Dudek János szerk.: Religio, 1909.

20. szám

("». szám. nem ismerünk. Ép oly helytelennek kell tartanunk Hübschl állítását, mintha az oszlopoknak ívekkel való összekötése keresztény alkotás volna és az antik építészetben egyetlenegyeszer Diocletian spalatói palo­tájánál fordulna csak elő, mert ez a szerkesztési mód már Diocletian előtt rég használatos volt (Caracalla termái, mousmiehei pretorium, Athén egyik városkapuja, Diocletian termái, Constantinus bazilikája) s a keresztény építészetben csak nagy­későn kerül alkalmazásba. Egyébként az architrávok és archivoltok ugyanazon díszítőelemekkel láttattak el a keresztény bazilikákban, mint az antik művé­szetben. A tetőnek belső díszítésére is igen nagy gon­dot fordítottak, a­mely kétféle formában történt. Vagy a nyitva maradt fedélszék egész eredetiségé­ben, a gerendázatnak természetes összekapcsolásá­ban tekintett le a nézőre s ez esetben magukat a gerendákat festették és aranyozták gazdagon (s. Paolo f. i. m. leégése előtt, s. Sabina, s. Apollinare in Classe), vagy antik módra gazdag faburkolattal és kazettás beosztással lapos tetőt helyeztek a főhajó fölé. Ez utóbbi különösen gazdag volt, bár nem oly nehéz, mint a mostani, nagyobbára barokkozú át­alakítás. Ép ily gazdagon igyekeztek a bazilikák oldal­falait és padlózatát is kiképezni lehetőleg válogatott márványlapokkal vagy különféle színű kövecskékkel, a­melyekből úgy a falakon, mint a padlózaton szebbnél-szebb geometriai formákat, vonalfonatokat és rajzokat készítettek (opus tesselatum),­ akárcsak az antik művészetben.­ A­mint így a padló és az oldalfalak alsó része márványburkolattal ékeskedett, úgy a falak felső része, de különösen az apszis bol­tozata, sőt gyakran a bazilika külső oromfala (sz. Péter, s. Lorenzo, s. M. in Trast.) is mozaikművek­től csillogott. Ezen technikának eredete szintén az antik művészetben keresendő. Igaz, hogy a rómaiak főként a padlót díszítették mozaikképekkel, de a pompeji maradványok tanúsága szerint kivételesen a falakon is fordultak elő mozaikképek, bár kis arányokban.4 Ezeken kívül írott emlékek is említik a falaknak mozaikkal való díszítését.5 A keresztény művészet, a­mely már a katakombákban­ is tesz félénk és primitív kísérleteket, a bazilikákban oly csodás arányokban és néma bámulatot keltő fenség­ben alakítja ki ezt a díszítő művészeti ágat, hogy Mutherz nem fél az átlagos művészettörténelmi föl­fogással szemben kijelenteni, miszerint a keresztény mozaik minden idők legkiválóbb dekoratív művészete s hatás tekintetében a freskófestészetet messze felül­múlja. A keresztény mozaik, különösen a ravennai, nem egy kezdődő művészet esetlen tapogatózása, hanem a haldokló antik világ csodásan raffinált hattyúdala, a­melyet keresztény szöveggel énekel el. A mozaik tárgya és szelleme hű tükre a különböző századok keresztény szellemének és korszakonként átalakuló hangulatának.­ Eleinte a IV. században Krisztus diadala a főtárgya. Ebben az időben érik el a keresztények azt a dicsőséges győzelmet, hogy hitük és világnézetük úrrá lett a régi, minden izében romlott pogány világon. A győzelem érzete még friss és közvetetlen s ez a diadalérzet, párosulva a még virágzásban levő antik formakészséggel és derült lelkülettel, a diadalmaskodó Krisztust és mennyei udvarát mutatja be. (S. Pudenziana, S. Sabina, s. Paolo f. i. m., s. Cosma e Damiano, ravennai s. Giovanni in fonte, Galla Placidia.) Később a VI. századtól kezdve ez a hangulat egy másiknak ad helyet. Az egyház alapjai szilárdak, a világot már győzelmesen bejárta az ige. Az egyház hatalmát most arra használja föl, hogy híveit dogmáinak magyarázásával megerősítse. Itt kezdődik a nagy zsinatok kora, a didaktikus irány, a­melynek hatása alatt a mozaikkép is magyarázó jellegű lesz. (S. Maria Maggiore, s. Marco, ravennai s. Apollinare nuovo, s. Vitale, s. Apollinare in classe.) Minthogy azonban e technika nagy vonásokkal dol­gozik és egész hatása az ünnepélyes egyszerűségben rejlik, az egész művészeti ág túlzsúfolt, zavaros lesz és a beálló technikai hanyatlással együtt elromlik. Fieber Henrik: K­ant vallásbölcselete.2 Dolgozatom elején jeleztem, hogy Kant összes tévedései a metafizikára és a vallásra vonatkozólag az ő tudomány- és ismeretelméletéből fakadnak. Az ő elvei szerint felállított tudomány nagyon szűk körre szorult, a metafizika pedig csak mint a gya­korlati ész követelménye alakult ki. De vájjon kell-e mindenkinek olyan metafizika, a­mely az ész területéről végleg kiszorul s pusztán posztulatumokon épül fel? Oly posztulatumokon, a melyek gyökere nem az észnek diszkurziv gondol­kodása, hanem valami általános erkölcsi érzésnek 1 Hübsch i. m. XXVII. 2 Kuhn m. I. 549. ábr. 3 Texier and Pullan : Byzantine Architecture. London, 1864. 507. ábr. « Overbeck m. I. 224. 5 Plinii Hist. nat. XXXVI. 25. — Symmachus VI. 49. VIII. 42. o Marchi. XLV1I. T. 7 Muther, Studien u. Kritiken. Wien. 1901. II. 181. 1 Lyka, A mozaik. Az iparművészet könyve. Budapest, 1902. I. 360. 2 Lehető félreértések elkerülése végett szükségesnek tartom megjegyezni, hogy az alatt, a­mit múltkori cikkemben mondtam, hogy edstennek is van oka, de ez az a szükséges lényege», nem a Schell-féle Selbstursächlichkeit-ot értem, hanem a skolasztikusoknak szent Anzelmtől vett causa sui-ját; különben azt gondolom, hogy a keresztény bölcselővel szemben is követni kell szent Ignác elvét: quemvis bonum christianum promitorem esse debere ad salvandam propo­sitionem proximi, quam ad eam­ condemnandam. Ex. Spirit. RELIGIO 313

Next