Dudek János szerk.: Religio, 1910.

14. szám

2. szánt. RELIGIO veréseknek is a bordáit alkotja. Mert mindenben van mulandó és állandó; lényeg és tulajdonság. Az állandó, a lényeg alkotja ismereteink magvát, a fogalmakat. Plátó lelkét mámorossá tették a fogalmak és azokat megszemélyesítette, költői egyéniségekké alakította. Nem beszélt-e Anaxagorasz a nousznak szétszóródá­sáról, a jelenségek mögött rejlő rendező erőről, min­den rendnek, alakulásnak dinamikus ben működő értelmi központjáról? Ezek a fogalmak, az «eszmé­nek» szikrái, mint önálló, mint egy igazi, anyagtalan világ szállnak föl az ő lelkében a jelenségek világából s azokban látja az eleai örök, változhatatlan létet; míg e világ csak árnyéka annak a fönséges, eszmei világnak, amely csak sejteti, amely kiváltja belőlünk az örök, el nem pusztuló eszmei világnak gondola­tát. Kicsalja pedig azért, mert hisz bennünk is él egy «eszme», amely abból a «más» életből szakadt el és magával hozta onnan annak a szép világnak édes emlékét s ha rátekint a szem, «ez eszme», a tünékeny élet röpke szépségeire, mindegyikben az eszmét látja s rágondol búsuló lélekkel az el nem hervadó örök létre. A Phaidrosz,1 a Phaidon,2 a Menin,3 a Symposion, az eleai öröklétet az eszmék világában keresi. Új szint nyernek az eszmék a Szophisztészben. Az örök nyugalomban, változatlanságban élő eszmék mozgalmas, röpke lényekké, erőkké fejlődnek ki s mozgás, élet, értelem, lélek lesz osztályrészük. Most már az eszme nem csak SVTWD 8V többé, hanem Sevajjicé, a jelenségek belső célszerűsége és okszerűsége, mint Anaxagorasznál, így a jelenségek világa és az örök világ érintkeznek egymással s az utóbbi az előbbinek benső célszerűségévé (analitas), az utóbbi az előbbinek érzéki megjelenésévé fejlik ki. Mihelyt azonban a két világ között az úr hidat nyert s az eszmék és az érzékiség benső kapcsolatba léptek, felmerült a további kérdés: mily viszony van maguk az eszmék között? Az érzéki világ egyedeket, fajokat, nemeket tüntet föl. Váljon ez a csoportosulás az eszmék világára nem alkalmazható-e? S Plátó csakugyan az egységesítést az eszmék világában is keresztül viszi s azok hierarchikus fokozatain fellen­dül lelke a legmagasabb s a legáltalánosabb eszméhez, a jóhoz.­ A jó­ fogalom, a piramis hegye, amelyből a költő a világmindenségnek eszmei és érzéki elemeit mind szélesebb kiterjedésben látja kiáradni.­ A Nap, amely mindennek értéket és valóságot kölcsönöz. A világértelem, a nousz, az istenség. Az eszme maga mindig ugyanaz, lényegében nem változik, igazi állag s alkalmas arra, hogy benső lénye­gét megtartva az egyedekbe szétszóródjék s kisebb­nagyobb mennyiségben nyilvánuljon meg a különféle érzéki jelenségekben. Mint a napsugár, bár minőségi­leg mindenütt ugyanaz, de mégis más más hatást ér el, ha mennyiségileg itt-ott csökken vagy gyarapodik,­ úgy lehetséges ugyanazon eszme körében, ugyanazon faj alatt számtalan egyéni változás, amelynek oka mindig az egy eszmében való különféle mértékű részesedés.­ Az eszmének tehát hasonló megnyilvánulása van, mint Anaxagorasz nouszának. Mégis a kettő kö­zött lényeges különbség is van. Anaxagorasz a dol­gok benső lényegének az ős­magvakat, azokat a kémiai elemeket vette föl, amelyek a nousznak mint anyagi erőnek indítására alakot öltenek. A dol­gok különféleségének, az érzéki világ felépülésének lehetősége magukban az elemekben van. A nousz inkább csak oly elemeknek kapcsoló ereje, amelyek természetük szerint vegyülésre úgyis alkalmasak. Tehát a kettőnek egyforma értéke van. S ha nézzük, miben rejlik Anaxagorasznál az egyének kifejlődé­sének lehetősége, feleletünk, mind a kettőben. Képességileg az anyagban, valóságban az anyagban és erőben. Más eredményhez jutott Plátó. Ő csak egy föl­tétlen valóságot, igaz értéket ismer, az eszmék vilá­gát. Ezek pedig anyagtalan, tiszta lények. De nyomá­ban felmerült a kérdés: mi tehát az anyag? Hogyan jön létre a jelenségek világa? Plátó minden valóságot, minden létet az eszmének tulajdonított és az anyagot megmagyarázni nem volt képes. E ponton örökösen ellentmondásba jött önmagával. Logikai úton ered­ményhez nem jutott, költői szemlélődése pedig héza­gos maradt. Ha mi teremtést nem vallanánk, az anyagot Istentől leszármaztatni szintén nem volnánk képesek s az anyagnak Isten mellett örök valósággal kellene bírnia. Plátó úgy iparkodik segíteni a bajon, hogy az eszmék létével szemben beszél a «nem létezőről», a síri­av­ról. Ez pedig az arcsipor, a végtelen és alaktalan tér (tehát anyagtalan is), amelyhez a xipoce az alak­talannak mathematikai körülhatárolása és alaköltése járul. A kettőnek egyesítéséből, ami a jónak, a világ­értelemnek, a legfőbb eszmének műve, származik a jelenségek világa.­ Ez a magyarázat azonban nem kielégítő. Mert a tér és alak elvonások. Üres fogalmak, amelyek tarta­lommal, érzékiséggel a világot meg nem tölthetik.­ Tehát az eszmék (az őstípusok) és a jelenségek (amelyek az eszmék alaköltései) között kellene egy harmadiknak lennie, amely nem oly lényeg, mint az eszme, de nem is jelenség még. Ez a harmadik lenne az a véges valami, ami mindennek az ágya, minden­nek az anyaga is, s amelynek a fodrai, csillámai a jelenségek világa. N­a átugorjuk a fent említett nehéz- 1 265, 249, 250.­­ 200. 2 72-73. 1 Repub. 511, Phileb. 16. 3 80. 6 Phaidon 101. 1 Rep. X. 598. ; Tim. 31. 2 Zeller i. m. II. 744—745. 3 Philebos 23. és Arisztotelész Phys. I. 9. , Zeller II. 760. 217

Next