Breznay Béla szerk.: Religio, 1893. 2. félév

42. szám

342 RELIGIO. nem érvényesülhet a házassági köteléknek sem feloldhatatlansága, sem vallás-erkölcsi szent jel­lege; a természeti házasságjog ezen két megmá­síthatatlan törvénye. Mert ezeknek egyenes negácziója a polgári házasság. Hiszen a polgári házasság bármely alakjában már nevénél s egész természeténél fogva nem egyéb, mint polgári jogügylet, mely valamint az állami törvények szerint jön létre, úgy azok által bizonyos esetekben fel is oldható. Ekkér a kormány által kontemplált állami házasságjog feladván a természeti házasságjog alapját, s a polgári házasság alapjára helyezked­vén: nem lehet egységes vagyis mindenkit lelki­ismeretében kötelező házasságjog, mert ez az ész lelkiismeret által proklamált feloldhatatlan­sági elvet, ha­­— ellenmondásban önmagával — fel is venné szakaszai közé, azt a többi országok állami házasságjogának példája szerint, nem ké­pes saját hatalmi eszközeivel soká föntartani. A házasság ugyanis lényegében és czéljaiban kiválóan erkölcsi életviszony. Ennek szabályozá­sára tehát első­sorban az erkölcsi, nem pedig a jogi hatalom van hivatva. Egyedül az erkölcsi hatalom rendelkezik azon eszközökkel, melyek a természeti házasságjog törvényeinek, jelesen a feloldhatatlanságnak és szent jellegének fogana­tosítására feltétlenül megkívántatnak. Egyedül az erkölcsi hatalom joghatósága terjed ki a lel­kiismeretre, melyben a házassági szeretet és hűség, nem különben a kölcsönös segélynyújtás és családalapítás legfőbb biztosítékukat lelik. A házassági szeretet és hűség, a kölcsönös segélynyújtás, a családalapítás és gyermekneve­lés inkább erkölcsi, mint jogi kötelességek; azoknak teljesítését csakis az erkölcsi hatalom garantírázhatj­a, mely a lelkiismeretnek parancsol. Ezt vegyék szemügyre, ezen szembeszökő igazságnak szerezzenek érvényt kormányférfiaink és törvényhozóink, kik az állam és egyház jog­körének megjelölésében s egymástól való gondos elválasztásában mindkét tényező legvitálisabb érdekeinek vélnek jó szolgálatot tenni. Lévén a házasság lényegileg erkölcsi élet­viszony, vagyis erkölcsi kötelességeknek és jo­goknak foglalatja, ezeknek megfelelő törvényekkel való szabályozása az erkölcsi hatalom jogkörébe esik. Ezen törvények rendszere képezi a ker. házasságjogot, mely a természeti házasságjogon alapszik, s a házasságnak, a természet művének (officium naturae) szentséggé való felmagasztal­tatásában : — az egységes, felbonthatatlan, er­kölcsi szent köteléknek csalhatatlan biztosíté­kait leli. Ha tehát az állam saját tételes házasság­jogát a kötelező polgári házasságra alapítja, ezzel nemcsak a házasság erkölcsi jellegét, s ennek következtében az erkölcsi hatalom illeté­kességét tagadja, kizárólag jogi ügyletnek tekint­vén a házasságot, a­mi már magában is egy­oldalú álláspont, hanem azonkívül a házasság feloldhatatlansága, tehát a házassági jogbizton­ság, a családi s állami egység és szilárdság leg­erősebb garancziájától fosztja meg önönmagát.. (Folytatjuk.) EGYHÁZI TUDOSÍTÁSOK. Meghalt István bácsi, nincs többé a földön. Magyar­ország szegényebb lett egy pappal, kihez fogható, orszá­gos tiszteletre nézve, kevés, talán egy-kettő születik csak egy-egy század folyásában. Méltán siránkozik tehát Sión, mert vesztesége valóban nagy. István bácsit az ő páratlan népszerűségében nem pótolja senki. Vannak mellette, léphetnek nyomdokaiba mások, kik más tulajdonságokban jeleskednek; népszerűségét István bácsi magával viszi a sírba, 317317 - es halál megtisztítva őt a föld salakjától, fel­emelte az ő nemes és szeretettől mosolygó alakját a pél­dák és eszmények fénykörébe, hogy tündököljék száza­dokról századokra Magyarország felett, mig e hazában katholikus vallás és magyar papság leszen Ifjú nemze­dékünk vegye őt a hatás nagyságára, országos népszerű­ségére nézve mintaképül ; mi pedig öregek tartsuk nemes és kedves szellemét emlékezetben és áldásban mindörökre ! Az esztergomi főkáptalan főnökének elhunytáról a következő gyászjelentést adta ki és küldte be hozzánk: Az esztergomi főszékesegyházi főkáptalan szomoro­dott szivet jelenti forrón szeretett kartársának, méltó­ságos és főtisztelendő dr. Majer István urnak, stagni vált püspöknek, a pápa ő szentsége házi főpapjának, Eszter­gom melletti sz. Benedekről nevezett apátnak, az eszter­gomi főkáptalan nagyprépostjának, a zsinati vizsgáló­bizottság elnökének, főegyházmegyei könyvbirálónak, a magyar főrendiház tagjának, a Lipót és vaskorona jeles rendek lovagjának, a Szent-István-Társulat tudományos és egyházirodalmi osztálya tagjának, Esztergom megye közigazgatási bizottsági tagjának, Esztergom szab. kir. város díszpolgárának, a hittudományok bekebelezett tu­dorának, számos közművelődési és emberbaráti egyesüle­tek disz- és valódi elnökének és tagjának, aranymisés áldozáinak, az egyház és haza önzetlen szolgálatában töltött tevékeny, áldozatkész élete 81-ik, áldozó papsága­ MAJER ISTVÁN vál. püspök, esztergomi nagyprépost, 1813—1898.

Next