Dudek János szerk.: Religio, 1909.

22. szám

­"­. szám. RELIGIO más rendszer által arra, hogy mozoghason, hogy tudjon és akarjon mozogni. Meg kell teremteni az állami támogatástól megfosztott Egyház számára új erőforrások nyitása által azt a helyzetet, hogy papjai­nak buzgó működése által újból kiérdemelhesse azt, hogy a közszeretet pillérei ismét támogassák ősi falait. Dudek, Kant és Aquinói szent Tamás. Eredmények. I. Dolgozatom megírásánál Kant ismeret- és tu­dományelméletéből indultam ki. Iparkodtam rámu­tatni azon alaphibákra, a­melyek egyrészt összes tévedéseinek gyökerei, másrészt pedig a metafizikára s a vallásbölcseletre vonatkozó összes nézeteit is uralják. Visszatérek most megint oda, a­honnan kiin­dultam, t. i. Kant ismeret- és tudományelméletéhez, hog­r ezúttal e téren a keresztény filozófiának néző­pontjait tüzetesebben megvilágítsam s annak mara­dandó eredményeit kiemeljem. Ha ezeket az érté­keket kimutatom, egyúttal arra is rámutatok, hogy a keresztény filozófiának egész mezeje mily szilárd alapokon nyugszik. Kant filozófiájának tévedései nyilvánvalók. Min­den jóakarat mellett sem lehet a gondolkodás kere­két visszafordítani és az ő elveihez visszatérni. Az ő tisztelői is inkább arról beszélnek, hogy lehessen nézeteit továbbfejleszteni, mint azokat szolgailag utánozni. Miért nem tudta Kant ismeret- és tudomány­elméletét annyi szorgalom, oly éles konstruktív elméje dacára sem jobban megszerkeszteni? Azt hiszem böl­cselettörténelmi ismereteinek fogyatékossága volt ennek az oka. Az ő elméjében csak a Descartes utáni filozófia élt, vagyis ép azon időké, a­melyek a múlt­tal való összefüggést megszakították s szinte egész új utakra tévedtek. A középkori filozófia lekicsinylése, nagy gondolat­munkájának semmibe sem vétele el­vágta az ókori bölcselettel is az összekötő fonalat. Mennyi fáradság, mennyi spekuláció lett e merész tettnek az ára. Ma már máskép gondolkodunk. Ma már tudjuk, hogy az ókori filozófiát a középkor nemcsak átvette, de tovább is fejlesztette, még­pedig logikusan, az emberi szellemnek és a tárgyi igazság­nak megfelelően. Ha a renaissancenak káprázata s a formai szép­ség után való lelkesedésének heve el nem homályosí­tották volna a skolasztikát, talán az újabb kor nem vágott volna magának egészen új utat s nem jutott volna egészen egyoldalú irányba. Mert úgy a raciona­lizmus, mint az empirizmus oly egyoldalú rend­szerek, a­melyek egymást kiegészíthetik, h­a azokat egybekapcsoljuk; míg ellenkező esetben az emberi elmét teljesen megtévesztik és minden helyes ered­mény elérését meggátolják. Ez az igazság az elő­zőkből is nyilvánvaló. És ez az igazság annál szo­morúbb, mert úgy az ókor, mint a középkor nagy filozófusainál az alany és a tárgy párhuzamban állottak úgy az" ismeretkeresés munkájában, mint azoknak tudományokká való összekötésében. Az ókor lángelméje, Arisztotelész, munkája kez­detén ugyanazon problémák előtt állott, mint Kant, s mondhatjuk, szerencsésebben oldotta meg felada­tát, mint Kant. Kantnak tehát, h­a bölcselettörténelmi látása van, először Arisztotelész alapvető munkás­ságával kellett volna foglalkoznia s azzal , mint fejlő­dött, haladt előre a nagy görög bölcselő gondolko­dása akár az arab, akár a keresztény filozófiában. Arisztotelész ismeretelméletének kidolgozásában a fizikusok szenzualizmusát és a platonisták intel­lektualizmusát egyeztette ki. Demokritosz és a többi fizikusok azt hitték, hogy­ az értelem és az érzéki megismerés teljesen fedik egymást. Az értelem nem tudhat többet s csak úgy tudja, mint a mennyi benyomást és a­hogyan a külvilág azt nyújtja. Ösz­szes ismereteink azon hatásokból épülnek föl, a­melyeket az érzéki benyomás bennünk fölidéz. Plato ellenben azt vitatta, hogy értelem és érzékiség két teljesen önálló és egymástól független tényező. Az értelem, mint anyagtalan erő, tevékenységében nem szorul testi szervezetre, sőt a testi, anyagi az anyag­talanra nem is hathat, tehát az érzéki benyomás nem hathat az értelemre. Az értelem az ideákból, az önmagunkban létező és érzékfeletti formákból nyeri ismereteit. Az érzéki dolgok legfeljebb alkalmat nyúj­tanak az érzéki léleknek észrevételekre, a­mint ezek az észrevételek megint alkalmat nyújtanak a szellemi léleknek a fogalomalkotásra. Arisztotelész középúton haladt. Demokritosznak megengedi, hogy a külső tárgyak az emberre hatnak. Viszont az értelemnek is tulajdonít olyan tevékeny­séget, a­melyben a test nem vesz részt. De hogyan hat a test a lelki tevékenységre, ha az értelemnek a testitől füg­getlen tevékenysége van ? E kérdést Arisztotelész így oldja meg: A pusztán külső benyomás még nem ele­gendő az értelmi tevékenység fölébr­esztésére. A külső benyomás érzéki képet — phantasma — gerjeszt föl, a­melyet az értelem, mint tevékenység, mint cselekvő értelem, elvonás által lelki megismeréssé fejleszt (facit intelligibilia in actu). Az érzéki megismerés tehát nem egyedüli és tökéletes oka az értelmi ismeretnek, hanem annak csak az anyaga, melyet a cselekvő értelem dolgoz föl.­ Arisztotelész és szent Tamás a megismerés mun­kájában úgy az alanynak, mint a tárgynak megadták az őket megillető helyet és szerepet. Elismerték egy­részt a külvilágnak az alanyra való ráhatását, tehát az alanynak a külvilággal szemben tanúsított be­fogadó erejét (receptivitas), másrészt megint elfogad­ták az alanynak is a spontaneitását. cselekvő feldolgozó- 1 S. Thom. Sum. theol. 1. 84. 6. 341

Next