Breznay Béla szerk.: Religio, 1901. 1. félév

25. szám

198 .RELIGIO. LX. évi. 1901. nyozott 2000 koronát, Bán család 2000 kor., Kurtz nővérek 1300 kor., Aleisz Bálint paksi polgár 1000 kor., Flórián János és neje 1200 kor., Szeifritz István pécsi kanonok 1000 kor., Szeifritz Antal és neje 500 kor., Schmidt János taksonyi esperes plébános 400 kor., Wolf János, Malatinszky Sándor, Vaj­ér Márton 200—200 koronát. A még ezután hiányzó összeget a hitközség kivetés utján kész örömmel pótolja. A régi templomtól a hitközség 1. évi márczius hó 15., 1­­. és 17-én búcsúzik el megható ünnepségek között; az első nap a szent kereszt tiszteletére lesz szentelve, a­melynek különös oltalma alatt a régi tem­plom állott ; a második nap a hold. Szűz tiszteletére, vasárnap pedig megtartja a hitközség ez évi szentség­imádását, s imádja Jézus Szivét annál is inkább, mert az újonnan Isten szépségével felépítendő templom Jézus imádandó Szívének lesz szentelve. Paks hitközsége lehetőleg a templom építéssel egyidejűleg, amennyire anyagi ereje engedi, a már elodázhatatlan új iskola építést is szeretné elintézni. Tervben van, hogy a jelenlegi fiúiskola emeletre épít­tessék s megfelelő átalakításon menjen át ugy, hogy a zárda ide legyen áttelepíthető, míg ellenben, a fiúiskola a számára elég tágas leány­iskolát foglalná el. Már fenndicsért Schlauch Imre jeles pécsi építész már erre nézve is készített igen csinos és czélszerű tervezetet. Adná az a szent Sziv, mely tisztelőinek minden áldást igér, hogy a kath. hitéletbe annyira belevágó iskolaügy is szerencsésen rendeztessék, valamint áldaná meg a nagy művek minden intézőit és jótevőit. M. L. Agosta: Hogy állunk legújabban a kath. egyház elleni küzdelem dolgában ? — A bonni kath. nagygyűlésen dr Lieber képviselő, a Centrum­párt vezére, ünnepélyesen kijelentette, hogy új kulturharcz küszöbe előtt állunk, és figyelmeztetett arra, vigyázzunk, hogy az ellenség meg ne lepjen. Valóban, nem kell csak egy pillantást vetni a katholi­kusellenes, a szabadelvű­­ sajtóra, hogy ezt az ébresztő hangot okosnak és alaposnak ismerjük el. Oly gyűlö­lettel és vakbuzgósággal, annyi lelkiismeretlenséggel és álnoksággal támadják itt és üldözik a kath. egyházat, hogy hasonló jelenetek még a 70-es évek kulturhar­czának legvadabb idejében is ritkítják párjukat. Jelenleg más utat választottak az óhajtott czél elérésére, a­mely nem egyéb mint a kath. egyház meg­semmisítése. A 70-es években, bízva a vaskanczellár vakmerő természetébe és hatalmába, azt hitték, hogy állami karhatalommal fog lehetniök a kath. egyházat agyonüttetni. Ebben a reményben jöttek létre a kath. egyház ellen azok a törvények, melyek örökös szé­gyenfoltok lesznek a német birodalom történetében.Püspököket és papokat, szerzeteseket és apáczákat elűztek a haza földjéről, vagy börtönbe vetettek, mert azok inkább engedelmeskedtek Istennek, mint az emberek­nek s nem akarták jogosoknak elismerni azokat a tör­vényeket, melyeket pokoli gyűlölet sugallt a kath. egyház ellen. Az egyház ellenségei azonban nagy csa­lódásban éltek, midőn azt hitték, hogy a kath. egyházat ilyen eszközökkel megtörni vagy kiirtani lehet. Nem tanulták meg az egyháztörténelemből azt, hogy üldözé­sek és sanyargatások az egyházat nemcsak nem irtják ki, de sőt belé új életet és új erőket visznek be. A követ­kezmény tehát itt is bekövetkezett és az volt, hogy az egyház ellenségei fogcsikorgatva voltak kénytelenek visszavonulásukat megkezdeni s az egész vonalon lep­lezni. Győzött a német katholikusok hitbeli hűsége és buzgósága, s a­kik vesztesek voltak, az a liberalizmus és a páholy, a­honnan a kulturharcz szelleme kiáradt. Ámde a liberalizmus és a páholy nem mondtak le szándékukról, habár a fegyvert kénytelenek voltak is a 70-es évek csataterén lerakni. Most újra elérke­zettnek látják az időt, hogy a harczot új fegyverekkel felvegyék. Igenis, a h­arcz a régi, a fegyverek azonban ujak. A kath. egyház ellenségei ugyanis jelenleg min­denekelőtt lemondanak arról az előbbi igényekről, hogy az állami hatalom tegye tönkre a kath. egyházat. Most, saját erejökből vállalkoznak erre ; az állami hatalomtól egyelőre "­óakaratú" semlegességet várnak csupán. Majd idővel, azt hiszik, az állami hatalom is újra le fog sújtani a kath. egyházra, ha sikerült jól felheczezelniök ellene a „közvéleményt." (Folytatjuk.) KATHOLIKUS AUTONOMIA. — Az erdélyi katholikus autonomia. A katholi­kus autonomiai kongresszus 27-es bizottságának 12-es albizottsága felkérte az erdélyi katholikus Státus igaz­gatótanácsát, hogy adjon hiteles tájékoztatást az erdé­lyi önkormányzatról. A Státus igazgatótanácsát, hogy adjon hiteles tájékoztatást az erdélyi önkormányzatról. A Státus igazgatótanácsa megküldte a hiteles tájékoz­tatást, melynek veleje a következő : Az erdélyyi katholikus Státus autonómiájának ha­tásköre alapjaira, alapítványaira, iskoláira és nevelő­intézeteire, a király legfőbb kegyúri jogának és az államkormány felügyeleti jogának tiszteletben tartásá­val, teljes. Alapjai ugyan a kolozsvári kir. adóhivatal­nál vannak, mint alapítványi főpénztárnál, az állam felelőssége mellett, de azokból a kiadásokat a Státus saját belátása szerint maga utalványozza. Az alapok közül a vallás-, tanulmányi- és ösztöndíj-alapnak négy uradalma van, egy ősi és három vásárolt birtok, e bir­tokok kezelése korlátlanul a Státus kezében van, a tiszti személyzetet az alkalma­z­áts­ós gazdálkodás mene­tét az állapítja meg, a kezelésből megmaradó jövedel­met az utalja be a tulajdonos alapba. Az alapokról való számadást a kolozsvári kir. adóhivatal, az uradal­makról szólót a tisztség a státus igazgatótanácsának terjeszti be, mely azt érdemileg felülvizsgálja és szám­viteli megvizsgálásra felküldi a vallás- és közoktatás­ügyi ministérium számvevőségének, mely a státus fize­tett számvevősége is. Az alapok évi költségvetési előirányzatát a ministeri számvevőség, az uradalmakat az illető tisztség állítja össze, azokat a Státushoz be­terjeszti, mely megvizsgálja, elfogadja és jóváhagyásra fölterjeszti a királyhoz. Az iskolák és nevelőintézetek

Next