Breznay Béla szerk.: Religio, 1899. 2. félév

42. szám

sggrzer 330 VELIGUO. Igen. Mert az erkölcsi romlottság és a vesz­tébe hanyatlott ókori álbölcseletek amaz özöné­ben mindenek felett oly égi tekintélynek kellett jönnie, segélyt hoznia, mely önkéntes szegény­ségre, önmegtagadásra, jótevő szeretetre, igaz­ságra, békés egyetértésre, ig­azi jámborságra s az élet egyéb nagy fényes erényeire birja, edzze meg a lelkeket. Jött tehát Krisztus, s az ő születésében, éle­tében, szavaiban, tetteiben, szenvedéseiben, halá­lában, feltámadásában, mennybemenetelében betel­jesülnek mind a próféták jövendölései. Elküldte a Szent Lelket, s hívei általa ketelve, bízó bá­torsággal támadnak a tévtanok ellen, hirdetik az üdvözítő igazságot, a bűnben eltöltött élet fölött bűnbánatra serkentenek, isteni kegyelem­mel bűnbocsánatot ígérnek. Csekély számban szerte mennek a világba, csudás könnyűséggel megtérítik a nemzeteket, ellenségek közepett gyarapszanak, üldözések közt növekszenek, bán­talmak szorongattatásában a föld legszélsőbb határáig elterjednek. A tanulatlanoktól, az ala­csony sorsuaktól, a kevesektől megvilágosulnak, megnemesülnek, megsokasulnak a legkiválóbb szellemek; az éles elmék, az ékesszólók, a tudó­sok kiművelt nyelvezetét, bámulatos szellemi fel­készültségét Krisztus szolgálatába hódítják, jám­bor, üdvös életre vonzzák. A pogány népek hitre gyulad­va Az iránt, ki üdvökért megfeszíttetett, keresztény szeretettel tisztelik már a vértanuk kiomlott vérét, mely az ő kegyetlenségök alatt patakzott; s maguk a fejedelmek, kik törvé­nyeikkel tiporták Krisztus tanát, üdvöz lelve meghajlanak neve előtt, melyet el akartak tö­rölni a föld színéről; üldözőbe veszik a hamis istenségeket, melyeknek védelmére előbb Krisz­tusnak, az igaz Istennek, híveit üldözték. Krisztus, mint megjövendölte, felfeszíttetve valóban magához vont mindeneket. Alig húsz évre halála után tanítása már nemcsak a római birodalom tartományaiban, de az összes barbár népeknél uralomra jut. Szent Pál apostol a rómaiakhoz intézett levelében már azt írhatja, hogy hitöket hirdetik az egész világon. Sz. Jusztin vértanú a második század közepén így ír: Nincs emberi faj, legyen az barbár, legyen görög vagy bármi más, akármi névvel neveztessék, akár szeke­reivel bolyongjon, akár hajléktalanul vagy sátrak alatt barmaival együtt tengesse életét, amely imát ne mondana, hálát ne adna az Atyának, mindenek teremtőjének a felfeszített Jézus Krisztus nevében. És ebben tanúink nemcsak az apostolok és keresztények, de a pogány írók is. Suetonius és Tacitus feljegyzik, hogy Nero alatt Rómában tetemes volt a keresztények száma, hogy ő ádáz kegyetlenséggel támadt ellenök, rájuk hárítva az önmaga által keltett tűzvész miatt a köz­gyűlöletet. Plinius Bithynia proconsula Traján császárnak ekkép ír a keresztényekről: Komoly figyelemre méltónak tartom a dolgot leginkább is a veszélyben forgók nagy száma miatt; kor, osztály, rang, nem-kü­lönbség nélkül sokan veszélyeztetve vannak és lesznek is, mert nemcsak a városokat, de a falvakat, a mezőségeket is átjárta már e babo­nás hit ragálya. Ismeretesek Tertullián szavai : Tegnapiak vagyunk csak, s már betöltöttük minde­nezeket, a városokat, szigeteket, kastélyokat, helyha­tósági tisztségeket, tanács­helyeket, táborokat, nemes­ségi rangosztály­okat, a császári palotát, a senatust, a forumot, a templomaitokat, hagyva meg nektek egyedül. Az evangelium e csodásan gyors elterjedésé­ben pedig Krisztus isteni hatalma ragyog fel s annál fényesebben, mert Krisztus tanítása az emberi gondolkozásmódnak, ösztönöknek s hajla­moknak éppen nem volt kedvező. Attól a pogány vallástól kellett elszakadniok, melyet az anya­tejjel szíttak magukba, melyet az ősrégiség, az ősök hagyománya megszentelt; a a rómaiaknál a birodalom nagysága és virágzása megdicsőített s az egész világ közérzete megszilárdított. Mily nyomatékkal birtak pedig mindemez indokolt a pogányokra, kitűnik irataikból ; egy­hangúlag hirdették: meg kell őrizni a sok száza­dos hitet s az apák nyomdokait kell követni, kik boldogan követték apáikat. Így a sok közül Liba­nius, Minucius Felixnél Caecilius is azt vitatja, hogy a jóravaló ember az ősök hagyományától el nem szakadhat; tisztelnie kell a régi vallást, félnie azokat az isteneket, kiknek ismeretét szüleitől vette át ; nem szabad az istenek fölött ítélni, de megnyugodva hinni az elődöknek; oly szent a régiség tekintélye, hogy azt kutatni bűn. (Folytatjuk.) Az esztergomi tanítóképző megalapítása és rövid története. (Folytatás.) Örök dicsősége a magyar katholikus egyháznak Magyarországon, hogy a tanítóképzők fölállításában részint megelőzte az államot, részint túlhaladta. Már a húszas, harminczas években főpapjaink áldozatkészsége Szept­e­­ r­­••­•

Next