Horing Károly szerk.: Religio, 1876. 1. félév

48. szám

•380 gondolkodásmódban. És mert a művészet mindenkor a leg­pr­egnánsabb kifejezője az uralkodó iránynak, azért a mű­vészet sem maradhatott közömbös szemben e mozgalommal. Az ily módon előkészített idegenkedés az egyház iránt, az u. n. reformatio viharaiban tökéletes szakadásra vezetett. A protestantismus legbensőbb lényegében és alapel­veiben nem lehet előmozdítója a művészetnek, mi keletke­zése perczétől napjainkig bebizonyult. Már maguk az első reformátorok — a költészetet kivéve, (?) — a művészet iránt nem viseltettek rokonszenvvel, a­mennyiben az­­egyszerűség­ elvét hirdetve az isteni tiszteletben, mintegy irtóztak mind attól, mi abban az értékek által a kedélyre hatni képes lett volna ; többeknél közülök, pl. Zwingli, Karlstadtnál, ez irtó­zat fanaticus dühösségig emelkedik, a melyben önmaguk az elfoglalt kath. templomokban található képek és remekmű­vek rombolásában tevékeny részt vesznek, sőt még az orgo­nát és a zenét is a templomból kiküszöbölik, és a zsoltáro­kon kivül semmiféle más éneket nem tűrnek, tűrni nem akarnak. Ehhez járul elvi oppositiójuk, szemben a katholi­kus egyházzal, minél inkább lépett előtérbe az aesthetikai elem a kath. egyházban, ugy hitték, hogy annál inkább vissza kell vonulniok a tiszta spiritualismus körébe, mig végre a rationalismus fagyos érvéhez eljutának, hol — sa­ját vallomásuk szerint — (1. Dr. Alt „Die Heiligenbilder" czímű művét) minden vallásos érzelem kihal és a benső áj­tatosság minden virága lehull, kifagy. A protestantismus már csak azért is há­tráltatta a művészet fejlődését, mert az egyént tette birává az egyház fölött, és így kettévágta azon szellemi kapcsot, mely századokon át a művészetet az egyházhoz köté, ugy hogy ez időtől fogva a művész saját utain járt, és az élő hit, a vallás szülte tárgyak helyett saját egyéni érzelmeinek adott kifejezést. Végre a protestantis­mus szülte mozgalmak és véres háborúk épen nem voltak kedvezők a művészet fejlődésének, a­mennyiben az ősi hit­ből eredt lelkesedést megingatva, inkább a materialismus felé irányozták a művész tekintetét. A ker. művészet pedig nem fejlődhetik, nem virágoz­hatik a lélek zavarában, avagy a scepticismus bonyodalmai közt. Ebből magyarázható, hogy a protestantismus a mű­vészet egyetlen ágát sem mozdította elő, nem létesített va­lami nagyot, magasztost, fenségest sem az építészet, sem a festészet vagy a szobrászat terén, énekei is inkább a tanköl­tészet körében mozognak és nélkülözik a mély vallásos ke­resztény jelleget. A protestantismus továbbá nem csak tehetetlenségét árulta el a teremtő művészet mezején, hanem hoszú időn át még csak méltányolni sem tudta a kor. művészet műreme­keit, mert ezek a középkorból származnak, azon korból, me­lyet ők a barbarismus, a sötétség korának szeretnek mon­dani ; sőt volt idő, mikor a középkori műremeket megmoso­lyogni magasabb szellemi miveltségnek tartatott. Azonban hála az égnek, az idők változtak, és ha a je­lek nem csalnak, bizton remélhetjük, hogy a 19. század utolsó negyede a hitélet emelkedésével a kert­művészetre is új fényt fog deríteni. És épen a középkornak oly sokáig gúnyolt, megvetett remekművei azok, melyeknek bővebb tanulmányozása az ízlés nemesítésére vezet. Legyen eny­nyi elég ; jól tudom, hogy felolvasásom rövidsége mellett sem volt képes mindnyájuk várakozását kielégíteni, de ezek­kel szemben vigasztalásomra szolgálnak aranyszájú szent János szavai: „Nem az áldozat mennyiségére szokott tekin­teni az Úr, hanem az akarat bőségére ; ennélfogva a cseké­lyek is nagyokká lesznek, ellenben a nagyok alávalókká té­tetnek, midőn nem szivesen adatnak". Lourdesi emlékeim. (Folytatás. „Jöjjenek, majd elvezetem egy derék kath. családhoz" Így szólt, folytatva a photographia-kérés által megszakított beszélgetést Peyramale, s elvezete minket Fournier viceadmi­rálhoz, kinek családjában is a lourdesi viz használata által csudálatos meggyógyulás történt. Innen elmentünk a híres franczia íróhoz, Lasserre Henrikhez. E férfiú, tüzes villogó szemeivel, mert őszintén mondhatom, hogy élénkebb szemű egyént keveset láttam, nagy benyomást tesz az emberre. Én, névről már ismertem e férfiút, olvastam lourdesi leírásában csudálatos meggyógyulását, s mondhatom, kiváncsi voltam vele találkozni. Lasserre Henrik körülbelül 45 éves férfiú, s a nyári idényt Lourdesban tölti. Csudálatos meggyógyulását maga írta le, s csak annyit említek, hogy közel volt a meg­vakuláshoz. Lehet-e nagyobb, borzasztóbb szerencsétlenség, mint életét vakságban eltölteni ? Mily iszonyú lehetett a munkás férfiúra a gondolat, hogy elveszti szeme világát ? Lasserre napról napra inkább s inkább érezte, mint gyen­gülnek szemei, az orvosok nem segíthettek rajta, egyedüli tanácsuk az volt, hogy kímélje szemeit. E szorongatásban egy protestáns barátja jött látogatására, hogy őt vigasz­talja. S csudálatos, e protestáns ember, ki csudákban nem hisz, ki a hold. Szűz s a szentek közbenjárását tagadja, ki, midőn a hold. Szűz hathatós segítségéről van szó, gúnyo­san mosolyog, s a katholikus hitét babonának tartja, e pro­testáns ember az igaz katholikus Lasserrenak tanácsot ad. „Tett-e már kísérletet a lourdesi vízzel", kérdi tőle. És mi­dőn megtudja, hogy még nem tett próbát, így szól: „ki­sérje meg, én protestáns ember vagyok,s mint ilyen a Lour­desben s a lourdesi víz által az egész világon elhíresztelt csudákból semmit sem hiszek , de mégis én azt tanácslom önnek, tegyen próbát. Ön katholikus, önnek hinnie kell a csudákban, ki tudja, hogyha általában csudák lehetségesek, nem fog-e önnön ilyen csuda történni !" Lasserre figyelmetessé lőn, s meg kelle ígérnie barátjá­nak, hogy a lourdesi vízzel próbát fog tenni. Evégett a vele barátságban levő lourdesi plébánosnak, Peyramalenak is, s kéri, küldene neki a lourdesi vizből. Vágyva várta a vi­zet, de gyónását, mint maga írja, napról napra elhalasztá. Egy napon küldeménye érkezik, s ő nem kételkedett, hogy ez a lourdesi viz. Elküldé szolgáját a postára és remegő kézzel nyitotta fel a küldeményt, csakugyan a lourdesi viz volt. De most lelkismereti furdalást kezde érezni. Mit, igy szól magához, merjem e használni e vizet ? Érdemes va­gyok-e oly kegyelemre, ki gyónásomat napról napra elha­lasztom ? Könytelt szemekkel, melyek a megvakuláshoz kö­zel voltak, mert már alig látott valamit, térdre borul s ho­szan, buzgón imádkozik. Tégy próbát, szól egy hang szivé­ben, de ő habozott ! S­ ki fog ezen csudálkozni ? Egyedül csuda menthető meg, míg próbát nem tesz, még mindig a

Next