Dudek János szerk.: Religio, 1908.

21. szám

340 RELIGIO I.XVII. évf. 1908. hely; mindaz értéktelen, a mi nem az erényt szol­gálja és jobbakká nem teszi azokat, a kik azt végzik.» Az etnikai voluntarisztikus fölfogás tehát először a kapadóciaiaknál érvényesült. Szent Ágoston a sza­badakarat problémájával — a miről mindjárt lesz szó — ezt a nézetet csak még inkább tökéletesítette, sőt az akaratnak ismeretelméleti, tehát pszichológiai szerepét is először ő fedezte föl. A voluntarisztikus lélektannak lényeges elemeit ő rakta le, a­melyeket Duns Scot később összeszedett s rendszeresebben kidolgozott. Intellektualista maradt azonban azt a kérdést illetőleg, vájjon örök boldogságunk az érte­lem, vagy az akarat működésében fog-e állani? Ő az értelemnél maradt. De az ember, a lélek lénye­gét az akaratban találta föl. Szent Ágoston és Duns Scot között átmenetet képez Johannes Scotus Erigena hires axiómájával: «Tota animae ratio voluntas est». Bármily nagy tekintélye volt is szent Tamás­nak s bármennyire hangsúlyozta is az értelem első­ségét az akarat fölött, Duns Scot nem azonosította magát vele, hanem a voluntarizmust s ezzel kap­csolatban a gyakorlati theológiát tanította és tanai számára iskolát is alapított, melynek fő jellemvonása : voluntas superior intellectu. De ezek a nézetek sokáig csak a tomisták és scotisták iskolájában éltek, s csak a legújabb kor filozófiájában éledtek azok újra. Fő­leg a lélektani voluntarizmus nyert Wundt révén általános elterjedést, a­kinek nézetei Duns Scotéhoz oly közel állanak. II. Az intellektualizmus és voluntarizmus problé­mái szorosan összefüggnek a determinizmus, illetve az indeterminizmus kérdésével. Szabad-e akaratunk, vagy nem? E kérdésre máskép felel az intellek­tualista s máskép a voluntarista. Mielőtt azonban a kérdésnek történeti kibontakozásával foglalkoznám, néhány megkülönböztetést kell tennem, hogy a gon­dolkodók nézeteit helyesen osztályozni tudjuk. Az akaratszabadság kérdését újabban három szempontból nézik. Metafizikailag az akarat szabad, mivel független minden kényszerítő, irányító okság­tól, akár benső, akár külső ráhatástól, úgy­hogy az akarat csak önmagának oka. Ez az abszolút in­determinizmus. De szabadnak mondják metafizikailag még azt az akaratot is, mely nem független bizo­nyos indítóokoktól, talán érzelmektől, vagy érzelem­erős képzetektől, úgy azonban, hogy a választás képessége sértetlen marad. Az etnikai indeterminizmus kiemeli az akarat­szabadságnak azt a jellegét, hogy képesek vagyunk érzéki ösztöneinket értelmes erkölcsi vagy szociális indítóokokkal leküzdeni. Uralkodni tudunk az érzéki ember fölött. A lélektani indeterminizmus föltételezi, hogy mi képesek vagyunk meggondoltan, önállóan, mint sze­mélyek akarni és cselekedni és választani, minden esetleges külső vagy belső indítóok dacára. Főleg a benső indítóokokhoz tartoznak képzeteink is, melyek az akarás pillanatában föltorlódhatnak s a melyek között az akarat választ, úgy hogy az akarat nem a képzetek eredője. A determinizmus is háromféle. A metafizikai determinizmus szerint az akarat is csak egy szem a világmechanizmus nagy gépezetében s az akarás mechanikusan folyik le a ható okok irányában. A tapasztalati (empirikus) determinizmus hivatkozik benső tapasztalatainkra, mint a­melyek tanúságot tesznek akarásunk esetlegességéről, föltételezettségé­ről. S végül a lélektani determinizmus az egész aka­rást belső lelki tényekből, mint érzelemerős kép­zetekből, a jellemből, személyiségből, karakterből fejti ki. Ezen fogalmaknak megfelelőleg hogyan alakult már most ki az emberi gondolkodás és erkölcsi föl­fogás ? Szoros értelemben determinizmusról és indeter­minizmusról csak a sztoikus és az epikureusi böl­cselet óta beszélhetünk. Addig az akaratszabadság kérdését inkább etnikai, vagy lélektani szempontból tekintették. A világrendben levő mechanikus okok és okozatok viszonya ismeretes volt ugyan már Leukipposz óta, kinek mondása : «Semmi sem törté­nik ok nélkül, hanem minden okból és szükségkép jön létre». Demokritosz mechanikus világnéz­etének lett alapja. De sem Leukipposz, sem Demokritosz nem vették még észre azt a nehézséget, mely ezen elv­ből keletkezhet, ha azt az akaratra alkalmazom. Ennek oka az volt, hogy őket semmi érdek nem vezette a kérdés tárgyalására : szabad-e az akarat, vagy sem? A lélek kérdésével függ össze a szabad akarat­nak kérdése. Materialisztikus fölfogás az akaratot csak mint üres fogalmat, mint bizonyos genuszt tekintheti. S valóban a lélek fiozófiai tárgyalásával az akarat is föllép mint probléma. S mivel Szókra­tész gyakorlati filozófus volt, az akaratot is etnikai és lélektani vonatkozásban kezelte. «Szabad az, a­ki ésszerűen cselekszik». (Xenoph. Mem. IV. 5.) Plátó és Arisztotelész is e gyakorlati szempontból tárgyal­ták az akaratot s inkább pedagógiai szempontból, mint filozófiaiból foglalkoztak az akaratszabadság­gal. Vagyis e kérdésben: szabad-e az akarat, vagy nem szabad, problémát nem láttak. A szabad akara­tot az én becses tulajdonának tekintették, a melyet az érzékiség rabságba is verhet s és azért erkölcsi megtisztulással kell nevelni, ápolni. A sztoikusok visszatérve Demokritosz monisz­tikus s egyúttal mechanikus filozófiájához, nem kerülhették ki az akarat szabadságának nagy kér­dését. Az út már meg volt törve, a szellem eléggé fölkutatta az akaratnak mezejét is. S a­mint két világnézletből nőttek, úgy mesterséges módon egye­sítették a két fölfogást. Egyetértenek Demokritosz­szal abban, hogy mindennek van oka, tehát az aka-

Next