Dudek János szerk.: Religio, 1908.

7. szám

110 alapján alakultak volna át jog útján érvényesíthető tartozásokká, az oly önkényes állítás, a­melyet Timon semmivel sem tud igazolni. Nem képes egyetlen oly történelmi emléket föl­kutatni, mely arról tanúskodnék, hogy az oblatiok kötelező tartozásokká változtak át. És nem képes az országban egyetlen oly plébániára rámutatni, a­melyről be tudná bizonyítani, hogy itt az obla­tiokat a laudabilis consuetudo párbérré alakította át. Még­pedig azon egyszerű oknál fogva nem képes erre, mert történelmi emlékeink, forrásaink egyértelműleg, kivétel nélkül a mellett tanúskod­nak, hogy az oblatiok mindenkor, minden leg­csekélyebb átalakulástól menten megmaradtak ön­kéntes adományoknak, a­melyeket a hívek akkor adtak, a­mikor erre elhatározták magukat és oly mértékben adták, a­mint ezt vagyoni viszonyaik és buzgóságuk megengedte, előírta. Középkori okleveleink kifejezetten megkülönböz­tetik a plébánosi jövedelmek közt az olyanokat, a melyeknek minden körülmények közt be kellett folyniok és azokat, a­melyek a hivek önkéntes ado­mányaitól voltak függővé téve. Az elsők voltak az «obventiones necessariae», az utóbbiak pedig az «obventiones voluntariae».­ A kötelező obventiok voltak a tized, a zsengék és mások ; az önkéntesek pedig az oblatiok, mor­tuariak és hasonlók,­ vagyis azon jövedelmek, a­melyek — mint Artolf győri püspök 1267-ben meg­jegyzi — «qui a fidelibus in ecclesia collati fuerunt et oblati.» 3 Az önkéntes adományokból előálló jövedelmek egy része, t. i. az egyes egyházi ténykedésekkel kap­csolatban felajánlott oblatiok, idővel kötelező szol­gáltatássá, stóladijakká alakultak át; az áldozati obla­tiok ellenben megmaradtak továbbra is önkéntes ado­mányoknak, a­melyeket a hivek, hiven az ősrégi szokáshoz, az oltáron helyeztek el. Az áldozati oblatiokról okleveleink ilyen ki­fejezések kíséretében emlékeznek meg: «quidquid in celebratione — missae — oblatum fuerit» (1299) ;4 «in omnibus oblationibus tam in missis defunctorum quam in solemnitatibus festivitatum» (1342) ;5 «obla­tionibus infra missam ad altare oblatis», «oblationes infra missam ofïerendas» (1342 előtt);6 «otfertorium missarum», «otfertorium quodvenit ad altare» (1397) ;7 «oblagia ad aram provenientia» (1478)8 stb. A hívek által az oltárra helyezett adományokat okleveleink, mint látjuk, hol oblatioknak, ritkábban oblatiaknak, hol pedig offertoriumnak nevezik. Oblatioknak inkább a régebbi századokban. «De oblationibus» (1245) ;* «oblationes» (1249) ;2 «partem oblationum» (1267) ;3 «oblationem» (1279) ;4 «per re­tractionem oblationum» (1300) ;5 «oblationes» (1302) ;3 «oblationum» (1332).7 Offertoriumnak inkább a XIV., XV. és XVI. századokban, a mikor az áldozati ado­mányok mindjobban kezdenek készpénzre és legfel­jebb még gyertyára szorítkozni «In omnibus oblatio­nibus seu offertoriis» (1342) ;8 «in offertoriis» (1355);10 «partem offertorii» (1393);10 «offertorium missarum», «offertorium quod venit ad altare» (1397);11 «otferto­riorum» (1437);12 «offertorium et proventus» (1483) ;13 «in offertorio» (1521)» ;14 offertorium» (lb30);15 «offer­toria» (1531) ;16 «offertoria» (1539).17 Az emberek ragaszkodása az ősi szokásokhoz, a hivő lelkek indokolt vágyakozása az után, hogy a szentmise-áldozat bemutatása alatt fölajánlott áldozat­adományaikkal is tanúsítsák Isten iránt érzett hálá­jukat és magukat szent malasztjaira, áldásaira to­vábbra is érdemesekké igyekezzenek tenni, biztosította az oblatiok fönnmaradását a későbbi századokban is. Dacára annak, hogy a XVI. században a refor­máció prófétái a szepesváraljai plébánossal azt hir­dették, hogy «missas, matutinas, vesperas, offertoria et bona opera, et orationes, esse blasfemationes, et non esse de necessitate salutis.»18 Annyiban azonban mégis történt változás, hogy a hívek nem helyezik többé az oltárra áldozati ado­mányaikat, hanem a templomszolga által körülhor­dozott perselybe teszik azokat és hogy ezen ado­mányok nem illetik meg mindig az egyház papját, hanem csak bizonyos nagyobb ünnepeken és még ekkor is át kell ebből engednie egy részt az isteni tiszteleten résztvevő iskolamester számára. A persely használatát kizárólag célszerűségi okok tették ajánlatossá, akkor, a­mikor a hívek megszűntek egyebet is fölajánlani, mint készpénzt. Az áldozati adományok összegyűjtésére szolgáló perselyről tudomásunk szerint abban az 1528. évi oklevélben történik először említés, a­mely meg­állapítja a Selmecbányai plébánosnak, a tót hitszónok­nak, a két káplánnak, iskolamesternek és egyh­ázfinak teendőit és járandóságait. 1 Hazai okmánytár. VII. 122. 2 Sta­tam­en, quod necessariae obventiones, videlicet decimae, primitiae, aliae matrici ecclesiae reserventur, volun­tariae autem ad sustentationem officiantis capellae. U. o. 3 Hazai okmánytár VI. 147. 4 Fejér VI. 2. 228. 6 U. ott VIII. 4. 587. 6 Bunyitay : Váradi káptalan legrégibb statutumai. p. 60. 83. 7 Visitatio capituli e. m. Strigoniensis A. 1397. p. 32. 8 Vatikáni levéltár i. h. 1 Fejér IV. 1. 372. 2 Wenzel VII. 303. 3 Hazai okmány­tár VI. 147. 4 Wagner: Analecta Scepusii III. 11. 5 Fejér VI. 2. 268. 9 Anjoukori okmánytár I. 21. 7 U. ott. II. 587. 8 Fejér. VIII. 4.587. 9 Anjoukori okmánytár VI. 289. 10 Fejér. X. 2. 150. 11 Visitatio capitali e. m. Strigoniensis i. h. 12 Fejér X. 7. 910. 13 Magyar Tudományos értekező. Pest, 1862. I. 141. 14 Monumenta ecclesiastica tempóra in novatae in Hun­garia religionis illustiantia. Budapest, 1902. I. 1. 50. 15 Wagner: Analecta Scepusii II. 156. 16 Monumenta ecclesiastica. II. 147. 17 Wagner: Analecta Scepusii I. 228. 18 Monumenta ecclesiastica II. p. 147. RELIGIO LXVII. évf. 1908.

Next