Dudek János szerk.: Religio, 1908.

20. szám

322 RELIGIO I.XVII. évf. 1908. gasztják, osztozni fognak a nemzet jövőjéért való fele­lősségben. Erre vállalkoznak ma; ezt a vállalkozásukat szentesíti a nemzet koronás feje, a nemzet nevében. Rendüljön meg lelkük e gondolat nagyságától és a mit ma talán átérzett, a mi talán e pillanatban néma foga­dalommá tömörül lelkükben, a szilárd akarat, hogy szeplőtlenül megőrzik tudományuk szigorú erkölcsét, az kísérje Isten áldásával önöket egész pályájukon. Ne hirdessenek kétségtelen igazságként olyant, a­mit még csak keresnek — mondotta a közoktatási miniszter. — És várjon Lakatos Gyula fölolvasott ér­tekezése elején mindjárt milyennek föltételezte az ősembert ? Olyannak, a minőnek az előadásokon hal­lotta. Tehát hiába hirdette Virchow, a nagy tekin­télyű anthropológus : «Ha azt a negyed-korszakban élt s azért őseinkhez a leszármazó vagy tulaj­donképen hozzájuk fölnyúló sorrendben közelebb álló fossil­embert tanulmányozzuk, olyan emberre akadunk, a­milyenek mi vagyunk­? Miért indul ki tehát a jogász az állatemberből, a­kit sokan keresnek, de még senki meg nem talált? Miért hirdetnek kétségtelen igazságnak olyasmit, a­mi nem az ? Apponyi beszéde fölött napirendre térni tehát valóban nem kevesebb volna, mint tudományos lelkiismeretlenség. Duns Scot (1308—1908.) Születése, élete, halála elmosódik a középkor homályos szakaiban. Némelyek szerint 1266-ban, mások szerint 1274-ben született.­ Biztosat nem lehe­tett tudni. Mikor érdeklődni kezdtek élete folyása iránt, azt sem tudták hol volt hazája. Sírkövére ez van írva: «Scotia me genuit, Anglia me suscepit, Gallia me docuit, Colonia me tenet». A tudós a középkorban mindenkié volt. Sokszor rejtélyesen vetettek föl az élet hullámai egy-egy hatalmas elmét s ugyancsak a véletlen dobta be a kultura egész másik fészkébe. Műveinek 1597. ki­adásában rövid verset találtam. Bizonyára bámulója öntötte ki benne szeretetét iránta. «Parisios venit, Nerci eis salsa fluenta dulcibus ut Sophiae se recrearet aquis». fgaza van. Az óceánok gyermeke, h­a elmélkedővé vált, otthagyta a «sósvizeket» s kereste a bölcseletnek édes vizeit. A középkor tudósai világpolgárok. A ki­ket az éghajlat, földrajzi vagy politikai viszonyok elválasztottak, azokat összehozta a tudományok ön­zetlen szeretete. Mikor pedig a lángelme kialudt, a hímes kép­zelet dalt zengett emlékére s misztikus eredetét csak még inkább fátyolba borította. Duns Scotról is zen­gett az ének s három nép: az angol, scot és ír val­lotta őt magáénak. Régi ír ének maradt fönn róla,­­ Aquinói szent Tamás halálának az éve. Ilyen bizonyta­lanság újabban is előfordul. Egész vita volt Petőfi születési helyéről, vagy hogy hol van eltemetve Schiller? Szerk. a­melyet egy Louvainban tanuló ír kispapnak adtam oda, hogy fordítsa le. De bizony nem tudta. Azt mondta, hogy a régi ír nyelvet most támasztják föl a tudósok. Franciából átfordítom : «Ki az a tudós, a kinek tudománya olyan nekünk, mint Isten Anyja dicsőségének erős vára! Angyal, ördög, vagy Duns Scot-e az?» A hagyomány szerint vándorló barátok szed­ték őt föl, kiket kérdezősködéseik közben meg­lepett a gyermek éles elméje, így került valamelyik kolostorba, hol mint bennlakó tanulta a trivium és quadrivium tárgyait. Valószínűnek látszik, hogy An­gliában tanult. Az oxfordi főiskolán reális tárgya­kat is tanítottak s ezen reális irányt az «Opus Oxo­niense» is elárulja, melyben Duns Scot bőséges geometriai, csillagászati és optikai ismereteket közöl. Az utóbbit Roger Bacontól sajátította el. Jeles mate­matikus hírében is állott. A bölcseleti tanulmányok elméjét rendkívül finom analízisre tették képessé, a reális tárgyak pedig em­pirikus irányba terelték. Ő nemcsak subtilis elme, de tárgyiasan gondolkodó is. A benső tapasztalatból erednek érdekes lélektani megfigyelései, elméjének a külső tapasztalatra való kiterjedése­­pedig a nomi­nalizmus legszélsőbb útját egyengette. Példa erre híres tanítványa, Occam, a­ki már sensualista irányzatú gondolkodó. Első állomása is Oxford volt. Itt kezdte meg irodalmi működését is, mint szent-ferencrendi szer­zetes. Szent Ferenc szelleme merőben gyakorlati. Bár nagy tudósai voltak, főleg az élet, a keresztény élet ápolása volt fő céljuk. E gyakorlati irány theológiai működésükre is hatott. Kezdetben a Domonkosokkal együtt harcoltak Abelard ellen, később szétváltak. A franciskánusokat bizonyos szabadabb szellem jel­lemezte. A kérdések dialektikai tárgyalásával nem elégedtek meg s az eszmék köréből a valóság tala­jára álltak. Ők billentették a középkor szellemét a nominalizmus irányába. Vezérük Duns Scot volt. Rendjének tekintélye kívánta, hogy a kiváló tehetségű szerzetes a szellemi élet tűzhelyére, Párisba menjen. Egymásután szerzi meg a fokozatokat. Bakka­laureus, doktor, majd tanár lesz. Hite, neve emelkedett és sok tanítvány gyűlt köréje. Ki tudja miért, mégis váratlanul áthelyezték Kölnbe. Sokan irigység áldozatának tartották, mint egykor Abelardot, mások szerint a kölni iskola érde­kei úgy kívánták. A kölni iskola különben igen jó hírnévnek örvendett. Ott működött Albertus Magnus, valamint szent Tamás is. De eretnekek is voltak azon a vidéken, a­kiket erős szellemi fegyverekkel kellett leküzdeni. Az áthelyezést a városon kívül, szórakozás köz­ben és növendékei körében kapta. Bizonnyal meg­lepődve olvasta a generális levelét s leverve hallot­ták a hirt tanítványai. Kérve kérik jöjjön hát vissza a városba, búcsúzzék el társaitól, barátaitól, de ő (!)

Next