Horing Károly szerk.: Religio, 1876. 1. félév

44. szám

•347 közvetlenül, sem pedig azt, hogy az mibennünk az észtől függetlenül és minden észtevékenység előtt már jelen van. Ők maguk is megvallják, hogy más ily ismeret nincs, mint az, melyet a lélek a teremtmények szemléletéből, mihelyt eszmélni kezd, azonnal szerez s mely a bölcselkedő elmél­kedés által szerzett istenismerettől csak annyiban különbö­zik, hogy ezen utóbbi világosabb és tisztábban fejlődik ki. Az, ami minden észtevékenységünk, vagyis eszünk ébredése előtt velünk született, az az ész maga. Mert ez isten képe lé­vén, természeténél fogva már magában hordja az erőt és tö­rekvést, hogy a teremtett létet Istenhez, mint föltétlen lét­hez, mint minden lét kutforrásához viszonyítsa és különösen saját világosságát Istentől, mint a legfőbb és föltétlen igaz­ság­ és világosságtól függőnek elismerje s­­ hozzá, az élet és igazság kutforrásához fölemelkedjék. Ugyanily értelem­ben velünkszületett isteneseméről is lehet szó , mi szintén nem valami bennünk már tényleg és készen meglevő istenfogal­mat, melynek képzéséhez az észnek cselekvőleg közremű­ködni nem kellene, jelent, hanem az egyházatyáknál egysze­rűen csak az az értelme, hogy lelkünkben potentialiter, vagyis, mint az ész természetes ereje által kifejleszthető, benne van s midőn az ész gondolkodni tud, azt a potentiá­lról tényleges eszmévé, istenfogalommá fejleszti ki ; más szó­val, hogy az emberi ész Isten által ugy van berendezve és oly törvénynek alávetve, hogy már természeténél fogva a teremtett s igy föltételes világ létének végokát, Istent, ke­resni ösztönöztetve érzi magát s­őt meg is találja. — Végre ugyanily értelemben veendő a régibb görög atyáknál elő­forduló „jogos spermatikos" O.oyoq cîtitohutv/.De, y.ata fitoog), melyet újabban szintén a velünk született (kész) isteneszme, vagy pedig az ontologismus érdekében akartak némelyek kizsákmányolni ; holott az ama görög atyáknál némelykor csak az ész természetes megismerő képességét, máskor pe­dig a lélek természetfölötti módon történő megvilág­ittatá­s­o­á­sát jelenti. Általán véve az atyák ily szólamai: „ingenitam, affixam, impressam, visitam animae, omnibus natura inesse Dei scientiam, stb." hasonlóan ily értelemben veendők. Így például damask. János (Expositio accurata fidei orthod. 1. 1), különbséget teszen a természetfölötti és természetes istenismeret közt s ez utóbbiról mondja: „Nemo quippe mortalium est, cui non hoc ab eo naturaliter visitum sit, ut Deum esse cognoscat". Ez okból Tertullián a lelket termé­szettől kereszténynek (anima naturaliter Christiana) mondja : nem azért, mintha talán azt akarta volna tagadni, miszerint a ker. hithez természtfölötti elem is szükséges, hanem csak, hogy ama meggyőződést fejezi ki, miszerint a lélek már ma­gában véve is képes, az az egy igaz Istent, természetes mó­don megismerni. (Folyt. köv.) Lourdesi emlékeim. (Folytatás.) Szeptember 8-án reggeli 1­,8-kor elhagytuk lakásun­kat, a templomba menendők. A jámborok szakadatlan sorai körmenethez hasonlólag, ugyanazon czél felé tört. Csak ügy­gyes bajjal vergődhetünk a sekrestyébe, s miután a sekres­tyésnek a missionariusok elöljárójától kiállított misézési en­gedélyt megmutattuk volna, kértük őt, hogy a Lourdesben divó szokás szerint hozza el a grotta fölött levő oltárhoz a misemondó ruhát, kelyhet s ostyát. Mi azalatt elmentünk az említett oltárhoz, hogy őrködjünk, mert nem valami rend­kívüli eset az, hogy akadnak papok, kik anélkül, hogy en­gedélyük lenne, lefoglalják az oltárt s miséznek. Lourdes­ban nem ritkaság, hogy 3—4 pap várakozik az oltárnál, mig a sor misézhetni rá kerül. Az apától szerencsés volt eljut­hatni a szentélybe, de én kiszorultam, mert az oltár előtt összegyűlt nép áttörhetlen falat képezett. Az ott miséző pap épen a communiónál volt, s én már azt hittem, hogy közel vagyok czélomhoz, (t. i. az apát úr után misézhetni), de csalódtam. A papi áldozás után megáldoztattatnak a hivek, s annyi áldozó volt, hogy maga az áldoztatás majd félóráig tartott. Midőn az áldoztatásnak vége volt, a sekrestyés el­hívta az apát urat a sekrestyébe, hogy, mi különös figyelem, ott öltözzék. Én nyomban követve a sekrestyést, innocentet eljutottam a sanctuariumba s vártam, mig az apát az első s ministrálhassák. Lourdesban ugyanis szokásban van, hogy egyik pap a másiknak ministrál, s mondhatom, hogy sok­szor igen kellemes volt, hogy ketten voltunk, mert igy mi­nisterről nem kellett gondoskodnunk. Francziaország templomaiban, s ezt Genfben is láttam a rend fentartására egy a mi mágnásaink portásaihoz telje­sen hasonló felügyelő, hoszú bottal felfegyverkezve ügyel a templomban. Ez kiséri el a papot az oltárhoz, s csak egyet üt óriási botjával a földre, s az emberek, bármily összeszo­rítottan álljanak is, azonnal helyet csinálnak. Hasonló cere­móniával kísértetik a miséjét elvégezett pap vissza a sekres­tyébe. Az ilyen templomfelügyelő roppant tekintély, mint egy király­i hadvezér, úgy jár komolyan, méltósága teljes öntudatában ! Egy ily egyén van Lourdesban is, ki irántunk különös figyelemmel viseltetek, e fontos egyéniséget láttam tehát az oltárhoz közeledni, utána egy 35 éves fiatal úri­embert, ki maga alálkozott, hogy ministrálhasson. Lourdesban nem valami feltűnő dolog előkelő embereket ministrálni látni. Mi láttunk ottlétünk alatt angol lordokat, spanyol bárókat stb. stb., kik a legnagyobb örömmel ministráltak fiatal pa­poknak is. Az apát ur is a communio után áldoztatott, s én nem keveset csudálkoztam, midőn látom, hogy az áldozók száma ismét annyi, mint az előbbeni misénél. Végre rám került a sor, s az említett fiatal úr nekem is ministrált. A­ki valaha kegyhelyen misézett, az tudni fogja, mit érez a pap a mise alatt. Én is majdnem félóráig áldoztattam, s miután udvarias ministeremnek megköszön­tem volna szolgálatkészségét, az apát úr társaságában a felső templomba indultunk, hogy a nagy misén jelen lehessünk. Már a sanctuarium tele volt papokkal, s én nem keveset csudálkoztam, hogy mikép misézhettek mindezek. Itt tud­tuk meg azt, hogy nem minden pap volt oly szerencsés mint mi, hanem hogy 40—50 pap csak áldozott, mert a misézésre nem került rá a sor. Midőn a Sanctuariumba léptünk, a papok látván az apát ur keresztjét, püspöknek tartották, s engem is legalább secretáriusának, s e jóakaratú tévedés azon előnyben részesített, hogy igen kényelmes helyet kap­tunk. A gyertyák meggyújtattak s a templom telve jámbo­rokkal, megható érzést keltett. Egyszerre megszólal az or­gona s az „Ecce sacerdos magnus" lőn hallható. A nép tisz­teletteljesen helyet csinál s az assistentia a templomon ke-44*

Next