Dudek János szerk.: Religio, 1909.

13. szám

("». szám. klasszikus filozófusait a jelen idők mozgalmaiban is föltüntethetem. Tájékoztatás szempontjából már dolgozatom ele­jén megjelölöm azt az irányt, a­mely majd vörös­fonálként végighúzódik gondolataimban. Szándékom Krant nézeteit a tudomány- és ismeretelmélet szem­pontjából elemezni. Szeretném kimutatni, mily nagy fáradságába került Kantnak, két, korának magában véve teljesen különböző és helytelen bölcseleti irá­nyát, az empirizmust, mely merő szenzualizmussá hegyesedett ki s a racionalizmust, mely puszta dia­lektikává fejlődött ki, összefoglalni s egy magasabb egységbe egybeolvasztani. De ez a szintézis nem volt teljes munka, nem nyújtott maradéknélküli meg­oldást. Az empirizmus szkepszisét bár legyőzte az egyik oldalon, a másikon azonban a fenomenalizmus­nak nyitott zárt kaput. A tapasztalatot lenéző racio­nalizmust közelebb hozta a valóság talajához, de azért a szubjektivizmusnak oly nagy tere maradt még meg, hogy a modern relativizmus is ő belőle szövi ki szálait. Régi bűnöket akart Kant elsimítani. A durva empirizmus s a túlfinom és gőgös racionaliz­mus soha sem hódított volna akkora tért, ha az újkori bölcselet kezdetén a gondolkodó szellem nem ve­tette volna meg en bloc a középkori bölcseletet s ha főleg józan ismeretelméletét tovább fejlesztette volna. Még ma sem tudja méltányolni a modern böl­cselet a középkor ismeretelméletét. Azért e dolgo­zatnak keretében szent Tamásról szólva rá fogok mu­tatni arra, hogy a modern ismeretelmélet vezető szempontjai a középkoriéval találkoznak. Látni fog­juk, hogy szent Tamás közelebb­ áll a ma ismeret­elméletéhez, mint Kant. Tehát ezen fejtegetés súlypontja a tudomány-és ismeretelméletre esik. Minden más tekintet kiszorul belőle. Érzem ugyanis, hogy ezen egy nézőpont megvilágításával, hiányainak feltüntetésével, rávilá­gíthatok arra is, hogy Kant jelentős tévedései mily forrásból fakadnak. Főkép azok, a­melyek a vallá­sos kegyeletet és meggyőződéseket leginkább sértették s hosszú időn keresztül, sőt napjainkban is, a leg­kedveltebbek voltak. A túlzásokat soha sem az új eszmék hirdetői követik el, hanem a követőik, a­kik azt, a­mi egy rendszer keretében mint részlet szerepel s a többi­vel egyensúlyban jelenik meg, saját ízlésük szerint kiemelik és veszedelmesen kiélesítik. Kant az ideális gondolatokat még nem szándé­kozott kiirtani, csak más talajból volt kénytelen ki­magyarázni, mikor azt az első tévedést elkövette. Követői ellenben radikálisok voltak s a saját talajuk­ból kiemelt ideális gondolatokat egyszerűen elvetet­ték. A fiúk bűneit — igaz — méltán szoktuk atyjuk­nak tulajdonítani, de ne feledkezzünk meg arról sem, hogy Kant is fia korának, még­pedig egy igen szabadelvű s hitében nagyon megtépázott, gondola­taiban rendkívül szétszaggatott kornak, a­mely ko­molyság tekintetében egyáltalán nem áll Kant ma­gaslatán. Ezt a kort is kell röviden jellemeznem, hogy legyen történelmi háttere dolgozatomnak s lássuk azokat a föltételeket, premisszákat, melyekből a Kant-féle bölcselet kialakult. Tanulmányom terve tehát a következő : 1. A Kant előtti bölcselet. 2. Kant tudományelmélete. 3. Kant szubjektivizmusa. 4. Kant fenomenalizmusa. 5. Kant metafizikája. 6. Kant vallástörténete. 7. Kant kultúrabölcselete. 8. Eredmények.1 Trikál József dr. a «mérsékelt szabadelvűek» lapja, nemrég a római kúriá­nak egy «befolyásos személyiségéhez» az iránt intézett ,­­ kérdést, hogyan fogják fel a «Vatikán»-ban az olasz Vontra­ parlamenti választások eredményét? Az illető pápai udvari személyiség mindenekelőtt arról világosította fel a kiváncsi kérdezősködőt, hogy mennyiféle dolgot lehet «Vatikán» alatt érteni. Hogyha a kérdezősködő «Vatikán» alatt az apostoli szentszék politikai vagy diplomáciai osztályát, például az államtitkárságot érti, akkor a «be­folyásos» kúriai személyiség válasza — úgymond — az, hogy a lefolyt olasz választások itt semmi hatást sem keltettek... Az államtitkárság semmiféle olasz politiká­val nem foglalkozik. Az, hogy a «Non expedit»-et itt-ott felfüggesztették és választásokra bocsátották a katho­likusokat, nem az államtitkárság műve, hanem a peni­tenciariáé, mert ez a dolog lelkiismeretbeli benső ügy. Erre a kérdezősködő azt a megjegyzést tette, hogy a közönség az ily megkülönböztetést Vatikán és Vatikán között nem fogja megérteni. Nem baj a felelé a római prelátus; elég, ha az értelmes közönség érti a különb­séget és meg van győződve arról, hogy az apostoli szék nem politizál. Ebből a nyilatkozatból azonban a «Corriere della Sera» nagyon helytelenül vonja le azt a következtetést, hogy tehát­­ a katholikusok se politizáljanak. Az apostoli szentszék nem alattvalója semmiféle államnak vagy parlamentnek, de a katholikusok nagyon is érzik sokszor, hogy alattvalók. * München. Rendkívül érdekes és tanulságos vallomás. Tremel plébános esete alkalmából, a­ki főpásztora intése ellenére vállalt a bajor országgyűlésben szabad­elvű mandátumot és most a legújabb főpásztori fegyelmi intézkedés ellen, «tamquam ababusu», világi hatósághoz felebbezett, egy másik «katholikus lelkész» egy szabad­elvű lapban, az «Augsburger Abendzeitung»-ban ki­rohanást intézett a németországi püspöki kar ellen , hogy csak erőszakoskodni tud, de a katholikus ügyet előbbre vinni nem tudja.­­ Sokáig haboztam, a német szöveg után idézzem-e Kan­tot, vagy a magyar fordítás után ? Mivel Kant nyelvezete vajmi nehéz és talán az utánolvasástól is elrettentene, azért Alexander Bernát fordítását idézem vagy jelzem. RELIGIO 203

Next