Breznay Béla szerk.: Religio, 1894. 1. félév

36. szám

RELIGIO. divatba jönni. Ő azonban azt hiszi, hogy a „val­lás-akklimatizálók nagyon tévednek. Átültetni vallásokat alig lehet. Egy vallás majd mindig egy társadalmi kór (sic) hoz létre . . . Justh Zs. úr a vallások ilyetén „kóros" létrejövetelének proczeszussából azt a tanulságot merítette, hogy „csak azok a népfajok tudják vallásukat érintetlenül megőrizni, melyek a bibliából nemzeti, faji vallást tudtak levonni ... A francziáknak épp az a baja, hogy kultúrát tudott annyit, a­mennyire csak szük­sége volt, létrehozni, de nemzeti vallást nem. Innen a mai beteges állapotok". Hogy ilyen „beteges állapotok "-tól hazáját megóvja, Justh Zsigmond úr gondolt egyet. A „vallás szabad gyakorlásáról" szóló törvényjavas­lat szellemétől inspirálva s irányától buzdíttatva, avval a felfedezéssel járul a magyar nemzet szine elé, hogy ne féljen, nem fog „a vallás­sza­badság" révén a franczia nemzet „beteges áram­latainak" örvényébe besodortatni, mert már neki, azaz nekünk magyar nemzetnek, van már nemzeti vallása, és ez — a nazarénizmus, a­mely „magyar" is, „modern" is; magyar mint „a magyar paraszt józan esze" és „oly modern, mint a­milyen ma­gyar." Justh Zs. úr nagy lelki örömmel konsta­tatálja, hogy ez a „par excellence magyar vallás az alföldön nagyon terjed.­" Pompás nászinduló a „pol­gári házasság" megszavazásához ! Főrendek! Siessetek, igazán, megszavazni a valláspolitikai törvényeket : először a polgári házasságot, aztán a „vallás szabad gyakorlását^, végül a „zsidóemanczipácziót^ ! Miért? Megmondja Justh Zsigmond úr Párisból jövet, mint akár Károlyi Gábor gróf úr. Halljátok csak a franczia-magyar próféta szózatát a német-magyar szabad­elvű törvénygyá­rosok buzdítására, a vallástalanság útján való továbbtörtetéshez ! .... „Az alföldön már megmozdult a föld!" Nemcsak Oxenstiernának, Justh Zsigmond és Károlyi Gábor gróf uraknak is igazuk van: Parva sapientia regitur — Hungaria! = A kongrua-bizottság jelentése a latin és görög szertartású katholikus lelkészek és segéd­lelkészek jövedelmeinek összeírása tárgyában. (Vége.) De a jövedelmi összeírás módozatainak megállapítá­sánál, nemcsak arra kellett figyelemmel lenni, hogy a bevallott jövedelmi és kiadási tételek a valóságnak meg­feleljenek, hanem arra is, hogy a jövedelmek jogalapjai kellőképen felderítessenek, hogy az országszerte vala­mennyi plébániában eszközölt összeírások alapján a latin és görög szertartású katholikus lelkészek jövedelmi for­rásai tisztán álljanak a kongrua-bizottság előtt. Szükséges és fontos ez azért, mert a fentebb idézett legfelsőbb ki­rályi leiratban kitűzött kérdések megvitása és végleges eldöntése csak úgy lesz lehetséges, ha a kongrua-bizott­ság a lelkészi jövedelmek terén fennálló ténybeli és jogi állapotokat tüzetesen emeri. Ezen szempont vezette a bizottságot arra, hogy minden egyes jövedelmi tételnél súlyt helyezzen a jogalap konstatálására is, mert nem csak azt kell tudni, hogy a lelkész minő jövedelmi összeggel rendelkezik, hanem azt is, hogy az egyes jövedelmi tételek minő forrásból ered­nek, mit ő és mennyiben megbízható jogalapon nyugsza­nak Ennek konstatálása azonban csak úgy történhetik, ha a lelkészt megillető jövedelmek jogalapjuk szerint el­különítve h­atnak össze. Ugy az utasítás, mint az összeírási minta megálla­pításánál különös figyelem fordíttatott arra, hogy az egyes jövedelmi ágak jogalapjuk és jogi természetük szerint elválasztassanak, így különösen a plébániai ingatlanok jövedelme elkülöníttetett a hívek szolgáltatásaiból eredő bevételtől, majd a párbér jövedelem a stóló díjaktól, a kegyúri kötelezettségen nyugvó jövedelem a vallásalapból vagy más közalapból húzott segélytől, ez utóbbi ismét a mise- és egyéb alapítványi tőkék jövedelmétől stb. Ezen elkülönítés alkalmazása a jövedelmi összeírás­nál azon nagy előn­nyel fog járni, hogy a lelkészi jöve­delmek összeírása után a kongrua-bizottság szántszeresen kimutatva maga előtt fogja látni, miszerint az egyes kö­telezettségi alapok, illetve jövedelmi források, minő sze­repet játszanak a lelkészi jövedelmek terén. Biztosan mérlegelheti és eleve számszeresen megállapíthatja, hogy a lelkészi jövedelmek egyik, avagy másik ágának refor­málása, megszüntetése vagy más formába öntése, mily mértékben fogja érinteni az ország összes lelkészeinek jövedelmét. Midőn így a bizottság a lelkészi jövedelmek össze­írási módozatait tüzetesen megállapította és a megbízha­tóság biztosítékait az első fokon minden irányban érvényre emelni törekedett, gondoskodnia kellett arról is, hogy az általa tervezett szabályok tényleg végre is hajtassanak s hogy az utasítás ellenére elkövetett tévedések vagy visz­szaélések czélszerű módon helyreigazíthatók, illetve meg­szüntethetők legyenek , szóval gondoskodnia kellett az összeírásokat felülvizsgáló és a végeredményeket hitelesen megállapító közegekről. Az alaki hibák és hiányok korrekc­iója szempontjá­ból alkalmas közegül tekintette a bizottság az egyház­megyei főhatóságot, miért is azon szabályt állította fel, hogy a jövedelmi összeírások felülvizsgálat végett először is az egyházmegyei főhatóság elé terjesztendők. Az egy­házmegyei főhatóság, azonban az összeírásban foglalt jövedelmi és kiadási tételek helyességének érdemleges elbírálásába nem bocsátkozhatik, hatásköre csak arra terjed ki, hogy az okmányokkal felszerelt összeírásokat átvizs­gálja, és ha netalán az utasításba ütköző alaki hibák vagy hiányok fordulnának elő, az ilyen összeírásokat pót-36* 303s

Next