Dudek János szerk.: Religio, 1906.

22. szám

332 RELIGIO LXV. évf. 1906. Katholikus hitoktatástan. Irta Siposs Antal esz­tergomi hittanár. Esztergom. 8. r. 416 old. és XXVIII. Ára 4 korona. Szorgalmas, törekvő munkának gyümölcse ez a könyv ; lelki élvezettel, jóleső örömmel fogok ismerte­téséhez röviden, mert hiszen már sok érdemleges kritika jelent meg róla. Mikor 22 évvel ezelőtt átvettem a hitoktatást a lévai állami tanítóképzőben, teljesen átéreztem annak szük­ségét, hogy képzőből kikerülő növendékekkel meg kell ismertetni a hitoktatás művészetét, hiszen mint jövendő tanítóknak sok helyütt egészen önállóan kell végezniök a hitoktatást. Igaz, hogy a tankönyv sohasem lelke a tanításnak, de nélkülözhetetlen sokszor mint segédeszköz, azért a tankönyvek írása a magyar pedagógiában elsőrendű erő­ket szólított a munkára. Csak a hitoktatás a képzőkben és papnöveldékben volt az az elhanyagolt tér, a­hol kevés válogatni valót talált a jó tankönyv után kutató hitoktató. Ez volt az oka, hogy meg kellett elégedni azzal, a­mi volt ; ez volt oka, hogy én is Fonyó «Kath. hitoktatástan»-ot tanítottam éveken át a lévai tanító­képzőben. Nem értek egyet azokkal, a­kik a Fonyó-féle tankönyvön csupán kivetni valót találtak, hiszen már az a törekvés, hogy akadt valaki, a­ki az úttörők közé lépett és legjobb igyekezettel, bár nem egészen meg­felelő sikerrel, iparkodott a hitoktatástan elhanyagolt mezejét művelni, elismerést, dicséretet érdemel. Mikor a lévai állami tanítóképzőben a hitoktatást Siposs Antal vette át, igaz lelkesedéssel fogott nemes munkájához, de ő is érezte egy jó tankönyv hiányát s már ekkor fogamzott meg lelkében az a gondolat, hogy próbát tesz egy ilyennek megírásával. Én vagyok a közvetlen tanúja annak, mennyit fára­dott, tanult, olvasott, gyűjtögetett, míg végre összeszedte azt a becses anyagot, melyet könyvében oly ügyesen dolgozott fel. Ez teszi könyvét különösen becsessé, hogy annak minden lapja saját tapasztalataiból merített gya­korlati irányt ölel föl és oly segédkönyvet adott vele a növendékpapok és tanítójelöltek kezébe, a­kiknél ez a könyv, kellő magyarázat és a jelöltek által a gyakorló­iskolákban végzett gyakorlati hitoktatások mellett, tel­jes útbaigazítást nyújt a hitoktatás mezején. Mint ilyen, Siposs könyve nemcsak egyszerű tankönyv, melyet a tanulók az iskolai év végén félredobnak, hanem egy hoszabb időre szóló jó tanácsadó, melyet a már mű­ködő hitoktatók is haszonnal forgathatnak. Ez az oka annak is, hogy könyve terj­edelemre és ezért órára nézve is némileg átlépte azt a határt, melyet sablonos tan­könyveinknél már megszoktunk. A munka először a hitoktatás történetét tárgyalja, négy korszakra osztva. Nem baj, hogy ez a rész egy kevéssé elnyújtottnak tűnik fel. A hittanár kihagyhat be­lőle egyes részeket, melyeknek betanulása nem szüksé­ges, de a növendékek sok haszonnal olvashatják az egé­szet, különösen későbbi időben. A hitoktatás története után következik az elméleti hitoktatástan, melyet ismét három részre osztva, az első­ben a szorosan vett elméleti közlendőkkel, a másodikban a hitoktatás segédeszközeivel, a harmadikban a hitokta­tás módszerével foglalkozik, mindig érdekesen, ügyesen, kimerítően. Az elméleti rész után következik a gyakorlati hit­oktatástan, melyet ismét három részre osztva, az első­ben a vallásgyakorlatokkal, szentségek felvételével és a kez­­élet egyéb nyilvánulásaival , a másikban a nép­iskolán kívüli hitoktatással foglalkozik, míg a harma­dik részben kidolgozott mintahitoktatásokat nyújt a kezdő hitoktatók részére. Könyve végén, számolva azzal, hogy sok helyütt a hitoktatónak osztatlan iskolában kell tanítania, a csendes foglalkozásra igen alkalmas hitoktatási rajz­lapokat közöl a 28. oldalon, mely njítás méltó figyel­met érdemel és sok haszonnal nyerhet alkalmazást. Siposs Antal ügyes, szakavatott, gyakorlatias irányú munkájával méltán rászolgált a legnagyobb elismerésre, műve méltó a legnagyobb pártolásra és h­a a munká­jában előforduló apró-cseprő kis hibákat, melyek több­nyire lényegtelenek, a második kiadásnál kijavítja, mara­dandó becsű könyvvel szaporította meg az ez irányú szakirodalmat, melyért neki is, de különösen a hitokta­tóknak őszintén gratulálok. Hátim Tátzló Cs. Esztergom. A Religio esetről-esetről szombat este hat órakor szállíttatik a kiadóhivatalból a postára ; hogy mikor kerül az előfizetők kezébe, arról igazán nem tudhatok. R. Eger. Félévre volt előfizetve. T. Budapest. Az az amerikai levegő kinek jó, kinek nem jó. Egészen új s egészen más fejlődés, más alap, más történe­lem az ott, mint a mienk. Ránk kicsi, széthúzó, gyenge s más hagyományokból élő nemzetre akarják azt alkalmazni a sza­badság nevében ? Uram, az egyszerű fizikai analízis is figyel­meztet rá, hogy nem jó lenne az a párhuzam. Minden indivi­duumnak csak saját élete lehet, azért a nálunk erősebb kultú­rájú németek se kívánják az amerikai levegőt, hanem a maguk egyéniségének a tulajdonságait fejlesztik, gondolom , közmeg­elégedésre. Nem hiányzik nekünk a szabadság, sok is van belőle, dolgozni nem szeretünk, ez a bajunk; erre találjunk módszert, hogy az az innen kivándorló, a­ki ott túl tud aztán dolgozni, ugyanazzal a fizikummal itt is dolgozni és boldogulni akarjon. Jó a mi levegőnk, már száz év előtt fejtegette ezt Kármán József, de embereink gyarlók, mert — tudja Isten — nem jók a mestereik, a vezetőik. K. Nagyvárad. Úgy van, a­hogy írja , intézkedtem. N. Nyitra. A mostani kath. nagygyűlés alkalmával való­sul meg régi óhaja : a középiskolai kath. hittanárok, valamint a hitoktatók országos egyesületének megszervezése. Vájjon mikor követi ezt kath. középiskoláink többi tanárainak egyesülete ? TARTALOM: Ajtai dr., Rector Magnificus, szék­foglalója. I. — Schell tanaiból. — Az apostoli hitvallás ős­alakja. IV. Hanny Ferenc dr.-tól. — Világi katholikusaink­ról. IV. — Az erőmegmaradás elve és a hittudományok. III. Zubriczky Aladár dr.-tól. — II. Rákóczy Ferenc. I. — Irodalom : Kosutány Egyházjoga. III. — Siposs : Kath. hitoktatástan, fláthy Lászlótól. — Telefon. Laptulajdonos és kiadó : DUDEK JÁNOS dr. egyetemi ny. r. tanár. Stephaneum nyomda r. t. Budapest, VIII., Szentkirályi­ utca 28.

Next