Dudek János szerk.: Religio, 1908.

10. szám

10. szám. RELIGIO Deuteronomiumhoz, az már a legrégibb értelmezők véleményeiből világos. Még kevésbé lehet összeegyeztetni e hipotézist Krisztus és az apostolok tanúbizonyságával, a­kik az egész Deuteronomiumot Mózesnek tulajdonították és törvényeit, mint Mózes törvényeit, idézték és tartották meg; már pedig ha Hummelauer hipotézise helyes, akkor sem Krisztus, sem apostolai tévedhetetlenek nem voltak, a­mit állítani nem szabad. Takács Guidó: A párbér jogi természetéhez. (vm.) Szintúgy nem bizonyítja ezt Timon harmadik érve sem, hogy t. i. a személyes tizedet, mely szerinte egykor a párbért helyettesítette, hasonlóképen csak a nős férfiaktól követelték.­ Erre nézve már Kováts Gyula megjegyezte, hogy az úrbéri szolgáltatások is nem egyszer a házas állapotban élő jobbágyoktól kö­veteltettek s azért mégsem juthat senkinek eszébe ezeket személyi és nem dologi tehernek tekinteni. Pl. a mikor ilyet olvasunk egy 1582. évi urbárium­ban: «ad festum Nativitatis Domini singulus colonus uxoratus, sive sit integrae aut dimidiae sessionis colonis, tamen dat domino terrestri avenae cubulum iini­m et gallinam singulam».­ Itt a szol­gáltatás a birtokláson kívül még bizonyos személyi állapottól is függ, a­mi azonban a teher dologi vol­tát azért meg nem szünteti. Az a körülmény, hogy a párbért a házas álla­potban élőktől követelik meg, magában véve még nem jelent egyebet, mint annak megállapítását, hogy mikor kezdődik valakire nézve a szolgáltatás köte­lezettsége. Miután ugyanis a p­arbér bizonyos ter­mesztmények szolgáltatásában áll, természetes, hogy ennek teljesíthetősége vagyoni ön­állóságot, rendelke­zési jogot tételez fel. Azt pedig szükségtelen mondani, hogy a földmívelő népnél e kettő rendszerint összeesik. Abból tehát, hogy a párbért házas emberek kötelesek fizetni, még nem lehet arra következtetni, hogy minden házas ember tartozik ezt fizetni. Sem pedig arra, hogy a párbérkötelezettség csakis a házas embereket terhelheti. A­mint nem lehet azt állítani, hogy a házasság magában véve, minden esetben, pár­bérkötelezettséggel jár, úgy azt sem lehet mondani, hogy a párbérnek, mert bizonyos körülmények közt házas emberek fizetik, okvetlenül személyi termé­szetű szolgáltatásnak kell lennie. Mert van ugyan számos egyházlátogatási jegy­zőkönyv, ha az 1322. évi elefánti oklevéltől eltekin­tünk is, a­melyben oly szavakkal van a párbér megállapítva, a­melyek tisztán személyi természetű kötelezettséget jelentenek, de épen oly nagy, ha nem nagyobb számmal találunk az egyházlátogatási jegy­zőköny­vekben föl­jegyzéseket, a­melyek viszont dologi tehernek jelzik e szolgáltatást. Timon ugyan azt mondja, hogy a visitatiókban használni szokott ezen kitételek : «singulis sessio­nibus», «a qualiber sessione», mindig egy értelemben veendők ezekkel «singuli sessionati», «singuli coloni», ezek pedig nem úgy értendők és fordítandók, hogy «minden egyes telkes» vagy «minden egyes jobbágy», hanem mindig alattomban értendő: «házasságban élő» «házas», mely azonban, mint magától érthető dolog, a visitatióból elmaradt. Azonban jogi kérdésekben nem lehet helye ily önkényes magyarázatoknak. Ha a visitatió «a qua­liber sessione»-t mond, akkor nekünk nincs jogunk felcserélni ezt egy más szóval, melynek más a jelen­tése, sem megtoldani olyasmivel, a­mit a visitatió nem mond. Egyébiránt, hogy Timon mily tévesen határozta meg a párbér alanyát és jogi természetét és hogy mennyire tévedett, midőn azt írta könyvében, hogy azt a szoros kapcsolatot, mely egykor a női állapot és a párbér közt fennállott, a párbér vagyonszerinti felosztása — mely az oblaziók kötelezővé válása után következett volna be — lassankint meglazította és természetszerűleg maga után vonta a felfogást, hogy a párbér nem a személyhez, hanem dologhoz kötött teher (215. 1.), azt még az elmondottaknál is sokkal jobban igazolja az a körülmény, hogy már a közép­korban is épen úgy szerepel a dologi párbér, mint akárcsak ma. Ismerünk pl. egy a XV. század elejéről származó ok­levelet, a­melyben a következő szavakat olvassuk : «singuli­siospitum et jobagionum, singulis annis, de qualibet domo, plebano — unum cubulum siliginis — administrabunt”.»­ Az oklevél, mint alább látni fogjuk, egy peres ügyet befejező egyezséget foglal magában, pontosan és gondosan megszerkesztve és felsorolva azokat a feltételeket, a melyek alatt a felek az ügyet befejez­ték s a melyekre magukat kölcsönösen kötelezték. A­mit tehát az oklevél írója a szövegbe fölvett, az nem volt olyan valami, a­mi akkor, abban a pilla­natban, a­mikor e szavakat leírta, pattant ki az ő agyából, hanem annak előbb, többek részéről is, alapos megfontolás tárgyát kellett képeznie. Az egyezkedő felek és azok, a­kik a köztük létre­hozandó egyezség megállapításán fáradoztak, nagyon jól tudták, hogy nem megy egyre, azt iratják-e az oklevélbe, hogy «quilibet jobagio conjugatus» tar­tozik a szolgáltatást teljesíteni, vagy pedig «singuli jobagionum, de qualibet domo». Ha tehát mégis ez az utóbbi kifejezés került a szövegbe, akkor ezt akar­ták és nem egyebet. Ámde ez esetben bizonyára sem azt nem lehet ! A párbér jogi természete. 18. 1. 2 Gróf Károlyi család oklevéltára. Bpest, 1885. 111. 518. 1 Schmauk : Supplementum analectorum terrae Scepu­siensis. II. 18. 1. 161

Next