Dudek János szerk.: Religio, 1909.

16. szám

252 RELIGIO LXVIII. évi. 19U9. Lange által először alaposan méltatott scholá­ból ered. Mommseni óta a keresztény műtörténészek ér­deklődése az úgynevezett collegia tenuiorum felé (coll. funeraticia) fordult, a­mely a pogány világ­ban mintegy temetkezési és segélyzési egyesület volt, külön elöljárói karral, épülettel, ünnepélyekkel, sőt pappal és kultusszal. Ezt használják föl a keresz­tények, különösen az üldözés idején, cégévül, a­mely alatt fedve maradnak összejöveteleik és misztériumaik. Kraus is igen nagy súlyt fektet a collegiumokra, de, mint látni fogjuk, gyülekezési helyeiket a sírok­kal kapcsolatban képzeli. Lange fölfogása valóbbszerűnek látszik. Mert ha egyesületek, kell hogy egyleti helyiségük is legyen. Ezeket Lange a scholakban véli föltalálni. Bizonyos ugyanis, hogy különböző testületek, iparos­ céhek, katonai kaszinók egy nagy közös helyiséggel bírhat­tak, a­melyeknek végén a vezetőség, négyszögű vagy félkör apsisban elnökölt. Tekintve, hogy minden ilyen gyülekezetnek bizonyos vallásos jellege volt, az apsis előtt oltár állott. E szerint készen volna az első keresztény egyhajós templom, a mely senkinek sem tünt föl s egyszerűbb kivitelénél fogva a szegé­nyebb egyházgyülekezetek vagyoni állapotához mért. Valószínű, hogy az a negyven bazilika, a melyről Potatus Milevitanus­ a IV. század elejéről említést tesz, ilyen egyhajós scholák voltak s a bazilika el­nevezés csak anachronizmus. Ilyen scholák száma Rómában igen nagy lehetett.­ Később a bazilikális stílus kifejlődésével egynémelyikét háromhajósra alakították át, mint fennebb s. Podezianában, s. Croece in Gerusalammeben és s. Andreaban láttuk. Egész biztos tudomásunk van ilyen scholaszerű keresztény oratóriumról, a­melyet 1812-ben a Titus termáknál fedeztek föl.4 Sőt az egyik lateráni szarkofágon világosan látható ilyen egyhajós és apsisszal záródó imaház.5 Midőn a kereszténység Constantinus edictumával (313.) szabadsághoz, tekin­télyhez és vagyonhoz jutott, megkezdi építeni az antik nyilvános bazilikák nyomán fényes templomai­nak sorozatát. ds Lange ezen természetes fejlődési folyamata mellett igen erőltetettnek tűnik föl Krauss előkészítő elmélete, a­mely Martigny­ és Marchi­ nyomán a bazilika bölcsőjét részben a katakombák nagyobb sírkamráiban, részben a katakombákban nyugvó 2 Opt. Mil. De schism. Donatist. II. 1. 3 Jordan, i. m. 18., 45., 130., 184., 224., 228., 231., 233., 236., 259., 284. ábr. 4 Marchi, Monum. delle arti christ. primit. Roma. 1844. vértanuk sírja fölé emelt memoriaeban vagy cellae coemeterialesben kereste. A katakombák, az első három században, nyugalmas időkben csupán temet­kezésre szolgáltak; legföljebb valamely vértanú em­léknapját ülték meg sírján. Rendes isteni tisztelet helyéül csak kivételesen, a legvéresebb üldözések alkalmával. Mivel ez végre is kivétel s manap már tisztában vagyunk vele, hogy hosszú béke évek estek az egyes üldözési korok közé,­ elgondolhat­juk, hogy a katakombai kápolnák nem lehettek nagy terjedelműek, már a kőzet laza volta miatt sem, a­mely nem engedett meg nagyobb teret kivájni a beszakadás veszedelme nélkül.2 Fieber Henrik: J Kant szubjektivizmusa. A leggyakoribb félreértés Kantot illetőleg, hogy ő a szubjektivizmusnak, a pszichologizmusnak, az individualizmusnak az atyja. Mindezek a nevek egyet akarnak kifejezni, t. i. hogy Kant úgy, mint a görög szofisták, az egyéni embert tette a dolgok mértékévé, hogy a relativizmust tanította. Hogy ta­gadta az objektív igazságot, vagy legalább is elő­mozdította tagadását. Tudjuk, mennyire átment már a köztudatba ez a legdurvább szkepszis s a tudás min­den terén mennyit rombolt s erkölcsi életfelfogá­sunkat is mennyire megmételyezi. Willmann is hasonlókép gondolkodik Kantról. Sőt még túlzóbban! Kant —­ mondja — nemcsak a szubjektivizmusnak, hanem az abszolút autonomiz­musnak is a szerzője. Azon nézeté, azon életfelfo­gásé, a­mely nemcsak az elmélet, de a cselekvés terén is elvet minden korlátot és csak saját akara­tát követi, csak annak teljesítését tartja jogosnak, erkölcsösnek. És ez a tan a forrása korunk anar­chisztikus szellemének. Ilyen-e valóban Kant szubjektivizmusa? Én ta­gadom és szükségét érzem annak, hogy az ilyen — nézetem szerint —­ túlzásokkal szemben a Kant-féle szubjektivizmust megvilágítsam. E célból megint is­métlésekbe kell bocsátkoznom és egynémely gon­dolatot föl kell idéznem emlékezetünkbe. Tudjuk, hogy Kant két bölcseleti felfogásból, két túlzásból alkotta meg a maga rendszerét: az empirizmusból, mely szkepticizmusba és a raciona­lizmusból, mely az észkultuszba juttatta a gondolko­dást. Az empirizmusnak megvan a maga jogosult­sága, a­míg ismereteink kibővítéséről van szó , és a racionalizmusnak is, a­míg a tudás egész mezejét önmaga nem akarja kimagyarázni. Mind a két irány többre vállalkozott, mint kellett volna. Az empiriz­musban elveszett a lélek ereje, a racionalizmusban pedig a tapasztalat siklott ki.­ ­ Mommsen, De collegiis et sodaliciis Romanorum. Kiel. 1843. id Kraus, Gesch. d. christl. Kunst. I. 37. XXXVIII. T. 5 Kraus, Realencykl. 120. 6 Kraus, Geschichte d. christ. Kunst. Freiburg. 7 Martigny, Diet, des Antiq. 77. id. Kraus Realencycl. III. 8 Marchi, Monumenti delle arti primitive. Roma, 1844. 1 Vargha, A kereszténység jogi helyzete a római biro­dalomban. Budapest, 1901. 2 Czobor, A ker. műarchaeologia encyclopaediája, Bpest, 1880. 37.

Next