nevezzük. Szépen irja a­ derék Stapf, hogy ezen érzet „egyszersmind szeretettel­jes látogatás, melly által az Ur szivünkben meg­száll; miszerint lássuk és tapasztaljuk, milly édes­­ , hogy ez által irántai szerelmünk, 's minden bün­teli gyermekded irtózásunk részint megjutalmaz­tassék, részint jövendő küzdelmekre erősittes­sék." A­ vallásos érzet lényegileg ugyan még nem képezi magát az erényt, sőt el is fajulhat, és ba­bonás ábrándokká süllyedhet, azonban méltán ne­vezhető az mégis szivünk' legszebb virágának, mellyböl Istenhezi rendeltetésünk illatozik; 's ha ugy tekintjük, mint Isten' malasztjának közvetlen ajándékát, miszerint a' mulandók fölé emelkedve, magával a' legtisztább, örök szeretettel társalog- 6) Bullar, Romanum, Tom. 6. p. 35.

Next