Breznay Béla szerk.: Religio, 1885. 1. félév

30. szám

RELIGIO. Az egyház nem­ idegenekre, nem rabszolgákra bizta a gyermek­nevelést, önmaga vette azt édesanyai gonddal kezeibe; feláldozó,lankadhatlan buzgalmat fejtett ki az oktatás­ ügy terén. A püspöki székhelyeken, továbbá a kolostorok mel­lett iskolákat nyitott, népiskolákat, melyekről a pogány kor nem is álmodott, s melyekben a mára az agora és forum közepén a szószéket felállították, mely onnan ama szellemdús és szen­vedélyes városok felett uralkodott s meghódította őket a szó hatalma által. Nehéz volt volna em­beri dolgot ennél inkább megtisztelni, — és mégis a kereszténység ennél többet ten, midőn a szószéket nem a tribünre, hanem a templomba gyermek csakhamar oly kérdésekre volt képes az oltár mellé helyezvén, a szónak saját trónt, megfelelni, a milyeneknek megoldása egy óvilági úgyszólván a szentély közelében oltárt emelt i .. i i i i „i. ' i i i il . bölcsnek becsületére vált volna. „Gyermekeink egyszerű katekizmusa tudósi és fönségi­ philo­sophiát foglal magában a Platóénál. Az Isten egysége néphit­len, s ezen egyetlen igsság elis­merésétől veszi kezdetét gyökeres átalakulása a polytheismus által megvesztegetett eureai tör­vényhozásnak, mely a társadalmi épület alapját egy hazugságra fekteti."1) — „Mit Soorses nem mert csak halkan kimondani, s amit Plat nem volt képes felfogni, vagy kifejezni, nálunk mind­járt kezdetben egyszerű munkások fenne hir­dették, s szegény műveletlen leányok a fonás közben ismétlélt nyelvök darabos egyszer­é­ben." 2) A keresztény egyház papjainak, mint a nép hivatott oktatóinak lehetőleg alapos kiképezité­sén mindenképen fáradozott; és ezek nemcsk a hitigazságokban, hanem a profán ismeretek ne­meiben is adtak a népnek tanítást, és igy u­r­alpitói lettek mintegy azon keresztény nevelt és oktatási rendszernek, mely a keresztény ne­veltségnek és tudományosságnak adott létet.3) Maga a szószék is alkalmat nyújtott nekik, nagy tömeget magát nevelni és tanítani, mint­ ez más uton-módon nem részesülhetett az oktt vala. És ekkor látni lehetett azt, mit a pogány­ság soha sem látott, t. i. a szót egyszerű pró­zában, minden pipere nélkül, a templomban, a mysteriumoknak közepette. Igaz, hogy épen ez által a szó jelleme megváltozott, megszűnt az a kíváncsiság tárgya lenni, hogy tanítássá legyen; czélja már nem többé hízelegni az érzékeknek, hanem felvilágosítni az elméket, s megrázni a szíveket. Midőn látom, hogy a keresztény szó­noklat elég erős egész nemzeteket a pogányságból kiragadni, többé nem csodálkozom, ha ugyanazt elég hatalmasnak találom, hogy Veronánál a lom­bardiai városokat és viczenzai Jánost egymással kiengesztelje, s hogy sz. Bernard buzdítására az egész vezelay-i gyülekezet a keresztesek közé ro­hanjon." És itt, a többi tudományágakban történt fejlődésnek futó áttekintése után, megemlíthetjük még pár szóval az ékesszólás haladását is a ke­reszténységben. Ha a régieknek volt Cicerójuk és Demosthenesök,­­ a keresztények bátran mu­tathatnak egy Ambrusra, egy Ágostonra, Lactan­tiusra, Cypriánra, vagy a görög szentatyák közt Aranyszájú sz. Jánosra és sz. Vazulra, később egy sz. Bernátra, vagy az ujabbak közt Ros­tásban; hogy már ne babonák után induljon suetra, »­ Fénélonra, ° Massillonra, Bourdalouera hanem tiszta világos tan szerint vitézze léptei stb. stb. — Nincs ezeknek szükségök népforrán­oly tan szerint, mely őt magát gondolkozni ta­gásokra, összesküvésekre, rendkívüli politikai vi­nitra. Igy foglalkozott keresztény bölcsészetteiszonyokra ; a keresztény ékesszólás magasabb re­még azoknak szelleme is, kik minden egyéb mű- :sokban keresi győzelmét ; megvigasztalja a sze­reltséget nélkülöztek, mert mindenkinek kellett énnt, anélkül, hogy bűneinek hízelegne, me­gondolkozva imádkoznia, önmagát vizsgálnia, étkézteti a királyokat, anélkül, hogy tekinté­szabad akaratáról, halhatatlanságáról, s egyéb ily­eneken csorbát ejtene, s h­a mi fő," nem paza­nagy igazságokról elmélkednie. Nem kis dolog ez, — óriási a befolyás, melyet a kereszténység a szószék által gyakorolt az értelmiség fejlődé­sére. „A régiek," — írja Ozanam — ,az emberi szónak a legmagasb talapot adták, midőn szá­ja eszméit pillanatnyi dolgokra, hanem oly mákkal foglalkozik, melyek mind ideiglenes, bi örök boldogságunkra vonatkoznak.3) Hol van tehát a kereszténység elveiben, vagy tünetében a tudományos haladásnak meggát­ l) La civilisation au V. siècle. T. II. 6. lec. ) Mi magyarok büszkén nevezzük Pázmányunkat mar Cicerónak. V. O. Chateaubriand, id. m. II. 76. 1. •29* 1) Études historiques, Tom. II. discours I. '•) De Champagny, Les Antonins vol. II. p. ') V. ö. Rézbányai, id. m. I. 127. 1. 267. 235-

Next