Danielik János szerk.: Religio, 1855. 1. félév

66. szám

533 hadnemzek által kalauzoltatva és kényszeríttetve seregé­vel átkelni a havasokon, mellyeken tul a tejjel-mézzel folyó ígéret földe, az ősök öröke vár a nemzetre. De a hős feladata csak eddig tart, egy titkos végzet rendelé, hogy neki csak a határig lehet jönni, hol talán megvál­tói halálával lett volna eszközlendő az igéret földére s a nemzeti örökbe be­jutás. Vagy csak eltűntnek tartá talán a nemzeti rege, felemelkedettnek az égiekhez, honnét leszállt volt a nemzet vezérlésére? Árpád azért az uj hős, kinek az uj hazát meghódítani s megalkotnia kell, s őt illeti ismét a hadisten kardja, melly számára újra feltalálva, ő általa az ősi örök birtokába jó, s újra vité­zei hőskörével a nemzeti rendeltetéshez fog, dúlva mint az isteni boszu eszköze (ultio Dei) , teljesítve az attilai és csabai hagyományt, megtorolva az elesett hősöket." (353 — 4. 1. Vö. a VI. fejezetet a hősökről.) Az előadott példák mind, hon- vagy népszabaditó, hazát és nemzetet visszaállító, alárendelt moyzsesi vagy machabaeusi szerepre mutatnak , mellyhez azonban va­lóságos messiási szerep csatlakozik (csakhogy anyagi, nemzeties értelemben), mennyiben a mythos igy tudja ezen hősöket, mint a­kik a világról bizonytalan csudás módon eltűntek, mint például a fenemű­tett Csaba; vagy égbe emelkedtek, mint például Romulus; vagy élve le­szálltak a föld mélyébe, hol seregeikkel mint Nagy­ Károly és Barbarossa Fridrich táboroznak, várván a megváltási időpontot, mellyben kilépve a világcsatát ki­küzdeni, népek sorsát örökre eldönteni s az uj boldog korszakot megállapítani fogják. Így beszéli még ezt a rege Attiláról,­ Csabáról, Álmos­ és Árpádról , továbbá Mátyás királyról, mint a ki elrejtve él­ő fekete seregé­vel még egyszer meg fog jelenni. Szépen írja szerző : „Valamint ezen végső vonás, a megváltó vég világküzdésével feltünteti e regéknek a megváltásróli alap hitnézetét, ugy megszakad már az eddig is homályos mythos tudata a továbbiról : hogy (tudnillik) miben álland­ó megváltási lét, az általa el­nyert üdv. Valószínűleg s következetesen a boldog vi­lág kimúltával bekövetkezett átkos létreli tudathoz, ben­ne ezen édeni boldog lét visszaállítása foroghatott már fenn egy részt; más­részt természetes, hogy mindezen pogány missiadék, csupán egy földi boldogság- s világ­uralomról, hatalmas országok megállapításáról, földi uralkodásról szólottak csak ; s igy ezen megváltás s üdv eszméje csak nemzeties volt.it­t zsidók szinte illyen téveszmében voltak. S csak „mire a valódi, any­nyi pogány mythos által feltételezett, óhajtott, előképe­zett Megváltó, a redemtio gentium megjött''', jött meg egyszersmind a valódi szellemi megváltásról szóló hit­nézet is. Szerzőnek azon állítása, hogy ,illy megváltás­ról a pogány mythos természetesen mit sem tudhatott­, áll annyiban, mennyiben a ,természetesen" szót a kinyilatkoztatással ellentétbe tennék ; mert hogy az isteni kijelentés nyomán egy, a világot szellemileg újra teremtendő, azt a bán átkától megmentendő meg­váltóról és hitkirályról a pogányok is tudomással bírhat­tak és bírtak is , azt a már idézett pár példa is tanúsítja. A mythosi hősök regevonásai sokáig éltek a nem­zet kebelében azután is, mikoron az a keresztény hitet fel­vette, s alkalmasint élni s megujulni fognak mindanyi­szor, valahányszor Isten egy-egy uj hőst támasztand a hon fiaiból. A keresztény kor hőseinek szinte megvan a maga mondaköre, mellynek vonásait máig fentartá a nemzeti legenda. Szabad legyen ezen körből csak egy hősnek alakját felmutatnunk, a mint azt nemzeti hagyo­mányainkban ecsetelve találjuk. Sz. László király, a magyar nemzeti keresztény epos személyesitője, az, kiről emlékeink minden egyéb hősöknél többet tudnak. Benne a keresztény malaszt s­zevetségteljes színezet mellett az őspogány kor hőseiről szóló hitregei maradványoknak összes jeles vonásai egyesülnek, s­­ az ős nem­zethő­sökröl a regés tudat mintegy fölébresztése in­ méltán tartal­­hozik. Már alakjára, a­mint azt a krónikák és legenda fes­tik, különös hősies színezetben tűnik fel a bibliai phra­sisokban nyilatkozó krónikái (Tur. 2. 56, Bud. 1. 61.) dicsőítés mellett. Emicuit quasi Stella matutina in medio nebulae, fugans taedia tenebrarum, et quasi luna plena lucens in diebus suis , velut etiam sol refulgens sic efful­sit in populo suo, quasi adeps separatus a carne, et cum leonibus et ursis lusit, quasi cum agnis ovium ; numquid non occidit gigantem et abstulit opprobrium ex Israel ? Convertit i­imicos suos indique, et extirpavit adversa­ries. — A legenda (L. Lad. 3.) még sajátságosabb vo­násokat is tud róla, hogy arczának oroszlán alakzata volt, s mint Saul vállal magasabb lévén embertársainál, maga a természet jelölte ki királylyá. Erat enim manu fortís, visu desiderabilis et secundum phisonomiain leonis magnas habens extremitates. Statura quippe procerus, ceterisque hominibus ab humero supra praeeminens, ita, quod ex­uberante in ipso donorum­ plenitudine ipsa quo­que corporis species regio diademate dignum ipsum de­clararet. — Mint küzdő hös csudás dolgokat visz vég­hez; a kerlési vagy cserhalmi csatában (Tur. 2. 49. stb.) egymaga egyszerre öt kunt vág le; halálosan megsebe­sülve rögtön csudásan meggyógyul, s a hölgyrabló kun után iramolva megküzd vele s a hatodikat is levágja. Harczaiban hadnemzek veszik körül. Salamon feje felett tüzes kardu fenyegető angyalokat lát lebegni, kik mint egykor Attilát őt is a küzdéstől visszarettentik ; a vá­czi csatában Géjza fejére koronát tűző angyalt lát leszál­lani. (Tur. 2. 52 — 5­1.) Midőn a monyoródi ütközetben serege előtt áll, a lándzsájával érintett bokorból hófejér hermelin menyétke száll annak hegyére, s onnét mellére ugorva hirdeti hadseregének a győzelmet. (Tur. 2. 52. 1. Bon. 150.) Neki is szarvas jelenik meg, mint Hunor­, Ma­gor és Borsinak, kijelölve a helyet, hol a váczi egyhá­zat emeli (Tur. 2. 53); vadászat közt talál isteni intés által Nagy­várad helyére mint Gyula Fejérvárra (Tur. 2. 58). A rabló besenyőket űzve, midőn seregét a pusztá­ban éhhalál vagy veszély fenyegeti, azt Israel fiait a pusztában mannával tápláló Moyzsesként (Tarnóci, V. S. Lad. 105.) tartja fen; imájára rögtön szarvas-nyájak s vas-csordák révén, magokat szelíden a seregnek eledelül nyújtva. Igy nyit szomjúhozó seregének kutforrást is há­rom helyt, hármas csudás módon, lándzsájával, sisakjával s lova patkójával, Jászónál vagy Tordánál, a Mátra völ­gyében és Nyitra táján. Midőn üldöző serege elébe cse-

Next