Danielik János szerk.: Religio, 1851. 2. félév

1. szám

tételez föl, mellyt törvényeinek minden egyes polgár hódolni köteles; elismeri, hogy h­a a' szabad visgálat, és lélekismeret-szabadság a' hadseregben elvül állíttatik föl, a­ hadsereg nem leend egyéb, mint az anarchia- és polgárháborúnak véres eszköze ,'s az egész társaság nem sokára föloszlik. Ez régóta be van bizonyítva, 's azért a' Débats és l'Ordre' szerkesztőinek nem kellendett a' socialisták ellen más vndokokat fölhozni, mint a' mellyek­kel a' kath. tanárok a' protestánsok­ és álphilosophusok­nak megmutatták, hogy a' korlátlan szabad visgálat' elve minden tekintély, minden egység és minden vallási tár­saság'tagadása. Valamint a' politikai ügy a'vallási világ­ban is a' társaság csak a' tagok' egysége által állhat fön; az egység pedig nem lehetséges, hacsak a' tagok ugyan­egy törvénynek nincsenek alávetve , közös törvény pe­dig nem lehetséges ott, hol nincs önhatalmú tekin­tély. A' protestánsok elismerik a' szent­ irást, de min­denki föntartja magának a'jogot, azt saját belátása sze­rint értelmezni, egyéni eszék és meggyőzödésök náluk az itélő biró. Szinte így van a'socialistákkal is ; ezek is elismerik a' törvényt, csakhogy mindenki közü­lük föl­jogosítva érzi magát, azt tetszése és belátása szerint ér­telmezni : ők csak egy tekintélyt ismernek el — az ész és lélekismeret' tekintélyét. A' J­o­u­r­n­a­l des D­é­b­a­t­s, és l'Ordre-nak tehát tökéletesen igazuk van, midőn állít­ják, hogy a' szabad visgálat, és lélekismeret-szabadság' elve a'politikai világra alkalmazva, a'társaság és minden tekintély'eltörlését vonja maga után. Del­a okos­kodásuk megc­áfolhatlan, a' socialista szónokok és lap­szerkesztők' okoskodása sem alaptalan, midőn állítják, hogy a' szabad visgálat, és lélekismeret-szabadság' elve nem lehet a' vallási társaságban igazságos, a­ nélkül, hogy a'polgári és politikai társaság­ban ugyanannyi, sőt tán még több oknál fogva 11e le­gyen igazságos. És csakugyan, legyünk méltányosak! Ezen jó urak pro domo san igen helyesen okoskodnak. Hogy is lehetne valakivel komolyan elhitetni, hogy az ember, ki Istennek, az ég és föld­ legfőbb Urának tör­vényét önhatalmilag értelmezi, ne magyarázhatná még több joggal saját esze szerint az emberi törvényeket? Vagy tán a' polgári társaság' saját törvényei körül olly kiváltsággal birjon, mellyel Isten sem bír örök törvényei körül? Vagy tán a' polgári törvények iránti engedelmes­ség nem a' vallási törvény által parancsoltatik-e ? 's h­a ezt kényünk kedvünk szerint lehet csavarni, miért ne lehetne az elsővel is azt tenni, miután csak kifolyása an­nak, m­ellyet tetszésünk szerint értelmezhetünk? Bizo­nyos tehát, hogy borzasztó következetlenség nélkül nem lehet a' politikában a' szabad visgálat és egyéni szabad akarat' elvét elvetni akkor, midőn ugyanazt a' magasabb világban, a' vallási társaságban eltűrjük. Vagy el kell ezen elvet mindenben és mindenütt tűrni, mint azt a' so­cialisták teszik; vagy pedig mindenben és mindenütt el­vetni, mint azt a' katholikusok teszik. A' katholikusok megelégedhetnek azon következmények' megemlítésével, mellyekhez az Arnaud és Flotte-féle elvek vezetnek, mert ismernek olly tekintélyt, melly a'két szónok' esze és lélekismerete fölé emelkedik. De a'philosophusoknak, kik mindenben egyenlőséget keresnek, kik az egyéni ész és meggyőződés fölött semmi tekintélyt el nem ismernek, ezen bölcseknek, ezen szabadon gondolkodóknak, nincs joguk az említett szónokokat megtámadni. Nem elég, hogy a­ hegypárti szónokok ellen lármáznak, meg kell őket c­áfolni is. De ez nekik nem sikerülene , mert nincs olly védők, mellyet ellenük visszafordítani nem lehetne. Ha nem hiszik ezt bölcseink — ám kisértsék meg. Mi legalább meg vagyunk győződve , hogy a­ socialista szónokokat csak katb­ól­ szempontból lehet megc­áfolni. Szabad visgálat! lélekismeret- szabadság! észfelsőség ! mindannyi győzedelmet az eretnekség-, álphilosophia- és forradalomnak! És ime vannak, kik ezen elvet korlátok közé szeretnék szorítani, mellyeken tul az elvet alkalmazni nem szabad. A' vallás' birodalmában szabad tért engednek ezen elvnek — 's a' politikában meg akarnák szorítani ! Mintha bizony az ember kétféle volna, mintha bizony politikája nem volna vallása által megszabva. Ha az úgy­nevezett ész-aristokratia följogosít­va érzi magát mindenben és mindenütt saját egyéni meg­győződését használni zsinórmértékül , mint lehetne ezen jog­gyakorlatától az alsóbb osztályt, a­ katonát, földm­ive­lőt vagy napszámost eltiltani? És eljö az idő, h­a ma nem, holnap bizonyosan — hogy ezen osztály is igényleni fog­ja jogát. Ha egyszer elhitetik vele, hogy az Isten'legma­gasb törvényének nincs más értelmezője és birája mint magam, — a' polgári törvényeket is ők maguk fogják majd értelmezni, és elhatározni, mikor és mennyiben kel­lene azoknak engedelmeskedni. Igaz ugyan , hogy ez minden törvény­, minden hatalom- és társaságnak romlá­sa, de egyszersmind szükséges következménye a' szabad visgálat és észfelsőség'elvének. N­a egyszer az elv elfo­gadtatik, kifejtését és következményét is el kell tűrni. A' katholikusok maguknak szemrehányást nem tehetnek; ők Isten és emberek előtt igazolvák! Elmondhatják ők is szerzővel: „Csak egyetlen lépés van még hátra : el­veink' gyakorlati alkalmazása minden következ­ményeiben ;­ de ha e' lépés szükségképen bekövetkezik, 's az európai társadalom elpusztul , azt ne a' katholiku­soknak, hanem azoknak számítsuk be , ki az elveknek irányát látták, 's attól eltérni nem akartak. — Íme tehát egy elválasztó elv, mellyröl teljeséggel nem mondhatni, hogy polgárosodásunkra lényeges tényezőül nem foly­na be. Nyilt levelezés. Kolozsvár, jun. 20. Nt. Z e r­i­c­h Tivadar urnak, a­ m. f. Religio 65. és 66. számaiban ujabban kinyomatott, hamis ráfogásokkal teljes gúnyczikkeire, miután indulatában sokkal tovább vitte a­ dolgot, mintsem hogy azt az újság­lapokban folytatni, vagy bevégezni lehetne,­nem felelek semmit; úgy is láthatja mindenki, miféle lélek beszél ki belőle. Csak annyit jegyzek meg, miszerint nem hiszem, hogy egész Er­délyben találkozzék csak három ember is, ki az ő vakmerő állításait aláírja. Ezen nyilatkozatomat, kérem, közzétenni,­­s egyszersmind, ha úgy tetszik, nevemet is felfedezni, hogy ne legyen oka e­ tekintetben is, tovább is mást gyanusitni és gúnyolni. EGYHÁZI TUDÓSÍTÁSOK. Magyarország, Kecskemét, június 24. Ki hitte volna kath. társaim közül, hogy Urunk' ama' nagy napján, mellyen az imádandó Oltári-szentségben jelenlévö Isten-ember' irántunki határtalan szeretetének diadalmas ünneplésére hála teljes kebellel szent­egyházunkban összesereglettünk, innen örömárban uszó lelkű­

Next