Dudek János szerk.: Religio, 1908.

36. szám

23. szám. nép előtt és Pál leveleit, amelyeket Simon Péter küldött Róma városából és a tizenkét apostol cse­lekedeteit, melyeket nekünk János Zebedeus fia kül­dött Efezusból : ez iratokat olvassátok, Krisztus egy­házaiban».­ Amint ezen kánontörténeti szempontból rendkívül fontos részleteknek összevetése mutatja «Evangelium» és «Diatessaron» egyaránt a nyilvános olvasásban használt evangeliumi könyvet jelentik, s ebből látható, hogy a III. századbeli szír egyházban korlátlan volt a Diatessaron uralma. Ugyanezt látjuk a következő században is. Aphraates, a Mosul közelében fekvő szent Mátyás­kolostor püspöke és apátja, 336. és 345 közt megírt homiliáiban ezt az evangélium-harmóniát használja; a szír egyház legnagyobb tanítója, szent Ephraim pedig Edesszában magyarázatot ír e könyvhöz. Ma­gyarázatai rendkívül becsesek, mert módot nyújta­nak a Diatessaron szövegének visszaállítására. Az ötödik században azonban megtörik a Diates­saron uralma. Theodoretus cyrusi püspök­ (423—457.) egyházmegyéjében kétszáz példányát semmisítette meg ez «eretnek» munkának, s helyébe a négy kánoni evangéliumot állította ;­ Rabulas edesszai püspök (412—435.) pedig papjainak és szerpapjainak gond­jába ajánlotta, hogy minden templomnak meglegyen a «szétválasztottak evangeliuma» — ITOilli — (evangelión dame phare­sé) így nevezték a kánoni evangéliumot a Diatessaronnal szemben, melynek szír neve : •la^nDT JTbm* (evangelión damedialMé) — «az összeolvasztottak evangeliuma». Rabulas katholikus ember volt, és esküdt ellen­sége a nestorianismusnak. Bár a Diatessaronban egyáltalán semmi oly vonás nincs, mely Nestorius tanának kedvezett volna, Rabulus törekvése nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Tatianus munkájának te­kintélye csökkent a katholikus és monophysita szírek között, de annál inkább növekedett a nestoriánusok körében. E küzdelem korából azonban semmi rész­letesebb adattal nem rendelkezünk. A Diatessaron történetének fonalát újra csak a kilencedik század adja kezünkbe. E század közepén Jesu­dad, a nesto­rianus chadita­i püspök a Diatessaron tekintélyét oly nagynak tartja, hogy arra nézve semmiféle kételynek nincs helye.­ A Diatessaron szövegét egy rangba helyezi a Pesittháéval (Mát. 3,4.). Jézus megkereszteltetésénél a Diatessaronból vett apokrif részletet mond el az ekkor feltűnt fényről, a Jordán fölé helyezkedett fehér fel­hőkről, a levegőben éneklő szellemekről, a Jordán vizének megállásáról s a levegőben elterjedt jó illat­ról. Az apostolok névjegyzékében pedig Máté, Márk, Lukács és a Diatessaron felsorolását adja elő.­ Mind­ezek mutatják, hogy Jesu­dad a Diatessaront a ká­noni evangéliumokkal egy tekintélyű, szent könyv­nek ismerte. Patakis Arnold dr. A biologiai világnéz­et túlzásai. (n.) Az akarat problémája. Mellőzöm a romantikus bölcselőket, mellőzöm a pozitivizmus úttörőit is és rátérek a legmodernebb felfogásokra. Három árnyalat van az ujabb bölcseleti felfo­gásban az akaratot illetőleg. Az egyik a régi senzu­alizmussal rokon s egyrészt azon testi szerveket határozza meg pontosabban, a­melyeknek megnyil­vánulása az akarat, másrészt pedig pontosabban meghatározza az élettani folyamatokat is, melyek­nek végső eredménye az akarat. Hiányzik tehát a logikai, az értelmi elem náluk. A másik felfogás, az észt bizonyos lelki elemek, képzetek összefüggésének tartja, úgy azonban, hogy az az ész egyúttal erőcentrum is, energia állomány is. Tehát az ész képzet és kihatás, akarat is egyúttal. A képzeti elemek azonban az uralkodók. A harmadik felfogásban az akarat inkább bio­lógiai tény, a fejlődés folyamán érzelmi elemekből indul ki, a­melyekhez később értelmiek járulnak. Tehát itt az élettani elemek az uralkodók, a primä­rek, a lelkiek pedig a járulékok. Az első felfogás pusztán biológiai. Egyenes le­származottja a Holbach-féle nézeteknek. Bain, Spen­cer, Waitz, Bibot, Paulhan, Ziehhen, Münsterberg, Eb­lingh­aus csak tovább fejlesztették. Mindannyian továbbá érzetekre, motorikus tendenciákra, mozgási képze­tekre vezetik vissza az akaratot. Az eleven szerve­zetnek benső törekvése, erőfeszítése külső cselekvé­sek felé, izommozgások az akaratnak okai. Ezen belső fiziológiai életműködések, feszülések vagy tu­datosak, vagy csak félig tudatosak, vagy egészen tudattalanok s később az eszmék rendjében képzetek­kel kapcsolódnak s cselekvésekben végződnek. Tehát akarat nincs is voltaképen. Fogalom csak az akarat, melyet logikai abstrakció útján egy csomó cselekvés­ből mi alkotunk. Ziehen meg is mondja: Der alte Wahn, für das Wollen eine ganz einfache psycholo­gische Definition geben zu wollen, muss endlich fallen».2 Nem akarom sorra venni a meghatá­rozásokat, melyeknek lényegük, hogy az akarat a lelki életnek nem alapjelensége, hanem mint a testi szervezetnek, illetve a szervezet egyes részeinek funkciómegnyilvánulása már megelőzi az ingerek­ben, érzetekben, érzelmekben, ösztönökben stb. a 1 U. o. 8. sz. — A sajátságos mondatszerkezet­­valószí­nűleg azt jelenti, hogy szent Pál levelei Rómából, az apos­tolok cselekedetei pedig Efezusból jutottak az edesszai egy­házba.­­ Egyházmegyéje Edessa és Antiochia közt feküdt. s Haer fab. 1. 20. 4 Overbeck : Rabulae episcopi opera selecta. 220, 3 skk. Megjegyzendő, hogy a Diatessaronnak szír megnevezésével alig találkozunk. s Fol. 10 a. 1 Fol. 167, a. 2 Phisiologische Psychologie, 7. Aufl. Jena, 1906. 258. 1. RELIGIO 587

Next