Dudek János szerk.: Religio, 1909.

15. szám

232 csak jelentéktelen toldalékokkal egészíti ki a régi alapformát: szerintünk ép úgy téved, mint a házi bazilika hívei. Ide tartoznak L. B. Alberti1 ősatyjuk­kal különösen Hirt,2 Kugler,3 Quast,4 Messner.5 Hogy ez az elmélet mennyire cseréplábakon áll, mutatja, hogy Quast8 és Messnert hamarosan otthagyták s az első Zestermannhoz, a másik a magán-bazilikás elmé­lethez csatlakozott. B) Annyi igaz, hogy a nyilvános bazilika nyújtja a fő építészeti gondolatokat, a­melyekkel a keresztény építészet célja szerint rendelkezik. Már maga az a tény, hogy a keresztények csakugyan átvettek nyil­vános— főleg kereskedelmi — bazilikákat és templo­mokká alakították, valószínűvé teszi, hogy midőn ön­álló építészetbe fognak, ezen forma lebeg szemük előtt. Első pillanatra bármily idegenszerűnek, sőt pro­fánnak is lássék e gondolat, a tények azt bizonyít­ják, hogy a keresztények nem idegenkedtek az ilyen­fajta adoptációtól. Természetesen nem szabad ezen eljárást a mai kétezeréves tradíciók és szellem sze­rint megítélni, hanem a keletkező és még kialakuló pogány-keresztény érzésmódból tekinteni. Az előbb felsorolt írott bizonyítékok — a basilica Laterani, Sicinini, Theophili — ezen felfogás mellett szólnak. Egy pozzuoli sírfelirat pedig, legalább egy esetre, föl­tétlenül bizonyítja.­ Eszerint bizonyos C. Nonius Flavianus szülei megvettek egy antik vásár-bazilikát, azt kitataroztatták, gyermeküket benne eltemették és templommá szenteltették. A felirat a rombadőlt ősi pozzuoli főtemplom romjai közt találtatott. Ezen négy adat legalább is nagyon megingatja azok véleményét,­ a­kik azt hiszik, hogy a keresztény­ség nem tette fölöslegesekké Rómában sem a keres­kedelmi, sem a bíráskodási vagy séta-bazilikákat. A kereszténység bizonyára nem , de Bizáncnak ala­pítása, a császári székhely áthelyezése, a barbárok betörései folytán megcsappant kereskedelmi élet nem foglalta el többé a virágzó császárváros összes bazi­likáit.10 Eladás, árverés és átengedés révén új gazdá­kat nyertek. Egyeseket a hirtelen megszaporodott egyház vett át ideiglenes, majd végleges használatra, mert nem volt képes máról-holnapra elegendő bazi­likát emelni. Különben ezen egész vita lényege abban fejeződik ki, hogy a bazilikális forma már polgár­jogot nyert az egyházban és azért, mert nagyjában megfelelt a keresztény kultuszigényeknek. Fieber Henrik: Z Kant tudományelmélete. Már az előbbi fejezetben elmondottam, milyen természetű volt Wolff bölcselete. Most még egyszer kitérek e kérdésre, hogy ne csak kultúrtörténeti, de tudományos szempontból is előttünk álljon az ő törekvése. Nagyon fontos ugyanis, hogy teljesen vilá­gos képet alkossunk magunknak arról, mit tartott, mit értett a racionalizmus tudomány alatt. Ha ezt nem állapítjuk meg, nem értékelhetjük Kant törekvéseit sem és nem fogjuk látni világosan azt a fogyatkozást sem, a­melyet Kant a tudomány mibenlétét illetőleg elkövetett. Pedig — s ezt jól jegyezzük meg — ez az a pont, a­melyben Kant rendszerének tévedései összefutnak. A racionalizmus mindig arra törekedett, hogy lehetőleg egy tételből, egy fogalomból vezessen le logikai úton, leszármaztatás, deduclio útján minden igazságot. Descartes az öntudatban találta meg azt a szilárd pontot, a­melyből mintegy gomolyagból az ismeret, a tudás összes szálait lebonyolíthatta. Spinoza az Isten-fogalomból szőtte ki egész rendszerét. Wolff ugyanígy tett, csak kissé tért el Descartestől. Leibnitz­nek van ugyanis az ismeretre vonatkozólag egy meg­különböztetése, a­melyet Wolff föl is használt. Az ismeret vagy esetleges, bizonytalan, vagy szükségszerű ismeret. Az előbbit nyújtja a tapasztalás, az utóbbit az ész. A tapasztalás megmutatja a valóságot, de csak úgy! Az ész ellenben azt is, hogy annak úgy is kell lennie és nem máskép ! Az ész azonban csak leve­zetés útján juthat el a föltétlen igazsághoz. Kell tehát egy oly elvet keresni is, a­melyből mindent le lehet vezetni. Ez a legfőbb elv pedig sem az Isten­eszme, sem az öntudat, hanem egy logikai axióma : az ellentmondás elve. Ezen elvből bogozta Wolff ki következtetések útján a tudás minden ágát. Annyira a logikai fanatizmus hatása alatt áll, hogy ő a logikában nemcsak a gondolkodás formáját, hanem annak tartalmát is kereste. Íme a szélső racionalizmusnak az a faja, a­mely minden szemléleti, tapasztalati elemet az igazság kutatása közben egyenesen kizár. A tapasztalásból nyert ismereteknek azután csak az a céljuk, hogy mintegy igazolják az észből kihámo­zott igazságok valódiságát. Szemléltessék azt, a­mit már bebizonyítottunk. Az ész útján nyert igazság magában véve bizonyos, világos. A tapasztalati igaz­ság ellenben mindig zavart, ha csak az ész azt a maga levezetéseivel is be nem igazolja. De azért Wolff­ nem tagadja, hogy a tapasztalás is nyújt igazságokat. Nyújt! Csak nem ad biztos, föl­tétlen ismereteket. Azért az ész a priori megismerése fölsőbb rangú megismerőképesség ; a tapasztalatból nyert, a posteriori megismerés pedig alsóbbrangú megismerés. E két megismerési módot azonban össze­kapcsolni már nem tudta. Az elsőnek forrása maradt az ész önmaga, az ellentmondás elvével, a másiknak pedig a tapasztalat. Ennek a megkülönböztetésnek az­ ­ L. B. Albert i. m. 3 Hirt: Geschichte d. Baukunst b. d. Alten. Berlin, 1821. 3 Kugler: Der röm. Basilikenbau. Stuttgart, 1842. < Quast: D. Baukunst b. d. Alten. Berlin, 1845. 5 Messner : Über d. Ursprung, d. Entwicklung u. Bedeu­tung d. Basilika. Leipzig, 1854. 6 Quast : Über Form, Einrichtung u. Ausschmückung der ältesten christl. Kirchen. Berlin, 1853. 7 Messmer: Über d. Ursprung etc. Leipzig, 1859. 8 Bull. Archeol. Napol. ser. 2. T. I. id. Lange, i. m. 317. 9 Beöthy: A művészetek története. Bpest, 1907. II. 17. 10 Zacher i. m. 10. RELIGIO LXVIII. év f. 1909.

Next