Dudek János szerk.: Religio, 1908.

35. szám

'"572 mely nem általánosít előbb, mielőtt annyi adat ren­delkezésére nem áll, melyek alapján józan inductió lehetséges. Azt is láttuk, hogy az egyptologia adatai és a szentírási exodus-elbeszélés között az érintkezési pontok száma igen csekély. Izrael népének említése biztos a Merenptah-szelen . Chabas­­aperiu-elmélete, Eerdmans Irsó­ József theoriája még mindig a levegő­ben lógnak és hogy a tudomány hasznukat tudja-e venni valamikor, nagyon kétséges. Mi katholikusok, a mondottakból két üdvös ta­nulságot vonhatunk le: 1. Kisérjük figyelemmel az idevágó kérdéseket, hogy megvitatásukba okosan és higgadtan bele tudjunk szólni és a tudomány igazi eredményeit értéktelen elméletektől képesek legyünk megkülönböztetni. 2. Ne legyünk kicsinyhitűek. Bízunk ügyünk győzelmében és ép azért legyünk türelmesek. A tudomány sokszor megjárta már a tékozló fiú szerencsétlen útjait. Jussát büszkén köve­teli; azt mondja: igazság után törekszik és csak akkor tér meg, a­mikor megcsömörlött a meddő spekulációk moslékjától. Ez a megjózanodás a biblikus tudományok terén is be fog következni. Várjunk türelemmel, szeretettel és hitünk megpróbáltatása napjaiban annál bensőségesebben simuljunk Ahhoz, ki csalhatlan szavával megígérte: Veritas liberaliszvos. Kmoskó Mihály dr. A biologiai világnéz­et túlzásai. (n.) Az akarat problémája. Mi az akarat? Csak ritkán vetik fel a kérdést ily határozottan s azzal a szándékkal, hogy az aka­ratra vonatkozó nézeteket és meghatározásokat össze­foglalva szemünk elé állítsák. Én én ezt akarom most megtenni, a legegyszerűbb alakban állítom föl a kérdést: mi az akarat? Bizony e probléma körül is úgy vagyunk, mint szent Ágoston volt, amidőn azt kérdezték tőle : mi az idő ? Ha nem kérdezed, tudom ; ha kérdezed, nem tudom.­ Nem mondom, hogy az akarat meghatározását nem iparkodtak megadni, de azok soha ki nem elé­gítették a bölcselőket s kapcsolatban voltak a böl­cselők mindenkori felfogásával. Az akaratot meg­határozni úgy, hogy végérvényesen s mindenkit ki­elégítsen, nem lehet. Sok idő fog még elmúlni, míg felszínre hozzuk azon elemeket, a­melyek az akaratot képezik s meg tudják mondani, melyek a domináns mozzanatok az akaratnál. De ha a kémia évről-évre közelebb jut az anyag mivoltának megállapításához­, a természettudományra támaszkodó lélektan is, a számtalan ellentmondó nézet dacára is, lassan egy­ségesül az akarat mibenlétének megfejtésénél. A. Righi. Leipzig, 1908. Az akaratnak régibb és ujabb meghatározásai között nagy különbség van. A múltnak filozófiájában a bölcseleti világnéz­et határozta meg, ma a kísér­leti irányú lélektan elemzés alá fogja az akaratot, felkutatja összetevőit, tehát reális alapon boncolja azt a komplex lelki tényt, melyet akaratnak neve­zünk. És ezen kutatás közben fölmerülnek a kérdé­sek: önálló lelki tény-e az akarat, vagy nem önálló ? A biológiai vagy a pszichológiai elemek az irány­adók? Hogyan kapcsolódnak az elemek? stb., stb. De hiszen ezen kérdések e kérdés tárgyalásának kapcsán egymásután fognak fölmerülni. Most az az első feladat, hogy lássuk, mily meghatározásokat adtak a történelem folyamán az akaratra vonatko­zólag. Azt mondottam, hogy az akarat meghatározásai a múltban a bölcseleti nézetektől leszűrődő világ­néz­ettel voltak kapcsolatban. Ez alatt azt értem, hogy az akarat meghatározásánál nem is gondoltak arra, mi az akarat, mint ilyen ! Hanem csak annak konkrét és közvetetlen megjelenéséből indultak ki, s ha valaki spiritualista volt, akkor azt mondta: a lélek akar, ha materialista, úgy az akarat anyagi folyamat; ha pantheista ízű gondolkodó volt, akkor talán az Isten akar bennem stb. De arra nem igen gondoltak, várjon az akarat önálló lelki tény­e (autogenetikus), melynek vannak törvényei, vagyis van a lélektannak talán egy oly része is, a­mely akarattannak lenne nevezhető. Az akarat elemzésébe ép oly kevéssé bocsátkoztak, mint az anyagéba. Midőn ezen gondolatot ily nagy általánosságban kimondottam, rá kell mutatnom egyúttal egy igen fontos kivételre, a­mely mint finom ér indul ki a keresztény filozófiában s átmegy mindjobban meg­vastagodva a modern filozófiában. Ez a finom ér szent Ágostontól indul ki, kinek akarattana főleg a gon­dolkodással kapcsolatban teljesen eredeti felfogású. Mert ő vette először észre úgy az akaratnak patho­logists elemeit, mint a diskurzív gondolkodásra való kihatását. S ezeket a pathologikus, vagy mond­juk inkább biologiai elemeket rohan. Scotus Erigena bölcseletétől megtermékenyítve Duns Scot még job­ban vizsgálat alá vette s az akaratnak filozófiáját heterogenetikus alapon kidolgozta. Csak még Occamot említem fel, aztán velük megszűnik az akarat empirikus vizsgálata. Csak a XVIII. század végén a senzualizmus kezdi ismét a biológiai elemeket kiemelni, de egyúttal a materia­lista világnéz­etével a lelkieket elvetni. A három említett filozófus és nagygondolkodó sajátságos jelen­ség a gondolkodás történetében. Mert ők az akarat­nak úgy biologiai, mint lelki elemeit észrevették s egyrészt külső, másrészt belső megfigyelés alapján értelmezték. Főleg Duns Scot.1­1 Ezen kérdésről bővebben beszélek egy bizonyos kö­rülmények miatt még nem publikált értekezésemben : Duns Scot voluntarizmusa, tekintettel a modern voluntarizmusra. 1 Lib. XI. Confess. C. 14, sz. 17. Quid est ergo tempus ? Si nemo ex me quaerat, scio ; si quarenti explicare velim, nescio. 2 Neuere Anschauungen über die Struktur der Materie. RELIGIO LXVII. évf. 1908.

Next