Dudek János szerk.: Religio, 1908.

4. szám

1. szám. RELIGIO jelére válik, de nem kell tennie. Csak ne tagadja meg mivoltát s a­mint a szellemnek szülötte, legyen valóban szellemképző is: ez erkölcsi feladata. Ha már a természetfölöttiből nem akar életerőt meríteni, legalább a természetből merítsen életelvet, de a hami­síttatlan emberi természetből, melyből a szellemit és erkölcsit kidisputálni nem lehet. Ha már annyira félti szabadságát, rázza le az előítélet békéit, ne utá­nozza a tudományt, mely ma szintén nagyobb súlyt fektet a szabadságra, mint az igazságra; törekedjék a valódi szépségre, ebben ne akarjon szabad lenni, akkor lesz valóban szabad a maga országában. Mihalovics Ede dr. A párbér jogi természetéhez. (..) Korántsem szabad azonban ezen zsinati hatá­rozatokból azt következtetni, hogy az oblaziók min­den egyházmegyében, minden országban kötelezőkké váltak. Már említettük, hogy a kölni és milánói egyház­megyékben milyen felfogás uralkodott ezen obla­ziókra nézve. Mennyi tapintatot, óvatosságot ajánla­nak a zsinat atyái a papságnak, hogy ezen ősrégi jámbor szokást, mely már csaknem teljesen fele­désbe ment, ismét felélesszék. Mennyire kerülni óhajtanak minden legcsekélyebb kényszert a hívek­kel szemben ! Nemcsak ez szól azonban a mellett, hogy az áldozati oblatiók nem váltak általában kötelező szol­gáltatássá, hanem még inkább azon körülmény, hogy az oblatiók által a hívek ténylegesen részt vévén a szentmiseáldozat bemutatásában, ez oblátiók nem is annyira mint kötelességek, mint tartozások, hanem mint jogok jelentkeznek. Úgyannyira, hogy az egyház szükségesnek látja meghatározni, hogy bizonyos kö­rülmények közt határozottan tilos a híveknek áldo­zati oblátiókat felajánlani. A IV. karthagói zsinat 498-ban megtiltotta, hogy az egymással haragban lévő testvéreknek, valamint a szegények elnyomóinak oblatiói elfogadtassanak.­ A nantesi zsinat elrendeli, hogy a papok azokat a híveket, a­kik engesztelhetlen gyűlölettel viseltetnek egymás irányában, a szentmiséhez ne bocsássák, oblatióit el ne fogadják, mert az evangéliumi tanítás szerint addig ajándékot vagy oblatiót nem tehetünk az oltárra, míg testvéreinkkel meg nem békülünk.­ A III. lateráni zsinat pedig 1170-ben e tilalmat az uzsorásokra is kiterjesztette.­ Az oblatiót ennélfogva úgy­ kell tekintenünk, mint amely úgy önmagában véve, mint mennyiségre nézve, az oblatiót adó szabad elhatározásától függ. Az oblatió is kötelezővé válhatik azonban a hí­vekre nézve ebben a három esetben : 1. ha az egyház szolgái e nélkül nem lennének képesek magukat fönntartani; 2. valamely pozitív törvény erejénél fogva és 3. gyakorlat útján. Ha az egyház szolgáitól pl. elvonnák a tizedet és midennapi szükségleteikről másképen nem tud­nának gondoskodni, a hivek kötelesek lennének obla­ziókat adni. Abban az esetben azonban, ha a hívek maguk is oly szegények lennének, hogy az oblatiók folytonos fölajánlására nem lennének képesek, a püspöknek kellene az egyház szolgáinak eltartásáról gondoskodni. Ha valahol pozitív egyházi törvény áll fönn erre nézve, úgy ott a hívek szintén kötelesek oblatiókat adni. Előállhat a kötelezettség végre gyakorlat által is, oly formán, hogy pl. valamely községben huzamos­ időn keresztül szokásuk volt a híveknek bizonyos alkalmakkor, mondjuk egyes nagyobb ünnepeken, oblatiókat adni. Az ily szokás által szentesített oblatiókat még akkor is meg kell adni, ha a plébános esetleg egyéb jövedelmeiből is meg tudna élni. Hogy azonban ily kötelezettség az áldozati obla­tiókra nézve létrejöhessen, ahhoz két dolog szüksé­ges: hogy a gyakorlat hosszabb időn keresztül álljon fönn és hogy a nép nagyobb része folytassa a gyakorlatot. Csakhogy — és ez az, a­mit Timon szem elől tévesztett — , mint a gyakorlat, jogszokás kifejlődé­séhez elegendő, hogy a hivek többsége oblaziót adjon, úgy az ebből kifejlődő kötelezettségnek is elég van téve az által, ha a hivek nagyobb része fölajánlja adományait. Mert egyeseket csak abban az esetben lehetne kényszeríteni ezen áldozati oblatiókra, ha egyáltalában soha nem adtak volna meg, vagy tagad­nák ezen kötelezettség fönnállását.­ Timon tehát csak az oblatiók természetének teljes félreismerése folytán mondhatja azt, hogy «az egy­kori áldozati oblaziók, melyek lassanként bizonyos nagy ünnepekhez fűződnek, évenként visszatérő egy­házi szolgáltatássá, szóval egyházközségi adóvá vál­nak» (10. 1.), majd később ismét «a laudabilis con­suetudo képezi a párbér egyedüli alapját, egyedül ez szabja meg a szolgáltatás mértékét és alanyát» (16.1.), mert a laudabilis consuetudo alapján létrejöhet ugyan olyan kötelezettség, hogy a község híveinek többsége bizonyos alkalmakkor tartozik oblaziót adni, de soha sem fejlődhet ki a laudabilis consuetudo erejéből oly tartozás, mely a híveket egyénenként, külön­külön terhelné, mint pl. a tized vagy a párbér, a­mely tehát mennyiségileg is meg lenne határozva és egyénenként is realizálható lenne. Ez már azon ok­ból is merőben lehetetlen, mert az oly helyen, a­hol pozitív törvény erre nézve nem intézkedik, az obla­tiók mineműsége és nagysága annyira a hivek tetszé­sétől függ, annyira más és más esetről-esetre, hogy erre nézve egyöntetű eljárás, mely a laudabilis con­suetudo előföltétele, létre sem jöhet.­ ­ Reiffenstuel : Jus canonicum. Romae, 1833. Decret. Tit. XXX. §. IX. fa) Ki­t­. . 1 Thomassin p. 39. « Magyar Sión 1886. évf. 614. 3 Ugyanott. 55

Next