Dudek János szerk.: Religio, 1910.

13. szám

200 RELIGIO LXIX. évf. 1910. nyomorgatása miatt; ezután Bjelina, majd nemsokára Unac, Grahovo és Petrovac körül. A fölkelés oka : az adó növekedése és a szabadság csökkentése. Már 15 év előtt gondolt erre a nép, de még nem mert fölkelni, hanem csak bánatosan panaszkodott : «Száz­szor jött már a gondolat, hogy vízbe fojtsuk magun­kat. Mindig dolgozunk és törjük magunkat és még sincs semmink. Mindent elvesznek a törökök­. Azért a nép most baltát, villát, kapát stb. ragadott s inkább akart így a török puskák és ágyuk tüzében küzdve a szabadságért meghalni, mint nyomorultan éhen veszni. A bosnyák nép már természeténél fogva csendes és béketűrő, a végső szegénységet is elviseli, — bizony még manapság is rettenetes sokat kell eltűrnie, különösen télen, — az üldözést és bajt kiállja, de ha egyszer betelt a mérték, egyszerre az egész ország­ban lángra lobban az elfojtott tűz. Vezérek voltak Hercegovinában : Ljubibratics, Szocsica, Don Muszics, kath. pap; Boszniában: Pecija, Kormányos (így hívták egykori hivatala miatt), Golub ; később Deszpotovics jött Szerbiából A törökök azonnal fegyverre keltek, de a mellett annyira meg­ijedtek, mintha már minden elveszett volna. Azelőtt maguk a törökök is elégedetlenek voltak a nagy adó miatt és tán most is föllázadtak volna, h­a a keresz­tények meg nem előzik őket. A portának kedvezett az alkalom, hogy újból megnyerje a boszniai törökö­ket s erre a célra a legerősebb motívumot, a vallást használta fel. Mindenütt hirdették: «Oda van a vallás­tok és Mohamed vallása, testvérek, boszniai törökök, talpra fel, üssétek a gyaurt». Gyülekeztek is minden felől a fenyegetett helyekre. A nép Közép-Boszniában békében maradt s mégis leírhatatlan sokat kell szen­vednie: ütik, verik, fosztogatják a szegény népet, mert ahol csak ráakadnak keresztényre, leveszik ruháját, elrabolják pénzét, bocskorát, nadrágját is magukkal viszik. Sírás és jajveszékelés tölti be a léget. Lovaikat­ súlyosan s azt is ingyen terhelik úgy, hogy ezek majd megszakadnak a teher alatt. A török sereg elárasztja Hercegovinát. Több helyen összetűznek a fölkelőkkel, de ezek sok bajt és vesz­teséget okoztak a törököknek, a­kiknek itt nem igen kedvezett a szerencse. Bezzeg másként volt ez Boszniában. A törökök szétverték a fölkelőket, Pecija és Kormányos elestek, mások Ausztriába menekültek, sokan pedig a hegyekbe vonultak vissza. A törökök nem üldözték őket tovább, hanem kirabol­ták falvaikat, templomaikat, a­kit pedig ott találtak, összeaprították. Elpusztult itt sok öreg, asszony és gyermek, a törökök pedig nagy zsákmánnyal tértek vissza. Hajmeresztő vérontást követtek el a törökök ekkor, de az elkeseredett felkelők sem maradtak adósak. Mindkét rész kegyetlenül járt el. Dervis baja megbukott, ott kellett hagynia Bosz­niát. Mikor ezt meghallotta, sírt, mint egy gyermek. Helyét Ibrahim basa foglalta el. Eljött most a szul­tán kiküldöttje, Szerver basa, eljött az európai hatal­mak bizottsága is, hogy az ügyet megvizsgálja. Kikérdezik a fölkelőket s ezek azt felelik: «Mi nem keresünk mást, mint hogy emberhez méltóan élhes­sünk és ne barmok módjára, a minek a törökök bennünket tekintenek. Autonomiát akarunk, adjon nekünk Európa fejedelmet, mi elismerjük és a császárnak adót fizetünk». Az európai diplomácia reformálni akarta az adminisztrációt, de a törökök görcsösen ragaszkodtak seriáljukhoz (igazságszolgál­tatásukhoz) s azt akarták, hogy a keresztények továbbra is minden jogot nélkülözzenek és a törö­köknek szolgáljanak, akárcsak az igavonó állat, így a kérdés ezúttal is elintézetlenül maradt. 1876-ban a fölkelők újból gyülekeztek ; a félelem a népnél leírhatatlan. A fölkelők vezére, Deszpotovics, övéivel a szerb fejedelmet, Milánt, Bosznia fejedel­mévé is kikiáltatta. Szerbia és Montenegró hadat üzent Törökországnak. A török trónon változás állt be. Abdul-Azis meghalt — eltették láb alól, vagy öngyilkos lett , — helyébe V. Murát jött. Ezt tébolyo­dottnak jelentették ki s letették a trónról s arra Abdul Hamidot ültették. A szerbek Bjelinára ütöttek, de siker nélkül. «Hogy' hogyan fejlődött és végződött e háború, sokan még élénken emlékeznek reá, azért további leirását mellőzöm», mondja az én forrásom, s így aztán termé­szetesen nekem is mellőznöm kell, hanem még csak azt említem meg, hogy az 1876. és 1877. év elő­készítette az utat Bosznia és Hercegovina okkupálásá­hoz. Azért is julius hóban két osztrák kiküldött jött Boszniába : Waldhart József és Makarenz András urak, hogy szemügyre vegyék a boszniai állapotokat és megtudják, mit akar a nép? Aláírást gyűjtöttek és mi mindnyájan a néppel egyetemben aláírtuk és elküldtük ő felsége I. Ferenc Józsefhez a kijelen­tést, hogy" kívánjuk a Habsburgok uralmát, mert meg vagyunk győződve, hogy ezen uralom alatt erköl­csileg és anyagilag haladni fogunk. Hála Istennek, megtörtént, de most béke és ismét béke kell ennek a szegény, évszázadok óta agyonkinzott országnak. Percsics Vince S. J. Az egyéniség elve. (1.) (Princípium individuationis). 1. Mi az egyén? Mi alkotja annak belső lényegét? Mi különbözteti meg a hasonlóktól ? Mi ad neki saját életet ? Mikép fejlődött ki az én ? Mindezek a kérdé­sek átszövik a gondolkodó lelkét, ha az egyéniség elve után kutat. S mily régen töri magát a bölcselet e nagy és nehéz kérdés megfejtésében ! Olykor ugyan hosszú időre letűnik az érdeklődés mezejéről, azután azonban új gondolatok új kapcsolatokban, új néző­pontokkal megint csak előhívják, átvizsgálják, csiszol-­ ­ Boszniában a teherszállítás legnagyobb részt manap­ság lovon történik. Kocsinak azelőtt híre sem volt.

Next