Somogyi Károly szerk.: Religio és Nevelés, 1848. 1. félév
32. szám
osztálylyal. Ha pedig a' föndicsért egyesület vagy abban maradna, mit hinni nem szeretünk, vagy pedig e' tisztet magára nem vállalhatná , azon esetre a' fővárosban lakó egy- vagy másik buzgó főpap lenne az ügy' megindítására és ideiglenes vezetésére fölkérendő. — Megalakulván a' központi bizottmány, ez a' jelenlegi püspökmegyei kormányzókat sedtjék', ezek pedig alespereseiket filiák' alakítására szólitnák föl. Az alesperesek, megkérve a'kerületbeli lelkészeket, gyűlést tartanának, mellyre az illető lelkészek minden helységből, néhány kath. híveik, és különösen a' honoratiorokkal együtt megjelennének, 's filiát alapitanának. A' filiák megalakulván, a' püspöki székvárosba azonnal biztosokat küldenének, hol ez egyszer a' megyei főkormányzó' elnöklete alatt összegyűlvén, megalapítsák a' sectiot. Ha a' fölkérettek közül valaki a' központi bizottmány'kérelmének engedni, különféle okoknál fogva vonakodnék, ott a bizottmány magánúton fogja a' sectiok, vagy filiák' megalakítását eszközölni. A filiát megalapított legelső gyűlésből hazatérő tagok, a hívek közt, a' dolog' megmagyarázása után, aláírást nyitnak ; a'plébános napot rendel, mellyben az egyesület' virágzásáért ünnepélyes misét mondván, az evangelium után a' tagok a' kath. hitvallást fönszóval 's fölemelt kezekkel, a' plébános' előszavalása után, leteszik. Ezt azért, nehogy a' társaságba idegen elemek vegyülvén, arra később káros befolyást gyakoroljanak. Az egyesületnek nagy egyházi ünnepe is lesz, az egész országban megtartandó. A' tagok bizonyos napokon imádkoznak egymásért. Ezen egyesület és a' zsinatok, külön munkálkodva, fogják a'kath. egyházban kezelni s vezérelni mind- és csak azon ügyeket, mellyek' kezelése és vezérlésének egyesitett jogával a' protestánsok mindennemű gyülekezeteikben, századok óta élnek. Hogy tehát a' minden embertől elidegenithetlen társulati szabadságot ne is említsem, úgy hiszem, csak a' viszonosság' elvénél fogva sem akadhat fön senki azon, ha a' magyarhoni katholicusok közt, egy illy egyesület csakugyan keletkezendik. Különben világosan kijelenteni óhajtanám, miszerint gyülekezeteink nyilvánosak lesznek , hogy a' társulatnak semmi politikai iránya nincs; hogy a'kormány melletti, vagy elleni demonstratiók, egészen működése' körén kívül esnek ; hogy végre más vallási felekezetek' jogait csonkítani nem csak nem szándéka, de sőt, ha azok' csonkítása vagy megszorítása akárhonnan is megkísértetnék, annak egész erejéből ellentállani, legszorosabb kötelességének ismerendi. 'S ime! itt a' rövid előrajz egy nagy, következményeiben kiszámithatlan fontosságú épülethez. Ne vegye azt senki se többnek, mint a' mi, tudnillik egyszerű,legfőbb vonásaiban föltett javaslatnak. A'részletek' bővebb kifejtése, a' leg is legelöl megalapítandó központi bizottmány' tiszte leendő fönmaradván a' többi osztályok' számára is a' jog, módosításokat ajánlhatni, 's azokat, ha többséget nyernek, a'nagygyűlés által életbe is léptetni. Addig is azonban nyilatkozzunk, javasoljunk, legjobb belátásunk szerint. Több szem többet lát ,et saepe est ditor opportuna verba locutus." Egyetlen egy kérésem Isten- és emberekhez az, hogy ha javaslatom csakugyan jó, ne buktassuk azt megítéljünk, de ne törjük ki a pálczát fölötte. Részletekben javitva, mentsük meg az ügyet. D. Iskolai imádságról. (Vége.) IV. Közép- és alsó-tanodáink' legtöbbjeiben a' közima gépszerű ajakműtétel. — Lássuk vázolatát tanodáink' közima-rendének. Naponkint, rendesen a' reggeli tanórák előtt vagy után, sz. misére megy az ifjúság együtt, ha nem is épen fölügyelés nélkül,jóllehet e' hon' messzeágazó tévém, mint ki édes hazámnak majd minden vármegyéjében megfordultam tapasztalást gyűjtendő, sajátszerű gyászos tapasztalást szereztem magamnak e' nemben ; hogy tudnillik a' tanár vagy igazgató soha sem megy az ifjúsággal templomba , hanem azt egészen magára, legfölebb is egy censor-gyermekre bizza, de igen gyakran buzgóság- és áhítatra lelkesítő példa nélkül; a'tanárok'egyike a' sz. misét nagysebesen elmondja, nehogy az oltárrját unalom fogja körül... A' sátoros ünnepeken sok helyi fiaikat nem is gyűjtik szárnyaik alá, 's őket együtt nem is vezetik az Ur' házába,hanem szünet' ürügye alatt, keresztényi kötelességük' teljesítését egészen önmagukra hagy-32.