Breznay Béla szerk.: Religio, 1894. 1. félév

36. szám

302 tíELIGHU. emelése mellett. S az ország kormánya és parla­mentje beállt a pogány szellem diadalmi kocsi­jába vontatónak. S ficzkándoznak az országban romlást és pusztulást széthordozni készülő kocsi előtt az irányadó urak, mint a nemesvérű lovak szoktak a kocsi előtt kényeskedni és ugrándozni uruk gyönyörködtetésére, mulat­tattatására. Reformnak nevezik ezer éves vallás­erkölcsi fejlődésünk alapeszméjének széttiprását, az ország összlelkének a keresztény vallás szel­lemének elpusztítását, eltékozlását, pocsékká tevé­sét. Három törvényjavaslat van e végzetes rom­bolás végrehajtására egyidejűleg kieszelve. A kötelező polgári házasság a keresztény családot fenyegeti létében és szellemében. Czélja az emberi nevelést alapjában kivenni a keresztény szellem hatása köréből s azt már a bölcsőben fekvő gyer­meknél átadni az egyéni tetszés és önkény pogány szellemének. A zsidó­ rec­eptióról szóló törvény feladata gondoskodni a zsidó uralom biztosítá­sáról, az elpogányosodott vagyis az egyéni tet­szések és önkények tengerére bocsátott Magyar­ország hajójának kormányrúdja mellett. A „vallás szabad gyakorlásáról" nevezett törvényjavaslat hivatása végül betenni az ajtót a keresztény czivilizácziónak valamikor lehető új, teljes érvé­nyesülése és kizárólagos uralma előtt, vagyis gondoskodni arról, hogy ez a hajdan oly keresz­tény „regnum Marianum" valahogy, például egy­értelműleg, keresztény ne lehessen többé. Az insipientia mind a három ívjavaslatban hegynyi magassággal dudorodik ki a paragrafusok bozótos lapályai fölött, de oly végzetesen bele nem harapott a maga farkába egyik törvényja­vaslatban sem a három közös, mint éppen a „val­lás szabad gyakorlásáról " szóló tetemre hívásban Magyarország ezeréves vallási múltja ellen elkö­vetett gyilkosság fölött. Mondhatni, az egész ország megijedt ettől a törvényjavaslattól abban a szerkezetében, a­melyben előterjesztésre került, „a felekezetlen­ség", vagyis a vallástalanság feljogosításának alkotmányunkba való befoglalásával. Az ország ijedelmének vagyis megbotránkozásának engedni kellett. A felekezetlenség feljogosítása tehát el­maradt. Mindenkinek valamely vallásfelekezethez kell tartoznia. A törvényhozás ezzel a vallás­talanság, a vallási anarchia felé vezető áram­latban megállni határozta a félúton. Egyfelől minden egyéni tetszést is önkényt feljogosít, sőt felbuzdít, mondhatni fellázít tetszés szerinti, önkényes vallási alapításokra és csatlakozásokra, íme a vallási anarchia, a vallástalanság útja! Másfelől, hogy elhárítsa magától a felekezetlen­ségre s vallástalanságra való vezetésnek vádját, azt mondja: nem akarom a felekezetlenséget, minden magyar polgár tartozni köteles valamely vallásfelekezethez. De hogy melyikhez tartozzék, azt a törvényjavaslat szelleme szerint nem a dolog természete, az igazság kötelező ereje, az Isten legfőbb fokban irányadó akarata dönti el,hanem a külön-külön álló egyéni tetszések fölé állított és sok százezer kicsinált követválasztási voksban meg­nyilatkozott egyéni tetszésekből alkotott párt­többség nevét viselő hatalmi önkény. A „vallás­­ szabad gyakorlásáról" szóló törvényjavaslat szel­leme szerint minden magyar polgár jövőben követ­het bármely vallást, csak arra kell ügyelnie, hogy az, ha még nem „bevett" vallás, hanem legalább „elismert" legyen — az uralkodó egyéni tetszések kicsinált párttöbbségének placetuma, tetszése által. Még meg se született ez a monstruosus törvény, készítésének híre már maga oly zavart keltett a magyar elmékben, s a szellemekre oly romboló hatással van, hogy a végeredményről már most előre tisztában lehet a gondolkodó s a bekövetkező lelki pusztulás borzalmait már most kénytelen végig szenvedni a jövő sejtésével bíró hazafiúi kebel. A napirenden levő vallásügyi három tör­vényjavaslatnak, ha törvénynyé teszik a törvény­hozók, végeredménye­k a szellemek anarchiája, féktelensége leszen vallási téren, mely innen csakha­mar át fog csapni a társadalmi és állami anarchia dynamitos merényleteinek öldöklő terére. Ez a végeredmény már most kézzelfoghatóan mutat­kozik a példában, melyről szabad­elvű törvény­hozóink a mintát vették, kézzelfoghatóan mutat­kozik a magyar szellem vallási álmodozásaiban, melyek a törvényjavaslatnak részben okait, rész­ben már okozataiul tekinthetők. A magyarság szellemének hű tolmácsa gya­nánt szereplő „ Magyarország" czimű lapban Justh Zsigmond úr egy tárczaczikket irt (lásd a május 3-iki számot), mely valóságosan a „jövő zenéjét" verklizi el,hogyha t.i. a „vallás szabad gyakorlásá­ról" szóló miniszteri javaslatból országos törvény lesz valaha. Justh Zs. ur elmondja ozt, hogy „Párisban most a filozófusok . . . új vallások alapítására, vagy régi vallások átültetésére adták fel őket." Budhiz­mus, brahmaizmus, szismus kezd némelyeknél

Next