Dudek János szerk.: Religio, 1908.

9. szám

148 Ez volt a híres Pascal-féle amulett. Mint másutt maga magyarázza : «Ábrahám, Izsák és Jákob Istene a keresztények Istene, a szeretet és vigasztalás Istene, az az Isten, a ki betölti lelkét és szivét azoknak, a kiket bir, az az Isten, a ki bensőleg érezteti velök nyomorúságukat és végtelen izgalmát, a ki lelkek mélyében lakozik s azt megtölti alázattal, örömmel, bizalommal, szeretettel, a ki képtelenné teszi őket más célokra, mint önmaga­. Ezt érezte Pascal és egyúttal megértette, miért volt eddig haszontalan Istenhez felérni való erőlködése. Isten metafizikai bizonyítékai annyira távol állanak — írja — az emberi értelemtől s oly bonyolultak, hogy kevéssé hatnak s ha használnának is némelyeknek, csak addig a pillanatig használnának, míg a bizo­nyítást látják, de egy óra múlva már attól félnek, hogy csalatkoztak. Quod curiositate cognoverunt, superbia amiserunt. Ez az eredménye Isten oly isme­retének, mely Jézus Krisztus nélkül való, mely köz­benjáró nélkül érintkezik Istennel, a­kit közbenjáró nélkül ismert meg. Holott azok, a kik Istent közben­járó útján ismerték meg, ismerik szánandóságukat­. Várnai Sándor: A párbér jogi természetéhez. (vn.) VI. Timon tagadhatlanul nem mindennapi alapos­ságról tanúskodó eljárásának, hogy t. i. a középkor­ból származó párbér történelmi fejlődését képes volt megirni anélkül, hogy középkori történelmi emlé­keinket a legcsekélyebb figyelemre méltatta volna, nemcsak az lett a következménye, hogy halavány sejtelemmel sem bírván a párbér többszázados múlt­járól, kénytelen volt ennek eredetét egy semmiféle bizonyítékkal nem támogatható elmélettel magyarázni, hanem — legalább részben — az is, hogy a párbér­nek nevezett szolgáltatás jogi természetét szintén tévesen állapította meg. Miután ugyanis könyvében kifejtette nézetét az áldozati ablatiok átalakulásra vonatkozólag, áttér a kötelezővé vált szolgáltatás, a párbér alanyának meg­határozására. Abból indul ki, a­mire mint alapra ráhelyez­kedett, hogy tudniillik a párbér az oblatiókból kelet­kezett, származott. Minthogy pedig ezek a köte­lezővé vált oblatiók nincsenek semmiféle összefüggés­ben a földbirtokkal, kétségtelen, úgymond, hogy ezen szolgáltatás, eredetét és jogalapját tekintve, személyes teher és nem dologi. Ezt következőleg magyarázza. A közönséges egyházjog nem a parochia kerü­letében fekvő földbirtokot, illetőleg a birtok termé­sének bizonyos részét kötötte le a lelkészi szolgál­tatás alapjául, hanem a plébánia híveit kötelezte, hogy a mutatkozó szükséghez képest a lelkész ellá­tásához járuljanak, azon okból, mert ők élvezvén a plébánia­hivatal előnyeit, kell, hogy viseljék is annak esetleges költségeit. Miután a földmívelő népnél a házasság a vagyoni önállóságnak, az önálló gazdasági életnek kezdete, ez természetszerűleg maga után vonja, hogy az állandó lelkészi szolgáltatás, a párbér is ehhez fűződjék, ez­zel kezdődjék. A visitatio canonica följegyzései egyszerű sab­lonok, melyek szerint ez a szolgáltatás a vagyon ará­nyában a hívekre kivettetik; nem egyebek, mint adókulcs, jelezve, hogy kinek-kinek mennyit kell házankint, telkenkint papjának fizetni. Tévedne tehát az, a­ki a visitatio canonicákban gyakran előforduló «a singulis sessionibus», «a qua­liber sessione» stb. kitételeket akként értelmezné, hogy általuk a födbirtokon, vagy a házon nyugvó közép­kori dologi teher (Reallast) jeleztetik, tehát olyan teher, mely a telek vagy ház minden birtokosa által, tekintet nélkül személyi állapotára, egyenlően vise­lendő. Tévedne, mert a párbér mindenütt a személyi állapot szerint fizettetik. A «domus» azonos értelmű kifejezés a «sessio»-val, a «sessionatus»-sal. A­mint tehát a «singulis sessioni­bus» stb. kifejezés nem állapítja meg a párbér dologi jellegét, hanem egyedül csak a személyes teher vagyon szerinti fölosztását jelzi, épen úgy nem állapíthatják meg ezt az ezen kifejezésekkel azonos értelmű «domus»-féle kitételek sem. A «domus»-nak alkalmazása mindazonáltal nem csekély jelentőséggel bír a párbér történelmében. A «domus»-féle sablonok mutatják, hogy a vagyon­szerinti teherfelosztás lassanként a szoros kapcsola­tot, mely a párbér és a házasság közt fönnforgott, meglazítja. Ott, hol a vagyon szerinti teherfölosztás szigorúan megtartatik, a házasság már csak távolabbi alapja lesz a párbérfizetésnek, közvetlen alapul az önálló háztartás, a családfőség vézetik, a megnősült jobbágyfiúk és a közös háztartásban élő testvérek külön-külön nem fizetnek párbért, házasságuk nem képez önálló szolgálatási alapot. Körülbelül ez Timon eszmemenete. Valamennyi állítása között a legfontosabb, a­mely a házas­ságra vonatkozik. A házasságot, a női állapotot teszi ugyanis meg a szolgáltatás alapjává, a házasság meg­kötéséhez fűzi a szolgáltatás kötelezettségét. Még pedig kizárólag. «Nem a plébánia kerületében fekvő bir­tokon, — mondja — hanem a plébániának házas­ságban élő tagjain és csakis ezeken nyugszik a lel­készi ellátás terhe. E szabály általános, mely alól nincs kivételnek helye.» (74. 1.) Lássuk, mivel képes Timon — nem szabad el­felejtünk, hogy ő előtte a középkori viszonyok töké­letesen el vannak rejtve, hogy tehát ő csakis a XVII. századtól kezdve ismeri a visitatiókból a párbért — ezt a fontos tételét bizonyítani. Hogy hazánkban a lelkészi szolgáltatás súly­pontja — olvassuk könyvében — kezdettől fogva a házasságkötés mozzanatán nyugszik, arról elsősorban maga a szolgáltatás nevezete tanúskodik. Mind a RELIGIO LXVII. évf. 1908.

Next