Dudek János szerk.: Religio, 1908.

34. szám

23. szám. RELIGIO 559 tatása oly mozzanatok, melyek alapján József sze­mélyét Irsw-val kellene azonosítani, ha ezt filológiai okok lehetetlenné nem tennék. Így tehát legfölebb Irsw alakjának Józsefre való átviteléről lehet csupán szó. Akárhogy áll különben a dolog, Eerdmans sze­rint a nagy Harris-papyrus alapján József történetét Septah (1208-1203) korába kell helyeznünk. E mellett szólana még egy más körülmény is. Ép e korban az egyptomi nyelv annyi kölcsönszót vett át a kana­nitáktól, hogy Erman­nal az egyp­tomiak elszemitásodásáról beszélhetünk. E jelenség oka nem annyira kereskedelmi összeköttetésekben, mint inkább a szemiták Egyptomba való beözönlé­sében rejlik, mely már az "aperi"-szövegek tanúsága szerint III. Thutmes idejében kezdődött ugyan, de tetőpontját Septah idejében, az izraeliták bevándor­lása alatt érte volna el. Eerdmans szerint a zsidók talán csak 80 évig időztek Egyptomban. Ha a kivándorlás idejét 1210-re tesszük és Gen 1516 szerint a zsidók négy nemze­déken át időztek Egyptom földén, tekintettel a sze­miták korai érettségére, egy nemzedékre 20 évnél többet alig számíthatunk és így az egyptomi tartóz­kodásra 80 évnél több nem igen esik. Tény az, hogy Ex. 617—20 Levitől Mózesig szintén csak négy generációt sorol elő. E föltevés mellett a birák korára nem jutna több 125—130 évnél, a­mi ugyan kevésnek látszik, de a könyv chronologiai adatainak bizony­talansága mellett komoly kifogás tárgyát nem ké­pezheti. Eerdmans föltevése ellen főleg a Merenptah­fölirat hozható föl nehézség gyanánt, mert e fölirat 1230 körül Izrael népét Palesztinában jelzi, a kivo­nulásnak Eerdmans által megállapított dátuma előtt. Szerinte azonban e nehézség csak látszólagos. Ha Ábrahámnak Gen. 1414 szerint 318 szolgája volt, bát­ran föltehetjük, hogy utódai alatt e szám tekintélye­sen megnövekedett és egész kis népet alkotott, mely bár politikai önállósággal nem bírt, elég jelentékeny volt ahhoz, hogy Merenptah feliratában helyet kapjon. Izrael népe e szerint csak Merenptah palesztinai had­járata után vándorolt volna Egytomba, kivonulásakor azonban a már előtte bevándorolt caperin-k is hozzá csatlakoztak, a­mint azt Ex. 12­38-ból látni. E körül­mény megfejti azt is, miért teszi a szentírás az egyptomi tartózkodás idejét 400 évre, holott más oldalról e hosszú időre csak 4 nemzedéket számít. A 400 év tehát nem a szorosan vett zsidókra, hanem a már előttük bevándorolt caperin-törzsekre vonat­koznék. Eerdmans föltevésének előnye tagadhatatlanul az, hogy a szentírásban foglalt hagyománnyal sokkal kíméletesebben bánik el,mint a németországi kollégái. Mindenesetre örvendetes jelenség, hogy a destruktív kritika szkepszise a tradíció józanabb értékelésének enged lassan kint helyet. Magunk részéről Eerdmans hypothesisének bírálatába egyelőre nem bocsát­kozunk ugyan, annyit azonban meg kell jegyeznünk, hogy ha 'Amracpel ( Hammurabi (+1900 Kr. e.) és Ábrahám ez utóbbi kortársa, Eerdmans elmélete mellett nehéz kijönni a szentírással, mely Hammu­rabi-tól Siplah-ig 1900—1200) csak három nemze­déket (Ábrahám, Izsák, Jákob) számlál elő. Kmoskó Mihály dr. A biológiai világnéz­et túlzásai. (1.) Az emberi gondolkodás mindig egységes néző­pontból törekedett a világmindenséget megfejteni. Ez az egységesítés voltaképen mélységes és érzelem­dús intuitio, mely hol a pozitiv ismereteknek ma­gaslatait édes sejtésekkel aranyozta be, hol meg mint valóságos bölcseleti, módszertani elv (Hartmann), a megismerés egyedüli elvének határolta el magát.Intuitio mindig volt a fdozofáló emberiségben ! Az első görög bölcselők, kik a mindenség végső elemeit az életet s gondolatot adó tűzben, vízben, levegőben keresték; az eszmék magaslataira föllépő Plátó és a különféle plátói iskolák ; a valósághoz s annak entelechiáig visszatérő Aristoteles, az összes tudományokat a theologiában, a legmagasabb szempontban összefog­laló középkori theologia, az újkori empirizmus, pantheizmus, panpszichizmus s a legújabb bölcse­leti iránya a voluntarizmus, mind az intuitio se­gélyével összegesítenek, egy gyújtópontba szedik össze a legkülönfélébb ismeretmezőkről jövő suga­rakat. Magunk eljárási módja mellett tévesen ítéljük meg sokszor a múltat. Mennyi támadás érte a közép­kori bölcseletet, hogy a tapasztalati tudás anyagát metafizikával s theologiával homályosította el ; pedig ma sem teszünk máskép, mint túlzunk midőn a metafizikai, vallási, vagy mondjuk a szellemi tudo­mányok kérdéseit pusztán a tapasztalati, mondjuk biológiai szempontokból tárgyaljuk. Minden kornak megvan a maga kedvenc tudo­mánya, a mely lefoglalja az emberi gondolkodás egész energiáját s mindent abba az egy fölfogásba mélyít el, vagy talán inkább elsülyeszt. Az empiriz­mussal kapcsolatos mechanikus fölfogás, vagy a belőle kiinduló senzualizmus a gondolkodás, az aka­rat s a velük kapcsolatban levő jó és igaz problémáit ép úgy nem oldhatta meg, mint a túlzó racionaliz­mus. A rájuk következő kriticizmus is lehanyatlott régi magaslatáról, mikor azt még ismerettani elvként tekintették, ma már csak módszertani elv, heurisztikus princípium. A különféle romokon azonban egy új fölfogás épült ki, a mely pozitív tudásunkat, földi boldogsá­gunkat, fizikai életünket bámulatosan gazdagította s és azért a szellemi élet lüktető erejét is belőle töre­kedtek kimagyarázni. A természettudományban bio­lógia, a bölcselettörténelemben voluntarizmus nevet visel s avval az igénnyel lép föl, hogy a fizikai élet kialak

Next