Dudek János szerk.: Religio, 1907.

33. szám

600 RELIGIO LXVI. évi'. 1907. iia, quod Emericus duxit fdiam Meszkónis».1 Kará­csonyi János egész értekezést írt.2 Egészen bizonyos, hogy szent Imre nem szívesen lépett házasságra. Ezért mondja az Érdy-kódex(616. L) «mikoron nyilván ellene nem állhatna az atyai pa­rancsolatnak, Úristennel közlé dolgát és mind önön­magát, mind házastársát szüzességben megtartá». — A külföldi följegyzés is megjegyzi, hogy «quasi in compulsus per patrem et per nobiles terrae».3 Illyés­nél meg ezt olvassuk : «Pater eius coegit eum (S. Eme­ricum), ut unam pulchram regiae stirpis puellam virginem sibi coniugem acciperet. S. dux Emericus diu reluctatus hac in re,­sed ad ultimum, ne nimium contristaret patrem, obediens factus est».­ Látható ezekből, hogy szent Imre csakugyan nem akart házasságra lépni, csupán atyja akaratából, ki szüzességi fogadalmáról mit sem tudott.­ Karácsonyi János említett értekezésében kimu­tatja, hogy szent Imre II. Meskó ismeretlen nevű leányával 1028-ban lépett házasságra. A jegyes, kinek neve ismeretlen, ekkor 13 —14 éves lehetett. — Egyezik Pray és Karácsony Imre adata, a kik e házasságot 1026-ra teszik. Szent Imre meg is látogatta Gnesenben apósát, a mint Karácsonyi János mondja. Hogy e látogatás mely évben volt, nem tudjuk biztosan. E látogatást így írja le az «Annales sanctae cruris Poloniae» : «... Qui (S. Emericus) veniens in Gnesnam et Poz­naniam... Tandem eundo de Polonia e converso Ungariam cum Meszkone, venerunt­is Ciliciam causa venationis cervorum». Szent Imre e lengyelországi látogatásához egy­ kis adomány is van kötve. A mint a föntjelzett vadá­szatról hazafelé tért, útközben meglátogatta a Lysa­gorán levő svetokryzki szent Benedekrendi monos­tort ; e látogatás emlékére annak szép keresztet ado­mányozott.8 E szent kereszt-ereklyével ellátott kis mellkeresztet szent Imre Vazultól, Nyugat császárjától kapta bölcsőajándékul, melyet Imre folyton mellén hordott.7 Szent Imre nejével teljes tisztaságban élt, a mint erről szent Imre halála után maga az özvegy tesz bizonyságot. Már a Legendában (6. 1.) olvassuk : «Intactae suae coniugis incorruptam servavit virgini­tatem.» — Pelbárt ezt mondja: «Ciaruit (S. Emeri­cus) virginitate sacratissima matrimonii sacramento consecrata».8 Más helyen pedig : «Haec autem cum­­ Monumenta Germaniae ; Scriptores XIX. 667 ; Monu­menta Poloniae III. 61. 2 «Vélemény szent Imre herceg nejéről» cimen; Száza­dok 1902. 105—III. 11. — Pauler Gy. i. m. szintén ezt véli. I. 530. viveret, abscondite tenebantur­­ sed post obitum eius sponsa virgo testimonii perhibuit.»­ Történelmi bizonyosságú, hogy szent Imre a ki­jelölt koronázási nap előtt meghalt. Általános a vé­lemény, hogy csak kevés nap választotta el szent Imrét a koronázás ünnepségétől, melyre már nagy­ban készülődtek. Virág Benedek «Magyar Századad­ban azt mondja, hogy csak hat nappal történt szent Imre halála a koronázás napja előtt, Mandulo írja (Muratori XII. 233.): Cogitavit renunciare saeculo (S. Stephanus) et folio Almerico aeque litterato et sancto committere gubernacula regni»... Szent Imre halála napjául és idejéül 1031. szeptem­ber elejét, sőt szeptember 2-át jelölhetjük meg. Szent István nagyobb legendájában ezt olvassuk (C. V. 15.): «iuvenis (S. Emericus) MXXXI. dominicae incarna­tionis anno vitam exitialem commutavit». — Pauler Gyula ezt mondja erre vonatkozólag: «Szent Imre halála napját régi naptárak alapján, melyek adatai­ban nincs okunk kételkedni, állapíthatjuk meg.­ Egy XII. századból ránk maradt misekönyvben ezt talál­juk: «1031. Henricus, filius Stephani regis obiit.» — Egy 1424-ből származó római breviáriumban szep­tember 2-ára ezen feljegyzés olvasható : «Depositio sancti Emerici ducis et confessoris» ; az 1513-ból való esztergomi misekönyv szintén ugyanezt mondja. Szent Imre halálának módjára ismét kétféle vélemény van, ámbár ismét csak egyik az, melyet a nevesebb történettudósok elfogadnak. Az egyik véle­mény azt mondja, hogy természetes halállal múlt ki, a másik pedig, hogy vadkan áldozata lett. A Legenda nem említi szent Imre halálának módját; Pelbárt csak annyit mond, hogy körülbelül húszéves volt szent Imre, mikor meghalt.­­ Az Erdy­kódexben szintén ilyenformán találjuk: «Előlvevé az szent királynak akaratját az Úristennek akaratja és szűz szent Imre királyt hamar annak, előtte kivevé ez világból».4 Később pedig: «mikoron kimúlt volna 3 L. 31. 1. 4 I. m. 351. 1. 5 Karácson Imre, i. m. 31. 1. 0 L. Karácsonyi János értekezését szent Imre nejéről. 7 Rosty K. S. J. Magyar szentek legendája, 164. 1. 8 S. I. (217.) F. — Pray, i. m. 36. 1. 1 S. I. (217.) G. Érdekes: a «sponsa» szó is kifejezi a matrimonium ratum, sed non consummatum-ot. — A Legenda szövege szerint vette át Bonfinius, hogy szent Imre hitvese megőrizte tisztaságát özvegységében is : «Post divi Emerici mortem, eius uxor integram utriusque virginitatem, dum perpetuam viri castitatem testari cupit, cogitur profiteri». Decadis II. liber. 1.; ed. Posoniana, 1744; 139. 1. — Illyés A. (352) is élénk színekkel mondja ugyanezt : «Relicta eius coniux vidua virgo recta confessa est coram omnibus mariti sui pure conservatam virginitatem ; — servus quoque ipsius enarravit, quam mirabiliter in templo s. Georgii glori­ficavit Dominus Dens s. ducem virginem Emericum». Felkiált az iró : «O miranda gratia, ignem concupiscenciae gestans in gremio non urebatur eius incendio». — «O vere mirabilis virtus vivere supra humani generis morem despiciendo solatia co­niugii et contemnere liberorum duleedinem». — Pelbárt s. 217. G. 2 I. m. 530; Knauz, Kortan 181.­1. — Ugyanígy szól: Karácsonyi János, Szent István király élete. 97. 1., — Péteri­ : Sacra concilia Posonii 1741. pag. 34., — Acsády I. i. m. I. 83. 3 Talán : «koronázásnak» előtte. 4 Szent István legendájában, 498. 1.

Next