Dudek János szerk.: Religio, 1907.

25. szám

25. szám. RELIGIO az ünnepélyes határozat: hasonló fejlődés oly téte­lek tekintetében is befejezést nyerhet, a­melyek ma még nem dogmák, hanem vitás kérdések, vagy a­melyek tekintetében az egyház egyetértése lassan­kint kijegecesedik, ámbár ünnepélyes határozathoza­tal még nem történt. Ezen a címen az ú. n. fidei proximumok, a theologiai nézetek, sőt a theologiai viták is a dogmatörténet keretébe tartoznak és tárgyát ugyancsak megduzzasztják. S) Virtualiter kinyilatkoztatottnak mondják azt is, a­minek a kinyilatkoztatásból való levezetésére oly praemissa, esetleg egész láncokoskodás szüksé­ges, melynek nem minden egyes tagja kinyilatkozta­tott igazság, de legalább egyik az. Az ilyen követ­keztetések végső eredményére a hittudomány azt mondja, hogy azok nem szoros értelemben vett dogmák, hanem úgynevezett katholikus tanok. Az egyháznak jogában áll ilyeneket is elénk adni, s ha megteszi, a­mint tényleg megtette, senki sem vonhatja kétségbe e nyilatkozat csalatkozhatatlan voltát. Hinni kell tehát ezeket is, de nem fide divina, hanem fide cath­olica. így szól a szigorúan pallérozott theologiai műnyelv, de ez nem tudja megakadályozni, hogy a közönség a két csoportot egybevonja és ezeket is a dogmák­kal egy kalap alá vegye. Igaza is van annyiban, hogy a dogma­ tant jelentvén, elvégre ezek is az egyház változatlan tanai, melyeket el kell fogadnunk. A dogma­történetnek is jogában áll a dogma szót ebben a tágabb értelemben venni és kiterjeszkedni annak vizsgálatára, ki tette meg ezeket a következtetéseket először, kik javítottak esetleg rajtuk, mikér lettek közkinccsé és mikor mondta ki az egyház azokat ünnepélyesen. Ha valaki azonban ezt a pontot nem akarná a szó szoros értelmében dogmafejlődésnek nevezni (ámbár az, mert a dogma theologiai következteté­sekben nő tovább és esetleg az egyház is ünnepélye­sen jóváhagyja) annak is el kell ismernie, hogy a g) pont mindenesetre dogmafejlődés, mert itt a kinyi­latkoztatás dogmává lesz, így egy ősi dogma (Mária nagy szentsége) egy friss dogmát hajt (Mária Szeplő­telen Fogantatása).­ Zubriczky Aladár dr. Jr bölcselet felsőbb tanintézete Louvainban. I. Hálámnak és mély tiszteletemnek óhajtok ki­fejezést adni az intézet és intézet elöljárói, tanárai iránt, midőn röviden összefoglalni akarom a bölcseleti iskola történetét, célját, tanítása rendszerét, fölszerelését, benső tevékenységét,kifelé irányuló működését. Soraim­nak halvány képét elevenen egészítik ki a következő­­ Hurter is így szól róla: Falsum porro est, hoc dogma esse novum novitate originis ... Novum quidem est novitate propositionis... novum forte etiam novitate disertae expli­cationis. (Használja az ő fennebb említett kifejezését a dogma­fejlődésről.) Theol. Dogm. Compend. II. 8. kiad. 598. p. művek és közlemények, melyek szorosan összeforrnak az intézet életével és szellemével s annak múltját és jövőjét egyaránt megvilágítják. Mercier: Rapport sur les études supérieurs de Philosophie; Deux Centres du ellouvement Thomiste Rome et Louvain par C. Besse. M. De Wulf: Introduction à la Philosophie Néo-Scolastique; továbbá az 1904-ben és 1906-ban meg­jelent Notice sur l'institut supérieur de Philosophie és Annuaire de l'université Catholique de Louvain 1907. Az intézet története. A bölcselet felsőbb taninté­zetét XIII. Leo alapította. Mint fiatal nuncius komoly benyomást szerzett magának a belgák vallásosságá­ról és életrevalóságáról. 1880 december 25-én kelt brevélében fölszólította a belga püspöki kart, hogy a louvaini kath. egyetemen szent Tamás bölcseletének tanítására tanszéket alapítsanak. 1882-ben e tanszé­ket csakugyan szervezték és Mercierrel (jelenleg ma­li­nesi bíboros-érsek) töltötték be. 1888-ban XIII. Leo fejleszteni óhajtotta szent Tamás bölcseletének tanítását és ezen évben Goos­sens kardinálishoz intézett brevéjében akaratát így nyilvánította: «Hasznosnak és föltétlenül előnyösnek látszik nekünk, hogy bizonyos számban új tanszéke­ket alapítsanak, oly módon, hogy ezen különböző, de okosan összeillesztett tárgyakból egy új, független létjogosultsággal bíró tomisztikus bölcseleti intézet alakuljon ki­. Ezen gondolatát még élénkebben meg­világította 1889-iki brevéjében: «Nemcsak időszerű­nek, de szükségesnek is tartjuk, hogy a bölcseleti tanulmányoknak oly természetes szervezetet adjunk, hogy a tanulók nagy bőségben nyerhessék el az ókori bölcselettel kapcsolatban (avec les leçons de la sa­gesse antique) a jelenkor fáradhatatlan kutatásainak eredményeit is és azokból úgy a vallásra, mint a polgári társadalomra egyaránt hasznos kincseket me­rítsenek­. Maga a pápa 150.000 frankot ajándékozott e célra. Megmozdult az egész kath. Belgium is és gyűjtések, nem várt gondviselésszerű ajándékok rész­ben előteremtették az anyagi eszközöket. Célja: Rendkívül fontos dolog volt most az in­tézet programmjának életrevaló, világos összefogla­lása. A fönt idézett sorok a pápa gondolatát jelezték s a modern tudományoknak tomisztikus bölcse­let keretébe való beállítását hangsúlyozták. A püs­pökök Merciert bízták meg a pápa akaratának meg­valósításával, őt szemelték ki az új intézet igazgatá­sára s a pápa a választást meg is erősítette. Mercier a malinesi kongresszuson 1891-ben fej­tette ki programmját, a­melyben megjelölte műkö­désének irányát és az intézet jövendő hivatását. Mer­cier gondolatai sok kételkedésnek, aggályoskodásnak vágták útját s azóta az intézet az ő programmja alapján működik. Mindenekelőtt megvilágította a katholikus tu­dósok és a katholikusok helyzetét a tudományos vi­lágban (I. Situation). Megállapította elszigetelt hely­zetünket, a­mely végzetes a hitre és a tudományra 367

Next