Breznay Béla szerk.: Religio, 1894. 1. félév

34. szám

292 RELIGIO. nyeivel számolni akaró léleké, mely a társulat jelen szervezetében és viszonyaiban egykönnyen megnyugodni nem tud. Bizonyság erre az a folyton eleven érzés és törekvés, mely a társulat intéző köreiben a legutóbbi jelentésem során is jelzett „desideriumok" valósítására irányul. A teljes jóakarattal fölkarolt eszméket és terve­ket nem sokkal vihettük ugyan előbbre ; desideriumok azok ma is. De — amellett, hogy utóbbi éveink köz­életének története sokat magyaráz — éppen az a foly­tonos haladás, melyről társulatunk jelen viszonyai között is meggyőződhettünk, arra vall, hogy azok a desideriu­mok egy egységes, életrevaló szervezetben élnek, é­s az ilyen szervezettől a természetének megfelelő fejlődést és alakulást bizton várhatjuk. Megköszönve a m. t. nagygyűlés kegyes türelmét, tisztelettel kérem, hogy jelentésemet tudomásul venni méltóztassék. VEGYESEK. *** Jelek az égen és nyilatkozatok a földön. A hajdan oly szép, oly önérzetes, oly nagy „magyar egy­ház", mely egykor magasztos hivatást érzett magában a még büszkébb gallikán egyháznak is antikatholikus de­klarácziója miatt testvéri megfeddésére, a 19-ik század végén nagy megpróbáltatások, nagy elhagyatottság és meg­alázások tisztító tüze felé indult. Az apostoli királyság, a »magyar egyház" legerősebb oszlopa és büszkesége, az alkot­mányosdit játszó politikai párturalom bábjátékává sülyedt alá. Az „uralkodó" egyházból sanyargatott, üldözött egy­ház leve. A szent István óta államvallásul tisztelt katho­likus vallás, mely 1848-ban a „bevett" vallások kategó­riájába szoríttatott vissza, kezd, egyház és állam elválasz­tásának czimén, a magyar államból kidobott, legszentebb igazságaiban és jogaiban megtiprott vallás lenni. Az álla­mi hatalom által nemcsak magára kezd hagyatva lenni, hanem míg egyfelől régi államvallásias kötelékek által szol­gaságban tartatik, az alatt másfelől új, vallástalan állami intézkedések által léte kerül fenyegetett állapotba. Már­már csaknem ránk illenek Jeremiás prófétának Jeruzsálem pusztulása fölött zengett panaszai, keservei: „Quomodo sedet sola civitas plena populo : facta est quasi vidua domina gentium : princeps provinciarum facta est sub tributo". Az elhagyatottságnak, egy hosszu-hosszu múlt megszakadásának érzete, s a baljóslatú jövő események pusztításainak sejtelme, sajátságos módon és hangon nyi­latkozik meg legilletékesebb vezéreink ajkain. A bíboros hyprimás szent­ István-társulati remek beszéde egy kor­szakos jelentőségű felkiáltásban kulminál, abban, hogy­­alkonyodik". „Reánk nézve, úgymond, nemcsak a szá­zad, hanem ezredéves multunk alkonya is közelegy. Só­hajtsunk fel.": „Mane nobiscum Domine, quoniam advespe­rascit!" Eger érsekének hazafiasságtól lángoló lelke, látva mily féktelen szenvedélylyel, mondhatni állatias, öntudat­lan élvezettel marczangolják a „honfitársak" az államalkotó katholikus vallást, s mintegy maga-magán érezve a honfitársi fogak harapásait, keserves fájdalommal „kíméletért" kiált a főrendek előtt az ezeréves valláserkölcsi múltat kegyetlen szenvedélylyel megtipró erőszakhoz. Már csaknem betel­jesedett tehát rajtunk a prófétának Jeruzsálem pusztulásáról szóló mondása teljesen: „Et egressus est a filia­tión omnis decor ejus: facti sunt principes ejus velut arietes, non invenientes pascua, et abierunt absque fortitudine ante faciem subsequentis." Hála Istennek, ennyire még nem jutottunk. Magyarország hgprimásának nyakán az „alko­nyodás" nem azt jelenti, hogy örök és fog következni, hanem a most lealkonyodó nap új felkelését hirdeti. És Eger érseke nem az örökkévalóság isteni igéretét biró egy­házat félti a testvéri marczangolás következményeitől, hanem az örökkévalóság isteni ígéretét nem biró s tör­vényeivel Isten akarata ellen forduló magyar haza sorsát. A kath. egyház uj napjának, uj korszakának, küzdelmes, de végeredményében bizonyára dicsőséges ragyogását hirdetik előre dr Steiner Fülöp sz.-fehérvári püspöknek a főrendiház hármas bizottsága előtt tegnap tett kijelentései, melyek a „magyar egyház" történetében új korszakot jelentenek : az állami szolgaságból való kiemelkedés küzdelmének korszakát. Székesfehérvár lánglelkű tudós püspöke ki­mondotta, hogy a katholikus püspökök a polgári házas­ságot, ha törvényerőre emelnék is, nem fogják elismerni és e törvény előtt meghajolni nem fognak. Ez a kath. egyház szava, ez az Isten tanítása, „Oportet Deo magis obedire quam hominibus". Az emberi törvényeket, ha Isten törvényével összeütköznek, legfölebb tűrni lehet ; de megtartani, előttük meghódolni nem szabad ! — A német birodalmi gyűlés Berlinben f. hó 16-án nevezetes határozatot hozott. Harmadik olvasásban elfo­gadta a jezsuitákat kitiltó törvény eltörlését. Hja­ a német katholikusok nem csak szóval és holt betűkkel harczol­nak, hanem szavazatokkal is, mert ők beállítanak minden vá­lasztáskor 100 országos képviselőt a reichstagba, így az­tán minden kisebbségük daczára megtörhetetlen állhata­tosságuk által végre is érvényre juttatják jogaikat. — Egyházmegyei hirek. Dulánszky Nándor pécsi püspök ur f. é. ápril 16-iki kelettel Pozsgay József kanono­kot, püspöki titkárt, irodaigazgatóvá és oldalkanonokká; Ujváry Miklós szentszéki jegyzőt püsp. titkárrá ; dr Hánny Ferencz püsp. irattárnokot és szertartót szentszéki jegyzővé nevezte ki. Spies János apát-kanonok székes­egyházi plébánossá ; Liebbald Lajos paksi segédlelkész pedig paksi adminisztrátornak neveztetett ki. — A főrendek mérkőzése a polgári házasság ügyé­ben, mely Magyarország elkereszténytelenedésének „tör­vényes" megindulását jelenti, megtörtént a főrendiház hármas bizottságában, tegnap és tegnapelőtt. Két napi vita után vagy 35 tag a polgári házasságról szóló javas­lat mellett nyilatkozott, ellene csak 15 tag foglalt állást. Ezt a nagy többségét a polgári házasság ügyében fára­dozó főrendeknek az okozta, hogy a bizottság tagjai közül majdnem 20 tag távolléte által vélt „szolgálatot tenni —­ a hazának." Ha a „plénum" is beadja a derekát a zsidó­szabadkőműves agitácziónak, az örökléses főrendek — történetében gyökerező jogukkal elmehetnek csücsülni. Magyarország alkotmányában fölöslegessé tették ön­magukat ! Kiadótulajdonos és felelős szerkesztő : Breznay Béla, hittudor, k. m. tud. egyetemi ny. r. tanár, Budapest, 1894 Nagy Sándor könyvnyomdájából. (Papnő /elde-utcza 8. sz.)

Next