Somogyi Károly szerk.: Religio és Nevelés, 1848. 1. félév

31. szám

247 sebben, minél elfogulatlanabban; és ne sajnálják fá­radságukat azok, kiket Isten tehetségekkel megál­dott, az ügyhez minél hatályosabban szólhatni. A' ,Protestáns egyházi és iskolai lap­ bíbe­lődjék tovább is, ha neki ugy tetszik, a' ,Ritka ros­táival, 's nyújtson olvasóinak tereket, melly a' ritka rostában megmarad; az erdélyi .Vasárnapi új­ság­ is vesződjék a' kövér barátokkal, 's több efféle ízletes czikkekkel: nekünk őt szó nélkül kell hagy­nunk, vagy legfölebb nevetnünk, mint nevetnök a' szétbomlott seprőn nyargalódzó érett korú embert. Egy kis tanácsot azonban egyszer mindenkorra ne­kik is bátorkodunk, a' szabad hazának szent nevé­ben adni, melly Horváth Endrénk­ e' kevés szavai­ból áll: „ne porozd kénkővel az izzót.44 Szenczy. Iskolai imádságról. (Folyt.) A' tanodai imádságnak jeles eredménye az is, hogy a' növendékek megismerik, miszerint az is­kola isteni intézet ; az egyházzal rokon, 's a' tem­plom után első szenthely. Sok szülő aggódva küldi iskolába gyermekét, kivált jelen korunkban, mikor az elfajulásnak gyászos gyümölcseit látni nem rit­kaság; mikor nemcsak a'rossz pajtásságtól, hanem még a' tanítók' istentelenségeitől is kell helylyel­helylyel tartaniok. „Istenem !44 igy fohászkodik egy­némelly jámbor anya, „milly éber figyelemmel, milly gyengéd szeretettel óvtam magzatomat a' gonosztól ; ártatlan szivébe szorgalommal csepeg­tettem az Ur' félelmét, Jézus' szerelmét ; szép imádságokra tanítgattam ; 's ha igaz, hogy a' ta­nitó káromkodó, templomkerülő, istentelen ember, ki a' feszületet az iskolából kiteszi, az imádságot elhagyja, néha szent dolgokból nevetséget is tesz , ugy az én magzatomnak szent érzelmeit megmér­gezi, azt elrontja,­­s olly erkölcstelenné fajul az is­kolában, millyenek számtalanok vannak az urak közt, kik sokat iskoláztak , holott sok értelmes és becsületes jámbor paraszt él, ki nem járt iskolába. Óh Istenem! mit tegyek? Farkasra bizzam-e az ártatlan bárányt ? Valljon nem tanácsos--e gyer­mekemet elvonni inkább az iskolától? Hisz' ha pásztorrá lesz, a' bárányok közt nem romlik an­­­­nyira el!44 Hallottunk már m­i illy sopánkodást, és az anyának aggodalmát, szívfájdalommal, alaposnak kellett ismernünk. "S ha ki illy óvakodásból helylyel­közzel visszatartóztatná az iskolától magzatait, vétkül tulajdonithatnák-e neki rettegését? — Az iskolai ima a' szülőket megnyugtatja ; de megnyug­tatja magukat a' tanítványokat is, kik az istenfélő tanár' szavai után biztosabban, 's azért sziveseb­ben is indulnak, mint egy ollyané után,ki a'legszen­tebb körül is hideg egykedvűséggel forgolódik, vagy talán a' jámbor ősök, és milliók' hitéből tréfát űzni is elég kegyeletlen. Mig az istentelennek szemé­ben is hitelesebb a' vallásos ember, annyival szi­vesebben rokonidnak az istenes tanítóhoz a' szel­lemileg közelebb eső ártatlan növendékek. A' tanodai ima szükséges azért is, mert az is­kolai évek azok, mellyekben minden jóra szokta­tandó a' gyermek. Ne szoktassátok csak műkö­déshez gyermekkorban a'jobbik kezet, 's a' fiúból balog lesz. A' gyengekort minden jó elme- és szívbeli benyomásra kell használni , tehát a' vallá­sos érzetnek is fölélesztésére ; ugy szinte ennek hatalmas gyümölcse­, az imára is. Még pedig erre annyival serényebben szükséges ügyelnünk, minél hajlandóbb az iskolában ismeretekkel gazdagodó elme túláradni, 's a'szellemi erőknek nemcsak ren­deltetésileg vezérül föllépni, hanem a' legnemesb érzelmeket is elnyomni, a' sziv' melegét ugy­szól­ván megfagyasztani, és szívélyes, szeretetdús, re­mek halandó helyett, hideg szobatudóst, szívtelen embert, valóban erkölcsi szörnyet alkotni. „Az ifjú az ő utja szerint, ha megvénhedik, sem távozik el attól.14 (Péld. 22, 6.) Ez szent ige, melly a' ta­pasztalás' vén, nyomos argumentumai által is iga­zoltatik. Ismerjék meg növendékeink az Istent, a' tökély és szeretet'példányát, végczélunkat; 's ez által emeltessenek föl a'legkegyelmesebbh­ez, 's h­a földi bajokat felejtendök, nemtörök' intésére föl­­szállnak Isten' trónjához, boldogságuk' közepette hálával fognak emlékezni az őket imádságra tani­tók' bölcseségére. Igen, h­a imára tanítottad nö­vendékedet, et a' mennyország' kulcsával ajándé­kozád meg; szárnyakat illesztettél szivéhez,mely­lyekkel e' siralom' völgyéből koronkint a' szeraf­ésd­erub-angyalok'karai közé repülhet; vigasztaló angyallal gazdagilád, melly fölötte nappal és éjjel

Next